twee keer naar de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 25 okt 2002 13:17

Hoi Night,

Jij: Zoals je ook kunt lezen is er blijkbaar behoefte om in Gods huis te zijn en daar Zijn Woord verklaard te horen, meer te leren en bevindelijke kennis van Hem en Zijn Woord op te doen.

Ik heb daar ook geen enkel probleem mee. Waar ik een probleem mee heb is het feit dat het geloofsleven van mensen die die behoefte praktisch gezien anders invullen als magertjes betitelt wordt.

Jij: Zoals je ook leest is de norm die sommigen voor zichzelf aanleggen twee diensten want die mogelijkheid ligt er.

Als je wilt kun je ook nog wel vaker. Ik merk heel duidelijk dat 1x beschouwd wordt als eigenlijk te weinig 2x als juist en 3x als lichtelijk overdreven. Ik vind het tamelijk vreemd dat de Heilige Geest blijkbaar de behoefte aan precies 2 kerkdiensten zou wekken...

Jij: Wanneer anderen over 1 spreken omdat er vrije tijd moet worden genomen, kan dat mager genoemd worden. Ik neem toch aan dat er behoefte is naar meer....

Waarom neem je dat aan? En waarom is dat mager? Waaraan meet je dat af? Misschien vindt God 1x per zondag wel voldoende. Wie zal het zeggen ;-)

Mijn kerkgang wil nog wel eens variëren. De ene zondag ga ik 'slechts' 1x terwijl ik de andere zondag wellicht 2x ga met aansluitend nog een bijbelstudie. Beide invullingen ervaar ik als waardevol. Ook in mijn vrije tijd dien ik God. Dat beperkt zich niet alleen tot de kerkdienst.

Wat trouwens ook meespeelt is de 'kwaliteit' van de dienst. Ik ervaar de diensten die ik soms in een evangelische gemeente mee maak (max 1x per zondag) vaak als veel waardevoller dan 2 diensten in mijn eigen gemeente. Ik vind kwaliteit dan ook belangrijker dan kwantiteit.

Jij: Zeggen dat 1 keer wel genoeg is omdat je dan wel genoeg voedsel voor de rest van de week hebt vind ik persoonlijk ook magertjes, zeker als het argument is dat je de middag vrij wilt hebben.

Maar het zijn en blijven gevoelsargumenten. Toch worden deze gevoelsargumenten gebruikt om een ander de maat te nemen ('magertjes' is nou eenmaal een waardeoordeel). Ik vind dat een ieder voor zichzelf verantwoording moet kunnen afleggen. Als we het aantal malen dat we per zondag een kerk bezoeken als maatstaf voor de liefde tot God gaan nemen, geven we de frequentie van de kerkgang een te grote plaats.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joepie

Berichtdoor joepie » 25 okt 2002 18:34

Dus eigenlijk zeg jij klaas dat je zoveel gaat naar jou behoefte.
Niet, ik wordt in de kerk waar ik lid van ben zoveel keer geroepen, en daarmee roept God jou, maar als IK behoefte heb aan 1 keer ga ik 1 keer en anders weleens 2 keer, en soms naar een evangelische dienst als IK daar behoefte aan heb.

Maar dan vergeet je 1 ding. Het draait niet om jouw behoefte of zin, maar het draait om God en wat Hij wil. En als Hij je twee keer roept in de kerk waar je lid van bent dan hoor je daar gehoor aan te geven.
Niet omdat jij daar nu zo een zin in hebt, maar gewoon omdat God dat van jouw vraagt.

groetjes

Gebruikersavatar
Derkel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 okt 2002 21:04
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 25 okt 2002 18:40

Joepie, ik ben het helemaal met je eens.

Ik zit altijd 2 maal in de kerk en af en toe heb ik nog wel de behoefte om zondag 's avonds naar een praisedienst te gaan. Dat is toch heel anders en ik ervaar soms dat 1 zo'n praisedienst waardevoller kan zijn dan een gewone zondag bij mij in onze eigen kerk, maar dat verschilt ook van keer op keer.
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 25 okt 2002 18:56

Hoi Klaas,

Ik wil God graag dienen maar ik hoop niet dat de hemel een eeuwigdurende traditionele kerkdienst is...


Je bedoelt: Mocht blijken dat er in de hemel een eeuwigdurende kerkdienst is, dan ga ik toch maar liever naar een andere plek? Of anders, je wilt God wel dienen, maar dan moet de beloning toch wel wat beter zijn dan een eeuwigdurende traditionele kerkdienst. Moet het kenmerk van een waar christen niet zijn dat hij Jezus volgt over bergen en door dalen? Ja zelfs als dat de brandstapel tot gevolg heeft? Maar ja, een traditionele kerkdienst is natuurlijk wel erg extreem, zeker twee keer op een zondag...

Wat trouwens ook meespeelt is de 'kwaliteit' van de dienst. Ik ervaar de diensten die ik soms in een evangelische gemeente mee maak (max 1x per zondag) vaak als veel waardevoller dan 2 diensten in mijn eigen gemeente. Ik vind kwaliteit dan ook belangrijker dan kwantiteit.


Smaken verschillen. Bij mij is het precies andersom. Na een dienst in een evangelische gemeente voel ik me vaak ongemakkelijk en leeg. Ik heb geen leugens gehoord, maar toch ook niet het volle evangelie. En daarom ben ik het met die laatste conclusie van jou dan ook van harte eens.

Waar ik een probleem mee heb is het feit dat het geloofsleven van mensen die die behoefte praktisch gezien anders invullen als magertjes betitelt wordt.


Ik denk dat Night aardig verwoord heeft dat het gaat om de relatie kerkdienst/vrije tijd. Dus maar één keer naar de kerk, omdat je anders te weinig vrije tijd over houdt. Dat lijkt mij niet het doel van de zondag. Ik citeerde in mijn eerste bijdrage psalm 116:11: Met vreugde in het huis des Heeren gaan. Dat huis des Heeren heeft niet de naam van een kerkgenootschap, maar onmiskenbaar is daar wel het plezier in de kerkdienst. Als je verliefd bent op iemand, dan wil je zoveel mogelijk in zijn/haar nabijheid vertoeven. Datzelfde is het geval als wij Christus van harte liefhebben.

Als je wilt kun je ook nog wel vaker. Ik merk heel duidelijk dat 1x beschouwd wordt als eigenlijk te weinig 2x als juist en 3x als lichtelijk overdreven. Ik vind het tamelijk vreemd dat de Heilige Geest blijkbaar de behoefte aan precies 2 kerkdiensten zou wekken...


Lang niet in alle gemeenten bestaat de mogelijkheid om drie keer te gaan. Bovendien heb je natuurlijk ook een verantwoordelijkheid t.o.v. je gezin met kinderen. Daarnaast is het vaak geestelijk moeilijk om je drie keer relatief kort achter elkaar zo lang te concentreren. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die drie keer gaan en ik ken ze ook wel. Toen die mogelijkheid er nog was in het verleden deed ik datzelf ook regelmatig: twee keer hervormd en één keer ('s middags) ger. gem. Het waren gouden uren, ondanks (of waarschijnlijker: dankzij) de "traditionele diensten".
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Arthur
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:28

Berichtdoor Arthur » 26 okt 2002 10:54

3 keer dienst hoeft van mij ook echt niet! In die situatie is het volgens mij uitermate vermoeiend om de zaken goed te overdenken.

Veder tja, twee keer 1,5 uur in de kerk lijkt me absoluut geen hoge ei. lalage bijvoorbeeld kraamt, met alle trespect, gewoon onzin uit, als ze de dingen die zij als substituut noemt gelijkwaardig waardeert met de kerkdienst.

Volgens mij is dat ook weer een behoefte om met allerlei kronkelige redeneringen het geloven te versimpelen, zodat men veel gauwer een groot gelovige lijkt!

Verder is het zoals ook Jiaeklly opmerkte, in deze hektische wereld de samenkomst in de gmeente naar mijn inzicht van groot belang. De kerk is dan een soort thuis voor de kerkganger.

En mocht het al traditie zijn, wat dan nog. Het lijkt wel alsof tegenwoordig alles wat traditie is mag worden afgeschaft, puur vanwege het feit dat het een traditie is. Is er dan geen behoefte meer om te kijken hoe zo'n traditie is ontstaan?

De christen van vandaag heeft de toerusting meer dan nodig. De voorganges dienen dit ook te beseffen en moeten dan volgens mij ook streven naar kwaliteit in hun preken.

Al met al twee keer naar de kerk is absoluut geen overbodige luxe.

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 26 okt 2002 11:10

Klaas schreef:Hoi Night,

Jij: Zoals je ook kunt lezen is er blijkbaar behoefte om in Gods huis te zijn en daar Zijn Woord verklaard te horen, meer te leren en bevindelijke kennis van Hem en Zijn Woord op te doen.

Ik heb daar ook geen enkel probleem mee. Waar ik een probleem mee heb is het feit dat het geloofsleven van mensen die die behoefte praktisch gezien anders invullen als magertjes betitelt wordt.

Wat is daar mis mee? Ik VIND dat vanuit mijn eigen standpunt en oogpunt magertjes. Wat een ander daarvan vindt lezen we ook alhier.
Je voert nu een ander argument aan, namelijk dat de tijd weleens anders ingevuld zou kunnen worden. De discussie werd tot op heden nog steeds gevoerd vanuit het oogpunt studietijd / vriendje vermaken enz. (ik bedoel het laatste niet vervelend)
Jouw toevoeging maakt de discussie anders: zou de tijd die je normaal in Gods huis kunt doorbrengen ook kunnen vervangen door bijvoorbeeld een bijbelstudie of wat ook? Dat is een ander gezichtspunt!

Jij: Zoals je ook leest is de norm die sommigen voor zichzelf aanleggen twee diensten want die mogelijkheid ligt er.

Als je wilt kun je ook nog wel vaker. Ik merk heel duidelijk dat 1x beschouwd wordt als eigenlijk te weinig 2x als juist en 3x als lichtelijk overdreven. Ik vind het tamelijk vreemd dat de Heilige Geest blijkbaar de behoefte aan precies 2 kerkdiensten zou wekken...

Je draait zaken ietsje om naar mijn gevoel. Over de behoeften van de Heilige Geest (eerbiedig gezegd) is nog niet gesproken. Ook dat is wat mij betreft een ander verhaal.
Nog steeds geef ik aan dat ik wanneer de mogelijkheid er is voor twee maal, ik 1 maal gaan magertjes vind. Ik spreek vanuit de behoefte die er vanuit mensen wat mij betreft mag zijn: uitleg van Gods wordt enz enz, zoals ik hiervoor al gezegd heb.
Drie keer is wat mij betreft best veel, gezien de concentratie ed, waarover anderen al spraken.
Als je wilt kun je inderdaad vaker. Zodra er een doordeweekse is denk ik dat een ieder die best mag bezoeken inderdaad, mits daar redelijkerwijs de mogelijkheden toe zijn.


Jij: Wanneer anderen over 1 spreken omdat er vrije tijd moet worden genomen, kan dat mager genoemd worden. Ik neem toch aan dat er behoefte is naar meer....

Waarom neem je dat aan? En waarom is dat mager? Waaraan meet je dat af? Misschien vindt God 1x per zondag wel voldoende. Wie zal het zeggen ;-)

Jij gaat er sterk van uit vermoed ik dat de Heilige Geest de behoefte schept. Hoe zit dat met mensen die God zelf nog niet kennen en waarin de heilige geest niet werkt? Ook zij hebben best behoefte aan twee diensten denk ik. Misschien moeten we in dit licht ook nog even vermelden dat de meesten uitgaan van de zondag als Zijn dag die we hebben te besteden tot Zijn eer. Jij gaat van een iets ander zondagsprincipe uit. Dat geeft misschien ook wel een ander zicht op de behoefte aan kerkdiensten?!

Mijn kerkgang wil nog wel eens variëren. De ene zondag ga ik 'slechts' 1x terwijl ik de andere zondag wellicht 2x ga met aansluitend nog een bijbelstudie. Beide invullingen ervaar ik als waardevol. Ook in mijn vrije tijd dien ik God. Dat beperkt zich niet alleen tot de kerkdienst.

Wat trouwens ook meespeelt is de 'kwaliteit' van de dienst. Ik ervaar de diensten die ik soms in een evangelische gemeente mee maak (max 1x per zondag) vaak als veel waardevoller dan 2 diensten in mijn eigen gemeente. Ik vind kwaliteit dan ook belangrijker dan kwantiteit.

Jij: Zeggen dat 1 keer wel genoeg is omdat je dan wel genoeg voedsel voor de rest van de week hebt vind ik persoonlijk ook magertjes, zeker als het argument is dat je de middag vrij wilt hebben.

Maar het zijn en blijven gevoelsargumenten. Toch worden deze gevoelsargumenten gebruikt om een ander de maat te nemen ('magertjes' is nou eenmaal een waardeoordeel). Ik vind dat een ieder voor zichzelf verantwoording moet kunnen afleggen. Als we het aantal malen dat we per zondag een kerk bezoeken als maatstaf voor de liefde tot God gaan nemen, geven we de frequentie van de kerkgang een te grote plaats.

Ik denk dat hier een kleine denkfout inzit. Misschien ben ik hierin niet duidelijk geweest, zal het allemaal nog eens nalezen.
Ik heb telkens gesproken vanuit mijn idee, mijn mening en mijn visie. Dat is geen visie die ik anderen op wil leggen, of waarnaar ik anderen wil meten. Ik heb wel gezegd wat ik van bepaalde keuzes vind, gezien en belicht vanuit mijn visie.
Misschien heb ik wel aanleiding gegeven om te denken dat ik anderen wil meten of waardeoordelen er aan toe wil voegen. Dat was in ieder geval niet mijn bedoeling. Dat kan ook niet de bedoeling zijn van het wisselen van meningen en inzichten via een forum.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Jopie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2002 18:29
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor Jopie » 26 okt 2002 22:21

Eerlijk is eerlijk, ik ben er misschien te vluchtig door heengegaan, maar ik krijg een beetje de indruk dat er teveel waarde gehecht gaat worden aan de keren dat een kerkdienst bezocht wordt. Ik vind het niet zozeer belangrijk hoevaak je gaat, maar waarom je gaat. Het heeft naar mijn mening meer te maken met principe en het met elkaar luisteren en leren naar en van Gods woord. Een dominee die het woord van God probeert uit te leggen en te vertalen naar de realiteit van alledag. Welke prinicpes krijg ik mee vanuit Gods woord? Wat kan ik leren uit de boodschap en van mijn mede broeders en zusters? Hoe kan en mag ik God eren in het leven van alledag? God ziet mijn hart aan en turft volgens mij niet echt de keren dat ik in de kerk zit. Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat kerkgang niet belangrijk is, want ik denk dat je elkaar als christenen kunt steunen en bemoedigen en God kunt/mag eren. Een kerkdienst is voor mij een ontmoeting met het Woord van God, gericht zijn op Hem, maar ook ontmoeting met andere gemeenteleden. Kerkdiensten zijn een middel om samen God te zoeken in woord en gebed, maar dat moet mijns inziens niet beperkt blijven tot de dienst(en) op zondag.
tja, het kan altijd beter.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 27 okt 2002 08:09

Los van de innerlijke motivatie die je kan hebben om 1x, 2x of 3x naar de kerk te gaan denk ik dat dit ook wel tijdgebonden en cultureel bepaald is. Sommige kerkgenootschappen vinden 1x wel voldoende en andere niet. Lutherse kerken doen het naar mijn mening niet. Als ex katholiek kan ik wel zeggen dat de RKK dit vroeger wel deed!! In de namiddag was er immers nog het lof, een soort gebedsdienst (zonder eucharistie). De Anglicaanse kerken kennen ook hun evening prayer en kunnen op een zondag tot wel drie vieringen komen. In mijn streek (Belgisch Limburg) komt meer dan 1X kerken per zondag niet voor. De cultuur is er ook niet naar. De zondag wordt hier vooral gezien als een "feestdag" waar er altijd wel ergens een dorpsfeest of kermis is. Ook de vele fanfares en schutterijen hebben altijd wel iets te doen. Protestanten komen hier eigenlijk niet voor. Trouwens, echt zwaar gereformeerde kerken zijn er in België ook niet. Mijn kerkgenootschap is eigenlijk een soort SOW kerk. Het is een samengaan van onder andere hervormd, gereformeerd en methodisten. Er is plaats voor zowel eerder vrijzinnigen als rechtzinnigen en dat werkt eigenlijk zeer goed. Ik volg ook een driejarige theologische opleiding voor gemeenteleden in Nederland georganiseerd door de SOW kerken. Ik kan vanuit mijn situatie niet anders dan concluderen dat kerkgang ook sterk cultureel bepaald wordt. Voor mensen uit België en het zuiden van Nederland komt die strenge calvinistische kerkgang wat onwezenlijk over. Dit wil echter niet zeggen dat het verkeerd zou zijn! Indien ik de mogelijkheid zou hebben dan ging ik waarschijnlijk ook wel 2X. Daarom pik ik af en toe een Anglicaanse Evening prayer mee. :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 27 okt 2002 13:16

Ik ga 2 keer per zondag naar de kerk (ned. herv., geref. bond) plus de doordeweekse diensten op speciale dagen en sla nooit over. (dit laatste vermeld ik, omdat LaLage hier naar vraagt)
Bij ons thuis was thuisblijven onbespreekbaar en daar ben ik het nu erg mee eens. :) Dat hoop ik later ook zelf door te gaan voeren als regel :D

2 keer naar de kerk per zondag is natuurlijk ook maar een 'menselijk' besluit, maar ik vind dit prima gekozen. 1 keer is wat magertjes, zoals Omega al zei, en 3 keer wordt een beetje te veel zoals al door Arthur aangehaald.
Richtlijn is voor mij "laat ons de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten", zoals paulus eens zei. Maar dit verschilt dus per kerk.

Het lijkt me dat alleen het uitspreken van de zegen aan het eind van de dienst al een perfecte reden moet zijn om naar iedere dienst in je gemeente te gaan.

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 27 okt 2002 16:44

Tot voor kort ging ik twee keer naar de kerk.

Smiddags naar de evangelisatiedienst onder allochtonen en savonds naar de hervormde kerk ( ger bond)

Meer uit behoefte dan uit plicht oid.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 okt 2002 18:34

Tot voor kort ging ik twee keer naar de kerk


nu niet meer?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 27 okt 2002 18:36

nu niet meer?


neen

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 okt 2002 18:36

en waarom niet, als ik vragen mag?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 27 okt 2002 18:38

ik zei dat ik ging omdat ik behoefte heb. Logische conclusie lijkt me dat ik nu geen behoefte heb

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 okt 2002 20:03

arthur schreef:lalage bijvoorbeeld kraamt, met alle trespect, gewoon onzin uit, als ze de dingen die zij als substituut noemt gelijkwaardig waardeert met de kerkdienst.


Ten eerste: Een kerkdienst heeft echt wel meer waarde voor mij dan de andere activiteiten die ik daar noemde.

Ten tweede: 't was niet helemaal een bloedserieuze reactie ;)

Trouwens, als er twee diensten zijn, kan ik me er wel in vinden dat je vindt dat je twee keer moet, maar ga niet op anderen zeiken als die een andere mening hebben.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten

cron