Heeft de mens een vrije wil???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jvdk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Heeft de mens een vrije wil???

Berichtdoor jvdk » 29 nov 2003 15:51

:arrow: Ik ben ervan overtuigd dat de mens een vrije wil heeft. :!:

Dit onderwerp is ook kort ter discussie gesteld binnen een ander onderwerp. Toch ben ik benieuwd naar meer meningen over de vrije wil van de mens.

Wij zijn geen robotjes van God en we hebben een vrije wil. In het paradijs hadden we sowieso een vrije wil, maar nu ook. Waarom zou anders de wet van de tien geboden erzijn??? Voor de sier en omdat wij geen vrije wil zouden hebben onnodig??? Wij hebben ons aan de wet te houden en we kunnen dit niet omdat alle mensen zondig zijn! Een vrije wil wordt niet mee bedoeld dat we de zonden kunnen stoppen ofzow.

In de bijbel staan ook de zaligsprekingen(de bergrede):
(mattheüs 5 vers 1-12)

1 Toen Hij nu de scharen zag, ging Hij de berg op en nadat Hij Zich had nedergezet, kwamen zijn discipelen tot Hem.
2 En Hij opende zijn mond en leerde hen, zeggende:

3 Zalig de armen van geest,
want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
4 Zalig die treuren,
want zij zullen vertroost worden.
5 Zalig de zachtmoedigen,
want zij zullen de aarde beërven.
6 Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
7 Zalig de barmhartigen,
want hun zal barmhartigheid geschieden.
8 Zalig de reinen van hart,
want zij zullen God zien.
9 Zalig de vredestichters,
want zij zullen kinderen Gods genoemd worden.
10 Zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil,
11 Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil. 12 Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij de profeten vóór u vervolgd.
12 Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten die voor u geweest zijn.
:!: :!: :!: :!: :!:

zo ook vers 12; want uw loon!! Welk loon als je geen vrije wil hebt??
Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want GOD IS LIEFDE
1 Johannes 4 :7-21

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Heeft de mens een vrije wil???

Berichtdoor hijwel » 29 nov 2003 16:06

jvdk schreef:zo ook vers 12; want uw loon!! Welk loon als je geen vrije wil hebt??

Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden;
er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
Ik geloof zelf dat we niks goed kan doen, alles wat we nog goed doen komt bij God vandaan, door zijn algemene genade.
Ik geloof dat we alleen goed kunnen doen als het van God afkomt, de wil die je hebt om Jezus te volgen is gewerkt door de Heilige Geest.
De wil die je hebt om goed te doen is afkomstig van God.

Met de robotjes ben ik het volkomen eens, God wil vrijwillig gevolgd worden, maar dat wil nog niet zeggen dat de (goede)wil die overgebleven is naar de zondeval in staat is om Jezus te volgen, ik geloof dat we wel de kracht hebben om door het bidden je over te geven aan God.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 29 nov 2003 16:27

hijwel schreef:
jvdk schreef:zo ook vers 12; want uw loon!! Welk loon als je geen vrije wil hebt??

Ik geloof zelf dat we niks goed kan doen, alles wat we nog goed doen komt bij God vandaan, door zijn algemene genade.
Ik geloof dat we alleen goed kunnen doen als het van God afkomt, de wil die je hebt om Jezus te volgen is gewerkt door de Heilige Geest.

Met de robotjes ben ik het volkomen eens, God wil vrijwillig gevolgd worden, maar dat wil nog niet zeggen dat de (goede)wil die overgebleven is naar de zondeval in staat is om Jezus te volgen, ik geloof dat we wel de kracht hebben om door het bidden je over te geven aan God.

Spreek je jezelf nu niet tegen? Eerst zeg je dat we niets goed kunnen doen, en aan het eind zeg je dat je wel geloofd dat we ons over kunnen geven aan God... dus toch nog wel een klein beetje vrije wil. Willen we ons wel overgeven aan God, zo hij is? Rechtvaardig, Heilig, Soeverein??

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 29 nov 2003 16:49

jvdk schreef::arrow: Ik ben ervan overtuigd dat de mens een vrije wil heeft. :!:

Dit onderwerp is ook kort ter discussie gesteld binnen een ander onderwerp. Toch ben ik benieuwd naar meer meningen over de vrije wil van de mens.

Wij zijn geen robotjes van God en we hebben een vrije wil. In het paradijs hadden we sowieso een vrije wil, maar nu ook. Waarom zou anders de wet van de tien geboden erzijn??? Voor de sier en omdat wij geen vrije wil zouden hebben onnodig??? Wij hebben ons aan de wet te houden en we kunnen dit niet omdat alle mensen zondig zijn! Een vrije wil wordt niet mee bedoeld dat we de zonden kunnen stoppen ofzow.

Kun je dit Bijbels onderbouwen. In het paradijs is er toch wel wat veranderd of niet? In het paradijs was de wet er ook, en in de Hemel zal hij er ook zijn, omdat het een eeuwigdurende wet is. Daar konden/kunnen ze de wet houden, ja is het zelfs een verlustiging om die wet te houden. Maar in het paradijs heeft Adam het werkverbond wat God met hem opgericht had verbroken, en sindsdien heeft de mens niet meer de kracht om de zonde te wederstaan. We zijn gevallen in Adam, en staan schuldig aan de wet. Vandaar dat God hem ons ook gegeven heeft. Die wet moet ons ontdekken aan onze zonde staat en als een tuchtmeester ons tot Christus drijven. We zijn geen robotten, nee zeker niet, we hebben zelf voor de Duivel gekozen, en ons van Christus afgewend, en als we verloren gaan ligt dat aan onszelf.

In de bijbel staan ook de zaligsprekingen(de bergrede):
(mattheüs 5 vers 1-12)

1 Toen Hij nu de scharen zag, ging Hij de berg op en nadat Hij Zich had nedergezet, kwamen zijn discipelen tot Hem.
2 En Hij opende zijn mond en leerde hen, zeggende:

3 Zalig de armen van geest,

Dat is, nederigen en gebrokenen van hart, die hun nietigheid verstaande, een klein gevoel van zichzelven hebben, steunende alleen op de genade Gods in Christus Jezus

4 Zalig die treuren,
want zij zullen vertroost worden.

Dat is, die over de zonden bedroefd zijn; van welke droefenis ook gesproken wordt {#1Co 5:2}, en {#2Co 7:9}, tegen welken gesteld worden die in alle weelde en vreugde leven;

5 Zalig de zachtmoedigen,
want zij zullen de aarde beërven.

Dat is, in vrede bezitten; welke belofte wel het tegenwoordige leven aangaat, maar inzonderheid wordt hier verstaan hetgeen vervuld zal worden in het toekomende leven. Zie {#Ps 37:11}.

6 Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.

Dat is, die met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid in Christus.

7 Zalig de barmhartigen,
want hun zal barmhartigheid geschieden.

8 Zalig de reinen van hart,
want zij zullen God zien.

Dat is, door den Geest Gods gereinigd van de besmettingen der zonden en van allerlei geveinsdheid; {#Efe 5:26}.

7) God zien.

Dat is, zullen Hem volkomen kennen en zijn heerlijkheid aanschouwen; {#1Co 13:12}.

9 Zalig de vreedzamen,
want zij zullen kinderen Gods genoemd worden.

8) vreedzamen;

Grieks: vredemakers; die niet alleen voor zichzelven vreedzaam zijn, maar ook bij anderen den vrede bevorderen; {#Heb 12:14}.

9) genaamd worden.

Dat is, inderdaad zijn en daarvoor erkend worden.

10 Zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil,

11 Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil. 12 Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij de profeten vóór u vervolgd.
12 Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten die voor u geweest zijn.
:!: :!: :!: :!: :!:

zo ook vers 12; want uw loon!! Welk loon als je geen vrije wil hebt??

Nou het is heel simpel, de zonden die we niet doen daarvoor worden we ook niet gestraft. Mensen die werkelijk zaligmakend bearbeid worden ontvangen hiernamaals hun loon in de Hemelen. Maar dit zegt niets over een vrije wil hebben!

Ik heb ook wel een paar teksten:

Genesis 3:17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.

Galaten 3:13 Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt.

Galaten 3:10 Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.

Galaten 3:10 Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.

Galaten 1:9 Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.

Johannes 7:49 Maar deze schare, die de wet niet weet, is vervloekt.

Openbaring 21:8 Maar den vreesachtigen, en ongelovigen, en gruwelijken, en doodslagers, en hoereerders, en tovenaars, en afgodendienaars, en al den leugenaars, is hun deel in den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood.

Hier wordt gesproken over de tweede dood. We zijn in drie doden gevallen, de tijdelijke, de geestelijke en de eeuwige dood! Geestelijk dood zijn we, gevallen in zonden en misdaden, en derhalve kunnen we geen goed doen. Ook hier:

Openbaring 2:11 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, zal van den tweeden dood niet beschadigd worden.

In deze tekst wordt gesproken over de dood in zonden en misdaden: Colossenzen 2:13 En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende;

Efeziërs 2:5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden),

2 Corinthiërs 4:12 Zo dan, de dood werkt wel in ons, maar het leven in ulieden.

2 Corinthiërs 4:11 Want wij, die leven, worden altijd in den dood overgegeven om Jezus’ wil; opdat ook het leven van Jezus in ons sterfelijk vlees zou geopenbaard worden.

2 Corinthiërs 1:10 Die ons uit zo groten dood verlost heeft, en nog verlost; op Welken wij hopen, dat Hij ons ook nog verlossen zal.

Romeinen 7:13 Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden; opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde boven mate wierd zondigende door het gebod.

Romeinen 7:10 En het gebod, dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden.

Romeinen 7:8 Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood.

Romeinen 7:5 Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen.

Romeinen 6:23 Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.

Romeinen 6:11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere.

Romeinen 5:17 Want indien door de misdaad van een de dood geheerst heeft door dien enen, veel meer zullen degenen, die den overvloed der genade en der gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door dien Enen, namelijk Jezus Christus.

Romeinen 5:14 Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over degenen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is Desgenen, Die komen zou.

Romeinen 5:12 Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 nov 2003 16:52

Ik zou het zo willen zeggen: de mens heeft een vrije wil ten kwade. Hij kan inprincipe voor God kiezen maar zal dat vanuit z'n zondige natuur nooit doen (dus kan het toch ook weer niet :wink:)

kzal het even uitleggen met een voorbeeldje:
Stel iemand doet je een aanbod: Je kunt een brood of een Ferrari krijgen. Iedereen zal uit vrije wil voor de Ferrari kiezen. Tenzij Iemand hem laat beseffen dat hij omgaat komen van de honger als hij niet voor het brood kiest.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

jvdk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jvdk » 29 nov 2003 16:52

hijwel schreef:

We hebben in ieder geval een vrije wil, dat wordt ook bij mij in de kerk(ger.gem.) geleerd. Of die wil goed is..... nee ik denk het niet. Onze wil is verdorven door alle zonden!!!! :!:
Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want GOD IS LIEFDE

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 nov 2003 16:59

Boely schreef:
hijwel schreef:

Spreek je jezelf nu niet tegen? Eerst zeg je dat we niets goed kunnen doen, en aan het eind zeg je dat je wel geloofd dat we ons over kunnen geven aan God... dus toch nog wel een klein beetje vrije wil. Willen we ons wel overgeven aan God, zo hij is? Rechtvaardig, Heilig, Soeverein??

Het is eigenlijk een vreemde manier van iets doen. Ik zal het even uit proberen te leggen.

Wat moet ik doen om behouden te worden?
Geloof in de heere Jezus Christen en je zult zalig worden.
Geloven is wel een gave van God, maar ook een 'doen'van de mens, Niet God gelooft in ons, maar wij moeten zelf geloven; al wordt dat geloven ook bewerkt en gewerkt door God. Daarom staat er in de bijbel ook voorduren de oproep om te geloven. Jezus begingt zijn predeking er mee.
Mk 1. 15.

Een appart soort doen, en een appart soort van willen.
Het is niet een doen zoals het dagelijks gebruikt wordt: hey ik ga dat doen. Geloven is hem aannemen en ontvangen. Dit verzin ik niet maar staat in de bijbel: Joh 1:12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.
Een kind weet wat aannemen en ontvangen is, je krijgt wat waar je geen recht op hebt.

Ik ben het met je eens dat je niet vrijwillig vanuit je zelf over kan geven aan God, daarom mag je ook bidden: wilt u alles wat in de weg staat wegnemen zodat ik me mag overgeven aan u zodat ik mag geloven in Jezus als mijn zaligmaker. Want u vraagt wel aan mij om te geloven, maar het lukt niet.

mischien een beetje onsamenhangend.

maar in het kort:
Ik geloof dat we door de kracht van de Heilige Geest de eerste wankelende stappen kunnen zetten naar God toe. Of we die stap dan ook gedaan hebben weet ik niet, maar is dan ook niet relevant want dan lich je al in de armen van de Vader. Nader tot mij, en ik zal tot u naderen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 nov 2003 17:01

jvdk schreef:We hebben in ieder geval een vrije wil, dat wordt ook bij mij in de kerk(ger.gem.) geleerd. Of die wil goed is..... nee ik denk het niet. Onze wil is verdorven door alle zonden!!!! :!:

Oke, ja benk het mee eens. maar ik doel meer op de wil die over gebleven is vanuit het paradijs

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 nov 2003 17:04

@mic schreef:Stel iemand doet je een aanbod: Je kunt een brood of een Ferrari krijgen. Iedereen zal uit vrije wil voor de Ferrari kiezen. Tenzij Iemand hem laat beseffen dat hij omgaat komen van de honger als hij niet voor het brood kiest.

:mrgreen: ja mooi voorbeeld zal het onthouden

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 29 nov 2003 17:06

jvdk schreef:
hijwel schreef:

We hebben in ieder geval een vrije wil, dat wordt ook bij mij in de kerk(ger.gem.) geleerd. Of die wil goed is..... nee ik denk het niet. Onze wil is verdorven door alle zonden!!!! :!:

Dat is echt niet zo, ik weet niet in welke plaats je Ger. Gem. bent maar het is in ieder geval niet de lijn van Ds. Kersten en ook nu Ds. Moerkerken en vele andere Ds. Dus je zit er vies naast!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 29 nov 2003 17:09

hijwel schreef:
Boely schreef:
hijwel schreef:

Het is eigenlijk een vreemde manier van iets doen. Ik zal het even uit proberen te leggen.

Wat moet ik doen om behouden te worden?
Geloof in de heere Jezus Christen en je zult zalig worden.
Geloven is wel een gave van God, maar ook een 'doen'van de mens, Niet God gelooft in ons, maar wij moeten zelf geloven; al wordt dat geloven ook bewerkt en gewerkt door God. Daarom staat er in de bijbel ook voorduren de oproep om te geloven. Jezus begingt zijn predeking er mee.
Mk 1. 15.

Een appart soort doen, en een appart soort van willen.
Het is niet een doen zoals het dagelijks gebruikt wordt: hey ik ga dat doen. Geloven is hem aannemen en ontvangen. Dit verzin ik niet maar staat in de bijbel: Joh 1:12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.
Een kind weet wat aannemen en ontvangen is, je krijgt wat waar je geen recht op hebt.

Ik ben het met je eens dat je niet vrijwillig vanuit je zelf over kan geven aan God, daarom mag je ook bidden: wilt u alles wat in de weg staat wegnemen zodat ik me mag overgeven aan u zodat ik mag geloven in Jezus als mijn zaligmaker. Want u vraagt wel aan mij om te geloven, maar het lukt niet.

mischien een beetje onsamenhangend.

maar in het kort:
Ik geloof dat we door de kracht van de Heilige Geest de eerste wankelende stappen kunnen zetten naar God toe. Of we die stap dan ook gedaan hebben weet ik niet, maar is dan ook niet relevant want dan lich je al in de armen van de Vader. Nader tot mij, en ik zal tot u naderen.

Ik vind het jammer dat je telkens overal het geloof bij haalt. Er zit een verschil tussen roeping, bekering en geloof. God roept ons uit de wereld tot zijn wonderbaar licht. Maar bekering is iets anders dan geloof. Het geloof opzichzelf is niets. We worden ook niet behouden om ons geloof, maar allen om de verdienste van Christus aan het kruis. En we kunnen niet naar God komen, we willen helemaal niet want we haten God, we zijn Geestelijk dood, hoe kunnen we dan tot God naderen? Dat kan echt niet, dat willen we helemaal niet, we zijn de Duivel toegevallen!

jvdk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jvdk » 29 nov 2003 17:09

Ik heb ook wel een paar teksten:

Genesis 3:17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.

Galaten 3:13 Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt.

Galaten 1:9 Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.

Openbaring 21:8 Maar den vreesachtigen, en ongelovigen, en gruwelijken, en doodslagers, en hoereerders, en tovenaars, en afgodendienaars, en al den leugenaars, is hun deel in den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood.

Hier wordt gesproken over de tweede dood. We zijn in drie doden gevallen, de tijdelijke, de geestelijke en de eeuwige dood! Geestelijk dood zijn we, gevallen in zonden en misdaden, en derhalve kunnen we geen goed doen. Ook hier:

Openbaring 2:11 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, zal van den tweeden dood niet beschadigd worden.

In deze tekst wordt gesproken over de dood in zonden en misdaden: Colossenzen 2:13 En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende;

Efeziërs 2:5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden),

2 Corinthiërs 4:12 Zo dan, de dood werkt wel in ons, maar het leven in ulieden.

2 Corinthiërs 4:11 Want wij, die leven, worden altijd in den dood overgegeven om Jezus’ wil; opdat ook het leven van Jezus in ons sterfelijk vlees zou geopenbaard worden.

2 Corinthiërs 1:10 Die ons uit zo groten dood verlost heeft, en nog verlost; op Welken wij hopen, dat Hij ons ook nog verlossen zal.

Romeinen 7:13 Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden; opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde boven mate wierd zondigende door het gebod.

Romeinen 7:10 En het gebod, dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden.

Romeinen 7:8 Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood.

Romeinen 7:5 Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen.

Romeinen 6:23 Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.

Romeinen 6:11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere.

Romeinen 5:17 Want indien door de misdaad van een de dood geheerst heeft door dien enen, veel meer zullen degenen, die den overvloed der genade en der gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door dien Enen, namelijk Jezus Christus.

Romeinen 5:14 Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over degenen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is Desgenen, Die komen zou.

Romeinen 5:12 Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

fijn dat je die teksten hebt, maar je moet ze wel in de contekst plaatsen. Zo kan ik ook de bijbel verkeerd uitleggen!!! oog om oog, tand om tand. Dus altijd terug moorden!!! dat is toch onzin!!!!!

Als je die teksten in de contekst bekijkt spreek je jezelf tegen!

dit heeft niets met het onderwerp te maken!! De schare was niet zo gelovig dat ze de wet kende. Graag bij het onderwerp blijven en niet zomaar teksten roepen die je vind als je de bijbel opensla! Blijf ff serieus please!!
:cry: :cry:
Laatst gewijzigd door jvdk op 29 nov 2003 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 29 nov 2003 17:10

hijwel schreef:
jvdk schreef:We hebben in ieder geval een vrije wil, dat wordt ook bij mij in de kerk(ger.gem.) geleerd. Of die wil goed is..... nee ik denk het niet. Onze wil is verdorven door alle zonden!!!! :!:

Oke, ja benk het mee eens. maar ik doel meer op de wil die over gebleven is vanuit het paradijs

Wat is dan nog het verschil tussen een vrije wil die verdorven is, of een gebonden wil?

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 29 nov 2003 17:11

jvdk schreef:
fijn dat je die teksten hebt, maar je moet ze wel in de contekst plaatsen. Zo kan ik ook de bijbel verkeerd uitleggen!!! oog om oog, tand om tand. Dus altijd terug moorden!!! dat is toch onzin!!!!!

Wat je nu zegt is echt klinkklare onzin. Ga de teksten maar langs en zeg me waar ik ze uit zijn verband gehaald heb. Het is ook een mooie grap dat de teksten die jij aanhaalt niet uit zijn verband gehaald zijn, en als ik teksten noem staan die ineens niet zijn verband. Als je dat zegt moet je ook aangeven in welk verband ze wel staan. Zo voer je geen discussie!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 nov 2003 17:15

Boely schreef:Ik vind het jammer dat je telkens overal het geloof bij haalt. Er zit een verschil tussen roeping, bekering en geloof. God roept ons uit de wereld tot zijn wonderbaar licht. Maar bekering is iets anders dan geloof. Het geloof opzichzelf is niets. We worden ook niet behouden om ons geloof, maar allen om de verdienste van Christus aan het kruis. En we kunnen niet naar God komen, we willen helemaal niet want we haten God, we zijn Geestelijk dood, hoe kunnen we dan tot God naderen? Dat kan echt niet, dat willen we helemaal niet, we zijn de Duivel toegevallen!

Oke.. :mrgreen:
Volgens mij zijn geloof en bekering aan elkaar verbonden. En is de oproep tot geloof dezelfde als die tot bekering. (maar dat even ter zijde)
Jij zegt dat ik nooit tot God wil naderen? Sorry, maar ik weet zeker dat ik dat wil en dat ik dat heb gewilt. Ik ik kan niet geloven dat iemand die weet dat je nooit ergens beter kan zijn dan bij God niet bij God wil zijn.

Ik ben het met je eens dat we niet behouden worden om ons geloof. Maar geloof is wel HET middel waardoor wij tot God kunnen en mogen komen.
Laatst gewijzigd door hijwel op 30 nov 2003 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”