Schijn en zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Solus
Mineur
Mineur

Schijn en zijn

Berichtdoor Solus » 22 nov 2003 13:38

wanneer kan iemand zeggen dat hij waarlijk het geloof deelachtig is, en dus een goed toevoorzicht heeft op weg en reis naar de eeuwigheid? Dat is de vraag van de toe-eigening: voor ons allemaal van levensbelang, maar ook als we in gesprek zijn met een ander.
Wat ik graag zou willen weten van anderen die deze topic volgen: wanneer moet je iemand waarschuwen als hij zegt dat hij "in Jezus gelooft" of "Jezus aangenomen" heeft, of moet je er altijd van uitgaan dat het echt is? Met andere woorden, kunnen mensen zich makkelijk bedriegen, dat ze wel denken dat ze Jezus kennen terwijl het niet zo is, of is dat iets wat nauwlijks voorkomt?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 nov 2003 14:33

Nou het schijn en zijn heeft grote verschillen hoewel het soms niet eens goed te merken is. Je herkend het geloof aan zijn vruchten. Ook ken je een kind des Heeren aan praat, gelaaat, gewaad en de daad!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 nov 2003 15:08

Maar ik denk dat je het nooit 100% zeker van een ander kan weten (daarom moeten we ook niet oordelen), van jezelf kun je het wel volgens mij 100% zeker weten
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Schijn en zijn

Berichtdoor hijwel » 22 nov 2003 15:43

Solus schreef:wanneer kan iemand zeggen dat hij waarlijk het geloof deelachtig is, en dus een goed toevoorzicht heeft op weg en reis naar de eeuwigheid? Dat is de vraag van de toe-eigening: voor ons allemaal van levensbelang, maar ook als we in gesprek zijn met een ander.
Wat ik graag zou willen weten van anderen die deze topic volgen: wanneer moet je iemand waarschuwen als hij zegt dat hij "in Jezus gelooft" of "Jezus aangenomen" heeft, of moet je er altijd van uitgaan dat het echt is? Met andere woorden, kunnen mensen zich makkelijk bedriegen, dat ze wel denken dat ze Jezus kennen terwijl het niet zo is, of is dat iets wat nauwlijks voorkomt?

Je kan natuurlijk een vraag stellen zoals:
Waar gaat je hard naar uit?
Waar wil je voor leven?
Enz..
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 22 nov 2003 18:20

hijwel schreef:
Solus schreef:wanneer kan iemand zeggen dat hij waarlijk het geloof deelachtig is, en dus een goed toevoorzicht heeft op weg en reis naar de eeuwigheid? Dat is de vraag van de toe-eigening: voor ons allemaal van levensbelang, maar ook als we in gesprek zijn met een ander.

Waar gaat je hard naar uit?
Waar wil je voor leven?
Enz..

Ja, iemand kan natuurlijk een heel mooi verhaal vertellen over een bekering, over zijn geloof. Weet je waaraan je kunt zien of iemand behouden is? Dan moet je hem naar of haar naar zijn omzetting vragen. En dan moet je dat naast de weg van (Bunyan's) Christen leggen. Heeft iemand dat pak van zonde gevoeld, hoe is hij er af gekomen... maar er is ook een tijdgeloof die soms ook net echt lijkt maar toch niet het waarzaligmakend geloof is!

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 22 nov 2003 18:35

Als Christus centraal staat is het volgens mij en de bijbel een waar geloof!

johannes 20:

29b zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.
30 Jezus dan heeft nog wel vele andere tekenen in de tegenwoordigheid Zijner discipelen gedaan, die niet zijn geschreven in dit boek;
31 Maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zone Gods; en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn Naam.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 22 nov 2003 18:39

Charity schreef:Als Christus centraal staat is het volgens mij en de bijbel een waar geloof!

johannes 20:

29b zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.
30 Jezus dan heeft nog wel vele andere tekenen in de tegenwoordigheid Zijner discipelen gedaan, die niet zijn geschreven in dit boek;
31 Maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zone Gods; en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn Naam.

Als Christus centraal staat... is wat breed geformuleerd... beetje vaag... Het geloof opzichzelf niets. In het paradijs was er ook geen geloof nodig omdat een mens directe toegang had tot de liefde van God. (nu blijft geloof hoop en liefde, doch de meeste van deze is de liefde). Na de val hebben we alleen door het geloof weer toegang tot de liefde van God. Na dit leven, wanneer we behouden zijn en in mogen gaan in de Hemel zullen we ook geen geloof meer nodig hebben want daar is geloof overgegaan in aanschouwen.

Wat ik wil zeggen is dat Christus het voorwerp is van het geloof, door het borchtochtelijke werk van Christus hebben we door het geloof weer toegang tot de liefde die er is bij een drieenig God.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 nov 2003 12:42

Ja daarom vind ik ook niet dat je het zo makkelijk zeggen kunt; ik heb Christus aangenomen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 nov 2003 13:22

Boely schreef:
hijwel schreef:

Waar gaat je hart naar uit?
Waar wil je voor leven?
Enz..

Ja, iemand kan natuurlijk een heel mooi verhaal vertellen over een bekering, over zijn geloof. Weet je waaraan je kunt zien of iemand behouden is? Dan moet je hem naar of haar naar zijn omzetting vragen. En dan moet je dat naast de weg van (Bunyan's) Christen leggen. Heeft iemand dat pak van zonde gevoeld, hoe is hij er af gekomen... maar er is ook een tijdgeloof die soms ook net echt lijkt maar toch niet het waarzaligmakend geloof is!

Degene die zo'n mooi verhaal heeft en er niks maar dan ook niks van meent weet zelf dat het niet goed zit tussen hem en God.
Het is de opdracht van God om dat bij jezelf na te gaan en niet bij anderen, laat iedereen dat voor zichzelf uitzoeken, daarom is het wel belangrijk om het te hebben over punten waarin je jezelf kan herkennen als je geheiligt ben in christus.

Het lijkt mij niet goed om het naast een boek te houden waarin een geloofservaring naar voren komt, er zijn zoveel geloofservaringen en niet elke geloofservaring past bij het profiel van de Christenreis.
Tuurlijk kent zitten er mooie en herkenbare punten in voor iedere Christen.

Het is dus een mooie taak om er op te wijzen dat iedereen zich moet onderzoeken, maar het is niet jou taak om dit uit te zoeken.

Ik kan wel zeggen, dat als iemand wil leven voor God dat dit niet van hem zelf komt maar van Christus. En dat hij alleen voor God kan leven in Christus. Tuurlijk mag je naar die dingen vragen, maar niet om iemand uit te horen, maar juist om hem/haar dichter bij God te brengen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 nov 2003 13:24

en diegene erop wijzen zichzelf nauw ja zeer nauw te onderzoeken.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 nov 2003 13:24

essieee schreef:Ja daarom vind ik ook niet dat je het zo makkelijk zeggen kunt; ik heb Christus aangenomen.

Wie zegt dat iemand dat makkelijk zegt.
Zoiets kan je niet makkelijk zeggen, want het is het grootste wonder in je leven!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 nov 2003 13:25

Ja maar ik bedoel het anders. Kan ik Christus aannemen of neem je Christus aan als Hij je Zichzelf geeft??

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 nov 2003 13:27

essieee schreef:en diegene erop wijzen zichzelf nauw ja zeer nauw te onderzoeken.

Klinkt wel aardig "dominee" achtig. Het is absoluut nodig om jezelf te onderzoeken, om daardoor ook weer dichter bij God te komen.
Maar je moet niet bezig blijven met het onderzoeken, als je iets geloof "zeker weet" dan mag je er op vertrouwen dat Jezus voor jou gestorven is. Dat staat in de bijbel! Je moet niet in die twijvel blijven leven, maar juist leven in je vertrouwen op God.
Ik heb ooit een mooie bijbeltext gelezen hierover ik zal het ff opzoeken.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 nov 2003 13:29

hijwel schreef:
essieee schreef:en diegene erop wijzen zichzelf nauw ja zeer nauw te onderzoeken.

Klinkt wel aardig "dominee" achtig. Het is absoluut nodig om jezelf te onderzoeken, om daardoor ook weer dichter bij God te komen.
Maar je moet niet bezig blijven met het onderzoeken, als je iets geloof "zeker weet" dan mag je er op vertrouwen dat Jezus voor jou gestorven is. Dat staat in de bijbel! Je moet niet in die twijvel blijven leven, maar juist leven in je vertrouwen op God.
Ik heb ooit een mooie bijbeltext gelezen hierover ik zal het ff opzoeken.

Daarom blijft het vind ik juist belangrijk te onderzoeken of je goed zit. Ik bedoel het niet ds-achtig maar gewoon hoe ik er zelf over denk!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 nov 2003 13:29

essieee schreef:Ja maar ik bedoel het anders. Kan ik Christus aannemen of neem je Christus aan als Hij je Zichzelf geeft??

Jezus heeft zich al gegeven aan het kruis.
De klink van de Deur zit aan onze kant hij nodigt ons om deze open te doen. Mischien heb je altijd ingegoten gekregen dat je deze deur niet kan open doen uit je zelf. Maar heb je het wel eens geprobeert, en je hoeft hem niet alleen open te doen want Jezus heeft de Heilige Geest achter gelaten op de aarde.

Terug naar “Archief”