Hoi Omega,
1. Jij: b. Erediensten: in het begin worden die voornamelijk in de synagogen gehouden, later ontstaan er formele gemeenten waar het avondmaal wordt gevierd (b.v. Hand. 17:17, Hand. 18:4 en 1. Kor. 11:18 ).
Sorry Omega, maar dat is domweg onjuist. Paulus verkondigde overal waar hij kwam het evangelie éérst in de synagoge. De verzen die jij aanhaalt vallen dus eerder onder categorie a. Over het algemeen leidde die verkondiging er na verloop van tijd toe dat de gelovigen zich moesten afsplitsen. Naar mijn weten lezen we nergens, dat de gemeente van Jezus Christus samenkomt in een synagoge. Wat het verschil is tussen formele en informele gemeenten is me niet helemaal duidelijk. Wel weet ik dat het avondmaal gevierd werd bij mensen thuis (Hand.2:46). Ook weten we dat deze viering in Korinthe gecombineerd werd met zgn. liefdemaaltijden (1 Kor. 11). Dat past allemaal bar slecht in jouw plaatje van een eredienst.
Jij: c. Spontane samenkomsten: waar met elkaar God wordt groot gemaakt en waar psalmen en lofgezangen worden gezongen (Ef. 5:19 en Kol. 3:16).
In Ef. 5:19 en Kol. 3:16 geeft Paulus algemene aanwijzingen. Het gaat daar helemaal niet om een bepaalde samenkomst. Laat staan dat je op basis van die verzen kunt concluderen dat dat samenkomsten waren met andere regels dan wat jij 'erediensten' noemt.
Kortom, er is in de bijbel geen sprake van informele en formele samenkomsten met elk hun eigen regels.
Jij: Opmerkelijk is dat bij die informele samenkomsten wordt gesproken over psalmen en lofzangen (overigens zijn dat vermoedelijk de lofzangen van Zacharias, Maria en Simeon geweest), maar bij de erediensten juist niet.
Allereerst gaat het daar dus niet over informele bijeenkomsten. Daarnaast lezen we uberhaupt weinig over het zingen tijdens de samenkomsten. Het woord 'psalm' komt van Handelingen t/m Openbaring slechts 3 keer voor. Twee keer omdat er een Psalm geciteerd wordt en één keer in 1 Kor. 14:26: "Wat is het dan, broeders? Wanneer gij samenkomt, een iegelijk van u, heeft hij een psalm, heeft hij een leer, heeft hij een vreemde taal, heeft hij een openbaring, heeft hij een uitlegging; laat alle dingen geschieden tot stichting;" De kanttekeningen tekenen daarbij aan dat het bij 'psalm' gaat om een lied dat die persoon, geïnspireerd door de Heilige Geest, geschreven heeft. Aangezien 1 Kor. 14 altijd betrokken wordt op de (orde in de) eredienst, blijkt hieruit duidelijk dat er in de eredienst plaats is voor ander liederen dan alleen de OT Psalmen.
Overigens duidt het woord psalm ook niet alleen op de OT psalmen. In een woordenboek zul je kunnen vinden dat het bij psalmen vnl. gaat om liederen begeleid met snarenspel (en daar gaat dan ook je orgel ).
Natuurlijk kun je bij het avondmaal prima psalmen zingen. Ik constateer enkel dat de kern van het christelijke geloof (Jezus Christus en die gekruisigd) in geen enkel zondags lied voorkomt. De kern van het geloof wordt dus verzwegen in de liederen die we zingen. Je moet wel een heel gekleurde bril hebben als je dat normaal vindt. Toppunt van christelijke liederen zijn blijkbaar liederen die ook Joden en zelfs moslims mee kunnen zingen. Tja, en ik maar denken dat het christendom uniek was...
2. Jij: Praktische bezwaren kunnen ook principieel zijn.
Met dit soort loze kreten kan ik niets. Of er zijn bijbelse bezwaren tegen andere muziekinstrumenten (dan verneem ik dat graag), of ze zijn er niet. In dat laatste geval moet je niet van alles gaan suggereren.
Groet,
Klaas