Daar gaan we weer
Dus je komt terug op je eerdere standpunt, dat buiten de erediensten wel andere liederen gezongen werden?
Daarmee zou ik mijn standpunten alleen maar aanscherpen. Voor beiden is wel wat te zeggen. Concreet: Al heel snel ontstond er in de christengemeenten een soort orde van dienst. Paulus geeft min of meer die aanzet in 1 Kor. 14. Daarnaast, en daar waren we het al over eens, had je de vrije bijeenkomsten van christenen onderling. Voor de hand ligt dat ook daar de diverse psalmen gezongen werden, maar mogelijk ook wel eens een vrij lied, geïnspireerd door de Heilige Geest. Toch is daar in de Bijbel zelf geen bewijs voor te vinden dan de woorden "geestelijke liedekens". En die wijzen volgens sommige verklaarders op de trits in de psalmen. Dus ik twijfel.
En wat de woordenboeken en de kanttekeningen zeggen over dat griekse woord doet er verder niet toe? En Matthew Henry, had hij het ook bij het verkeerde eind?
Het is duidelijk dat de diverse verklaarders en theologen het hier niet over eens zijn. Maar indien het woord psalm in dit verband ook een "vroom of geestelijk lied" zou betekenen, dan ontstaat er een vreemde situatie op de plek waar "psalm" naast "geestelijke liedekens" genoemd wordt. Het zou dan volgens jou gaan om twee verschillende woorden met dezelfde betekenis. Dat lijkt me nogal onlogisch. Paulus lijkt me geen papegaai. Aangezien de grondtekst van "psalm" in zowel 1. Kor. 14:26 als Efeze 5:19 dezelfde is, kun je niet anders dan concluderen dat het hier maar om één vertaling kan gaan: "Psalm", in de meest letterlijke betekenis van het woord.
Dus volgens jou staan er in de opwekkingsliederen ketterijen. Als dat zo is moeten we die liederen vermijden. Maar dan hoeven we die hele categorie toch nog niet af te schaffen?
Je hoort mij ook geen pleidooi houden om alle opwekkingsliederen af te schaffen. Ik pleit er alleen voor om ze buiten de eredienst te houden, zeker zolang er nogal wat omstreden liederen tussen zitten. Over de psalmen bestaat geen enkel meningsverschil, hooguit dat sommigen ze te moeilijk vinden. Maar over de herkomst en inhoud rolt men niet met elkaar over straat. Welnu, dan zijn dat toch bij uitstek eenheidsliederen en uitermate geschikt voor de eredienst? Je vermijdt in ieder geval het risico van de al eerder genoemde "ketterijen". Bij twijfel, niet inhalen.
Is dat zo? Aan welke liederen denk je dan?
Zodra ik een avond vrij heb zal ik je een rijtje titels doen toekomen
Wie kronkelt hier nu? Jij bent volgens mij degene die van standpunt switcht.
Ik heb me daar nog niet op kunnen betrappen. Misschien dat je iets duidelijker moet zijn.
Kun je dan aangeven hoe mijn stelling praktisch gezien te bewijzen is? Moet ik alle teksten in de bijbel met je doornemen om te laten zien dat een verbod op het zingen van andere liederen er niet in staat? Dat lijkt me onbegonnen werk.
Je hoeft alleen maar aan te tonen dat er in het NT tijdens een officiële eredienst ook geestelijke liederen werden gezongen. De enige plaats waar de orde van dienst ter sprake komt is in 1 Kor. 14. En daar staat alleen het woord "psalm". En hoe dat vertaald moet worden heb ik je hierboven uitgelegd. Dus is je stelling inderdaad niet te bewijzen.
JE gaat dan aan alles voorbij dat in het NT staat over de uitnemendheid van het NT boven het OT.
Aan welke teksten denk je dan met name? OT en NT zijn wat mij betreft ondeelbaar en doen voor elkaar niet onder. Zonder OT kunnen wij het NT niet kennen. Waarom geloven in een Jezus van het NT? Omdat het de vervulling is van de profetieën in het OT. Zonder OT ontbreekt elk schriftuurlijk bewijs dat Jezus de Christus is. Daarom is er sprake van een tweeëenheid.
Als de naam van Jezus Christus niet expliciet in een preek genoemd wordt, weet ik niet of die preek wel christelijk is. In ieder geval ervaar ik dat als een gebrek. Waarom zou dat voor onze liederen niet gelden?
Dan zou iedere preek uit het OT per definitie onchristelijk zijn? Dat lijkt me niet te verdedigen.
HIJ is voor mijn zonden gestorven en daarom wil ik ZIJN Naam loven.
Ik ook. In de psalmen loof je niet alleen Jezus, maar de Drieënige God. Mooier kan ik me niet voorstellen.