Eigenwillige Godsdienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Eigenwillige Godsdienst

Berichtdoor Napoleon » 13 nov 2003 15:58

een beetje in de lijn van het topic dat ik zojuist geopend heb, maar om de discussie niet te vertroebelen:

de HC zegt bij het tweede gebod, dat we God niet op een andere manier moeten dienen dan Hij in Zijn woord vraagt. We kunnen hier denken aan niet zondigen, dus geen dingen doen die Hij verboden heeft, maar wat mij eigenlijk op het hart ligt, is het gevaar om dingen te doen of laten die Hij niet verboden heeft, uit Godsdienstige motieven (en die anderen ook opleggen). wetticisme zogezegd. volgens mij is dat dus een zonde tegen het tweede gebod. de houding "laten we maar zoveel mogelijk wetten houden, dan weten we zeker dat we goed zitten" lijkt mij dus gewoon zondig.

ik denk dan aan allerlei ongeschreven wetjes, die in het rechterdeel van de gereformeerde gezindte algemeen ingeburgerd zijn, maar waar ik geen Bijbelse gronden voor vindt, zoals niet fietsen op zondag enz. (ik wil hier dus geen discussie over wat nou precies wel of niet Bijbels is, maar meer over het fenomeen wetticisme.)

komt u maar!
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 nov 2003 16:08

Okay, dan bijt ik de spits af. Wetticisme moet je volgens mij niet zomaar afkeuren. Wel vind ik dat er veel regeltjes zijn waarvan je je afvraagt of het zin heeft. Om jouw voorbeeld te gebruiken denk ik van De zondag is Zijn rustdag dus waarom zou je fietsen? Die dag is tot Zijn eer en moeten we ook zo invullen. En dan is het een persoonlijke zaak of je wel of niet fietst. Verder is voor mij een goeie test om het Evangelie te lezen en te kijken naar Jezus wandeling op aarde. Hij gaf ons ook geen 100 wetjes maar eiste liefde jegens God en je naaste. Verder denk ik dat we minder mensen af moeten keuren bij wettisme maar moeten kijken wat God van ons vraagt.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 nov 2003 16:12

Zodra men het idee geeft dat wettisisme helpt bij het overtuigen van God, dat je bekeringwaarde hebt voor Hem, zodat Hij je sneller bekeerd, zit het fout.

Voor de rest moet iedereen het zelf weten, maar elkaar er niet in veroordelen. En dan van beide kanten.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 nov 2003 16:20

hm, even een reactie. eerst essieee:

ik denk, op het moment dat je dingen gaat doen of laten die God niet in Zijn Woord bevolen heeft, en je hecht er wel waarde aan als soort van wet, dat je dan zelf een wet gaat opstellen buiten God's wet om, en dat je dan dus God op een andere manier dient dan Hij bevolen heeft. om bij het voorbeeld te blijven, ik roep niet iedereen op om maar op zondag te gaan fietsen, als je daar geen zin in hebt, zeker niet doen :D , maar op het moment dat je zoiets laat om God te dienen terwijl Hij dat niet bevolen heeft, dan dien je Hem dus op een andere manier dan zou moeten, waarmee je zondigt tegen het tweede gebod. duidelijk? of vaag?

kaw: uiteraard is wetticisme op die manier heeeeel errug fout, maar ik denk dat je je ook bij alles bewust moet zijn: Doe ik dit voor God, en wil God dat ook, doe ik maar wat ik denk dat God wil, of omdat het wel veilig is om me aan allerlei wetjes te houden (of andere redenen).

verder: veroordelen mag natuurlijk niet, tenzij iets heel ontegenzeggelijk onbijbels is.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 nov 2003 16:43

verder: veroordelen mag natuurlijk niet, tenzij iets heel ontegenzeggelijk onbijbels is.
Daar zit hem hem nou juist in, er zijn mensen die op zondag fietsen ontegenzeggelijk heel erg onbijbels vinden. Dan ben je snel uitge****
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

joris

Berichtdoor joris » 13 nov 2003 16:45

Daarom praat ik niet met die mensen, maar raadt ik ze vriendelijk aan de bijbel te lezen en mij te waarschuwen als ze gevonden hebben waar ik fout zit.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 nov 2003 16:51

@mic schreef:
Daar zit hem hem nou juist in, er zijn mensen die op zondag fietsen ontegenzeggelijk heel erg onbijbels vinden. Dan ben je snel uitge****

ik weet het, ik weet het. maar als je dan gaat vragen waarom, komt er niet meer dan dat de zondag Gods Heilige dag is. tja, dat spreekt zelfs wijlen ds. G.H. Kerste tegen...
het is inderdaad lastig, wat is nou ontegenzeggelijk onbijbels. dat is ook het zwakke punt in mijn betoog. een ieder is in zijn eigen gemoed te volle verzekerd is zeker toepasbaar, maar weer niet op alles. als jij met een verzekerd gemoed iemand vermoordt, dan neem ik toch wel de vrijheid om dat als onbijbels te bestempelen. er is wel een wit gebied, wat dus duidelijk geoorloofd is, en een grijs gebied, wat iedereen voor zichzelf moet uitmaken, maar wie bepaald wat er nu wit, grijs of zwart is...

lastig...
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 nov 2003 17:01

Een kleine opmerking:
Misschien moet je ook begrip hebben voor een tijd waarin men leeft, dus die uitspraak van Kersten moeten we niet lezen als nu gedaan. Mensenwoorden zijn slechts tijdelijk...

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 13 nov 2003 17:18

Ik denk dat wettiscisme fout wordt, als je alleen op die manier de hemel in kan. Soms doe ik dingen niet om mijn ouders niet te kwetsen, bijv. rok aan. Niet voor God, maar ik denk dat het niet fout is om het voor je ouders (of iemand anders) dingen te laten of juist te doen, zolang het niet tegen Gods Woord ingaat. Mijn ouders hebben namelijk wel veel wettische regeltjes, die je volgens hun voor God moet doen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 nov 2003 18:28

Napoleon schreef:hm, even een reactie. eerst essieee:

ik denk, op het moment dat je dingen gaat doen of laten die God niet in Zijn Woord bevolen heeft, en je hecht er wel waarde aan als soort van wet, dat je dan zelf een wet gaat opstellen buiten God's wet om, en dat je dan dus God op een andere manier dient dan Hij bevolen heeft. om bij het voorbeeld te blijven, ik roep niet iedereen op om maar op zondag te gaan fietsen, als je daar geen zin in hebt, zeker niet doen :D , maar op het moment dat je zoiets laat om God te dienen terwijl Hij dat niet bevolen heeft, dan dien je Hem dus op een andere manier dan zou moeten, waarmee je zondigt tegen het tweede gebod. duidelijk? of vaag?

.

Dit ben ik dus niet met je eens, ik ben van mening dat je iedereen in zijn waarde moet laten op dit gebied. Als ik denk dat God wil dat ik niet fiets is dat mijn keuze. Dus een zaak tussen God en mij. Dus heeft dat nix te maken met dat ik God op een verkeerde manier dien maar doe ik dat omdat m'n geweten spreekt!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2003 15:26

Als ik denk dat God wil dat ik een bomaanslag op moslims pleeg, doe ik dat. Mijn geweten zegt dat, ik voel de verkeerdheid van de islam.

Parallel lijkt me duidelijk. Je kunt je niet voor alles op je geweten beroepen, de bijbel is een betere bron. Als je het niet wilt doen, doe het dan niet, maar denk niet dat je God daar een plezier mee doet, en denk ook niet dat God het van je vraagt. Je hebt altijd gehoord dat je op zondag niet mag fietsen, en daarom heb je nog steeds een naar gevoel bij 'zondags fietsen'. Is niet nodig: dat is slechts een gevoel. Je moet gevoel en geweten niet door elkaar halen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 nov 2003 20:08

Je moet gevoel en geweten niet door elkaar halen
pfff...eenvoudige adviezen geef jij.. :mrgreen: :)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 nov 2003 19:12

Gershwin schreef:Als ik denk dat God wil dat ik een bomaanslag op moslims pleeg, doe ik dat. Mijn geweten zegt dat, ik voel de verkeerdheid van de islam.

Parallel lijkt me duidelijk. Je kunt je niet voor alles op je geweten beroepen, de bijbel is een betere bron. Als je het niet wilt doen, doe het dan niet, maar denk niet dat je God daar een plezier mee doet, en denk ook niet dat God het van je vraagt. Je hebt altijd gehoord dat je op zondag niet mag fietsen, en daarom heb je nog steeds een naar gevoel bij 'zondags fietsen'. Is niet nodig: dat is slechts een gevoel. Je moet gevoel en geweten niet door elkaar halen.

Ik ben het nog niet eens met je. Uiteraard is de Bijbel doorslaggevend maar als ik vind dat fietsen niet past bij mijn geweten laat ik dat. Niet om God te plezieren zoals jij dat uitdrukt maar omdat ik voel en denk dat dat niet hoort. Tsja dit is gewoon mijn mening!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 nov 2003 22:35

essieee schreef: Ik ben het nog niet eens met je. Uiteraard is de Bijbel doorslaggevend maar als ik vind dat fietsen niet past bij mijn geweten laat ik dat. Niet om God te plezieren zoals jij dat uitdrukt maar omdat ik voel en denk dat dat niet hoort. Tsja dit is gewoon mijn mening!

Ok, ik snap het. Misschien moet je Galaten nog eens lezen... :wink:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

André

Berichtdoor André » 26 nov 2003 23:00

Charity schreef:Ik denk dat wettiscisme fout wordt, als je alleen op die manier de hemel in kan. Soms doe ik dingen niet om mijn ouders niet te kwetsen, bijv. rok aan. Niet voor God, maar ik denk dat het niet fout is om het voor je ouders (of iemand anders) dingen te laten of juist te doen, zolang het niet tegen Gods Woord ingaat. Mijn ouders hebben namelijk wel veel wettische regeltjes, die je volgens hun voor God moet doen.

Weet je, misschien is het een harde opmerking. Maar toen Jezus op aarde was is hij soms geweldig tekeer gegaan tegen de Farizeeën omdat ze zoveel wetjes zelf hadden bedacht.
Ik denk dat we er voor moeten waken dat we niet de 10 geboden uit het oog verliezen, en teveel waarde gaan hechten aan details.
Want het gaat niet om een rok een fiets of een auto maar het gaat erom dat wij leven naar het voorbeeld dat Jezus ons gaf toen Hij op aarde was.

Terug naar “Archief”