twee keer naar de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

twee keer naar de kerk?

Berichtdoor Lalage » 23 okt 2002 20:53

Hoe zit het met jullie kerkgang? Gaan jullie altijd twee keer? De kerk waar ik lid van ben, heeft meestal maar 1 dienst, alleen 's ochtends. Ik zou willen weten of er gegronde redenen zijn om 2 diensten te houden, volgens mij is het namelijk gewoon traditie en zijn er verder niet echt redenen voor (vroeger had men nix beters te doen op zondag ofzo).

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 okt 2002 20:55

vroeger had men nix beters te doen op zondag ofzo

heb je nu wel wat beters te doen dan?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 okt 2002 20:56

johannes1 schreef:
vroeger had men nix beters te doen op zondag ofzo

heb je nu wel wat beters te doen dan?

zeker wel: studeren, mijn vriendje vermaken, relaxen... ik verveel me niet hoor!

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 23 okt 2002 20:56

Ja, ik ga 2x naar de kerk. In onze kerk zijn er (zoals in de meeste volgens mij) 2 diensten. Ik denk dat het geen traditie is, tuurlijk hadden de mensne wel "wat beters te doen"....(vraag me af of dat "wat beters te doen" echt belangrijker is dan de kerk, maargoed...)
Als je echt bezig bent met God en de Bijbel verlang je er denk ik naar om 2 x te kunnen en vindt je dat ook vanzelfsprekend!!! Dus traditie? Neej! Verlangen naar!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 okt 2002 20:57

janneke schreef:Ja, ik ga 2x naar de kerk. In onze kerk zijn er (zoals in de meeste volgens mij) 2 diensten. Ik denk dat het geen traditie is, tuurlijk hadden de mensne wel "wat beters te doen"....(vraag me af of dat "wat beters te doen" echt belangrijker is dan de kerk, maargoed...)
Als je echt bezig bent met God en de Bijbel verlang je er denk ik naar om 2 x te kunnen en vindt je dat ook vanzelfsprekend!!! Dus traditie? Neej! Verlangen naar!

nu heb je nog steeds geen zinnig argument gegeven, ik bedoel, je verlangt ernaar om 2x te gaan. maar waarom dan niet vaker? drie keer per week ofzo?

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 23 okt 2002 20:59

Lalage schreef:
nu heb je nog steeds geen zinnig argument gegeven, ik bedoel, je verlangt ernaar om 2x te gaan. maar waarom dan niet vaker? drie keer per week ofzo?

waarschijnlijk vindt je dat geen zinnig argument, maar ik wel. Waarom geen 3x?? Beetje flauwe opmerking hoor! Maar de zondag is ervoor gegeven. Ik denk niet dat God van ons verlangt dat we elke dag naar de kerk gaan. Je kunt ook Bijbel lezen ed you know...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 okt 2002 21:01

zeker wel: studeren, mijn vriendje vermaken, relaxen... ik verveel me niet hoor!

studeren, is daar de zondag voor aangesteld. op de dag des Heere behoor je in de kerk te zitten
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 23 okt 2002 21:08

Ik ga elke zondag tweemaal naar de kerk toe. Ik weet niet waarom we tweemaal een dienst hebben, maar er is bij ons een duidelijk verschil te merken in de twee diensten.

's Ochtends hebben we vaak een 'normale dienst'. De geboden worden gelezen en de preek is niet zo moeilijk. 's Middags belijden we ons geloof en hebben we vaak een moeilijkere preek, dat gaat meer om de onderwijzing van de Bijbel.

Om ook nog even te reageren op Johannes. Ik studeer ook wel eens op zondag, ik vermijd het zoveel mogelijk, maar soms wil dat niet. Ik laat een dienst er niet voor schieten overigens....

:?: Misschien nog een tip voor dit topic: Zet bij je antwoord bij welke kerkgenootschap je aangesloten bent, zodat we een beeld krijgen hoe misschien verschillende kerken zijn ingedeeld qua diensten.... :?:

Ik ben overigens Christelijk Gereformeerd
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 23 okt 2002 21:11

Derkel schreef:
:?: Misschien nog een tip voor dit topic: Zet bij je antwoord bij welke kerkgenootschap je aangesloten bent, zodat we een beeld krijgen hoe misschien verschillende kerken zijn ingedeeld qua diensten.... :?:

Ik ben Hervormd.

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: twee keer naar de kerk?

Berichtdoor Liesl » 23 okt 2002 21:11

Lalage schreef: (vroeger had men nix beters te doen op zondag ofzo).

De zondag is de dag door De Heere zelf ingesteld om bezig te zijn met de dingen van God en Zijn Koninkrijk. Omdat dit het hoogste goed is heeft jou suggestie over niets beters te doen al een hele negatieve lading. Misschien is dit jou manier van reactie uitlokken maar dat lukt ook aardig ;-)

Twee preken op een hele dag is een mooi aantal. Het heeft ook te maken met de hetgeen behandeld wordt. Vaak worden in kerken s'morgens preken gehouden over teksten die de ds. zelf kiest. En 's middags preken vanuit de Heidelbergse Cathechismus.

Niets beters te doen is echt een loze kreet vind ik persoonlijk.
Refoweb is van ons allemaal :p

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 okt 2002 21:15

Liesl schreef:Twee preken op een hele dag is een mooi aantal. Het heeft ook te maken met de hetgeen behandeld wordt. Vaak worden in kerken s'morgens preken gehouden over teksten die de ds. zelf kiest. En 's middags preken vanuit de Heidelbergse Cathechismus.

hmz, ik ga naar een Samen-op-Wegkerk (zou zelf iets zwaarder uitzoeken, maar ga met mijn ouders mee) en daar doen we nix met de Heidelbergse Cathechismus

soms wordt er 's middags wel een vesper gehouden, maar daar zit niet echt een preek in

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 23 okt 2002 21:21

Liesl kaapt de woorden uit mn mond.

Je kan zeggen dat twee diensten traditie zijn.
Dat is deels zo. Er zijn gemeenten waar er drie diensten zijn.
Twee diensten is het aantal wat gewoon is in mijn gemeente.
S ochtends wordt daar een vrije stof gepreekt, oftewel uit een tekst uit Gods Woord (of meerdere teksten tegelijk zo je wilt)
S middags wordt daar uit de Heidelberger Catechismus gepreekt.
Zou je 1 dienst gaan dan wordt het of het een of het ander missen.
Dat ten eerste.

Volgens mij is twee diensten prima te doen op een zondag. Als 1 dienst al genoeg is, en twee diensten teveel dan klopt er volgens mij iets niet.

Het verlangen naar schiftuitleg en groei van het geloof werd al genoemd.
Als je dat opzij gaat zetten voor andere geneugten die je doordeweeks ook kunt doen is dat volgens mij niet juist.

De zondag is bedoeld om je met geestelijke zaken bezig te houden. Dat kan dan zijn twee keer naar de kerk, of drie keer, of 1 keer. De vraag is of je de rest van de tijd moet vullen met zaken die je ook doordeweeks kunt doen. En die dan in wezen stellen boven het luisteren naar uitleg van Gods Woord of zelf aan onderzoek van Gods Woord doen.
Zelf ben ik zeer tevreden met de twee diensten, heb geen moment in deze drukke en snelle en haastige wereld dat ik me op die zondag verveel. Ik geniet juist van de rust, heb dat nodig voor mijn lichaam en geest, zodat ik de rest van de week weer gezond en fris mijn werk kan doen.

Eerst rusten, dan werken...

Tja..inhoudelijk kunnen we de discussie aangaan of je vriendje vermaken en studeren de beste zaken zijn om op zondag te doen, maar die discussie is al eerder gevoerd. Een ieder legt de nuance weer anders. Persoonlijk vind ik studeren een doordeweekse aangelegenheid, en dus zal dat op mijn zondag niet plaats vinden. Ik vind dat werk.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 23 okt 2002 21:21

hmz, ik ga naar een Samen-op-Wegkerk (zou zelf iets zwaarder uitzoeken, maar ga met mijn ouders mee) en daar doen we nix met de Heidelbergse Cathechismus

soms wordt er 's middags wel een vesper gehouden, maar daar zit niet echt een preek in

Voldoet deze kerk dan niet aan jou zondagsinvulling? Of gaat het inhoudelijke? En als ik vragen mag hoor, wat zou je dan voor kerk uitzoeken wanneer het iets zwaarder zou kunnen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 okt 2002 21:31

Liesl schreef:

Voldoet deze kerk dan niet aan jou zondagsinvulling? Of gaat het inhoudelijke? En als ik vragen mag hoor, wat zou je dan voor kerk uitzoeken wanneer het iets zwaarder zou kunnen?

Qua vorm past deze kerk bij mij, ik hou van mooie muziek enzo, ik kan er mijn ei kwijt door muziek te maken tijdens diensten en door mee te werken aan de voorbereiding van de maandelijkse themadiensten. Het is meer de inhoud waar ik niet helemaal tevreden over ben. Als ik bijvoorbeeld in de vrijgemaakte kerk kom, krijg ik echt een soort bijbelstudie als preek. Bij ons zijn het vaak zwamverhalen waar ik niet veel mee kan. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar iets wat lastig te vinden is: een kerk met diepgang, maar ook met vrijheid in liturgische vormen.

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 23 okt 2002 21:37

Tja we dwalen een beetje af wat opzich niet erg is. Je antwoord is helder alleen vraag ik me wel af of je hierbij ook zou kiezen om twee maal op een zondag naar de kerk te gaan?

Terug naar “Archief”