zijn er argumenten om niet te gaan geloven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kootje
Sergeant
Sergeant

zijn er argumenten om niet te gaan geloven?

Berichtdoor kootje » 01 dec 2003 13:25

Verschillende keren kom ik tegen dat mensen redenen aanvoeren om niet te geloven.

Ik zal de drie meestgehoorde hieronder neerzetten:

1. onmacht: de mens is geestelijk dood en kan zich niet bekeren, noch geloven.

2. uitverkiezing: God heeft maar een beperkt aantal mensen uitverkoren, dus is het voor de overige mensen onmogelijk om te geloven.

3. ellendekennis ontbreekt: een mens moet eerst sterven aan de wet, voordat hij in Jezus mag geloven.

Mijn ervaring is dat als dit geldige excuses worden, het fout gaat. Is deze gedachte terecht?
Een tweede punt, wat er nauw mee samenhangt: als ik de discussies hierover lees, prangt de vraag bij mij in hoeverre een mens actief is bij de toeëigening van het geloof. Misschien kan iemand hier een heldere uitleg over geven?
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 dec 2003 13:29

"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: zijn er argumenten om niet te gaan geloven?

Berichtdoor Gershwin » 01 dec 2003 16:11

De vraagstelling impliceert al dat een mens zelf besluit of hij wel of niet gaat geloven, dus je gaat er bij voorbaat van uit dat dat kan. Dan sla je een stuk van de discussie over en geef je al een antwoord voor de discussie begint. :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

kootje
Sergeant
Sergeant

Re: zijn er argumenten om niet te gaan geloven?

Berichtdoor kootje » 01 dec 2003 16:13

Gershwin schreef:De vraagstelling impliceert al dat een mens zelf besluit of hij wel of niet gaat geloven, dus je gaat er bij voorbaat van uit dat dat kan. Dan sla je een stuk van de discussie over en geef je al een antwoord voor de discussie begint. :mrgreen:

Ik ben er idd altijd heel slecht in mijn standpunt te verbergen... :mrgreen:
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 dec 2003 18:29

oke komt ie,

- Mensen die de heerlijkheid van de liefde van Christus nog nooit gezien hebben, en niet geloven dat hij al het vertouwen waard is.
- Mensen die meer vertouwden wat mensen over Hem zeggen dandat Hijzelf over Zichzelf zegt.
- Remmen in uw onderbewust zijn die je weerhouden van geloofsovergave
- Mensen die zich te verstandig voelen om te geloven in de eenvoudigheid die in Christus is.
- Mensen die bang zijn wat andere mensen over het geloof zeggen.
(Dan ben ik straks baas af)
- Mensen die niet los uit de wereld kunnen komen omdat ze het wel best vinden. (vast in de wereld)
-Mensen die denken dat geloven een gevoel is, en dus nog steeds lopen te wachten tot ze dit gevoel krijgen
- nou zo zijn er nog wel een paar op te noemen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 dec 2003 21:57

De bijbel en de reformatoren zijn hier volgens mij bijzonder duidelijk in:

Er is geen enkel argument waarmee je je ongeloof kunt goedpraten.

Wellicht dat mensen, slecht als ze zijn, wel smoezen kunnen bedenken, maar dat is heel wat anders.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

caprice

Berichtdoor caprice » 01 dec 2003 22:09

Zij die onder het Woord opgegroeid zijn hebben eigenlijk helemaal geen recht om onbekeerd te blijven en in de zonden te leven. We moeten bidden om bekering en de zonden mijden!

Lukas 10:
12 En Ik zeg u, dat het dien van Sodom verdragelijker wezen zal in dien dag, dan dezelve stad.
13 Wee u, Chorazin, wee u, Bethsaida, want zo in Tyrus en Sidon de krachten geschied waren, die in u geschied zijn, zij zouden eertijds, in zak en as zittende, zich bekeerd hebben.
14 Doch het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in het oordeel, dan ulieden.
15 En gij, Kapernaum, die tot den hemel toe verhoogd zijt, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden.
16 Wie u hoort, die hoort Mij; en wie u verwerpt, die verwerpt Mij; en wie Mij verwerpt, die verwerpt Dengene, Die Mij gezonden heeft.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 dec 2003 22:14

Caprice:
We moeten bidden om bekering en de zonden mijden!

Maar bovenal moet je geloven. Zonden mijden heeft geen zin zonder geloof (zonder geloof kan niemand God behagen).

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

caprice

Berichtdoor caprice » 01 dec 2003 22:15

Klaas schreef:Caprice:

Maar bovenal moet je geloven. Zonden mijden heeft geen zin zonder geloof (zonder geloof kan niemand God behagen).

Klaas

Het geloof krijgen wij pas na ontvangen genade, na de wedergeboorte.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 dec 2003 23:30

Het stukje van van Woudenberg zegt ook wel wat denk ik. Is geloof iets waar je voor kunt kiezen? Of is het iets dat je doet of niet doet, waarbij het door andere dingen dan de wil gestuurd wordt?
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 02 dec 2003 09:18

caprice schreef:
Klaas schreef:Caprice:

Klaas

Het geloof krijgen wij pas na ontvangen genade, na de wedergeboorte.

Geloof je dat Christus de Zoon van God is? En dat ie echt op aarde geweest is om te sterven voor onze zonden? Ja? Geloof je ook de rest van de 12 artikelen van het algemeen ontwijfelbaar geloof? Ja?

Vraag 59 Wat hebt u er nu aan, dat u dit alles gelooft?

Antwoord Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben en een erfgenaam van het eeuwige leven.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 02 dec 2003 11:40

Er zijn zoveel argumenten te verzinnen om te zeggen dat je niet bekeerd kan worden. Maar ik geloof dat die argumenten gebruikt worden om te bedekken dat je eigenlijk niet bekeerd WILT worden. Want God wil ons wel bekeren, God kan geen bidder laten staan! Hij heeft geen lust in onze dood, maar daarin dat we ons bekeren en leven!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 02 dec 2003 12:03

bloempie19 schreef:Er zijn zoveel argumenten te verzinnen om te zeggen dat je niet bekeerd kan worden. Maar ik geloof dat die argumenten gebruikt worden om te bedekken dat je eigenlijk niet bekeerd WILT worden. Want God wil ons wel bekeren, God kan geen bidder laten staan! Hij heeft geen lust in onze dood, maar daarin dat we ons bekeren en leven!

http://www.iclnet.org/pub/resources/text/nederlandse/spurgeon-joh0506.html

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 dec 2003 12:04

Stel dat je in Nepal woont. Als je daar gedoopt wordt, wordt er eerst aan je gevraagd of je bereid bent om de gevangenis in te gaan. Meteen na je doop wordt je opgepakt om twee jaar te moeten zitten. En dat is daar vast niet zo luxe als hier.

In veel landen is christen worden verboden en worden christenen enorm vervolgd. Dan vind ik het niet vreemd dat weinig mensen geloven. Toch is er een springlevende ondergrondse kerk. Hoe bijzonder!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 02 dec 2003 12:11

Wat zijn wij dan ondankbare schepsels!!! Wij moeten ons uitgaanspatroon en de liefde voor de tv opgeven, om ons te willen bekeren. Zij moeten zo vaak hun vrijheid, gezondheid en rijkdom opgeven om Christus te kunnen beleiden!

Wij doen het met pijn in het hart en zij doen het uit liefde voor God en Zijn boodschap. Wat moeten wij ons dan schamen!

Terug naar “Archief”