Jezelf bekeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

riannecvdaal
Verkenner
Verkenner

Jezelf bekeren?

Berichtdoor riannecvdaal » 25 nov 2003 19:04

Laats had ik een discussie met een evangelist in mijn woonplaats. goed gesprek gehad. Na afloop van het gesprek kreeg in een paar boekjes.
Daarin stond duidelijk dat je jezelf moest bekeren. Als je dit niet geloofde was dat dan wel van de duivel. God moest je het wel geven, maar je moest het zelf aannemen.
Ik kan het geloof zelf niet aannemen en volgens mij is God dan machteloos en de zondaar machtig.
Wat denken jullie hiervan? :?:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Jezelf bekeren?

Berichtdoor hijwel » 25 nov 2003 19:32

riannecvdaal schreef:Laats had ik een discussie met een evangelist in mijn woonplaats. goed gesprek gehad. Na afloop van het gesprek kreeg in een paar boekjes.
Daarin stond duidelijk dat je jezelf moest bekeren. Als je dit niet geloofde was dat dan wel van de duivel. God moest je het wel geven, maar je moest het zelf aannemen.
Ik kan het geloof zelf niet aannemen en volgens mij is God dan machteloos en de zondaar machtig.

Jij moet je zelf bekeren, dat is iig de opdracht die God je geeft.
Bekeert U!

Ongeloof is zeker van de duivel, dit omdat ongeloof de zonde is, en zonde komt van de duivel.

God heeft Jezus zijn enig geboren zoon al gegeven, hij vraagt ons om daar in te geloven.

het geloof aannemen?? ik snap dit niet helemaal en toch wel weer een beetje. God vraagt ons om te geloven in hem, omdat wij dat zo moelijk kunnen mogen we vragen aan God of hij ons dat geloof/vertrouwen wil geven, je kan zeggen dat je dan het geloof wel moet aanpakken en niet je hoofd om moet draaien voor het gene wat God aan je geeft.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 26 nov 2003 00:29

bekeren word vaak gezien als iets wat een mens niet kan zelf.
maar wat bedoelt wordt is dat je jezelf omkeert van de brede weg en God gaat zoeken. daar heb je God's hulp bij nodig maar het is volgens mij de beslissing die je zelf neemt, uit eigen vrije wil.
als je oprecht God, in Zijn Woord, zoekt en erom vraagt in gebed en al je vertrouwen in Hem stelt, zal Hij je niet beschamen en zal Hij Zijn Geest in je hart laten werken.
daarin, en overal in, ben je van Hem afhankelijk, alleen de keus is aan jou of je Hem wilt volgen of niet!
ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd, Rianne
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 nov 2003 08:30

De tekst dat je je zelf niet kan bekeren wordt gehaald uit:
Jer. 31:18b "Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn," is totaal uit zijn context gehaald. Bovendien wordt hij door de NBG vertaald met "Bekeer mij, zo zal ik mij bekeren." En dan klopt het weer precies met hetgeen wat de evangelist zei.

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 26 nov 2003 11:13

het geloof aannemen klopt wel. God biedt jou een ongelovelijk geschenk aan, namelijk een leven met Hem, en dat kun je weigeren, of aannemen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 nov 2003 11:47

Ik heb altijd moeite gehad met het woord "aannemen", want dan lijkt het net of wij kiezen voor God en dan maar "aannemen" wat Hij zegt. Maar dit komt enkel en alleen door het (hyper?)Calvinisme (je kunt het geloof niet aannemen) en het activisme (wij kunnen onszelf redden). Ik heb hier jaren mee lopen vechten.

Maar uiteindelijk is dit het enige wat je kunt doen. Wat zou je anders kunnen doen dan aannemen wat God je aanbiedt? Je hebt zelf niets te bieden, dus dat gaat niet op. Aan de andere kant kunnen we God's aanbod niet afslaan, omdat dit puur ongeloof en zonde is. Er blijft werkelijk echt niets anders over dan aannemen wat God ons biedt. Zelfs de meest bevindelijke dominee kan dit niet ontkennen. Ooit moet een mens beslissen wie hij dienen zal. Dat is een keuze die de mens moet maken. Kiest hij ervoor om God te dienen, dan gelooft hij dat deze beslissing enkel genade is van God's kant, want hij zou anders nooit voor God gekozen hebben. Hij weet ook dat deze keuze inhoudt dat hij de genade van God aanneemt die God aanbiedt aan alle gelovgien. Ook weer niet omdat hij voor God heeft gekozen, of omdat hij dit verdient, maar omdat God ooit eens voor hem heeft gekozen, om hem vanwege Zijn "amazing grace" te redden van zijn doodsstaat.

Boely
Mineur
Mineur

Re: Jezelf bekeren?

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 16:35

hijwel schreef:
riannecvdaal schreef:Laats had ik een discussie met een evangelist in mijn woonplaats. goed gesprek gehad. Na afloop van het gesprek kreeg in een paar boekjes.

Jij moet je zelf bekeren, dat is iig de opdracht die God je geeft.
Bekeert U!

Ongeloof is zeker van de duivel, dit omdat ongeloof de zonde is, en zonde komt van de duivel.

God heeft Jezus zijn enig geboren zoon al gegeven, hij vraagt ons om daar in te geloven.

het geloof aannemen?? ik snap dit niet helemaal en toch wel weer een beetje. God vraagt ons om te geloven in hem, omdat wij dat zo moelijk kunnen mogen we vragen aan God of hij ons dat geloof/vertrouwen wil geven, je kan zeggen dat je dan het geloof wel moet aanpakken en niet je hoofd om moet draaien voor het gene wat God aan je geeft.

Nu heb ik een vraagje. Je zegt dat God je de opdracht geeft om je te bekeren. Maar dit is ABSOLUUT ONJUIST! God eist het van ons, we konden onszelf bekeren in het paradijs, toen was die eis er van God ook al. Alleen moesten we toen iets laten i.p.v. doen. Maar toen hebben we gezondigd en ons van God afgewend. En kunnen alleen nog maar door genade verlost worden. Dat God (krachtens zijn rechtvaardigheid) van ons eist om ons te bekeren, wil het nog niet zeggen dat we dat kunnen! Het geloof is ook geen vertrouwen alleen. Het is echt onzin wat je zegt! Je doet net alsof God zijn genade, het geloof en het eeuwige leven voor onze neus hangt en zegt: pak het dan! Dat is absoluut niet zo. We moeten door genade zalig worden, alleen door de verkiezende liefde van God, waardoor Zijn naam verheerlijkt wordt. We kunnen van onszelf na de val in Adam niet. Als je zo redeneert als jij doet, is het een nederlaag voor God als wij ons niet bekeren! Maar zo is het niet! God is rechtvaardig in het verdoemen van ons! God belooft ook heel veel, hij belooft ook dat als we niet volgens zijn wet leven voor eeuwig verdoemd worden. En nu vraag ik jou of je het idee hebt dat je al Zijn geboden houdt!!!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 16:38

columbus schreef:bekeren word vaak gezien als iets wat een mens niet kan zelf.
maar wat bedoelt wordt is dat je jezelf omkeert van de brede weg en God gaat zoeken. daar heb je God's hulp bij nodig maar het is volgens mij de beslissing die je zelf neemt, uit eigen vrije wil.
als je oprecht God, in Zijn Woord, zoekt en erom vraagt in gebed en al je vertrouwen in Hem stelt, zal Hij je niet beschamen en zal Hij Zijn Geest in je hart laten werken.
daarin, en overal in, ben je van Hem afhankelijk, alleen de keus is aan jou of je Hem wilt volgen of niet!
ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd, Rianne

En Gods Rechtvaardigheid dan? Weet je wat je dan wordt Columbus? Van een slecht mens een goed mens. En weet je wat je moet worden: van dood --> Levend! Dat is een verschil. God houd een afgesneden weg met zijn volk op aarde. Je kunt toch nooit zeggen: nu heb ik mijn plichten gedaan, nu is God aanzet. Als God me niet bekeerd ligt het in ieder geval niet aan mij! Erg gevaarlijk wat je zegt!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 16:40

Kaw schreef:De tekst dat je je zelf niet kan bekeren wordt gehaald uit:
Jer. 31:18b "Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn," is totaal uit zijn context gehaald. Bovendien wordt hij door de NBG vertaald met "Bekeer mij, zo zal ik mij bekeren." En dan klopt het weer precies met hetgeen wat de evangelist zei.

Tja... wat wil je hier nu mee zeggen? Dat we onszelf kunnen bekeren? Dat is absoluut niet zo. Als God ons bekeerd is dat tot eer van zijn Genade en Barmhartigheid, als Hij ons verdoemd, is dat tot eer van zijn gerechtigheid. Hoe kunnen we onszelf bekeren? Door te geloven? Maar het geloof is een Genade van God. God moet het ons schenken want we willen eigenlijk wel bekeerd worden maar alleen op onze eigen manier... en niet op God's manier. Dus eigenlijk willen we helemaal niet... en het geloof kunnen we onszelf niet geven hoor! Dat is een genadegave van God!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 nov 2003 16:42

Boely...

Zucht...
Vertel me waar ik zeg dat geloof en bekering geen genadegave is?

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 16:43

sweap schreef:het geloof aannemen klopt wel. God biedt jou een ongelovelijk geschenk aan, namelijk een leven met Hem, en dat kun je weigeren, of aannemen.

Sorry hoor maar je hebt echt een hele geringe gedachten van het geloof. Door het geloof krijgen we weer toegang tot de liefde die er is bij God de vader. Dan wordt de band (in beginsel) hersteld die we in het paradijs verbroken hebben. God bied het geloof wel aan, maar als hij het geeft kun je het echt niet weigeren. Met de opmerking die je plaatst haal je God uit de hemel en zeg je: We kunnen Gods wil wederstaan. Als iemand God kan wederstaan is God geen God meer. God maakt een Gewillig volk op de dag van zijn heirkracht. En weet je wat er ook in de Bijbel staat: Die hij verkoren heeft, deze heeft hij ook geroepen en die hij geroepen heeft deze heeft hij ook gerechtvaardigd, en die hij gerechtvaardigd heeft deze heeft hij ook geheiligd. Hoe kun je nu zeggen dat je hem kunt weigeren? = Grote dwaling!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 nov 2003 16:47

Toen de farizeeërs vroegen om een teken zei Jezus dat de Nineveërs zullen opstaan op de jongste dag om de mensen die zich niet bekeren te veroordelen, want zij bekeerden zich op de preken van Jona, en zie meer dan Jona is hier.

Wat staat er vaker in de bijbel? Bekeert u? Of laat u bekeren?

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 26 nov 2003 16:49

Kaw schreef:Ik heb altijd moeite gehad met het woord "aannemen", want dan lijkt het net of wij kiezen voor God en dan maar "aannemen" wat Hij zegt. Maar dit komt enkel en alleen door het (hyper?)Calvinisme (je kunt het geloof niet aannemen) en het activisme (wij kunnen onszelf redden). Ik heb hier jaren mee lopen vechten.

Maar uiteindelijk is dit het enige wat je kunt doen. Wat zou je anders kunnen doen dan aannemen wat God je aanbiedt? Je hebt zelf niets te bieden, dus dat gaat niet op. Aan de andere kant kunnen we God's aanbod niet afslaan, omdat dit puur ongeloof en zonde is. Er blijft werkelijk echt niets anders over dan aannemen wat God ons biedt. Zelfs de meest bevindelijke dominee kan dit niet ontkennen. Ooit moet een mens beslissen wie hij dienen zal. Dat is een keuze die de mens moet maken. Kiest hij ervoor om God te dienen, dan gelooft hij dat deze beslissing enkel genade is van God's kant, want hij zou anders nooit voor God gekozen hebben. Hij weet ook dat deze keuze inhoudt dat hij de genade van God aanneemt die God aanbiedt aan alle gelovgien. Ook weer niet omdat hij voor God heeft gekozen, of omdat hij dit verdient, maar omdat God ooit eens voor hem heeft gekozen, om hem vanwege Zijn "amazing grace" te redden van zijn doodsstaat.

Jah als je zegt dat een mens in een doodstaat gevallen is kan hij er alleen maar door God uitgehaald worden en dus niet zelf kiezen. Bovendien zeg jij hier ook: je moet zelf voor God kiezen. God kiest pas voor jou als jij voor God kiest. Dit slaat echt nergens op, en is ook echt niet Bijbels gefundeer.d Wat een echte bevindelijke dominee hoort te zeggen is: Zo je geboren bent ga je voor eeuwig verloren, als je niet behouden bent ga je voor eeuwig verloren tot eer van Gods rechtvaardigheid. Maar de bekering is geen kwestie van: Ik kies voor God. Mensen mensen, dat deed die rijke man ook, hij was echt een heel braaf iemand, hield alle geboden, die was echt oprecht... maar toch niet... God moet met je beginnen. Calvijn (zonder hyper en activisme) zegt zelf: eerst is Gods- en zelfkennis nodig. Je moet inzien wat het betekend om tegen God gezondigd te hebben als nietig mens. Je moet jezelf zondig zien voor God, als een schuldenaar bij God komen. En dan pas kan God, Godskennis in je hart schenken. En daar heb je toegang toe, tot de kennis en de liefde van God door het geloof. Maar het kiezen voor God... arme stakkers... met dat wat je zegt... ga je voor eeuwig verloren!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 nov 2003 16:52

Boely:
We kunnen Gods wil wederstaan.

Om met Arminius te spreken: als ik naar de dagelijkse praktijk kijk dan kan ik niet anders dan concluderen dat velen Gods wil op verlerlei wijze wederstaan.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 26 nov 2003 16:52

We kunnen Gods wil wederstaan. Als iemand God kan wederstaan is God geen God meer.

Er is een verschil tussen God kunnen wederstaan in een strijd en Gods wil negeren: dar laatste kan nu eenmaal: God heeft de mens hersens gegeven en een geweten; mensen kunnen besluiten God niet te volgen.
God wil graag dat iedereen hem lief heeft en dat neiamd verloren gaat: tch lees je in daniël dat er mensen zullen zijn die tot eeuwig afgrijzen verloren zullen gaan.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Terug naar “Archief”