Wat mag wel en niet op de zondag volgens JOU????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 28 okt 2002 10:47

Derkel schreef:He Cybercourse,

Wil je mij vertellen waarom je eigenlijk geen tv mag kijken op de zondag?? Ik doe dit wel en ik zie niet in waarom dat eigenlijk niet kan.


Het gevaar van tv kijken op zondag (zoals jij aanhaalt 'Nederlanbd zingt')is dat je de tv nit uitzet als dat programma is afgelopen!! Wantja, die serie volg je altij ddoordeweek, dus waarom nu niet, of, tsjonge, dat is me even een spannende voetbalwedstrijd!(dan doe je dus mee aan zondagssport).

Als jij de tc daadwerkelijk uizet na dat ene programma (ben benieuwd, wees eerlijK!) dan vind ik dat knap.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 28 okt 2002 11:43

Derkel schreef:He Cybercourse,

Wil je mij vertellen waarom je eigenlijk geen tv mag kijken op de zondag?? Ik doe dit wel en ik zie niet in waarom dat eigenlijk niet kan.

Neem nu het programma Nederland Zingt op Zondag. Ik ken veel mensen die daar naar kijken omdat ze niet meer naar een kerk toe kunnen, wat is daar dan mis mee??? Net zo met de radio, in onze gemeente is er een lokale omroep die diensten verzorgd zondag, en veel mensen luisteren ernaar, ik weet niet of je volgens jou ook radio mag luisteren, maar het evangelie wordt wel volgens die media verspreid..


Volgens mij is er niets mis met 'NL zingt' kijken op zondag. Echter, je moet m.i. ergens de grens trekken. Het is ook wel krom, geen tv, wel radio en internet enzo, maar iedereen moet z'n grens maar trekken..

Gebruikersavatar
Derkel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 okt 2002 21:04
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 28 okt 2002 12:54

Vind ik ook Cybercourse. Maar ik vind het persoonlijk wel kunnen. Ik zie niet in waarom je geen gebruik kan maken van die dingen. Maar daar is ook al eens een topic over geweest volgens mij.
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Gebruikersavatar
Derkel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 okt 2002 21:04
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 28 okt 2002 12:56

Janneke,

Ik kijk dat programma niet, omdat ik dan zelf in de kerk zit. Maar ik heb er geen moeite mee om zondags tv te gaan kijken. Momenteel kijk ik nie veel tv zondags, maar ik zit regelmatig even achter internet. Vind je dat wel kunnen dan?
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Gebruikersavatar
hm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:19
Locatie: Zeist
Contacteer:

Berichtdoor hm » 28 okt 2002 13:05

Cybercurse schreef: De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat wanneer ik een weekend in Zwolle over blijf, wat misschien 3x per jaar gebeurt, ik wel studio sport kijk. Ik heb dus nog veel te verbeteren..


Waarom dan?
Omdat je ouders er dan niet zijn?

De enige keer dat ik heel even tv heb gekeken op zondag (laatste jaar) was toen Amerika was begonnen met de oorlog in Afganistan. Mijn huisgenoten zeiden het, dus toen heb ik ook maar even gekeken... (weet je meteen waar je voor kunt bidden die avond).

Verder is het niet mijn principe.

Overigens is het 'geen tv op zondag' nog maar weer sinds anderhalf jaar.

Gr. HM
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

Gebruikersavatar
Derkel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 okt 2002 21:04
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 28 okt 2002 13:19

Waar staat dan dat je geen tv mag kijken op zondag??????????
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Gebruikersavatar
hm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:19
Locatie: Zeist
Contacteer:

Berichtdoor hm » 28 okt 2002 13:23

Derkel schreef:Waar staat dan dat je geen tv mag kijken op zondag??????????


Mmm nergens!
Maar het was nav een discussie op het RTP en het oude forum. Het ging over hellend vlak e.d.

Als je geloofd dat de zondag= sabat, of dat hje dat kunt doortrekken, dan mag je geen anderen voor je laten werken.
En dat doe je wel als je t.v. kijkt.
Nu scheelt het wel wat je kijkt (live-verslag of een van te voren opgenomen iets). Maar het feit blijft dat er mensen voor je werken!
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

Gebruikersavatar
Derkel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 okt 2002 21:04
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 28 okt 2002 13:38

Ik vind het om eerlijk te zijn heel erg vergezocht om dat werken voor een persoon te noemen. In feite is dat wel zo, maar dan kun je op zoveel manieren zeggen dat het werken op zondag is.

Ik heb bijvoorbeeld zondags ook wel eens met de bus gereisd, omdat et nie anders kon, dan mocht dat ook niet volgens jou.

En zoals gisteren met die storm?? Niets van mee gekregen dmv radio en tv???
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Gebruikersavatar
hm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:19
Locatie: Zeist
Contacteer:

Berichtdoor hm » 28 okt 2002 13:46

Derkel schreef:Ik heb bijvoorbeeld zondags ook wel eens met de bus gereisd, omdat et nie anders kon, dan mocht dat ook niet volgens jou.


Als eht niet anders kan, dan moet het wel idd. Maar wanneer is iets niet anders mogelijk? Als je anders vroeg je bed uit moet op maandag? Of omdat je zo nodig naar je eigen kerk 20 km verderop wilt, en niet naar eentje kan van eeen iets andere ligging?

Of omdat je de volgende dag VROEG tentamen hebt en er geen eerdere bus/trein rijdt en je in het weekend in je ouders woonplaats een verplichting hebt?

En reis je dan 's avonds (dan weerhoud je niemand om naar een dienst te gaan, nou ja behalve als ie om 19:00 uur begint...) of overdag?


En zoals gisteren met die storm?? Niets van mee gekregen dmv radio en tv???


Neej, ik kijk geen tv. Heel soms luister ik 's avonds radio (als je consequent bent kan dat natuurlijk ook niet, alhoewel ik tegen 's avonds anders aankijk...).

Kvind het soms wel vreemd als er in de middagdienst voor dingen wordt gebeden, die die dag pas zijn gebeurd, zeker omdat ik vaak naar een behoudendere kerk ga dan waar ik zelf uit kom, en bij ons gebeurt dat niet. Enkele uitzonderingen daargelaten.

Enne, wat betreft de storm:
Ik had bijna een dakgoot tegen mijn hoofd... met hoed op wordt je uitzicht zeer belemmerd!

Gr. HM
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 28 okt 2002 14:49

Iedereen moet zijn eigen grens trekken wordt gezegd. Op zich is dat juist.
Het probleem met je eigen grenzen trekken is altijd dat je het vaak in je eigen voordeel doet. Ik zie er geen kwaad in dus....

Ikzelf vind het prettig om grenzen best scherp te trekken.
Zo voorkom je veel gedoe en gezeur in je eigen hart, of iets nu wel kan of niet.
Zo kijk ik geen TV en luister ink geen radio en gebruik ik geen internet op zondag. Al zou dat alleen maar om het argument zijn dat de zondag een ideale dag is in het gezin om eens aandacht aan elkaar te besteden en niet aan een beeldscherm of box.
Maar ik vind het meer. Ik redeneer vanuit de zondag je tijd gebruiken voor geestelijke zaken. Dat is het niet als je jezelf gaat laten voeren met allerlei zaken om ons heen. Die soms nergens toe doen en alleen maar tijdvulling zijn.

Nieuws mag wat mij betreft geen argument zijn om het wel te doen, nieuws kan je de volgende dag ook nog zien of lezen. Wel in noodsituaties, zoals met de storm. Over prins Claus hoor je ook gauw genoeg en dan is luisteren wat mij betreft geen enkel probleem.
Normaal luister ik hooguit een nieuwsuitzending op het hele uur, maar in het algemeen eigenlijk nooit.

Waar staat dat TV niet mag...
Gelukkig of jammer genoeg staat nergens iets over TV geschreven in Gods Woord. We zullen dus aan de hand van wat er tussen de regels door staat moeten bepalen of het kan of niet. Ik vind een TV in huis nog steeds niet verstandig en heb er dus geen. Ben ik vaak blij om. En hoef dus ook niet te denken of ik m wel of niet aandoe op zondag.

Reizen op zondag...ik heb het nog nooit hoeven doen.
Ik denk dat je het alleen moet doen als het niet anders kan.
Vaak kan het wel anders, en dan denk ik niet dat je het moet doen.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 28 okt 2002 16:10

Derkel schreef:Waar staat dan dat je geen tv mag kijken op zondag??????????


derkel...Er staat toch niet in de Bijbel wat wel en niet allemaal mag, en sowieso niet over deze nieuwerwetse apparaten!(zou wel gek zijn!). Ik denk dat je met je gezond verstand wel (voor jezelf) een goeie lijn kunt trekken. Of tv kijken daar nu wel of niet bijhoort...Tsja, ligt aan jezelf!

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 28 okt 2002 17:14

Ha die Klaas

Die vraag kan ik ook aan jou stellen. Geen van beiden houden we ons aan dat gebod. De zevende dag is voor ons niet de rustdag die het voor de Joden is. Als jij dan toch dit gebod wilt toepassen op de zondag, ben JIJ degene die iets uit te leggen heeft.


Deze reactie klinkt me bekend in de oren ;-) God beveelt ons de rustdag te heiligen en dus af te zonderen van alle andere dagen. Ik proef in dit antwoord dat je het daar niet mee eens bent. Jouw redenering: de sabbat is opgeheven, dus geldt dit onderdeel van de Tien Geboden niet meer voor mij. Dan wil ik dus graag van je weten wat de achterliggende motivatie daarvoor is. Ik proef namelijk door de hele bijbel heen dat er een rustdag moet zijn zoals God ons die oplegt. En dan laat ik vooralsnog in het midden of dat de zaterdag of de zondag moet zijn.

Net wat ik zeg. Ik geloof niet dat je een 'is-gelijk-teken' kunt plaatsen tussen de Sabbath en de zondag. Ik vind in de bijbel geen motivatie om de regels die golden voor de Sabbath ook van toepassing te verklaren op de zondag.


Daar wil ik later nog eens op terugkomen. Mijn tegenvraag: waarom hou je dan geen sabbatsrust op de zaterdag als je vindt dat dit wel in de bijbel staat?
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Derkel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 okt 2002 21:04
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 29 okt 2002 09:23

HM, waarom kijk je anders tegen een zondagavond aan dan tegen een zondagmorgen??? Dat vind ik dus geen verschil maken of je nu zeg maar 's middags tv kijkt of 'sa vonds. Leg mij het verschil eens uit...
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Gebruikersavatar
hm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:19
Locatie: Zeist
Contacteer:

Berichtdoor hm » 29 okt 2002 11:06

Derkel schreef:HM, waarom kijk je anders tegen een zondagavond aan dan tegen een zondagmorgen??? Dat vind ik dus geen verschil maken of je nu zeg maar 's middags tv kijkt of 'sa vonds. Leg mij het verschil eens uit...


Zie ook het stuk over OV op zondag.

's Avonds belemmer je niet iemand om naar de dienst te gaan.
Alhoewel nieuws de hele dag door gemaakt wordt.

Enne, als je de zondag zo viert als de sabbat, dan zou je zaterdag avond beginnen met rusten. Ik ken iemand die dat zo doet. En dan ga je echt lekker rustig de zondag in. Wakker, voorbereid e.d.
Diegene die doet gerust zondagavond weer wat aan school (maar geen verplichte dingen voor de maandag, wel vooruitwerken).

Vind ik ook best een heel goed idee!

Gr. HM
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

Gebruikersavatar
hm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:19
Locatie: Zeist
Contacteer:

artikel over zondags-werk

Berichtdoor hm » 29 okt 2002 11:13

Heej Refowebbers,

Een tijd geleden stond er een heel goed artikel over zondagsheiliging in de krant (ND). Hierin zijn verschillende CGK predikanten aan het woord. Wel verschillende meningen. Ook wat betreft het doortrekken zondag-sabbat.

HIero de inleiding:
Christelijk Gereformeerden hanteren tuchtregel bij zondagswerk
door onze redacteur Daniël Gillissen


AMERSFOORT - Is de zondag de nieuwtestamentische variant van de sabbat? En gelden de regels uit het Oude Testament voor de sabbatsviering nu nog? Discussies hierover laaien telkens op. Onder vrijgemaakt-gereformeerden woedt momenteel een heftige debat over het thema. In de Christelijke Gereformeerde Kerken, met wie de vrijgemaakten op termijn een federatie overwegen, lijkt alles rustig op dit front. Deze kerken hebben een kerkordeartikel over de zondagsheiliging.

,,Zij die niet-noodzakelijke zondagsarbeid verrichten, kunnen geen leden der gemeente zijn'', staat er in artikel 67. De beoordeling van ieder geval ligt bij de kerkenraad, wordt erbij vermeld.


Het hele artikel is te lezen op http://www.nd.nl/archief/2002/07/19/lker3a.htm

Doe je voordeel ermee!

gr. HM
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten