Bekering gepaard met depressie???!!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Bekering gepaard met depressie???!!!

Berichtdoor M@rije » 11 dec 2003 12:03

Hallo,

Mijn vriend en ik gaan samen naar de Hervormde kerk. Zijn ouders zijn van de oud ger.gem. in Ned. en soms gaan we wel met hen mee.
Pas hadden we het over avondmaal en bekering.
En toen zei zijn vader dus dat een bekering altijd samen gaat met een depressie, waarbij hij hetvoorbeeld noemde van de psalmen van David.
Nu geloof ik wel dat David een soort van depressief was, maar dat hoeft toch niet bij iedereen?
Hoe denken jullie (en jullie kerken) daarover?
Gaat bekering altijd gepaard met een depressie?
Engaged @ 07-01-2005

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 11 dec 2003 12:27

Nee, dit is zeker niet waar. Ieder mens is uniek en God bekeert ieder mens op een andere wijze. Bij niemand gebeurt de bekering op precies dezelfde manier, alleen al omdat iedereen het leven (en de bekering) op zijn eigen manier beleeft.
Het kan zijn dat de bekering begint bij de ellendekennis. Dit hoeft niet persé. Je kunt ook Gods goedheid zien en daardoor bekeerd worden. Het gevolg zal wel zijn dat God je aan je zelf ontdekt. Dus vroeg of laat zul je wel je zonden in zien.
Er zijn inderdaad mensen die door een depressie tot bekering komen. Maar dit gebeurt lang niet altijd. Er kan voor de bekering wel een strijd aan vooraf gaan.
Verder staat er trouwens nergens in de Bijbel dat je eerst depressief moet worden. Dat staat echt nergens!
Er staat wel, dat je jezelf moet verloochenen. Voor mensen die heel hooghartig zijn, denk ik, dat het heel moeilijk is om niets meer van je zelf te verwachten. Dat je daar dan depressief van kunt worden, kan ik me iets bij voorstellen.
Maar het is geen vereiste!!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 11 dec 2003 12:28

Ik bedoel niet dat alleen hooghartige mensen depressief kunnen worden!!!! God kan met sommige mensen een onbegrepen diepe en moeilijke weg gaan.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 11 dec 2003 12:38

Maar hoe komen die mensen hier dan op? Hoe kunnen ze op zo'n manier geloven? Trouwens, ze zeggen dat ze niet eens geloven, zo min achten ze zichzelf qua geloof :!:
Engaged @ 07-01-2005

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 11 dec 2003 13:08

M@rije schreef:Maar hoe komen die mensen hier dan op? Hoe kunnen ze op zo'n manier geloven? Trouwens, ze zeggen dat ze niet eens geloven, zo min achten ze zichzelf qua geloof :!:

Hoe de mensen hierop komen? Allemaal eigen gemaakte wetjes, die je nergens in de bijbel terugvindt.
Ze minachten zichzelf denk niet qua geloof, maar er wordt gezegd dat ze uit hun zelf nooit kunnen geloven, dit moet allemaal van God komen en tuurlijk is dat zo, wij kunnen ons zelf niet bekeren, maar dat betekend niet dat we niet moeten zoeken, niet moeten kloppen en niet vragen om bekering, Zoek God terwijl je nog jong bent, alleen dan ben je voor altijd gelukkig!!
Ik zie hetzelf van heel dichtbij gebeuren, zeggen dat het allemaal onmogelijk is, een preek gaat 55 minuten over hel en verdoemenis en 5 minuten over dat we ons moeten bekeren.
Echt het is niet onmogelijk om nog bekeerd te worden, de aarde staat nog, God werkt nog steeds, dat zal Hij blijven doen, tot het einde van wereld.

Ik ben er van overtuigd dat iedere bekering anders gaat, bij de ene gaat het misschien wel met depressie, maar bij de andere helemaal niet. God bekeert geen 1 mens op dezelfde manier!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 11 dec 2003 13:13

M@rije schreef:Maar hoe komen die mensen hier dan op? Hoe kunnen ze op zo'n manier geloven? Trouwens, ze zeggen dat ze niet eens geloven, zo min achten ze zichzelf qua geloof :!:

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Mijn vriend komt namelijk uit de oud-ger gem in Ned. Hiermee omgaan is ontzettend moeilijk. In ieder geval voor mij. Zaken als hoe je met je geloof om gaat en bekering worden door hun heel anders beleeft, dan hoe ik er tegen aan kijk. (ik ben een ger gemmer.) Wat ik bij mijn vriend thuis heel duidelijk merk, is dat je pas van geloven kunt spreken als je bekeerd bent. In zekere zin is dat ook zo. Maar ik kan van mijzelf niet zeggen dat ik bekeerd ben. Wel heb ik een relatie met God en geloof ik dat Hij leeft. Hun verwerpen echter dat ik geloof in God zonder bekeerd te zijn.
Tot slot: Verschillen in de manier van geloven kun je niet wegnemen als iemand hier niet open voor staat.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 11 dec 2003 13:20

Babbeltje, sorry, maar ik ben het niet met je eens. Er wordt inderdaad wel veel over de hel gesproken, maar jij overdrijft dit wel.
Ik heb laatst toen ik bij m'n vriend was een heel mooie preek gehoord over het Hooglied. En toen ik met mezelf in de knoop zat, waren het juist de preken die ik in de oud ger gem in Ned. hoorde, die mij hebben geholpen. Dat waren preken waarin Gods liefde en trouw naar voren kwam en over hoe God ons vasthoudt als we van Hem afdwalen.
Er zijn echt niet alleen maar verkeerde dingen in deze kerk. Zoals iedere kerk heeft ook deze kerk zijn goede en verkeerde dingen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 11 dec 2003 13:49

Bekering is in mijn ogen juist een heel vreugdevol iets. Het is toch het weten dat Jezus voor jouw zonden is gestorven en dat je door dit offer bent gered van de eeuwige verdoemenis! Dat lijkt me meer reden voor feest dan voor depressie.
Ik kan de eerder genoemde stelling dan ook niet begrijpen.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 11 dec 2003 14:13

Wormpje, in de stelling wordt bedoelt dat er een depressie vooraf gaat aan de bekering, niet als de bekering geschiedt is.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 11 dec 2003 14:15

bloempie19 schreef:Babbeltje, sorry, maar ik ben het niet met je eens. Er wordt inderdaad wel veel over de hel gesproken, maar jij overdrijft dit wel.
Ik heb laatst toen ik bij m'n vriend was een heel mooie preek gehoord over het Hooglied. En toen ik met mezelf in de knoop zat, waren het juist de preken die ik in de oud ger gem in Ned. hoorde, die mij hebben geholpen. Dat waren preken waarin Gods liefde en trouw naar voren kwam en over hoe God ons vasthoudt als we van Hem afdwalen.
Er zijn echt niet alleen maar verkeerde dingen in deze kerk. Zoals iedere kerk heeft ook deze kerk zijn goede en verkeerde dingen.

Bloempie19 ik heb zelf altijd in de ger.gem in ned. gezeten, dus ik weet wel waar ik over praat en ik overdrijf dus echt niet met mijn vorige stukje en tuurlijk zitten er ook mooie preken bij en hoor je goede dingen, maar over het algemeen genomen is het meer hel en verdoemenis dat je hoort, dan dat er ook nog een weg is tot bekering.
Ik ben blij dat ik bij mn vriend de dingen hoor, die ik altijd gemist hebt!!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 11 dec 2003 14:24

Fijn dat je nu een kerk hebt gevonden waarin je je meer thuis voelt.
Je hebt gelijk dat het grootste gedeelte van de preken over de hel gaat, maar je moet niet de postitieve dingen uit het oog verliezen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 11 dec 2003 14:27

bloempie19 schreef:Wormpje, in de stelling wordt bedoelt dat er een depressie vooraf gaat aan de bekering, niet als de bekering geschiedt is.

Oeps, sorry, verkeerd gelezen.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Bekering gepaard met depressie???!!!

Berichtdoor Calvin » 11 dec 2003 14:43

M@rije schreef:En toen zei zijn vader dus dat een bekering altijd samen gaat met een depressie, waarbij hij hetvoorbeeld noemde van de psalmen van David.

Je zou eens aan zijn vader moeten vragen of er psalmen in de bijbel staat die geschreven zijn door onbekeerde mensen.....

Depressie van David gaat namelijk over tegenslag in het leven of het missen van God omdat door zonde na de bekering een kloof tussen God en z'n ziel is gekomen.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Kaw
Majoor
Majoor

Re: Bekering gepaard met depressie???!!!

Berichtdoor Kaw » 11 dec 2003 15:32

Calvin schreef:Je zou eens aan zijn vader moeten vragen of er psalmen in de bijbel staat die geschreven zijn door onbekeerde mensen.....

Da's ook weer een gevaarlijke insteek. Ik ken mensen die nauwelijks iets anders zingen dan ps. 51 omdat ze de rest van de teksten niet mogen zingen omdat ze niet bekeerd zijn.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 dec 2003 15:33

BIj mij is er geen depressie voorafgegaan aan m'n bekering.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”