zijn de 10 geboden onzin?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

zijn de 10 geboden onzin?

Berichtdoor martinm81 » 13 nov 2003 22:22

Geliefde broeders en zusters,

Pas geleden was ik op een huiskring. Ik werd daar uitgenodigd. Daar was een gastspreker van de eo. zijn naam was marcel gaasbeek. zeg mij niet veel, maar daar ga het niet om. Hij kwam zijn levensverhaal vertellen, met een speciale boodschap. De 10 geboden is niet voor ons. Hij zei dat de bijbel zegt, in het nieuwe testament, dat de geboden leiden tot zonde. en dat men de geboden nastreven omdat ze juist zonder zonde willen zijn. Hij zei dat we alles verkeerd zien. God heeft die geboden gegeven omdat de mensen erom vroegen. Hij zei ook dat we die geboden zien om dat te streven ertegen omdat God het niet wilt. Maar zei hij, je moet het niet doen, omdat je God moet liefhebben. Hij gaf de vergelijking met een relatie van een man en vrouw. Je zegt niet tegen je vrouw ook niet, dat je niet vreemd gaat omdat je vrouw dat niet wilt, maar dat doe je omdat je van je vrouw houd. Ik vind wel een mooie boodschap. maar ben nogal bijbelvast, en ken er niks over vinden. wie kan mij helpen, of hoe denk jij erover?

Met vriendelijke groet, martin

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 13 nov 2003 23:19

Er staat in Deuteronomium 4:

5 Ziet, ik heb u geleerd de inzettingen en rechten, gelijk als de HEERE, mijn God, mij geboden heeft; opdat gij alzo doet in het midden des lands, waar gij naar toe gaat, om het te erven.
6 Behoudt ze dan, en doet ze; want dat zal uw wijsheid en uw verstand zijn voor de ogen der volken, die al deze inzettingen horen zullen, en zeggen: Dit groot volk alleen is een wijs en verstandig volk!
7 Want wat groot volk is er, hetwelk de goden zo nabij zijn als de HEERE, onze God, zo dikwijls als wij Hem aanroepen?
8 En wat groot volk is er, dat zo rechtvaardige inzettingen en rechten heeft, als deze ganse wet is, die ik heden voor uw aangezicht geef?

En er staat in Deuteronomium 6:

1 Dit zijn dan de geboden, de inzettingen en de rechten, die de HEERE, uw God, geboden heeft om u te leren; opdat gij ze doet in het land, naar hetwelk gij heentrekt, om dat erfelijk te bezitten;
2 Opdat gij den HEERE, uw God, vrezet, om te houden al Zijn inzettingen, en Zijn geboden, die ik u gebiede; gij, en uw kind, en kindskind, al de dagen uws levens; en opdat uw dagen verlengd worden.
3 Hoor dan, Israël! en neem waar, dat gij ze doet, opdat het u welga, en opdat gij zeer vermenigvuldigdet (gelijk als u de HEERE, uwer vaderen God, gesproken heeft) in het land, dat van melk en honig is vloeiende.
4 Hoor, Israël! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!
5 Zo zult gij den HEERE, uw God, liefhebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met al uw vermogen.
6 En deze woorden, die ik u heden gebiede, zullen in uw hart zijn.

Het lijkt me hieruit duidelijk dat de 10 geboden door God gegeven zijn en dat als je je aan deze geboden houdt, dat God je dan zal zegenen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

joris

Berichtdoor joris » 13 nov 2003 23:20

jazeker heeft hij gelijk. Marcel is de voortrekker van de jeugdkerken in nederland. Is vanuit de goot ongeveer christen geworden. GEwelidg overtuigd en overtuigend spreker.

Ik denk dat Jezus juist op datgene wijst wat Marcel zegt: de samenvatting van de wet is: liefde. paulus zegt dan: de wet leert zonde kennen. Als je geen wet hebt weet je niet wat je fout doet. Maar wij draaien het vaak om, we laten de wet naar osn leven kijken omfouten te ontdekken, dat is niet de bedoeling. De wet is in principe vervult in Christus. De wet is ingesteld door God omdat het volk Israel het niet voor elkaar kreeg om naar zjin wil te leven. Ze hadden gewoon iets op papier nodig. Een duidelijk samenwerkingscontract: zo gaan we met elkaar om. Nu heeft Christus de wet vervuld, dwz dat hij door zijn offer aan het kruis de weg naar God weer open heeft gemaakt. De relatie si verzoend, we hoeven niet meer angstvallig langs het meetlat van de wet te lopen> Nee, het voorhangsel is gescheurd: we mogen gewoon weer bij de Vader binnenlopen!
Is de wet dan onnodig? nee, het kan nog steeds een fijn geheugdensteuntje zijn. Maar de wet is er niet meer voor om ons bang te maken, de relatie met God is hersteld, alleen geloven wij dat vaak nog niet.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 13 nov 2003 23:25

Komtie weer.

sorry dat ik het zo zeg. Klinklare onzin dat de wet niet meer zou gelden.

Maar 1 vraag aan jullie die menen dat de wet heeft afgedaan. Waarom sterven de mensen dan eigenlijk nog?

er is daarin geen wezenlijk verschil voor of na het offer van Christus. Alsof voor Christus door de wet te doen men zalig kon worden. Het is altijd genade geweest en dat zal het altijd blijven.
Laatst gewijzigd door jacobH op 13 nov 2003 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.

joris

Berichtdoor joris » 13 nov 2003 23:31

reageer dan eens inhoudelijk jacob, als je het er niet mee eens bent.
klinklare onzin is geen argument, klinkt meer naar '' zo hebben we het nooit gezegd'' mechanismes.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 13 nov 2003 23:32

Het is altijd genade geweest en dat zal het altijd blijven.

Amen :D !!!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

joris

Berichtdoor joris » 13 nov 2003 23:33

alleen al de wet uitdelen is pure genade. Maar t offer van Christus is echt niet voor niets geweest hoor.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 13 nov 2003 23:40

Nu dan leven we niet meer door de oudheid der letter(10 geboden) maar door de nieuwigheid des geestes
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 13 nov 2003 23:41

joris schreef:reageer dan eens inhoudelijk jacob, als je het er niet mee eens bent.
klinklare onzin is geen argument, klinkt meer naar '' zo hebben we het nooit gezegd'' mechanismes.

weet je Joris,

ik heb geen idee waar ik moet beginnen.

Je zegt bijvoorbeeld: bij de vader binnenlopen. (dit is onbijbels) komen tot God kan alleen via het bloed van Christus, je kan dit muggezifterij noemen maar het staat zo in de bijbel)

dan over de wet.

De wet overtuigd ons van zonde. Daaruit weten we zoals jij ook al schreef dat we verkeerd doen. (kenbron van ellende HC) (dit was het voordeel van de Joden voor het Offer van Christus dat zij de wet hadden.) Deze wet geeft aan dat wij als mensen zondig zijn en daarom verdoemelijk voor God. Dit zou ons moeten aansporren om deze wet te voldoen. Nu dat is onmogelijk, vandaar dat Christus gestorven is voor al degene die hem in een waar geloof aannemen. (Tuchtmeester tot Christus) Als God dat geloof schenkt dan pas is het een regel om naar te leven. (Regel des geloofs om naar te leven) (dankbaarheid).

er is dus geen wezenlijk verschil voor Christus als na Christus offer.

God houdt geen enkele zonden als afgedaan. Als dat zo was, waarom zondigen we dan nog steeds, waarom sterven we dan nog. Als er geen kwaad meer kan worden gedaan?

joris

Berichtdoor joris » 13 nov 2003 23:45

jacob:
Je zegt bijvoorbeeld: bij de vader binnenlopen. (dit is onbijbels) komen tot God kan alleen via het bloed van Christus, je kan dit muggezifterij noemen maar het staat zo in de bijbel)

Dat schrijf ik ook Jacob: door het offer van Christus mogen wij weer bij de Vader binnenlopen. Lees maar terug.

dan over de wet.

jacob:
De wet overtuigd ons van zonde. Daaruit weten we zoals jij ook al schreef dat we verkeerd doen. (kenbron van ellende HC) (dit was het voordeel van de Joden voor het Offer van Christus dat zij de wet hadden.) Deze wet geeft aan dat wij als mensen zondig zijn en daarom verdoemelijk voor God. Dit zou ons moeten aansporren om deze wet te voldoen. Nu dat is onmogelijk, vandaar dat Christus gestorven is voor al degene die hem in een waar geloof aannemen. (Tuchtmeester tot Christus) Als God dat geloof schenkt dan pas is het een regel om naar te leven. (Regel des geloofs om naar te leven) (dankbaarheid).
Volgens mij schrijf ik dat ook.

Oei, dan is JEzus voor niets gestorven.

God houdt geen enkele zonden als afgedaan. Als dat zo was, waarom zondigen we dan nog steeds, waarom sterven we dan nog. Als er geen kwaad meer kan worden gedaan?
Dat schrijf ik volgens mij ook niet. Ik geloof wel dat we heilig kunnen leven als we sterk genoeg zijn ja. maar dat is andere discussie voglens mij.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 13 nov 2003 23:53

joris schreef:jacob:

Dat schrijf ik ook Jacob: door het offer van Christus mogen wij weer bij de Vader binnenlopen. Lees maar terug.

dan over de wet.

jacob:
Volgens mij schrijf ik dat ook.

Oei, dan is JEzus voor niets gestorven.

Dat schrijf ik volgens mij ook niet. Ik geloof wel dat we heilig kunnen leven als we sterk genoeg zijn ja. maar dat is andere discussie voglens mij.

Als je dat zo bedoelt dan laten we dat even rusten. Je zegt overigens wel dat je die EO man onderschrijft. Nou dat ik gewoon onzin. want die wil de hele wet afschrijven. ?????? wat een onzin. (als het goed is weergegeven)

Jezus is niet voor niets gestorven. Hoe kom je daar nou bij. Al in Genesis 3 wordt al geschreven dat Christus het recht zal maken. Het enige verschil is dat mensen toen op die belofte pleite en nu op de gebeurtenis. Alles wees in die tijd op het offer van Christus. Besnijdenis offeranden ed. God kon mensen aannemen omdat Hij al wist dat Christus zou lijden. Er is dus niets veranderd dan alleen dat het offerbloed van Christus in de tijd is gestort.

groeten JacobH

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 13 nov 2003 23:55

Het kwaad is als een kolenboer hoe harder je ertegen vecht hoe zwarter je wordt.

De wet is als een kooi die je beschermt zodat de kolenboer niet meer bij je kan komen.

Door de kooi voelen we ons in onze vrijheid beperkt en opgesloten, eigenlijk ligt het niet aan de kooi maar aan de kolenboer.

Nu jezus de kolenboer heeft gedood, is de kooi van ons afgenomen
en kunnen we in weer in vrijheid leven.

joris

Berichtdoor joris » 13 nov 2003 23:56

wat is dan volgens jou de betekenis van het doorscheuren van het voorhangsel?

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 13 nov 2003 23:56

Jezus is het einde der wet

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 14 nov 2003 00:02

joris schreef:wat is dan volgens jou de betekenis van het doorscheuren van het voorhangsel?

nou dat zijn er een heel aantal.

deze 2 zijn belangrijk voor de discussie.

de offerdienst was niet meer nodig van Christus had geleden. Deze belofte was al voorzegd in Gen 3
Jeruzalem en/of het Jodendom waren niet meer de enige die het voorecht hadden om de wet te hebben. Die was daarna beschikbaar voor alle mensen die het Woord hoorden.

Terug naar “Archief”