zwart geld, mag dat Bijbels gezien?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

zwart geld, mag dat Bijbels gezien?

Berichtdoor columbus » 19 nov 2003 13:52

ben je verplicht alle inkomsten op te geven? ook als je meer dan de tienden betaalt? wat zegt de Bijbel hierover?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 19 nov 2003 14:02

Pas heb ik een preek hierover gehoord, daar werd ook ingezegd dat zwart werken eigenlijk niet goed is, deze preek was naar aanleiding van een artikel uit de nederlandse geloofsbelijdenis.
We horen alles op te geven aan de belasting.

Persoonlijk vind ik het een heel verschil dat als je bijvoorbeeld een uitkering heb en je verdient daar nog heel veel zwart bij, dat dat niet kan.
Maar als je een keer op zaterdag bijklust gewoon voor een zakcentje, ik denk niet dat ik dat verkeerd vind.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 19 nov 2003 14:06

Ikke21 schreef:Persoonlijk vind ik het een heel verschil dat als je bijvoorbeeld een uitkering heb en je verdient daar nog heel veel zwart bij, dat dat niet kan.
Maar als je een keer op zaterdag bijklust gewoon voor een zakcentje, ik denk niet dat ik dat verkeerd vind.

Wat is fundamenteel het verschil, behalve dat het ene beter in het straatje van de mens past die geen uitkering heeft, maar wel op zaterdag bijklust? Zwart werken is zwartwerken, of je nu 1 pak melk steelt of je steelt er tientallen, het blijft diefstal. Zo is het naar mijn idee ook met zwart werken, je geeft iets niet op (valse getuigenis?), waardoor je vervolgens geld dat de overheid toebehoort tot je neemt (stelen?).

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 19 nov 2003 14:08

Ik bedoel met op zaterdag bijklust, dat je af en toe is wat doet bij vrienden op bekende en waarbij je dus amper wat verdient.
tuurlijk als je echt iedere zaterdag zoveel mogelijk zwart-geld wil verdienen dan ben je verkeerd bezig.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 nov 2003 14:14

voor sommige mensen is het moeilijk om rond te komen van hun salaris/inkomsten. door zwart te werken of hadel te doen is het voor hen mogelijk om een modaal inkomen te hebben. maar is het goed?
is het om jezelf te verrijken of om normaal rond te komen? maak dat verschil?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 nov 2003 16:55

RECI-TATIVO schreef:
Ikke21 schreef:Persoonlijk vind ik het een heel verschil dat als je bijvoorbeeld een uitkering heb en je verdient daar nog heel veel zwart bij, dat dat niet kan.

Wat is fundamenteel het verschil, behalve dat het ene beter in het straatje van de mens past die geen uitkering heeft, maar wel op zaterdag bijklust? Zwart werken is zwartwerken, of je nu 1 pak melk steelt of je steelt er tientallen, het blijft diefstal. Zo is het naar mijn idee ook met zwart werken, je geeft iets niet op (valse getuigenis?), waardoor je vervolgens geld dat de overheid toebehoort tot je neemt (stelen?).

Ja hier ben ik het mee eens. Het is in Bijbelsoogpunt ook een plicht om op een eerlijke manier aan je geld te komen.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 19 nov 2003 16:58

De wet in Nederlnd is zo ingericht dat iedere burger zijn belasting hoort af te dragen.
Hetgeen betekent dat de opgaveplicht bij de burger ligt. En de controle hiervan bij de inspecteur der belastingen.
Je loon ed hoef je niet mee te sjoemelen, de belastingdienst krijgt dezelfde informatie, evenzo de hoogte van je tegoeden of schulden (box 3)

Waar nog weleens een misverstand over bestaat is wat wel en wat niet opgegeven moet worden.
Zo is een fooi ontvangen uit sympathie of een boekenbon oid niet belast.
"loon" of vergoeding verkregen uit een mondelinge afspraak (zonder het geld had je het werk niet gedaan) behoort wel belast te worden, oftewel opgegeven te worden.

Een ieder voelt wel aan dat er door velen minder wordt opgegeven dan daadwerkelijk behoort.
Iedereen denkt: hoeft niet. De wet zegt: moet wel. Sommigen zeggen: weet ik niet. De wet zegt: elk burger behoort de wet te kennen.

Gods Woord zegt......vul zelf maar in.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 nov 2003 17:01

het is duidelijk ja.

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 19 nov 2003 17:54

Tuurlijk. Geef de keizer wat des keizers is.
Enne... er is nog een aardige belastingvrije voet, hoor, voordat je daadwerkelijk belasting afdraagt. Werk dat je handje-contantje verricht is daarmee nog geen zwart werk; het is je eigen verantwoordelijkheid je inkomsten aan het eind vh jaar op te geven.

caprice

Berichtdoor caprice » 19 nov 2003 17:56

Gij zult niet stelen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 19 nov 2003 17:58

met zwart werken benadeel je in principe mensen die wel netjes belasting betalen. Die moeten daardoor meer betalen om dezelfde belastinginkomsten te hebben.

André

Berichtdoor André » 20 nov 2003 00:27

caprice schreef:Gij zult niet stelen.

Hoi hoi

Lijkt mij in deze "case" idd de enige leidraad.
En de wetten die de overheid erbij heeft gemaakt zijn meestal wel duidelijk.

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 21 nov 2003 11:48

Als ik bij mensen thuis oppas en ik krijg daar geld voor zie ik eigenlijk niet als zwart werken. Maar als ik bij een bedrijf werk en dan zwart uitbetaald krijg, dat vind ik niet eerlijk. Dus zou ik het opgeven, 't is maar net waar jezelf de grens trekt. Je kunt toch aardig wat belasting vrij bijverdienen hier in Nederland?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 nov 2003 13:06

Charity schreef:Als ik bij mensen thuis oppas en ik krijg daar geld voor zie ik eigenlijk niet als zwart werken. Maar als ik bij een bedrijf werk en dan zwart uitbetaald krijg, dat vind ik niet eerlijk. Dus zou ik het opgeven, 't is maar net waar jezelf de grens trekt. Je kunt toch aardig wat belasting vrij bijverdienen hier in Nederland?

Ik ben het hier mee eeens, alleen als je het bijbels bekijkt mag het niet!

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 22 nov 2003 13:42

natuurlijk is zwart werken onbijbels, kom op zeg!
Het is pure diefstal van de belastingdienst = regering.
Geef de keizer wat des keizers is.
Enne: we hebben geld zat allemaal.

Terug naar “Archief”