God houdt van iedereen even veel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

God houdt van iedereen even veel

Berichtdoor Lalage » 27 okt 2002 20:14

Ik geloof dat God mij het geloof heeft gegeven, maar ik geloof ook dat God van alle mensen houdt. Staat van tevoren precies vast wie christen wordt en wie niet? Dat denk ik niet. Ik kan ook moeilijk geloven dat er mensen zijn die door God worden uitgesloten. Maar hoe zit het dan? Waarom krijgen sommigen het geloof wel en anderen niet?

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 27 okt 2002 20:26

Hier raak je de refo's mee tot in hun ziel denk ik. De Dortse leerregels zijn duidelijk denk ik.... Maar goed, ik ben geen refo en ben het dus eigenlijk met je eens. Ik ben dan ook eerder Arminiaans gericht. Maar ik denk wel dat als je (bewust) lid bent van een reformatorische kerk je dat niet kan stellen. Binnen een SOW kerk of een evangelische gemeente kan het natuurlijk wel. Mijn kerkgenootschap heeft de Dortse leerregels bijvoorbeeld bewust niet opgenomen om onnodige conflicten te vermijden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 28 okt 2002 14:39

De vraag is natuurlijk, heer inspector, of je iemands mening vast moet binden aan het lid zijn van een kerk.
Je stelt het wel juist als je zegt dat het gedachtengoed van bepaalde kerken duidelijk er voor of er tegen spreekt.

De reformatorische kerken zijn hier duidelijk in denk ik. De inspecteur haalt de Dordse Leerregels aan, maar er zijn meer zaken te noemen, waarin duidelijk naar voren komt wat er gedacht wordt, op grond van Gods Woord.

Je noemt twee zaken Lalage, of God van iedereen houdt, en of al van te voren vast staat wie er wel of niet Christen zullen worden.

Op het eerste kan ik zeggen: God houdt van Zijn kinderen. Daar God zonder zonden is en met de zonde geen gemeenschap kan hebben, zo ook niet met zondige mensen, waarvan de zonde niet geborgen zijn achter het bloed van Christus. Zodoende geldt Gods liefde niet voor diegenen die Zijn kinderen niet zijn.
Maar...in Zijn Zoon is God wel liefde. Al van eeuwigheid heeft Hij de mensen liefgehad en heeft Hij zelfs Zijn Zoon gegeven om te sterven voor zondaren. Zo wil Hij ook dat alle mensen zalig worden, zodoende kan je wel zeggen dat God daarin wel iedereen lief heeft.
Het zijn wij als mensen die Zijn liefde jegens ons afwijzen of niet...door ons leven en ons handelen. Elke zonde is in wezen een afwijzen van Zijn liefde..


Op het tweede het volgende:
Voor dit "probleem" gebruiken we veelal het woord uitverkiezing. Namelijk Gods verkiezing, dat van eeuwigheid al vast staat wie wel en wie niet Zijn kinderen worden zullen.
Over dit onderwerp kunnen heel veel A4-tjes geschreven worden, de vraag is of je dat allemaal op het forum wilt nalezen en de vraag is wie dit gaat doen ;-)
Misschien mag ik je verwijzen naar de vele literatuur die er te vinden is over dit onderwerp?
De reformatorische kerken zijn heel duidelijk niet Arminiaans te noemen.

Wat ik nog wel kan zeggen is het volgende:
Het is niet God die mensen geen geloof geeft, het zijn de mensen zelf die het aangeboden geloof niet willen aannemen. Zodoende is het ook Hij niet die uitsluit, maar zijn we het zelf die onszelf uitsluiten.

Anderen kunnen uiteraard ook uitgebreid en ieder op zijn wijze reageren.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 28 okt 2002 18:28

Staat van tevoren precies vast wie christen wordt en wie niet? Dat denk ik niet.


Ik denk dat deze vraag het beste te beantwoorden is met een tegenvraag: Geloof je dat God almachtig is? Zo nee, dan is dat in strijd met het christelijke geloof. Zo ja, dan weet God dus al vanaf het begin (als er al een begin zou zijn) wie er wel en wie niet christen wordt en wie er wel en wie niet zalig zullen worden. Dat heet uitverkiezing, maar het is dus wat anders dan dat God in den beginne mensen heeft uitgekozen om zalig te worden.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 30 okt 2002 15:32

God houd van iedereen, ook van de mensen die niet van hem houden. God is wel almachtig, en hij weet wie er opgeschreven zijn in het boek der levenden en het boek der doden.
Dus, dat.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 30 okt 2002 15:51

Ik geloof niet in de visie dat God al op voorhand zou weten wie er zal gaan geloven, zalig zal worden of gered zal worden. Ieder mens moet elke dag opnieuw weer vechten voor zijn geloof en er bewust voor kiezen. Dat is volgens mij de boodschap die we in de Bijbel vinden als we de geschiedenis van het volk Israël lezen. Een volk dat soms zijn God veracht en op andere momenten looft en prijst. Een volk dat soms twijfels heeft en het soms weer heel zeker weet. Dat is het verhaal dat elke mens elke generatie weer meemaakt. Geloven is volgens mij helemaal geen vaststaand gegeven of een geschenk dat sommigen wel krijgen en anderen weer niet. Neen, het is een boeiend proces dat vaak onverwachtte wendingen neemt. Het is vallen en opstaan en steeds weer terug vertrouwen op de Heer.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 30 okt 2002 22:11

Night schreef:

Het is niet God die mensen geen geloof geeft, het zijn de mensen zelf die het aangeboden geloof niet willen aannemen. Zodoende is het ook Hij niet die uitsluit, maar zijn we het zelf die onszelf uitsluiten.


En Omega schreef:

Dat heet uitverkiezing, maar het is dus wat anders dan dat God in den beginne mensen heeft uitgekozen om zalig te worden.


En ik dacht dat jullie 'echte' refo's waren... Valt ook al weer tegen dus ;-)

Ik lees in de DL:

Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig
besluit.


Volgens mij is dat in flagrante tegenspraak met jullie beweringen. Of zie ik dat verkeerd?

Groet,
Klaas
Laatst gewijzigd door Klaas op 31 okt 2002 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 31 okt 2002 00:43

Big brother is watching you...

Waar heb ik die uitspraak gedaan, Klaas?

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 31 okt 2002 09:10

Sorry Henkie,

Dat was een citaat van Night. Scherp gezien jongen, sta ik onder speciaal toezicht ;-)

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 31 okt 2002 14:45

haha!

Ik doelde eigenlijk op jou, Klaas. Klaas is waching you, zeg maar :mrgreen:

Nu ja...een bovengemiddelde interesse in jouw posts kan ik niet ontkennen ;-)

Maar dit alles natuurlijk geheel en al off topic hehehe...

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 31 okt 2002 19:48

Ik geloof niet in de visie dat God al op voorhand zou weten wie er zal gaan geloven, zalig zal worden of gered zal worden.


Dat betekent dus broeder Morse, dat je niet gelooft in Gods almacht. Maar dat geloof is nu juist een van de kenmerken van het christendom.

Volgens mij is dat in flagrante tegenspraak met jullie beweringen. Of zie ik dat verkeerd?


Nee. De Dordtse synode bedoelt m.i. hiermee niet dat God selectief te werk gaat, zoals wij een keuze maken. Het gaat hier bovendien niet om individuen, maar om een groep uitverkorenen. God heeft zich van eeuwigheid een volk verkoren. Dat is een enorme troost, want daarmee staat vast dat een ieder die in Hem gelooft het eeuwige leven zal verkrijgen. Maar ik geef toe dat de uitverkiezing in reformatorische kringen soms wordt misbruikt.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
paard
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2002 18:31
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor paard » 31 okt 2002 21:23

Night schreef:De vraag is natuurlijk, heer inspector, of je iemands mening vast moet binden aan het lid zijn van een kerk.

Anderen kunnen uiteraard ook uitgebreid en ieder op zijn wijze reageren.


Ik geloof niet in God. Ik heb Zijn Woord gehoord en het verworpen. Als er een hemel bestaat en ik mag er niet in, dan heb ik dat geheel aan mezelf te wijten. Maar hoe zit het dan met al die mensen die nooit de kans hebben gehad om in aanraking te komen met het christendom? Zij hebben in zonde geleefd, maar wie kan het hen kwalijk nemen als zij van niets weten?

Ik zou toch liever niet geloven in een god die zulke mensen liefheeft en omarmt, dan niet geloven in een god die tevoren al heeft bepaald wie zijn kinderen worden.

Groet,

Paard

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 31 okt 2002 21:45

paard schreef:
Maar hoe zit het dan met al die mensen die nooit de kans hebben gehad om in aanraking te komen met het christendom? Zij hebben in zonde geleefd, maar wie kan het hen kwalijk nemen als zij van niets weten?


Paard, ik ben ervan overtuigd dat iedereen een ingeschapen Godskennis heeft..wat op de een of andere manier wel boven kan komen.

Jacobus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 okt 2002 22:15

Berichtdoor Jacobus » 31 okt 2002 21:46

Als ik het geheel overzie dan worden de DL m.i. onterecht gebruikt. Enige citaten uit de DL:

1-7.”” Deze verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door hetwelk Hij vóór de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in de gemene ellende met anderen liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen van Zijn wil, tot de zaligheid, uit louter genade, uitverkoren heeft in Christus.””

De DL zeggen dus volgens mij wel dat God in den beginne mensen heeft ‘uitgekozen’ om zalig te worden. En niet: God weet van tevoren wie er gaan geloven en dat heet uitverkiezing. M.i. een foute voorstelling van zaken. God geeft alleen de uitverkorenen het geloof.

Zie ook de volgende frase:

1-9. Deze zelfde verkiezing is geschied, niet uit het voorgezien geloof en gehoorzaamheid des geloofs, heiligheid, of enige andere goede hoedanigheid of geschiktheid, als een oorzaak of voorwaarde, tevoren vereist in den mens, die verkoren zou worden.

Dus het heeft toch iets selectiefs (al is het anders dan bij ons, maar natuurlijk is God anders), zoals Romeinen 9: 20 stelt:
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?


En de DL verwerpen o.a. de volgende dwalingen:

1-1a. Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen, die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard.
Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaarlijk de Heilige Schrift, die getuigt dat God niet alleen degenen, die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in den tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. (Joh. 17:6). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. (Hand. 13:48). En: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn, enz. (Ef. 1:4).

1-8a. Die leren: Dat God van niemand louter uit kracht van Zijn rechtvaardigen wil besloten heeft hem in den val van Adam en in den gemenen stand der zonde en verdoemenis te laten, of in de mededeling van de genade die tot het geloof en de bekering nodig is, voorbij te gaan.
Want dit staat vast: Hij ontfermt Zich, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil (Rom. 9:18).

En lees je de DL door (en daarnaast de Bijbel), dan zie je nog veel meer zaken die erop duiden dat het woord uitverkiezing nogal letterlijk genomen moet worden. En dat, terwijl de volkomen schuld van de 'niet uitverkoren mens' rechtop blijft staan. (Voor een meer pastorale behandeling tegen het onbegrip, de haat en wat al niet meer die daardoor opgeroepen kan worden: kijk eens bij Omsionswil.nl bij “’U vraagt”’.)

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 31 okt 2002 21:48

Paard,

Omdat je mij quote, zal ik eens proberen je antwoord te geven.
Wat mij betreft valt er niet veel te kiezen in het geloven.
Er is een God. Die heeft de mensheid aan het begin verworpen.
Daardoor kan de mens niet meer zalig worden.
Toch heeft deze God nog een mogelijkheid gegeven. Namelijk geloven in Hem, en in Zijn Zoon.
Die mogelijkheid moet en mag je niet zien als een recht, maar als een genade. Hij had dit niet hoeven doen. Zodoende heeft ook niemand er recht op.

Die God verwerpen jij en ik met ons leven. Het is de bedoeling dat dat anders wordt in ons leven. Blijven we hem verwerpen dan is er voor ons geen plaats in Zijn Koninkrijk.

Als we konden kiezen in wat we zouden geloven dan zou ik me ook een andere God hebben bedacht, maar dat is met menselijk verstand en naar menselijke maatstaven. En niet naar hoe het werkelijk is.
Wie wil er niet een God die ons alles geeft wat wij maar willen?

Zo maar even snel een antwoord, misschien kan je er wat mee.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten