Jezus film on DVD

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Jezus film on DVD

Berichtdoor henkie » 11 sep 2002 15:21

DE onderstaande berichten zijn afkomstig van het oude forum van RefoWeb. Hierop kun je reageren met een nieuw antwoord.

——————————————————————————
1. BUTTERFLY | 12.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Ha daar allemaal. Ik ben naar de Eo-jongerendag geweest (oei erg he!! haha ja zo erg dat iemand mij op msn geblokt heeft CLICK!) Goed nu de vraag. Wat vinden jullie ervan dat Jezus wordt verfilmd op video/dvd????
Na elk einde volgt een nieuw begin. I am only human

[EDITIERT: butterfly, 12.Jun.2002]


——————————————————————————
2. ACIRE | 12.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Hoi!!

Best een lastige vraag vinnik. Er zitten denk ik twee kanten aan. Aan de ene kant moet je met de tijd meegaan om het evangelie bij de mensen te brengen, dus dan is video dvd een goed id!! Maar aan de andere kant werkt God door woord en geest, en dus niet door beelden!! Enne... die films, zouden die altijd bijbelgetrouw zijn??? Dat vraag ik me af... Maar of het mag?? Ik weet het niet goed!!
-----
Keep smiling!!!!!!!!!


——————————————————————————
3. SURFER | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Hoi acire,

wie heeft jou wijsgemaakt dat God alleen door woord en geest werkt? in de bijbel kom je veel voorbeelden tegen dat juist beelden een grote uitwerking op mensen hadden.

Ik heb zelf 2 films over het leven van Jezus gezien, en 1 ervan vond ik een beetje dubieus, maar het is voor mij nu wel beter te begrijpen wie Jezus was. Vooral dat hij ook mens was.
vanwege je achtergrond kun je vaak zelf beoordelen of iets bijbelgetrouw is of niet, en natuurlijk hebben de makers ook een bepaalde achtergrond die meespeelt bij het maken van een film.



——————————————————————————
4. FBI | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
de makers van dergelijke films zijn mensen uit DEZE tijd. Hoe kunnen die weten hoe Jezus in zijn gedragingen was????


——————————————————————————
5. SURFER | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
simpel,
ze kunnen de bijbel lezen.
en een deel zullen ze er bij moeten bedenken. Zolang ze dat met respect doen, is daar niets mis mee.
zijn mensen van nu wezenlijk anders als mensen van 2000 jaar terug?




——————————————————————————
6. FRANKB | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Is Scorcese's The Last temptation of Christ nog niet op dvd uit? Mooi film, fraai gespeeld. De mooise die ik ken over Jezus.

Jesus Chirst Superstar is nu wel een beetje gedateerd.
-----
Frank


——————————————————————————
7. SURFER | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Jesus Christ Superstar vind ik zelf niet kunnen. platvloers

surfer


——————————————————————————
8. VLIEGER | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Ga zult geen gesneden beeld nog enige gelijkenis maken van hetgeen boven in de hemel is...

Dus ook geen films..

-----
The best webmaster


——————————————————————————
9. FRANKB | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Vlieger, als we dit letterlijk nemen mag geen enkele historische film meer, ervan uitgaande dat de oorspronkelijke personages inmiddels ook in de hemel hun tijd doorbrengen. Sterker nog, mag een documentaire over een levend persoon wel want ooit is die ook dood (en in de hemel) maat bestaat die film nog wel. Dit laatste is trouwens een reden waarom oorspronkelijk levende aborigines in Australie niet gefotografeerd willen worden.
-----
Frank


——————————————————————————
10. JAOP | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
vlieger, dus ook geen illustraties in een boek ook geen schilderijen aan de muur, een pasfoto en dergelijke
-----
hoedt u voor de rede!


——————————————————————————
11. BUTTERFLY | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————

Citaat vlieger:


Gij zult geen gesneden beeld nog enige gelijkenis maken van hetgeen boven in de hemel is...

deze tekst die jij citeert gaat over hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.

Als ik het zo lees mag je wel een mens uitbeelden. Jezus kwam als mens op aarde om voor ons de zonden opzich te nemen. Daarom zou je Hem mogen uitbeelden of heb ik het helemaal verkeerd?
-----
Na elk einde volgt een nieuw begin. I am only human
[EDITIERT: butterfly, 13.Jun.2002]


——————————————————————————
12. JOHANNES1 | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
goed lezen butterfly: gij zult geen gelijkenis maken hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen ONDER OP DE AARDE IS, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.

je mag geen gelijken is maken van hetgeen onder op de aarde is. dit is overigens geen antwoord op de vraag of je Jezus mag filmen.
-----
hij reageert weer


——————————————————————————
13. BUTTERFLY | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
relax mahn :P wat reageer je toch weer lekker fel yeah I like it!! hahaha
Goed ik bedoel hiermee dat je de mens mag uitbeelden. En JEzus kwam als mens!!! Dus daarom zou je Hem mogen uitbeelden dus ook op een videootje johannes.
-----
Na elk einde volgt een nieuw begin. I am only human
[EDITIERT: butterfly, 13.Jun.2002]


——————————————————————————
14. ACIRE | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
He buffer

Ik denk dat de Bijbel heel duidelijk zegt dat God alleen door woord en geest werkt. De Bijbel heeft mij dat dus wijs gemaakt!!!
Groetjes enne
-----
Keep smiling!!!!!!!!!


——————————————————————————
15. BUTTERFLY | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
blijven lachen zal ik altijd broehahahaha! :)

Goed ja dat kan je zo denken en dat respecteer ik natuurlijk ;-) Maar door deze video worden er wel mensen aan het denken gezet. Waarom zou dat dan fout zijn denk ik dan bijmezelf.
-----
Na elk einde volgt een nieuw begin. I am only human
[EDITIERT: butterfly, 13.Jun.2002]


——————————————————————————
16. JOHANNES1 | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Hij kwam niet alleen als mens maar ook als de Zoon
-----
hij reageert weer


——————————————————————————
17. BUTTERFLY | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
klopt johannes1, maar Hij zag er als mens uit (vlees en bloed)
-----
Na elk einde volgt een nieuw begin. I am only human


——————————————————————————
18. JOHANNES1 | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
moeten we Hem dan ook maar als mens behandelen (lief gezegd he)
-----
hij reageert weer


——————————————————————————
19. BUTTERFLY | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Tuurlijk moeten we Hem niet zomaar als mens behandelen heb ik ook nooit gezegd. Maar daarom is er ook een video die verteld dat Hij niet zomaar een mens is.
-----
Na elk einde volgt een nieuw begin. I am only human


——————————————————————————
20. JOHANNES1 | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
heb je de film al gezien, butterfly. vraag me dat toch af hoe ze dat laten zien.
-----
hij reageert weer




——————————————————————————
21. BUTTERFLY | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Ik heb een dvd en een video lenen?
-----
Na elk einde volgt een nieuw begin. I am only human


——————————————————————————
22. JOHANNES1 | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
nee laat maar. ik hoef die film niet te zien. ik vraag het jou. hoe ze dat laten zien?
-----
hij reageert weer


——————————————————————————
23. SURFER | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
het gebod 'gij zult geen gelijkenis maken etc.. wordt in het algemeen uitgelegd als een verbod op het maken van afgoden en het aanbidden daarvan. En omdat Christus ook mens was en als mens leefde mag hij ook als mens afgebeeld worden.

acire,

volgens mij leert de bijbel dat helemaal niet. de bijbel staat vol met beelden en verbeelding van dingen. Neem de gelijkenissen. Het koninkrijk God's wordt vergeleken met.. enz. Neem de wonderen. Of dacht je dat de Geest niet door beelden werkt? De mogelijkheid van beelden is juist een extra mogelijkheid. Terwijl sommige dingen in de Bijbel nogal abstract overkomen, kunnen ze gaan leven door een goede film. Dat is mijn ervaring. Maar geef de tekst maar even door waar ik dat vinden kan.

Ik weet bijna zeker, dat naar de geest van het Evangelie, dat als Jezus in onze tijd geleefd had, hij op televisie te zien was geweest om het evangelie te verkondigen En daarnaast ook als nieuwsitem. Al was het alleen maar als een man die overal opschudding veroorzaakte. Kijk maar wat er bij Pim Fortuyn gebeurd is.
Vergis je niet, die huivering voor beeld en televisie is typisch bevindelijk gereformeerd (plus de Amish, denk ik), en daarom niet per defenitie christelijk. Kijk, wij blijven stilletjes in ons hoekje zitten, maar Christus trok de wereld in.

Het is wel zo dat bij het voortschrijden van de techniek niet alleen de mogelijkheden groter worden, maar ook de kans op misbruik. Maar dat is geen reden om dan die techniek maar uit te sluiten.

dit is een beetje lang geworden.....

groetjes
Surfer


——————————————————————————
24. HENKIE | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Op zich is er niets tegen op het laten zien van Jezus als mens. Dat gaat niet tegen het eerder genoemde gebod in, denk ik.
Het probleem ligt volgens mij bij het feit dat Jezus in de film woorden in de mond worden gelegd die niet in de bijbel staan. Dit geldt natuurlijk ook voor Zijn gezichtsuitdrukking, houding, gebaren etc.
De makers van deze film gaan dus naar eigen inzicht dingen toedoen aan de persoon Jezus (en eigenlijk aan de bijbel en het evangelie).
Ik zou daar heel ver van af willen blijven.
-----
RefoWeb rules


——————————————————————————
25. VLIEGER | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Ik denk dat je er toch voorzichtig mee moet zijn...
-----
The best webmaster


——————————————————————————
26. ACIRE | 13.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
He surfer!!

De gelijkenissen waren verhalen, dus dan logisch: woorden!!
-----
Keep smiling!!!!!!!!!


——————————————————————————
27. JOHANNES1 | 14.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
butterfly je zegt in 1 van je reacties: Maar daarom is er ook een video die verteld dat Hij niet zomaar een mens is.
vraag 1: hoe laten ze dit zien????? (derde poging)
vraag 2: nu is er een film over Jezus vindt je dat we dan ook maar een film moeten maken over GOD??? of de Heilige Geest???
-----
hij reageert weer


——————————————————————————
28. BUTTERFLY | 14.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————

antw op vraag 2: Nee een film over God en de Heilige Geest mogen we niet maken, omdat deze personen geen mensen zijn.
antw op vraag 1: Je klinkt als nieuwsgierig mannetje, dus tip kijk um zelf!!! Die film ga ik hier niet uitleggen , omdat je dan een subjectieve mening heb en wat heb jij daar aan? Wij hebben een totaal andere mening!
Daarom adviseer ik jou om de film zelf maar te gaan kijken! Ik heb hier de video en dvd dus zeg maar welke je wil lenen.
-----
Na elk einde volgt een nieuw begin. I am only human
[EDITIERT: butterfly, 14.Jun.2002]


——————————————————————————
29. FBI | 14.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Hetgeen Henkie zegt was wat ik bedoelde. Ik denk idd dat je daar ver van moet blijven en dat je snel op een gevaarlijk gebied beland.
Je kunt Jezus laten ziijn zoals je zelf wilt. Vanuit welke denkbeelden handelt de maker van de film?


——————————————————————————
30. SURFER | 14.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
FBI,

dominees kunnen ook preken over Jezus zoals ze hem zelf zien. En dat roept beelden op bij de luisteraars.
Je kunt ook gedachten over Hem hebben zoals je Hem zelf wilt zien.
Wat is het verschil?
Bij het maken van beelden zul je juist nog veel voorzichtiger moeten zijn, omdat het dan voor iedereen controleerbaar is wat jij denkt en vindt.
Als je alles bij voorbaat maar gevaarlijk vindt, hoe kom je dan ooit ergens? Op die manier omzeil je altijd het nemen van je verantwoordelijkheid. Als je dingen niet doet, kun je ze ook niet fout doen.Het is de opdracht voor mensen om verantwoordt met alle dingen om te gaan.

Omdat de televisie/video te misbruiken is moeten we er maar ver vandaan blijven? Nee, ik denk dat we het absoluut moeten gebruiken, het legt alleen meer aanspraken op onze verantwoordelijkheid. Als je bij voorbaat al zegt, is gevaarlijk en daar moeten we ver vandaan blijven, dat lijkt op de gelijkenis van de talenten, waarbij 1 man zijn talenten in de grond begroef.

Acire,
ik blijf benieuwd naar de tekst of het bijbelgedeelte waarin staat dat God alleen door zijn Woord en Geest werkt.
Ik geloof er niks van, dat God of de Geest beperkt zijn tot woorden, maar als jij me die tekst of dat gedeelte laat zien, laat ik me graag overtuigen.

groeten,
Surfer


——————————————————————————
31. FRANKB | 14.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Als er inderdaad staat dat God door woord en geest spreekt moet je dat wel in het tijdsbeeld zien waarin die tekst werd geschreven. Toen was er nog geen film of tv. Evenmin kon de schrijver zich een voorstelling van iets dergelijks maken.

Als Jezus in onze tijd leefde zou hij zeer zeker gebruik maken van tv om zijn boodschap te verspreiden. Jezus was een man van de wereld, niet iemand met een heel beperkt belevingswereldje zoals sommige van zijn volgelingen dat lijken te hebben.

Natuurlijk wordt iemand in een film uitgebeeld zoals de acteur, de regisseur en de scriptschrijver hem zien. Afgezien van het musicaldeel vind ik dat Jesus Christ Superstar een zeer realistische Jezus neerzet. Hetzelfde geldt voor de Jezus zoals Dafoe hem neerzet in The Last Temptation of Christ. Ben Hur brengt Jezus op zeer stemmige wijze in beeld. Nooit wordt zijn gezicht getoond. Zijn aanwezigheid blijkt uit Zijn handelen.
-----
Frank


——————————————————————————
32. MEMMEM | 14.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Ik denk niet dat het goed is om Jezus af te beelden in films ed. Wij weten o.a. niet hoe Hij er uit zag, wat Hij deed, hoe Hij sprak enz. Natuurlijk maak je zelf wel een beetje een voorstelling hoe Hij eruit zag, maar dat hoeft dan nog niet direct afgebeeld te worden. en een film van Jezus maken en niet van God, is dat niet een beetje tegenstrijdig? Jezus is toch ook God, wij moeten Hem niet als een gelijke van ons willen maken. Ook al was Jezus mens, Hij was niet gelijk als andere mensen. Want Hij was zonder zonden.
ZITAT:

Als Jezus in onze tijd leefde zou hij zeer zeker gebruik maken van tv om zijn boodschap te verspreiden. Jezus was een man van de wereld, niet iemand met een heel beperkt belevingswereldje zoals sommige van zijn volgelingen dat lijken te hebben.


Tja wie zegt dat dat waar is, kennen we zijn gedachtengang zo goed? Wie zijn wij om te zeggen dat God het niet eens is met een beperkte belevingswereld, en dat Hij er van gruwt dat mensen Hem allerlei woorden in de mond leggen?

Memmem
-----
GERECHTIGHEID VERHOOGT HET VOLK.


——————————————————————————
33. SURFER | 14.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Hallo MEMMEM, Frank,

we weten niet hoe hij precies uitzag, dat klopt, maar is dat erg belangrijk? Het is wat Frank zegt, in The Last Temptation en Ben Hur wordt Jezus respectvol uitgebeeld en dat roept toch een beeld van herkenning op. Ik had voordat ik de films gezien heb natuurlijk ook een voorstelling van Jezus, en die is na het zien zeker niet oppervlakkiger geworden.
Inderdaad, dat musicaldeel van Jesus Christ Superstar vindt ik vreselijk.
Als het voor mensen moeilijk is om zich een voorstelling te maken van wie Jezus was, dan kan een film daarbij behulpzaam zijn. Dat kan toch gewoon een zegen zijn?
Dat Jezus God was, geloven we meestal wel, maar het feit dat hij ook mens was, dat is moeilijk om je in te beelden. En daar komt denk ik ook veel van de weerstand vandaan, dat mensen eigenlijk niet accepteren dat hij ook mens was.
Wat betreft Jezus gedachtengang, wie hij was, daar kun je een heel eind achterkomen als je de evangelien goed leest en bestudeerd (vooral ev. van Johannes). Het evangelie is juist bedoeld om erachter te komen wie God is. Daarbij komt, hoe dichter iemand bij God leeft, des te meer zal hij van Hem afweten, hoe weinig dat nog ook is.

En ik denk niet dat bekrompenheid christelijk is. Het is wel makkelijk en veilig, maar ik denk niet dat God daar veel waardering voor op kan brengen (ook dat kun je in de bijbel lezen).

Anderzijds begrijp ik ook wel, dat jullie er huiverig voor zijn dat in een film Jezus allerlei dingen in de mond gelegd worden. Maar dat kan in een kerk net zo goed.

Surfer





——————————————————————————
34. JAOP | 14.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
wat bedoel je met bekrompenheid? als het is wat ik denk wat jij bedoelt, dan kan ik je zeggen dat dat juist niét makkelijk is.
-----
hoedt u voor de rede!


——————————————————————————
35. FRANKB | 14.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Wat betreft het uiterlijk ga ik ervan uit dat ik weet hoe Jezus eruit ziet. Namelijk zoals op de afbeelding op de Lijkwade van Turijn. Natuurlijk is dit mijn mening en dat betekend ook niet dat ik dat doek ga aanbidden.

Met beperkt belevingswereldje bedoelde ik dat mijns inziens, Jezus open stond voor nieuwe ideeen en gedachten en zich niet beperkte, enkel en alleen omdat dat altijd zo werd gedaan.
-----
Frank


——————————————————————————
36. ACIRE | 14.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
He frank, over dat woord en geest!! Je zegt dat jezus niet met beelden kon werken. Natuurlijk wel. Er waren amfiteaters (?) genoeg, waarin hij een toneelstuk kon opvoeren. Dat heeft hij nooit gedaan!!
-----
Keep smiling!!!!!!!!!


——————————————————————————
37. JOHANNES1 | 15.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
butterfly
4de poging: hoe laten ze zien dat Jezus niet zomaar een mens was?? (en nu gewoon vertellen aub, want ik wil de film niet zien)

eerste 2 artikelen uit de 12 artikelen: ik geloof in God den Vader, deen Almachtige, Schepper des hemels en der aarde; en in Jezus Christus, ZIjn eningeboren Zoon, onzen Heere.
vraag 22 uit het kort begrip: waarom noemt gij dan drie: den Vader, den Zoon en den Heiligen Geest.
antw 22: omdat God Zich alzo heeft geopenbaard, dat deze 3 onderscheiden Personen de enige en waarachtige God zijn; gelijk wij ook gedoopt zijn in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geest.
vraag 24 uit het kort begrip: wat gelooft gij met deze woorden: en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onzen Heere
antw 24: dat Jezus Christus de eeuwige en enige Zoon des Vaders is, éénswezens met God den Vader, en den Heiligen Geest
vraag 26: is dan Zijn Godheid veranderd in mensheid
antw 26: Neen, want de Godheid is onveranderlijk
vraag 27: Hoe is hij dan mens geworden
antw 27: door aanneming der mensheid in enigheid Zijns Persoons

in de eerste 2 artikelen van de 12 artikelen van het algemeen ongetwijfeld christelijk geloof. zie je dat Jezus de Zoon van God is. in jou antwoord op mijn 2de vraag zeg je dat God en de Heilige Geest geen personen geen mensen zijn. maar in vraag 22 en 24 van het kort begrip wordt dit weerlegd, want Jezus is éénswezens met zijn Vader en Heilige Geest.
maar toch is Jezus mens geworden. daar is geen discussie over mogelijk. kijk maar in vraag 27 van het kort begrip. en toch is Jezus zijn Godheid niet kwijt (kort begrip vraag 26). dus dan komt de vraag weer naar voren waarom mogen we wel een film maken over Jezus (over zijn Godheid) en niet over God en de Heilige Geest?

ik wil hier wel even bij zeggen dat ik geen voorstander ben voor die films over Jezus, God of Heilige Geest
-----
hij reageert weer


——————————————————————————
38. BUTTERFLY | 15.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Jezus kwam hier op aarde als MENS. Klopt het is niet zomaar een mens daar heb je helemaal gelijk in. Dus daarom begrijp ik de mensen die bezwaren hebben om Jezus te verfilmen. Och zelf heb ik er geen bezwaren tegen. Hij kwam als mens op aarde (niet zomaar een mens daar heb je gelijk in maar dat weet ik ook wel hoor ;P) Een mens mag je wel uitbeelden. En Hij zag er als een mens uit.

Over de video jij zit me gewoon te commanderen daar heb ik dus echt geen zin in. Ik bied je iets aan en dan zit je nog te commanderen of ik die video wil beschrijven ja hallo daar krijg je toch een heel ander beeld van. Als je me beschrijving weet wat heb jij eraan???????????????????? Wij hebben een heel andere mening en niet alleen op dit onderwerp CLICK! CLICK!
DUS KIJK HEM ZELF ZUCHT ZUCHT
-----
Na elk einde volgt een nieuw begin. I am only human


——————————————————————————
39. JOHANNES1 | 15.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
ik zit je niet te commanderen. ik vroeg je alleen wat. als je dat niet eens wil beantwoorden, waarom ben je dan deze discussie begonnen. dat we een andere mening hebben dat weet ik, maar begin dan geen discussie, want iedereen heeft zijn eigen mening, op een paar punten zullen ze gelijk zijn, maar op andere punten niet.
ik zal ook maar grote letters gebruiken
BEGIN GEEN DISCUSSIE, ALS JE NIET EENS DE VRAGEN VAN EEN ANDER WILT BEANTWOORDEN
DAG BUTTERFLY
-----
hij reageert weer


——————————————————————————
40. BUTTERFLY | 15.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
CLICK! sjonge wat een agressie haha
-----
Na elk einde volgt een nieuw begin. I am only human



——————————————————————————
41. BUTTERFLY | 15.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
zie je trouwens dat je beveelt ik moet van jou perse antwoorden om de video te beschrijven. In een discussie hoef je niet op alle vragen te antwoorden vooral als het nergens opslaan en ik heb duidelijk gezegd dat het dan op een subjectieve informatie bevat en wat heb jij er dan aan. Als je het zo graag wilt weten dan moet je maar naar http://www.eojongerendag.nlgaan daar staat die ene dvd. Volgens mij ook een beschrijving nou succes ermee.
-----
Na elk einde volgt een nieuw begin. I am only human


——————————————————————————
42. FBI | 16.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————

ZITAT:

dominees kunnen ook preken over Jezus zoals ze hem zelf zien. En dat roept beelden op bij de luisteraars.




En dat is al een van de redenen waarom er kerkverbanden zijn en waarom je je dus tot een bepaalde kerk verbonden voelt.



ZITAT:

Als je alles bij voorbaat maar gevaarlijk vindt, hoe kom je dan ooit ergens?



Waar baseer je dit op?? Deze discussie is geloof ik de eerste waar ik me in meng. Dus het gaat zeker niet over het alles gevaarlijk vinden.
Wat ik gevaarlijk vind is het uitbeelden en vooral naspelen van Jezus.


ZITAT:

Omdat de televisie/video te misbruiken is moeten we er maar ver vandaan blijven?



Ik heb het nog niet eens over eventueel misbruik van tv/video gehad. Dat is dus een conclusie die ze zelf trekt.


ZITAT:

Als je bij voorbaat al zegt,



Alweer dat BIJVOORBAAT........... leest bovenstaand comentaar.



——————————————————————————
43. BVB | 16.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Ik vind een Jezus film wel oke. Het is een goede manier om te evangeliseren. Het lijkt me niet goed om te gebruiken als gelovige. Als we willen groeien in het geloof dan kunnen we beter het gesproken woord van God lezen :-)

Wat betreft het gesneden beeld, dan is een kinderbijbel ook niet mogelijk. Daarnaast, is deze tekst vooral bedoeld om tegen de afgoden te gebruiken.
-----
No god, no glory
Wie zegt eerst zien dan geloven houdt zijn ogen stijf gesloten


——————————————————————————
44. KLAAS | 17.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Hierbij een paar vraagjes van mijn kant.

Johannes1 schreef: hoe laten ze zien dat Jezus niet zomaar een mens was??

Hoe denk je dat je dat tijdens Zijn leven kon zien? Had Hij soms zo'n mooie stralenkrans rond z'n hoofd?

Verder schreef hij: ik wil hier wel even bij zeggen dat ik geen voorstander ben voor die films over Jezus, God of Heilige Geest

Een film over God? Hoe had je dat willen doen? Ik dacht dat Hij onzichtbaar was?

Memmem schreef: wij moeten Hem niet als een gelijke van ons willen maken. Ook al was Jezus mens, Hij was niet gelijk als andere mensen. Want Hij was zonder zonden.

Maar behalve die zonden WAS Hij toch volkomen mens? Of toch niet? Hij moest, met alle respekt, toch ook gewoon naar de WC en Hij heeft als puber toch ook Zijn eerste erectie ervaren? Of is dat toch weer té menselijk?
Zo maar wat vraagjes...

Klaas

-----
"Quidquid latine dictum sit, altum videtur."


——————————————————————————
45. ENGLAND | 17.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
jullie hebben het over het in de monde leggen van woorden etc. Is dat juist niet de grote verantwoordelijkheid van een predikant, dat hij Gods Woord zuiver moet brengen? En ook dat hij (net als iedereen trouwens) van al zijn woorden verantwoording moet afleggen?
Een film, well, misschien niks mis mee, enik heb 'em ook niet gezien, maar als er iets in Zijn mond wordt gelegd wat Hij niet in Zijn heilig Woord heeft laten zetten, kun je als Christen (en dan bedoel ik niet dat woord wat men in Nederland gebruikt voor iedereen die redelijk weet hoe een kerk er van binnen uit ziet, maar voor Christen in de rechte betekenis!) dan zo'n film kijken, en dat voor God eerlijk verantwoorden? Dat geldt trouwens ook voor tv. Durf je voor een heilig God te verantwoorden alles wat je ziet op tv, met al het taalgebruik etc? Denk je echt dat God zelf gebruik zou hebben gemaakt van een medium als de tv? Kun je dat, nadat je op grond van de Bijbel weet wie God is echt zeggen dat Hij daar geen moeite mee zou hebben gehad? Denk je dat Zijn boodschap zonder probelem onderbroken kan worden door de meest schunnige reclame die er soms op komt? Kom nou, weet je dan wel zeker dat je Hem kent zoals Hij is? En niet maar oppervlakkig, van God is liefde, dus Hij vindt alles goed, als wij ons maar prettig voelen, dan is Hij ook blij...

-----
Rose of Sharon


——————————————————————————
46. KLAAS | 17.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Hoi England,

Jij: jullie hebben het over het in de monde leggen van woorden etc.

Dat wordt gesuggereerd, OF dat ook daadwerkelijk in de film gebeurd staat volgens mij nog niet vast.

Maar stel nou dat Jezus niets in de mond wordt gelegd, is de film dan ook nog fout? En mag Jezus in de film dan alleen letterlijk de bijbel citeren of mag Hij ook de betekenis met andere woorden aangeven?

Jij: kun je als Christen (...) dan zo'n film kijken, en dat voor God eerlijk verantwoorden?

En wat als ik daarop 'ja' zeg? Ben ik dan niet zo'n echte christen? Ik zou het zelfs wel kunnen verantwoorden als ik naar een film zou kijken die Jezus anders voorstelt dan Hij in de bijbel beschreven wordt. Ik ben erg gefascineerd door de persoon van Jezus en ik ben dus benieuwd wat anderen over Hem denken. Soms blijken anderen anders over Hem te denken dan ik en ben ik het dus niet met ze eens. "Het was interessant om te zien, maar dat geloof ik dus niet" denk ik dan. En dat kan ik prima verantwoorden.

Jij: Dat geldt trouwens ook voor tv. Durf je voor een heilig God te verantwoorden alles wat je ziet op tv, met al het taalgebruik etc?

Of je alles wat er op TV te zien is kunt verantwoorden? Ik denk het niet, maar ik kan ook niet alles wat er in de nederlandse kerken verkondigd wordt verantwoorden. Moet ik het instituut kerk dan ook maar afschaffen?

Jij: Denk je echt dat God zelf gebruik zou hebben gemaakt van een medium als de tv?

Ik denk het wel. Jij niet?

Jij: Kun je dat, nadat je op grond van de Bijbel weet wie God is echt zeggen dat Hij daar geen moeite mee zou hebben gehad?

Een God die denkt in termen van "Daar heb ik toch wel een beetje moeite mee" komt me tamelijk bizar voor.

Jij: Denk je dat Zijn boodschap zonder probelem onderbroken kan worden door de meest schunnige reclame die er soms op komt?

Technisch gezien is het geen enkel probleem ;-) Maar goed, dat pleit dus voor God op een niet commerciële zender...

Klaas
-----
"Quidquid latine dictum sit, altum videtur."


——————————————————————————
47. SURFER | 18.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
FBI,

"je" slaat niet op jou persoonlijk, dat is een algemene uitdrukking.
ik vindt dat mensen hier wel snel geirriteerd zijn, zeg.

surfer


——————————————————————————
48. FBI | 19.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Surfer,

Ik ben zeker niet geirriteerd wees niet bang. Probeerde even wat dingen te verduidelijken,

Je stelt dat "je" niet persoonlijk bedoelt was. Lees je posting even goed na. Je begint met mijn naam FBI..... en dan volgt je reactie. Ik neem aan dat je posting dus aan mij gericht was, en zeker niet algemeen bedoeld.

Overigens nogmaals ik ben niet aangebrand en voel dit ook zeker niet als aanval ofzo. Probeer alleen even duidelijk te maken wat mijn woorden en wat jouw conclusies waren om de boel helder te houden.

Bij deze excuses als het geirriteerd over kwam.


——————————————————————————
49. SURFER | 19.Jun.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
OK.
surfer


——————————————————————————
50. GEERTJE | 04.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
wat een gefantaseer over jezus allemaal!ik wil zeggen;laten we dat nu maar laten rusten het gaat toch om zijn liefde voor ons en ons zieleheil?eens zullen we hem zien en daar gaat het toch om?
zelf heb ik lang geleden films opgenomen van de eo.over de disipelen en heb ook de vidio van jezus;maar ik moet eerlijk bekennen,waarom heb ik dit gedaan?ja;zo zijn wij mensen.
ik heb nou zoiets;ik ben gelukkig in hem en geloof wel zonder de behoefte om een beeld te scheppen in mijn fantasie
gr geertje
-----
TELETUBBIES FOR PRESIDENTS!


——————————————————————————
51. GIRL | 06.Sep.2002 | MAIL | HOME | PROFILE | EDIT | DEL
——————————————————————————
Ik vind dat je niet zo'n film mag maken. De geboden van God zijn daar heel duidelijk in. Ook het feit dat er 'Jezus' in die film praat staat mij ontzettend tegen.. Hoe kunnen wij, als nietige mensen, de grote Verlosser woorden in de mond geven?

Gebruikersavatar
Liesl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2002 17:30
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 18 sep 2002 15:00

De Heidelbergse Catechismus zegt het volgende:

Vr. 97:
Mag men dan ganselijk geen beelden maken?
Antwoord:
God kan noch mag in generlei wijze afgebeeld worden. Maar de schepselen, al is het dat zij mogen afgebeeld worden, zo verbiedt toch God, hun beeltenis te maken en te hebben, om die te vereren , of God daardoor te dienen.

Lijkt me dus duidelijk!
Refoweb is van ons allemaal :p

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 19 sep 2002 17:23

heb onlangs nog met veel genoegen naar de serie 'the Bible' gekeken op de NCRV. Prachtig!

Gebruikersavatar
Liesl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2002 17:30
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 19 sep 2002 18:21

Is dit provoceren of discussieren :?
Refoweb is van ons allemaal :p

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 19 sep 2002 18:30

het is een opmerking

Gebruikersavatar
Liesl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2002 17:30
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 19 sep 2002 18:37

Okeej surfer dan kunnen we weer verder :wink:
Refoweb is van ons allemaal :p

Gebruikersavatar
Toriso
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 sep 2002 07:39
Locatie: Het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

schokkende zaken

Berichtdoor Toriso » 19 sep 2002 21:36

Het is bijzonder schokkend... :shock:
Niet het aanzien, maar het wezen!

Gebruikersavatar
Liesl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2002 17:30
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 27 sep 2002 11:03

Toriso,

wat was bijzonder schokkend, die Serie?
Refoweb is van ons allemaal :p


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten