Met een baard in het ambt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 28 jan 2004 22:04

Doortje schreef:Dus jij gaat ook een baard laten groeien? :wink:

Dat doe ik niet, dat gebeurt vanzelf.
Maar ik ben niet van plan het te doen, hoor. :mrgreen:
(Nee, ik heb geen aandelen :wink: )

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2004 22:43

dit is op de synode besloten omdat het te maken had met de wereldgelijkvormigheid, toen waren er veel goddeloze mensen met baarden en snorren.


Nee zeg... ik zat dit te lezen.... en schrok echt... is dit echt zo? Waar slaat dit op?!?! Dat je anders bent zit toch niet in je uiterlijk?! God kijkt toch niet of je een snor of een baard hebt maar of je hart klopt voor Hem of niet?

Waar is de kerk mee bezig?! Ik ken een hoop criminelen die geen snor of baard hebben.... dus je zou de regel net zo goed andersom in kunnen stellen.

Ik vind het droevig om dit te lezen en hoop dat de synode eens tot inkeer komt. Dit gaat werkelijk nergens over. Schandalig dat een synode op zo'n manier misbruik maak van zijn door God gekregen macht. Ik vind dit echt een vorm van discriminatie.

Ik snap niet dat iedereen dit soort onbijbelse besluiten maar gewoon accepteert.

Ik heb trouwens een sikje... en soms ook een kleine snor... Ik hoop dat ik nu niet gebanned word :D;)

Stacie

Berichtdoor Stacie » 29 jan 2004 11:28

Nou zijn we 4 bladzijden verder en er is nog niets gebaseerd op een bijbeltekst.
Dit is echt triest.
Oh wat zou ik graag met zo'n dominee willen praten :cry:

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 29 jan 2004 11:50

Het 'verbod' op baarden en snorren is namelijk ook niet afgeleid van een bijbelgedeelte. Daarom komen voorstanders van zo'n 'verbod' er ook niet mee. Hoogstens met het gedeelte dat men zich niet moet toegeven aan aanstotend gedrag. Wat natuurlijk maar een zeer indirecte link heeft met het dragen van snorren en baarden.

Gebruikersavatar
SDG
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 02 jan 2004 23:29

Berichtdoor SDG » 29 jan 2004 11:56

Marnix schreef:
dit is op de synode besloten omdat het te maken had met de wereldgelijkvormigheid, toen waren er veel goddeloze mensen met baarden en snorren.



Kan iemand mij vertellen welke synode dat is geweest, en hoe men dit "verbod" daar geformuleerd / gemotiveerd heeft?

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

caprice

Berichtdoor caprice » 29 jan 2004 13:03

Stacie schreef:Nou zijn we 4 bladzijden verder en er is nog niets gebaseerd op een bijbeltekst.
Dit is echt triest.
Oh wat zou ik graag met zo'n dominee willen praten :cry:

Stel er een vraag over op Refoweb.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2004 14:39

Heb ik gedaan.

caprice

Berichtdoor caprice » 29 jan 2004 15:46

Marnix schreef:Heb ik gedaan.

Ook nog specifiek over de 'Gereformeerde Gemeenten'?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2004 17:51

Ik heb voor meer info naar dit topic verwezen dus... ik dacht alleen dat het in gereformeerde gemeenten het geval was

caprice

Berichtdoor caprice » 29 jan 2004 18:39

Marnix schreef:Ik heb voor meer info naar dit topic verwezen dus... ik dacht alleen dat het in gereformeerde gemeenten het geval was

Ik denk ook in de (Vrije) (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) (buiten synodaal verband).

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2004 18:46

Oh ok... ben niet zo op de hoogte van de stromingen bij Gereformeerde Gemeente en zo....
Laatst gewijzigd door Marnix op 31 jan 2004 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 29 jan 2004 21:46

caprice schreef:
Sabra schreef:Er is al lang aangehaald, dat veel christenen in het verleden, waaronder de door refo's aanbeden oudvaders, baarden of snorren droegen.

Stop! Alleen in de Roomse kerk worden mensen (beelden daarvan) aanbeden!


Ik heb wel eens met oosters-orthodoxen te maken gehad, en die leggen het zo uit. Er zijn drie stadia:
- Je hebt het vereren.
- Je hebt het bidden tot.
- En je hebt het aanbidden.
Heilige voorwerpen worden vereerd.
Tot Maria en de heiligen wordt gebeden. Maar ze worden niet aanbeden, want dat zou afgoderij zijn. Aanbidden mag je alleen bij God doen.

Als ik me niet vergis houden Rooms-Katholieken er precies dezelfde driedeling op na.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 31 jan 2004 11:33

Ik ben zo vrij geweest om de vraag van Marnix iets om te bouwen :) Inmiddels hebben we antwoord gekregen van een ger. gem.-dominee. Laat je verrassen en lees a.s. maandag (2 febr.) het antwoord in de vragenrubriek.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jan 2004 11:41

Omega schreef:Ik ben zo vrij geweest om de vraag van Marnix iets om te bouwen :) Inmiddels hebben we antwoord gekregen van een ger. gem.-dominee. Laat je verrassen en lees a.s. maandag (2 febr.) het antwoord in de vragenrubriek.

C. Harinck?

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 01 feb 2004 21:11

Die zou ongetwijfeld hetzelfde antwoord hebben gegeven ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten