Klopt het dat ze in de CGK geen biddag of dankdank hebben

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 27 nov 2003 12:42

Ikke21 schreef:
BJ schreef:Dan komen er 's morgens zeker alleen ouderen en mensen die niet werken?


nee helemaal niet, heel veel mensen zijn gewoon die dag vrij, het is toch ook een dag van afzondering of niet?

Heb ik nog nooit begrepen dat je dan vrij zou moeten nemen. Het is toch geen officiele dag? Dat is hetzelfde dat je op 4 mei ook niet vrij bent denk ik. Er wordt bij ons zelfs speciaal rekening gehouden dat de dienst niet om 19 uur is maar op 19.30 vanwege de mensen die niet zo vroeg vrij zijn van hun werk.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 27 nov 2003 13:09

Je hoeft er ook geen vrij voor te nemen, maar er zijn zat mensen die dat wel doen, omdat het toch een dag van afzondering is, maar inderdaad geen officiele dag.
Je kan vrij nemen, maar als je het niet krijg dan moet je er ook geen drama van maken. Volgens mij moet je het heel nuchter blijven bekijken, het is geen zondag, dus als je vrij kan krijgen is het mooi en anders kan je 's avonds naar de kerk.

Bij ons begint dan ook de kerk om 19.30 i.p.v. 18.30....

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 28 nov 2003 11:35

lgs
trijntjejohanna schreef:wij hebben (bijna) geen boeren in de gemeente.. dus hoeft er geen biddag speciaal te zijn?? we doen het toch niet om de boeren?


Ik zal eens kijken of ik mijn standpunt kan uitleggen.

Als ik me niet vergis, is biddag altijd aan het begin van het zaaiseizoen, en dankdag op het moment van oogsten. Het is dus wel degelijk een bezinning op het werk van de boeren.

Een zegen vragen over je zaaisels, en dankbaar zijn dat God je geholpen heeft dat de oogst gelukt is, zou ik enorm belangrijk vinden als ik boer was. Het is heel gaaf dat de kerk daar speciaal een aparte gebedsdienst (want dat is zo'n dienst van oudsher) voor heeft ingesteld. En het is nog gaver dat je mede-gemeenteleden die geen boer zijn, ook komen om voor jouw oogst te bidden. "Gemeente zijn" is tenslotte dat je dingen voor elkaar doet.

Wanneer je niet in een boerengemeente zit, is het natuurlijk ook belangrijk dat de oogst lukt, want daar eten we met z'n allen van, maar je hebt geen specifieke gemeenteleden waar je mee mee hoeft te leven en die je een hart onder de riem hoeft te steken. Dat gebed kun je dan dus net zo goed op de zondag daarop uitvoeren, in combinatie met de rest van de dienst.

Dit is zo'n beetje wat ik er zelf van vindt. Waarom mijn gemeente geen bid- en dankdag houdt, weet ik eigenlijk niet. Het zal wel uit praktische overwegingen zijn. Hier in het verstedelijkte westen zijn ze allemaal niet zo christelijk als op de Bible Belt, en zijn er maar weinig scholen en bedrijven die op bid- en dankdag gesloten zijn.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 28 nov 2003 12:18

Ik denk dat de biddag inderdaad voor het zaaien wordt gehouden, al twijfel ik daar ook al. De dankdag is voor mijn gevoel niet aan het einde van de oogst. Want de bietencampagne is bijvoorbeeld nog volop bezig. En in augustus wordt het graan allemaal al geoogst. Dus volgens mij gaat dat niet op.

En als het zo zou zijn dat men in het westen geen gevoel meer bij het werk op het land heeft, zou dat niet heel erg verkeerd zijn? Natuurlijk hoeft niet iedereen te weten hoe alles gaat. Maar je mag toch ook in de steden wel bidden en danken voor de boeren. Daarvoor hoeft er echt geen boer bij aanwezig te zijn denk ik.

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 28 nov 2003 12:36

BJ schreef:En als het zo zou zijn dat men in het westen geen gevoel meer bij het werk op het land heeft, zou dat niet heel erg verkeerd zijn? Natuurlijk hoeft niet iedereen te weten hoe alles gaat. Maar je mag toch ook in de steden wel bidden en danken voor de boeren. Daarvoor hoeft er echt geen boer bij aanwezig te zijn denk ik.


Daar heb je wel een punt, maar waarom moet dat dan op een speciale dag, en kan het niet op zondag?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.



Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 28 nov 2003 13:32

Een speciale dag om er speciaal aandacht aan te schenken. De zondag is al gauw gewoon een zondag. Dat is hetzelfde als een speciale dienst met oudejaarsdag en nieuwjaarsmorgen. Dat zou ook best op de zondag er voor en de zondag erna bijvoorbeeld. Nee een speciale dienst geeft meer aandacht aan waar het over gaat.

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 11 jan 2004 23:58

In de CGK waar ik de eerste 18 jaren van mijn leven lid van was, werden bid- en dankdagen ingevuld als ware het een zondag.

rosekapje
Majoor
Majoor
Berichten: 1940
Lid geworden op: 24 dec 2003 15:12
Locatie: Oud-Alblas
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 14 jan 2004 13:12

Ik ben ook van de cgk, bij ons wordt er op bid- en dankdag 1 dienst gehouden, 's avonds en 's middags is er iets speciaal voor de kinderen, dat wordt samen met de gereformeerd vrijgemaakten gehouden en georganiseerd door een speciale commissie...

Mijn vraag is vinden jullie het nodig om twee keer in de kerk te zitten met bid- en dankdag?
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Vin

Berichtdoor Vin » 14 jan 2004 19:37

Nee

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 15 jan 2004 00:01

Maar CGK-Gekrookte Riet is een tikkeltje zwaarder dan CGK-Bewaarde Pand. Ik kom zelf uit CGKGR en die was extreem zwaar. Mijn oom is ouderling bij CGKBP en ik was erbij toen ie werd ingezegend. Die dienst vond ik enorm positief, omdat ik een heel negatieve verwachting had die niet bleek te kloppen.

Dit verschil zal ook invloed hebben op de invulling van bid- en dankdagen.

Grappig, tegenwoordig weet ik niet eens wanneer die data zijn, en zie ik dat als ik bij mijn ouders langs ga en er de Visie zie liggen, die er altijd aandacht aan besteed...

rosekapje
Majoor
Majoor
Berichten: 1940
Lid geworden op: 24 dec 2003 15:12
Locatie: Oud-Alblas
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 15 jan 2004 08:25

PaLPiTaTioN schreef:Maar CGK-Gekrookte Riet is een tikkeltje zwaarder dan CGK-Bewaarde Pand.


Volgens mij zijn dat dan niet de enige twee stromingen (we hebben het toch over de christelijk gereformeerde kerk??) Ik ben dus christelijk gereformeerd en onze kerk is niet CGK-GR en ok niet CGK-BP....
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 23 jan 2004 21:13

rosekapje schreef:
PaLPiTaTioN schreef:Maar CGK-Gekrookte Riet is een tikkeltje zwaarder dan CGK-Bewaarde Pand.


Volgens mij zijn dat dan niet de enige twee stromingen (we hebben het toch over de christelijk gereformeerde kerk??) Ik ben dus christelijk gereformeerd en onze kerk is niet CGK-GR en ok niet CGK-BP....


Nou beiden bestaan ook niet Gekrookte Riet is de naam een weekblad wat uitgegeven wordt door de stichting Gekrookte Riet. Die stichting behoord tot de behoudende kerken van de Ned.Herv.Kerk

Bewaar Het Pand is de naam van een 2-wekelijks blad van de CGK en wordt uitgegeven door de Stichting Bewaar Het Pand. De behoudende CGK'ers voelen zich verwand aan de publicaties van dit blad en stichting.

Daarnaast komt het niet voor binnen de CGK dat er een ouderling ingezegend wordt. Hij wordt bevestigd en meer niet.

Gebruikersavatar
JopieK
Mineur
Mineur
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 okt 2003 08:54
Locatie: Enschede
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 23 jan 2004 21:53

wij gaan met RSK juist altijd naar de CGK met bid- of dankdag. Dus misschien lokaal wel eens niet, in iig wel in Enschede...
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Gebruikersavatar
Johan81
Moderator
Berichten: 1546
Lid geworden op: 08 dec 2003 22:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor Johan81 » 25 jan 2004 20:56

Wij hebben in onze cgk op bid en dankdag gewoon 2 diensten
om 15.00 uur en om 19.30 :!:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

joris

Berichtdoor joris » 25 jan 2004 21:07

wij hebben nooit dank of biddag. Wel de het hele jaar de hele week door bijbelstudies door verschillende groepen met veel aandacht voor gebed.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten