Met een baard in het ambt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Met een baard in het ambt

Berichtdoor caprice » 04 dec 2003 21:26

In de gereformeerde gemeenten worden nooit mannen op de lijst voor verkiezing van ambtsdragers gezet die een baard hebben.

Bij ons is het een keer voorgekomen dat iemand met een snor op de lijst kwam (op zich al bijzonder) maar toen hij gekozen werd was de volgende zondag ook zijn snor weg.

Waarom wordt een baard niet geaccepteerd. God heeft de man zo toch geschapen?

Citaat van een predikant tijdens de nabetrachting van het Heilig Avondmaal dat die morgen bediend was, en waar ook een man met baard was aangegaan: '... en dan komen ze ook al met het gelaat van den wereld aan dien heiligen dis!'

Er zijn tegenwoordig ook geen predikanten van het betreffende kerkverband met beharing op het gezicht.

Dit standpunt begrijp ik gewoon niet. Kijk eens naar een portret van Calvijn.
Laatst gewijzigd door caprice op 15 mar 2004 06:43, 1 keer totaal gewijzigd.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 04 dec 2003 21:45

tja dat snap ik ook niet echt...

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 04 dec 2003 23:07

En wat is de achterliggende gedachte van die regel?

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 04 dec 2003 23:17

Volgens mij is dat nou net de vraag, Henk...
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 04 dec 2003 23:41

Reken maar weer op een gedachtenspinsel van de mens... Mensen verzinnen veel te veel en schieten het geloof voorbij!

Wat mij betreft lekker laten staan als je je er prettig bij voelt (en je partner :) )

W.A. Driessen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Leusden
Contacteer:

Berichtdoor W.A. Driessen » 05 dec 2003 00:16

Hi caprice,

Ik geloof dat wij in dezelfde kerk zitten. :D
Ongeveer een á twee jaar geleden kwam er inderdaad een nieuwe ouderling bij die de volgende zondag zijn snor had verwijderd.

Ik vind het zelf strikt onnodig dat mensen vallen over het dragen van een snor of baard. Mijn vader bezit beide (ik ook als ik mij niet scheer :mrgreen: ), waardoor mijn broer (toen slechts enkele weken oud)in een andere gemeente niet gedoopt mocht worden. Hierom zijn wij naar deze gemeente 'verhuist'.

Tot ongeveer vierhonderd jaar geleden droegen de meeste mensen een baard, met uitzondering van de hooggeplaatsten. Ongeveer tweehonderd jaar geleden was deze grens al ver naar beneden gegaan, en bezaten alleen de schooiers en de criminelen een ongeschoren gezicht. In sommige refo-gemeenten is dit nog zo. Dit heeft niets met de leer van de Bijbel te maken (het is goed mogelijk dat onze Heere Jezus tijdens zijn omwandelingen op aarde ook een baard droeg), het is slechts traditie.

Aan de andere kant zegt Paulus ergens in de Bijbel dat je geen doorn in het oog van de naaste mag zijn. Hier zegt Paulus dat hij liever zijn hele leven geen vlees meer zou eten, dan dat hij hier iemand mee zou ergeren (dat was in die tijd een grote strijd tussen Messiasbelijdende Joden en Christenen uit andere volkeren).

Vandaar denk ik ook dat het 'baardprobleem' meer een traditioneel geval is dan een dogmatisch.
"Want gelijk wij in één lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben; Alzo zijn wij velen één lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden".
Rom. 12:4&5

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 05 dec 2003 00:41

Klaas schreef:Volgens mij is dat nou net de vraag, Henk...


Slik. Ja inderdaad.
Ik had een heel verhaal getypt maar bedacht me toen dat er misschien wel een behoorlijke reden voor zoiets kan zijn. (al zie ik die in de verste verte niet) Dus heb mijn post maar weer aangepast en ben de oorspronkelijke post een beetje uit het oog verloren. :wink:

Ach jaaaaa... 8)

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 537
Lid geworden op: 21 jul 2003 18:03
Contacteer:

met een baard in het ambt

Berichtdoor tanteoranje » 05 dec 2003 09:41

:( Ik vraag me ook af wat evt. de bezwaren zijn. Vind het ook knap dat men kan verzinnen dat zoiets niet betamelijk zou zijn. Wij hebben twee ambtsdragers voorzien van snor, maar een baard zou niet lukken...

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 05 dec 2003 10:58

Het feit dat men in sommige reformatorische kringen tegen het dragen van baarden is stamt uit de tijd van de jaren 60 en 70. Toen had je namelijk de tijd van vrijheid en alles moest kunnen. Zo had je de studentenrellen, de provo's, de damslapers, de kabouters en natuurlijk de rookbom op de trouwdag van Claus en Beatrix. Al deze lui die zich tegen de gevestigde orde keerden waren opvallend gekleed; punkkapsels, veiligheidsspeld in het oor, lang haar (gevolg van de Beatles) en...... vaak fikse baarden. In die dagen stond dus het dragen van een baard gelijk aan het afzetten tegen de maatschappij.

Predikanten en ouderlingen die die tijd nog bewust hebben meegemaakt zullen dan ook vaak tegen het dragen van baarden zijn, want dat roept associaties op met de roerige jaren 60 en 70. Men beschouwt een baard dan ook als wereldgelijkvormigheid.

Vandaag de dag heb je echter een hoop jonge predikanten die roepen dat een baard niet mag. Waarom hebben ze vaak geen flauw idee, of het wordt vreselijk slecht beargumenteerd. Het is helaas tot een teken van rechtzinnigheid geworden om tegen het dragen van baarden te zijn. Er wordt dan gezegd dat je het zulke mensen maar niet moet kwalijk nemen en geen baard moet dragen om geen aanstoot te geven (Rom. 14). Vraag me echter af of dit wel juist is en je het niet beter kunt betitelen als puur wetticisme.

Overigens heb ik wel eens in een gergem gezeten waar een ouderling een baard had. In de vroege tijden hadden gergem predikanten ook nog wel eens een baard, bijv. ds. Minderman

Toen men aan een Messiasbelijdende jood vroeg waarom hij zijn baard niet afschoor was zijn antwoord: ik zou me schamen als Christus op de wolken des hemels kwam en ik droeg geen baard!

Gezien de cultuur van Jezus dagen heeft Hij zeker een baard gedragen.
Laatst gewijzigd door Calvin op 05 dec 2003 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 05 dec 2003 11:11

Bovendien, als men tegen het dragen van baarden is kan men een hoop oudvaders niet meer lezen. Hier heb je Luther, Calvijn, Spurgeon, Ryle en John Knox.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 05 dec 2003 11:42

Calvin:
punkkapsels, veiligheidsspeld in het oor, lang haar (gevolg van de Beatles) en...... vaak fikse baarden.


Waren die punkkapsels niet van later datum? Punkers met baarden, hm, grappig idee ;-)

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 05 dec 2003 13:15

Bij ons heeft een ouderling al jaren een snor, en er is pas een diaken gekozen die baarddragend is. Zoals bekend ben ik ook een gergemmer, dus er wordt weer eens gegeneraliseerd... :?

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 05 dec 2003 13:26

Volgens mij ben je iets te fijngevoelig. Er wordt toch niet beweerd dat dit in alle GG speelt?

Lange tenen?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

joris

Berichtdoor joris » 05 dec 2003 17:21

tis wel ernstig. maar wat is het verschil met de kledingvoorschriften?

Cornerman

Berichtdoor Cornerman » 05 dec 2003 20:20

Waar mensen zich al niet druk om maken!!!! Dit is toch totale flauwekul!
Als men zich nou gewoon zou bezig houden met waar het geloof om draait, dat is al moeilijk genoeg.
Er zijn al zoveel mensen gekwetst door dingen, die door mensen bedacht zijn.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten