Wat mag wel en niet op de zondag volgens JOU????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Derkel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 okt 2002 21:04
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Wat mag wel en niet op de zondag volgens JOU????

Berichtdoor Derkel » 24 okt 2002 12:28

Ik ben benieuwd naar reacties omdat ik met Night een discussie op gang heb gezet in het topic over hoe vaak je naar de kerk gaat.

Op den duur plaatste ik een reactie dat ik zondag tussen de erediensten wel eens studeerde. Niet dat ik uitgebreid ga studeren, maar ik kijk bijvoorbeeld tentamens wel over, of controleer verslagen voor de deadline van de maandag. Hier kwamen reacties op dat dit niet kan en mag?!

Dus nu mijn vraag: wat kan volgens jou wel en niet op zondag?

Kben benieuwd.................
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 24 okt 2002 13:03

Moeilijk! Ze zeggen altijd (heel makkelijk) doe datgene wat tot Gods eer is, en doe datgene niet wat absoluut niet tot Gods eer is.Maar zo makkelijk vindt ik dat niet...Want hoe weet je wat tot Gods eer is? ja, tuurlijk weet je het van bepaalde dingen wel....Je gaat niet op zondag lekker stappen, stadten, dat soort dingen. Maar een eindje fietsen bijvooorbeeld...Veel mensen maken daar wel een probleem van, terwijl andere zoiets hebben van: Waarom niet? Zo geniet ik van de natuur ed. Tsja...Ik denk dat je in principe geen dingen moet doen die je doordeweeks ook makkelijk kunt doen, maar afschuift op de zondag, omdat je dan toch weinig te doen hebt, zoals leren!

Gebruikersavatar
Derkel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 okt 2002 21:04
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 24 okt 2002 13:19

Janneke, waarom ik dit topic heb gestart is dat ik met Night in een ander topic discussie kreeg over studeren op zondag. Nu heb ik het door de week ook errgug druk en probeer niet om op zondag te leren. Maar komt wel eens voor dat ik dingen even doorneem, of nakijk. Hoe denk je daar over dan??
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 24 okt 2002 13:33

Derkel schreef: Maar komt wel eens voor dat ik dingen even doorneem, of nakijk. Hoe denk je daar over dan??


Ik zal niet ontkennen dat ik dat nooit gedaan hebt. ALs je een belangrijke toets of tentamen ofzo hebt, en je hebt het vriujdag geleerd is het wel zo fijn om het even op te frissen. Tsja...Das wat anders dan leren denk ik...Opfrissen heb je zo gedaan en hoef je geen inspanning voor t eleveren, want t echte leerwerk heb je al op de vrijdag gedaan! Maarja, je kunt t ook zo zien: ga maandag een half uurtje eerder uit bed...dan kun je de leerstof ook nog even doornemen,....

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 24 okt 2002 13:40

"Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is."

Exodus 20 is wat dat betreft erg duidelijk lijkt me. Aangezien de zondag onze rustdag is, moeten we ons onthouden van "al het werk" dat ook op andere dagen gedaan kan worden. Dat geldt dus ook voor de studie.

Wat mag wel en wat niet op de zondag? Dat is een stuk lastiger. Werken of laten werken niet (tenzij noodzakelijk, zoals melken, voeren van dieren en verzorgen van zieken). Dat is duidelijk. Maar andere activiteiten zijn al weer een stuk lastiger te beoordelen. Zo zal de één wel gaan wandelen en fietsen op zondag en de ander niet. Persoonlijk denk ik dat dit laatste aan ieders "vrije gemoed" wordt overgelaten, tenzij er weer andere bijbelse zaken een rol gaan spelen, zoals b.v. het ergeren van je naaste.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 24 okt 2002 13:56

Ik ga geheel met Omega mee...
Niet uit makkelijkheid, maar het voorkomt dat ik met andere woorden hetzelfde ga zeggen.
Zoals Omega het uitdrukt ligt het voor mij ook.

Overigens meen ik me te herinneren dat op het oude forum ook iets dergelijks is geweest.

Als Derkel nog verdere vragen heeft dan sta ik daar uiteraard open voor.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 24 okt 2002 14:37

Ik denk dat dit vooral een zaak van je geweten is.
Ik zou me er dus niet lekker bij voelen als ik zondag de auto ging wassen, en met koopzondag zie je mij ook niet in de stad!
Overigens denk k ook dat je met koopzondag niet in de stad moet gaan zijn, maar daar denken anderen misschien wel anders over.
Gewoon naar de kerk gaan, wat lezen, chillen, evt. naar vrienden ofzo, gewoon een beetje rustig houden...
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Gebruikersavatar
Liesl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2002 17:30
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 24 okt 2002 16:06

Omega schreef:"Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is."



Ook ik sluit me bij dit gebod aan. Om die reden zal ik nooit studeren op zondag. Vroeger dacht ik ook altijd dat ik hierdoor een onvoldoende zou kunnen krijgen :oops: Maar nu probeer ik zoveel mogelijk te leven zoals het hierboven beschreven staat.

Ik werk geregeld in de zorg en moet dan ook wel eens zondagen werken maar dan is het voor mij nog geen gewone dag. Ook in je werk zijn er dingen die op andere dagen kunnen gebeuren en niet perse op zondag hoeven. Rapporten bijwerken etc. Maar dat is voor ieders eigen verantwoording.
Refoweb is van ons allemaal :p

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 24 okt 2002 19:23

Ik melde het elders ook al, maar de Sabbath is de zaterdag. Het is wel heel kort door de bocht om dit gebod te betrekken op de zondag. In ieder geval staat nergens in de bijbel dat de zondag in de plaats van de sabbath gekomen is...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 24 okt 2002 19:32

Op welke dag hou jij dan de rustdag Klaas?
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 24 okt 2002 19:49

Klaas schreef:Ik melde het elders ook al, maar de Sabbath is de zaterdag. Het is wel heel kort door de bocht om dit gebod te betrekken op de zondag. In ieder geval staat nergens in de bijbel dat de zondag in de plaats van de sabbath gekomen is...

Klaas


Dus jij houdt van vrijdagavond zonsondergang t/m zaterdag rustdag? ...
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 24 okt 2002 21:36

en muziek op zondag?
als je optreden MOET van orkest?
Hoe denken jullie daar over?
Ik kom er nooit uit!
Dus, dat.

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 24 okt 2002 21:39

dE bAdEeND schreef:en muziek op zondag?
als je optreden MOET van orkest?
Hoe denken jullie daar over?
Ik kom er nooit uit!


wat voor orkest?? Anders ist gewoon net zoiets als leren op zondag...tis niet nodig op zondag (zoals zorgen voor de zieken) en t kan makkelijk doordeweeks...Accepteerd t orkest dat niet...tsja, kappen ermee!

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 24 okt 2002 21:46

janneke schreef:wat voor orkest?? Anders ist gewoon net zoiets als leren op zondag...tis niet nodig op zondag (zoals zorgen voor de zieken) en t kan makkelijk doordeweeks...Accepteerd t orkest dat niet...tsja, kappen ermee!


Het is niet nodig, idd. als er op zondag in het conservatorium ge-oefend wordt ben ik niet aanwezig. Bij een optreden is het anders, muziek maken is mijn leven. Dat orkest IS gewoon belangrijk voor mij. En ik ben alvioolist, dus onmisbaar!
Maar je bent muzikant, of je bent het niet. Je moet in zo'n wereldje ook wel sterk in je schoentjes staan!
Dus, dat.

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 24 okt 2002 21:47

dE bAdEeND schreef:en muziek op zondag?
als je optreden MOET van orkest?
Hoe denken jullie daar over?
Ik kom er nooit uit!


Dat is hetzelfde als voetballen op zondag...
Sommige beroepen zijn dus niet toegankelijk als je strikt Gods Woord na wilt leven..
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten