"inwendige roeping"???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

padvinder
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2003 20:36
Locatie: Zuid-Holland

"inwendige roeping"???

Berichtdoor padvinder » 12 nov 2003 13:17

Hallo mensen.

Ik vroeg me af waar in de bijbel het verschil tussen inwendige en uitwendige roeping terug te vinden is. Bij ons in de kerk wordt het voorbeeld van Lydia altijd aangedragen (zie Handelingen ?:?).
Je mag je dus pas bekeerd noemen als je inwendig geroepen bent, en daarom mag je ook niet op grond van de bijbel tot geloof komen en tot Christus gaan.
Weten jullie of dit een typisch gergem-leerstuk is of wordt het ook in andere reformatorische kerken geleerd en is het bijbels?
Wat vinden jullie ervan?
Laatst gewijzigd door padvinder op 12 nov 2003 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

The_Pim
Mineur
Mineur
Berichten: 148
Lid geworden op: 27 sep 2003 18:54

Re: "inwendige roeping"???

Berichtdoor The_Pim » 12 nov 2003 13:19

padvinder schreef:Hallo mensen.

Ik vroeg me af waar in de bijbel het verschil tussen inwendige en uitwendige roeping terug te vinden is. Bij ons in de kerk wordt het voorbeeld van Lydia altijd aangedragen (zie Handelingen ?:?).
Je mag je dus pas bekeerd noemen als je inwendig geroepen bent, en daarom mag je ook niet op grond van de bijbel tot geloof komen en tot Christus gaan.
Weten jullie of dit een typisch gergem-leerstuk is of wordt het ook in andere reformatorische kerken geleerd en is het bijbels?


Waarom stel je deze vragen niet aan een dominee? Bijv. via de vragenrubriek?

Pim.

padvinder
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2003 20:36
Locatie: Zuid-Holland

Re: "inwendige roeping"???

Berichtdoor padvinder » 12 nov 2003 13:25

The_Pim schreef:Waarom stel je deze vragen niet aan een dominee? Bijv. via de vragenrubriek?

Pim.


:x Waarom reageer jij niet gewoon?
Dit is mede bedoeld om over te discussiëren, voor het geval je het nog niet begrepen had. En daar is een forum voor, dacht ik.
Als we jouw advies zouden opvolgen, kan dit hele Religie-forum wel worden opgeheven.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Re: "inwendige roeping"???

Berichtdoor Kaw » 12 nov 2003 13:30

padvinder schreef:
The_Pim schreef:Waarom stel je deze vragen niet aan een dominee? Bijv. via de vragenrubriek?

Pim.


:x Waarom reageer jij niet gewoon?
Dit is mede bedoeld om over te discussiëren, voor het geval je het nog niet begrepen had. En daar is een forum voor, dacht ik.
Als we jouw advies zouden opvolgen, kan dit hele Religie-forum wel worden opgeheven.


Je zou zeggen dat er in andere kerken dan de ger. gem. sprake is van een uitwendige roeping en een inwendige bekering op die roeping.

Indien de luisteraar het woord hoort en daar naar leeft, is er voldoende.

Gebruikersavatar
Sjaan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 mar 2003 11:44
Locatie: de Bult
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 12 nov 2003 13:59

Ja, hier zit ik ook al een poosje over na te denken. ik ben benieuwd wat iedereen er hier van vindt. Ik denk dat het te maken heeft met de verbondsvisie in de gergem
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Gebruikersavatar
@tlantis
Sergeant
Sergeant
Berichten: 470
Lid geworden op: 25 jul 2003 10:43
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 12 nov 2003 14:19

Ik verbaas me altijd een beetje als ik dit soort discussies lees: inwendige\uitwendige roeping, stadia van het geloof, enz... Mensen, maken jullie het niet veel te moeilijk. Geloof gewoon in God. Vertrouw op hem en leef naar de bijbel dan kom je echt niet bedrogen uit omdat je ergens een stadia of roeping hebt gemist. Dat staat nergens in de bijbel dus maak het alsjeblieft niet moeilijker als dat het al is.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 12 nov 2003 14:33

Sjaan schreef:Ja, hier zit ik ook al een poosje over na te denken. ik ben benieuwd wat iedereen er hier van vindt. Ik denk dat het te maken heeft met de verbondsvisie in de gergem


Absoluut niet. De spreekwijze inwendig en uitwendig is al te sprake gekomen bij de kerkvaderen van het eerste uur. In de reformatie en nadere reformatie kwam het ook naar voren. En komt voornamelijk in de dogmatiek en homilitiek (=preekkunde)

Een aardig alternatief wat de laatste 100 jaar naar voren is gekomen is: één roeping met tweerlei uitwerking.

Wat over het algemeen er mee bedoeld wordt in eigen woorden: uitwendig is de prediking die gedaan wordt. Uitwendig door de mond komt het Woord tot de mens. Inwendige roeping komt door de Heilige Geest het Woord in het hart en heeft de roeping de uitwerking.

Met inwendig en uitwendig wordt de verantwoordelijkheid zowel bij prediker als ontvanger gelegd.

In de meeste reformatorische kerken wordt er gelijk overgedacht alleen bij de 1 komt het in de preken meer terug dan bij de ander.

Er zullen wel betere omschrijvingen zijn.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: "inwendige roeping"???

Berichtdoor TheKeimpe » 12 nov 2003 14:52

padvinder schreef:Hallo mensen.

Ik vroeg me af waar in de bijbel het verschil tussen inwendige en uitwendige roeping terug te vinden is. Bij ons in de kerk wordt het voorbeeld van Lydia altijd aangedragen (zie Handelingen ?:?).
Je mag je dus pas bekeerd noemen als je inwendig geroepen bent, en daarom mag je ook niet op grond van de bijbel tot geloof komen en tot Christus gaan.
Weten jullie of dit een typisch gergem-leerstuk is of wordt het ook in andere reformatorische kerken geleerd en is het bijbels?
Wat vinden jullie ervan?


Dit leerstuk is niet gergem... Dat zou namelijk een onmiddelijke bekering inhouden, terwijl er geleerd wordt dat dit wel kan, maar dat het meestal middelijk gebeurd.
Inwendige roeping is iets wat niet buiten de Bijbel om gaat. Daarom is er geen reden om het Woord niet te gehoorzamen.
Echter, als er geen sprake is van inwendige roeping dan zal je niet verder komen dan een stukje logisch rederenen en dat is niet hetzelfde als geloof...

padvinder
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2003 20:36
Locatie: Zuid-Holland

Re: "inwendige roeping"???

Berichtdoor padvinder » 12 nov 2003 15:26

TheKeimpe schreef:Dit leerstuk is niet gergem... Dat zou namelijk een onmiddelijke bekering inhouden, terwijl er geleerd wordt dat dit wel kan, maar dat het meestal middelijk gebeurd.


:?: Verklaar je nader?
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Re: "inwendige roeping"???

Berichtdoor Kaw » 12 nov 2003 15:28

padvinder schreef:
TheKeimpe schreef:Dit leerstuk is niet gergem... Dat zou namelijk een onmiddelijke bekering inhouden, terwijl er geleerd wordt dat dit wel kan, maar dat het meestal middelijk gebeurd.


:?: Verklaar je nader?


Dit zijn van die dingen waar je dus beter af kunt blijven. Het komt voor, maar niet vaak enz. Waarom moeten zulke dingen gepreekt worden? Het schept alleen maar het idee dat het evangelie een ontzettend moeilijk geestelijk vraagstuk is, waar alleen de allerslimsten minimaal 30 jaar overdoen om het te begrijpen, laat staan te beleven.

Harold
Mineur
Mineur
Berichten: 195
Lid geworden op: 27 jul 2003 22:24

Berichtdoor Harold » 12 nov 2003 16:33

Geroepenen, uitverkorenen, inwendige roeping uitwendige roeping bla bla bla. Maarten Luther zei: Gij zijt uitverkorenen, Gij die het evangelie hoort.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 12 nov 2003 18:18

Jezus zegt: Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het gepredikte woord!

Door de uitwendige roeping werkt God dus de inwendige roeping.Deze twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 nov 2003 18:54

bloempie19 schreef:Jezus zegt: Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het gepredikte woord!

Door de uitwendige roeping werkt God dus de inwendige roeping.Deze twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.


En toch is er verschil. Bij een uitwendige roepeing volgt de zaligheid niet. daar moet de innerlijke roeping van Christus aan te pas komen. Anders is het geen eenzijdig Godswerk!(dit is geen excuus)

Gebruikersavatar
Equilibrist
Mineur
Mineur
Berichten: 198
Lid geworden op: 09 nov 2003 15:39
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: "inwendige roeping"???

Berichtdoor Equilibrist » 12 nov 2003 20:08

Kaw schreef:
padvinder schreef:
TheKeimpe schreef:Dit leerstuk is niet gergem... Dat zou namelijk een onmiddelijke bekering inhouden, terwijl er geleerd wordt dat dit wel kan, maar dat het meestal middelijk gebeurd.


:?: Verklaar je nader?


Dit zijn van die dingen waar je dus beter af kunt blijven. Het komt voor, maar niet vaak enz. Waarom moeten zulke dingen gepreekt worden? Het schept alleen maar het idee dat het evangelie een ontzettend moeilijk geestelijk vraagstuk is, waar alleen de allerslimsten minimaal 30 jaar overdoen om het te begrijpen, laat staan te beleven.


Ja, ik begrijp je standpunt. Als ik deze topics lees vraag ik mij af of ik een uitwendige dan wel inwendige roeping heb gehad, en of ik uberhaupt wel geroepen ben...

Ik ben tot geloof gekomen door God. Hij gebruikte het middel evangelisatie (uitwendige roeping?). Ik raakte geboeid door het Woord van God (uitwendige roeping?). Op een gegeven moment ging er een Licht :idea: branden in mijn binnenste. Is dat dan inwendige roeping? Dan volgt het een op het ander; werken bijde samen.

Maar! Er zijn mensen die zonder bijkomen van enige ambtsdrager tot geloof komen! Ik ken ze! Middenin een moslimland kwam een kennis van mij tot geloof door een vage droom. Niets geen bijbelteksten of iets in die richting. Nee, zei zag Christus in haar droom. Hoe wilde je dit dan noemen?

Laat ik afsluiten met de opmerking dat ik van dit soort dingen helemaal niets snap, en dat ik denk dat ze het GELOVEN alleen maar onnodig gecompliceert maken. Is dat nodig dan? :(

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 nov 2003 20:13

Is het belangrijk om te weten dat je inwendig of uitwendig geroepen bent?
Ik snap het helemaal niet trouwens hoor.

De blinde die Jezus zij dit: 1 ding weet ik dat ik blind was en nu zie!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 98 gasten

cron