bedelaars

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 nov 2003 17:49

RECI-TATIVO schreef:Als je bang bent voor het op gaan van je geld aan alcohol of drugs, geef je gewon aan het Leger des Heils, probleem opgelost en heb je je toch bekommert om je naaste.


Maar wel op een hele makkelijke manier. Ik denk dat het je christenplicht is om ook aan een hongerende naaste eten te geven!

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Berichtdoor Jannoek » 12 nov 2003 21:12

ik ken ook luitjes die nemen altijd als ze naar Rotterdam gaan, extra brood mee voor zwerfers, dat vind ik echt een goed idee!

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 12 nov 2003 21:32

Ik gaf in Utrrecht ook altijd m'n brood dat over was aan de zwervers. Lang niet iedereen wilde het aanpakken, maar anderen ook weer wel. Op een gegeven moment was er een die iedere vrijdag een boterham van me kreeg. Dan stond-ie me gewoon op te wachten. Best aandoenlijk eigenlijk, hoewel ook heel zielig.

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 12 nov 2003 21:36

:oops: ik zal proberen eraan te denken als ik weer eens naar de stad gaat.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gebruikersavatar
anne22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 dec 2002 15:55

Berichtdoor anne22 » 12 nov 2003 21:55

Ik bied ook heel vaak mijn eigen brood aan. Dan maak je ook vaak rare dingen mee. In Gouda had een zwerver de brutaliteit om te zeggen dat hij liever iets warms had :shock: . Sorry, maar dat vind ik echt te ver gaan. Graag of niet.

In Utrecht gaf ik een zwerver eens wat kleingeld, met de opmerking dat ik niet meer had. Zei hij: 'Kun je niet even wat pinnen dan?' Nou, nee dat was ik niet van plan.

Of wat te denken van een man die een heel zielig verhaal ophangt over een zieke zus die op sterven ligt, en waar hij heen moet, maar hij heeft geen cent meer etc etc. Of ik een kaartje wilde kopen. Toen ik zei dat een collega van mij ook naar die plaats moest, en dat ik wel wilde vragen of hij mee mocht rijden, kreeg ik een onduidelijk verhaal. Het enige dat duidelijk was, dat het ineens niet meer hoefde. (Koop nooit treinkaartjes voor ze: je kunt ze voor geld inwisselen bij de servicebalie)

Nu, ondertussen is het mij wel duidelijk dat er een hoop zielige gedoe is zonder werkelijke nood. Het ellendige is alleen dat je vaak het verschil niet ziet tussen mensen die echt ellendig eraantoe zijn, en hen die doen alsof. De mensen die echt honger lijden kun je toch niet laten staan? Dat zou Jezus toch ook niet doen?? Maar ik blijf het moeilijk vinden. De straatkrant kun je trouwens wel kopen. De verkopers hebben trouwens echt humor soms. In Utrecht stond een tijdje terug een man: 'Pleepapier in de aanbieding! Leg een voorraadje aan!'. Of een andere verkoper, ik had net betaald, en wilde mijn krant aanpakken: 'Mevrouw, mag ik hem misschien houden, dan kan ik hem nog een keer verkopen!'. Het komische was dat hij stond te venten: 'Wie helpt me van mijn laatste straatkrant af?'. Tja, zo kan je wel door blijven gaan!

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 12 nov 2003 23:13

Ook in dit kader:

GRONINGEN - De gemeente Groningen gaat het 'agressief' bedelen in de stad verbieden.

Het gaat dan om mensen die op het winkelend publiek afstappen en vragen om geld. Bedelaars die op de grond zitten en aan wie mensen vrijwillig iets kunnen geven worden niet aangepakt.

Volgens wethouder Schuiling is de maatregel hard nodig, omdat er steeds meer klachten komen over 'agressieve' bedelaars in Groningen.


Dit was vandaag in het nieuws.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 nov 2003 07:32

BJ schreef:Ook in dit kader:

GRONINGEN - De gemeente Groningen gaat het 'agressief' bedelen in de stad verbieden.

Het gaat dan om mensen die op het winkelend publiek afstappen en vragen om geld. Bedelaars die op de grond zitten en aan wie mensen vrijwillig iets kunnen geven worden niet aangepakt.

Volgens wethouder Schuiling is de maatregel hard nodig, omdat er steeds meer klachten komen over 'agressieve' bedelaars in Groningen.


Dit was vandaag in het nieuws.


is ook wel nodig jah... loop maar eens een keer vanaf het station naar het centrum.. de bedelaars zijn niet te tellen.. ook lopen ze je soms helemaal achterna..nee dat is niet erg prettig en veilig

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 13 nov 2003 09:04

Ik kom toch dan blijkbaar te weinig in de stad, de keren dat ik er ben heb ik er nooit last van, misschien loop ik te hard? :?

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Berichtdoor Jannoek » 13 nov 2003 13:14

BJ schreef:Ik kom toch dan blijkbaar te weinig in de stad, de keren dat ik er ben heb ik er nooit last van, misschien loop ik te hard? :?


ja dat zal het zijn :wink:

ik woon niet in een grote stad, maar als ik een keer in een grote stad kom, dan voel ik me echt neit op mn gemak als je al die zwervers ziet, misschien komt het ook well door een beschermde opvoeding??!?!

Gebruikersavatar
Sjaan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 mar 2003 11:44
Locatie: de Bult
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 13 nov 2003 14:11

Mijn vriendin gaf eens haar bijbel weg aan een zwerver. Toen ze de man later weer tegenkwam zei hij dat hij er hakenkruizen in had getekend.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Gebruikersavatar
Tirreg
Mineur
Mineur
Berichten: 240
Lid geworden op: 10 dec 2002 10:01
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 13 nov 2003 14:52

hij heeft er dus niets mee gedaan. had die vriendin niet beter eerst met die man kunnen praten voor ze haar bijbel gaf.

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 13 nov 2003 14:55

Ik weet niet of ik t voor mezelf een optie zou vinden om eten of lectuur te geven. Net als die zwerver die wij toen een saucijsje hebben gegeven...Durf te wedden dat dat ding er 3 dagen later nog lag! Tsja... dan is t iets of niets!

Maar hoe weet je nou aan welke je t wel en welke je t niet kunt geven? Want niets geven is ook weer zoiets!

Gebruikersavatar
Tirreg
Mineur
Mineur
Berichten: 240
Lid geworden op: 10 dec 2002 10:01
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 13 nov 2003 14:58

gewoon eerst met hem overleggen.

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 13 nov 2003 15:04

Haha, liever niet;-) Maar wat als zo' n zwerver sowieso niet aanspreekbaar is? Geef je dan sowieso niets?

Gebruikersavatar
Tirreg
Mineur
Mineur
Berichten: 240
Lid geworden op: 10 dec 2002 10:01
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 13 nov 2003 15:08

ik vind het heel moeilijk om daar wat over te zeggen, eigenlijk zou ik vinden dat ze gewoon naar de sociale voorzieningen toe stappen, ze kunnen zo geld krijgen als ze willen, maar ze willen zo leven, dat komt omdat ze iets missen in hun hoofd denk ik.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten