Afterparty?! Hoe denk jij over uitgaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Afterparty?! Hoe denk jij over uitgaan?

Berichtdoor Kate Spade » 23 okt 2002 08:09

Misschien is dit onderwerp al eens langs gehuppeld, maar voor sommigen misschien wel goed. Anyway, ik wijs géén beschuldigde vinger uit naar iemand. Het enige wat ik wil is een discussie. Ik zie hier in mijn omgeving veel van m'n vrienden die eerst wel christelijk waren, steeds verder weg gaan van het geloof. Dit vind ik zo erg, zo'n onderwerp is dan belangrijk voor mij.

Hoe denk jij over uitgaan? Zoek je de gezelligheid op zaterdagavond op in disco's, café's, bij vrienden? Of blijf je gewoon thuis?
En waarom/waardoor ben jij overtuigd dat JOU keuze de beste is?

Op zaterdag avond ben ik niet in discotheken/café's te vinden. Meestal ben ik bij vrienden, of thuis omdat ik wat te doen heb. En ik denk dat uitgaan niet goed is. Ik denk dat discotheken toch een soort instrument van de duivel is, omdat deze gelegenheden je wel weg houden uit de kerk. Terwijl er in ps.122 staat dat je gereed moet staan om naar God's huis te gaan. Daar denk je niet bepaald aan in een disco, café! En nog erger; na een nacht door feesten ga je helemaal niet naar de kerk, maar "vergeet" je die!

Dan hoor ik nog wel eens: mijn (christelijke) vrienden gaan ook uit! Waarom zou ik niet uitgaan?
Dan heeft Paulus het altijd nog over de 2 wegen, als christen kun je niet over de weg van de wereld lopen. Mijn inziens heeft dat er ook mee te maken. Als christen kun je gewoon niet eindeloos de wereld achterna lopen.
Dus, dat.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 23 okt 2002 08:20

Ik ga ook weinig uit...waarom? Daan en ik houden dr allebei niet zo van...Met een groep ist sowieso leuker...maar dan zoeken we een zo rustig mogelijk cafeetje op. heb een bloedhekel aan al die geplamuurde meisjes en macho jongens die maar naar 1 ding op zoek zijn...Neej, nix voor mij! Sowieso, disco hoef ik niet over na te denken...Absoluut fout natuurlijk....Overigens...goede gedachte: kan ik hier God ontmoeten?

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 23 okt 2002 12:01

Ik ga soms wel uit op zaterdagavond. En ik vergeet geen 1 kerkdienst!! Bij mijn kerk gaan zich ook steeds meer jongeren weg. Ook omdat ze hetniet meer aanspreekt, maar of dat komt door het uitgaan...? Persoonlijk vind ik dat het moet kunnen, ik maak het niet erg laat voor mijzelf, zodat ik ook nog redelijk fit in de kerk kan zitten.

Volgens mij zijn er ook 2 definities van uitgaan:
1: stappen met je vrienden, zuipen en feesten...
2: zoek de gezelligheid op onder het genot van drankje

Ik kies dan persoonlijk voor het tweede, het is immers toch weinig aan om met een kater in de kerk te zitten. Ik weet niet of deze keuze de beste is, want ik blijf ook geregeld thuis en heb zowel christelijke als niet christelijke vrienden. Christelijke vrienden ontmoet ik zondag 's avonds vaak in een soos. Maar ik zie het uitgaan meer als een vorm van onderhouden van sociale contacten.

Maar is zo nu en dan bezoeken nu de wereld achterna lopen??? Ik vind dat je daar voorjezelf de grens kunt leggen. Ik keur het af dat de discotheken zo laat open zijn. Mijn voorstel: gooi alles om een uurtje of 8 open en sluit ze rond een uurtje of 2 's nachts. Als iedereen zich dat aanwendt, heb je ook minder problemen met uitgaan denk ik.

Een ander goed voorbeeldje vind ik dat in een dorpje vlak bij mijn woonplaats men daar de discotheek om 2400 uur dichtgooit. Je kunt daarna nog naar een kroegje toe, maar dat is ook rond 2 uur helemaal leeg. Dus die optie vind ik wel goed kunnen.

Groet
Derkel
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

uit

Berichtdoor Lalage » 23 okt 2002 19:13

Ik hou er wel van om het soms lekker laat te maken... ook al kan ik er slecht tegen. Veel zuipen of blowen keur ik absoluut af, als je dat nodig hebt om het gezellig te hebben ben je nogal zielig. Verder, als je kerkdiensten gaat missen omdat je zo nodig uit moet op zaterdagavond... lijkt me niet zo gezond. Maar veel kerken bieden de gelegenheid om 's middags een dienst te bezoeken. En aangezien ik niet inzie waarom je perse twee keer naar de kerk moet (heb het ooit gevraagd in de chat, maar niemand had een zinnige reden, volgens mij is die er niet) kan je het zo prima oplossen ;)

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 23 okt 2002 20:10

Maar veel kerken bieden de gelegenheid om 's middags een dienst te bezoeken. En aangezien ik niet inzie waarom je perse twee keer naar de kerk moet..

Bij mij thuis is dat gewoonte. eerlijk gezegd mis ik het ook wel als ik een keertje niet kan. tja...dat is gewoon bij iedereen anders :D
Dus, dat.

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 23 okt 2002 20:48

lalage: Het staat nergens dat je tweemaal heen MOET. Je gaat vrijwillig naar een kerk. Maar ik heb er wel een probleem mee als je 's ochtends niet gaat omdat je zo nodig op stap moest. Mijn opvatting: 's avonds een man/vrouw 's ochtends ook een man/vrouw en er dan ook zijn.

Over tweemaal naar een kerk gaan heb ik ook nog een mening: ik ben ook van mening als je de mogelijkheid krijgt om het Woord te horen, dan vind ik dat ik er moet zijn. Het is op weekbasis ongeveer 3 uur van de 168 uur die je dan in de kerk zit.

En ik heb ook het gevoel, wanneer ik een keer mis, dat ik ook echt een gevoel heb dat ik iets mis.

En laat uitgaan dat kan toch ook op andere dagen? Ik ben student en op woensdag en donderdag zijn echte stapavonden in Groningen(mijn studiestad), dus laat maken kan altijd!!

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 23 okt 2002 20:48

dE bAdEeND schreef:
Maar veel kerken bieden de gelegenheid om 's middags een dienst te bezoeken. En aangezien ik niet inzie waarom je perse twee keer naar de kerk moet..

Bij mij thuis is dat gewoonte. eerlijk gezegd mis ik het ook wel als ik een keertje niet kan. tja...dat is gewoon bij iedereen anders :D

wij zijn ook 2x gewend...Denk dat je zelf ook wel 2x wilt gaan als dat kan (als je dus niet nog lekker in je nest ligt te ronken) als je dr echt behoefte aan hebt...maargoed, zal voor een ieder verschillend zijn. ik vind niet dat uitgaan invloed moet hebben op het antal x dat je naar de kerk gaat...Dus als je normaal 2x gaat, dat je denkt van: oowww...dr is vanmiddag/.vanavond nog een dienst, dus laat ik deze maar ff zitten...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 okt 2002 20:51

janneke schreef:
dE bAdEeND schreef:

wij zijn ook 2x gewend...Denk dat je zelf ook wel 2x wilt gaan als dat kan (als je dus niet nog lekker in je nest ligt te ronken) als je dr echt behoefte aan hebt...maargoed, zal voor een ieder verschillend zijn. ik vind niet dat uitgaan invloed moet hebben op het antal x dat je naar de kerk gaat...Dus als je normaal 2x gaat, dat je denkt van: oowww...dr is vanmiddag/.vanavond nog een dienst, dus laat ik deze maar ff zitten...

wel, de kerk waar ik lid van ben heeft meestal maar 1 dienst per zondag, te weten 's ochtends. dus ik ben gewend om 1x te gaan. Ik ga proberen hier een nieuwe topic over te openen ;)

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 23 okt 2002 20:53

Lalage schreef:wel, de kerk waar ik lid van ben heeft meestal maar 1 dienst per zondag, te weten 's ochtends. dus ik ben gewend om 1x te gaan. Ik ga proberen hier een nieuwe topic over te openen ;)

Goed plan....wel interessant denk ik:)

Back to the topic...

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 23 okt 2002 20:56

Kijk dan is het ook niet verwonderlijk dat je een andere opvatting er over hebt. Wij zijn van huis uit ook gewend om tweemaal heen te gaan. En maak dat nieuwe topic maar, kben wel benieuwd naar reacties...

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 23 okt 2002 21:28

Uitgaan is de vraag...

Moet je ook eerst wel vragen: vind je uitgaan wel kunnen...
Hangt er vanaf wat er gebeurt.
Steevast stel ik dat uitgaan naar een cafe of andere gelegenheden, waar muziek wordt gedraaid, wereldse zaken ter tafel komen etc etc niet voor ons bedoeld zijn. Bioscopen en discotheken en aanverwante plaatsen: volgens mij behoor je daar als christenen niet te zijn.
Dus uitgaan...niet van toepassing, dus ook niet s zaterdags.

Ik denk dat er genoeg manieren te vinden zijn om je sociale leven op andere wijze te vullen.
Badeend noemt al het vrienden opzoeken. Daar kan dan ook gerookt en gedronken worden als dat zonodig moet. Ook kan daar muziek gedraaaid worden als dat zonodig moet, maar dan wel geselecteerd.
Volgens mij veel gezelliger.
De jeugdvereniging kan ik ook nog noemen.
Saai en dom? Als dat het enige argument is om dus maar elders uit te gaan en te wennen aan allerlei manieren van leven die een christen niet passen....lijkt me een duidelijke zaak: dan verkies je het blijkbaar zelf.

Kortom..ik stel het allemaal wel stevig, maar het mag ook wel weer eens denk ik.
In vervolg op TheKeimpes redenatie dat we wel heel makkelijk meegaan met de dingen die gewoon dreigen te worden....en ons wereldgelijkvormig doen worden..geldt dat ook hier.
Het hoeft helemaal niet....
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

ik ga wel naar de bios

Berichtdoor Lalage » 23 okt 2002 21:35

Bioscopen en discotheken en kroegen bestempelen als plaatsen waar je als christen niet hoort te komen, vind ik wat kort door de bocht. Niet elke film is hetzelfde, er zijn ook hele goede. In de kroeg kun je ook hele goede gesprekken hebben. Ik ben het ermee eens dat er soms dingen gebeuren die absoluut niet door de beugel kunnen, maar dat is niet noodzakelijk.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: ik ga wel naar de bios

Berichtdoor janneke » 23 okt 2002 21:37

Lalage schreef:Bioscopen en discotheken en kroegen bestempelen als plaatsen waar je als christen niet hoort te komen, vind ik wat kort door de bocht. Niet elke film is hetzelfde, er zijn ook hele goede.

En hoe weet jij van tevoren dat een film goed is? En loop jij dr uit als de film "fout" is?Moeilijk hoor!

Night
Moderator
Contacteer:

Re: ik ga wel naar de bios

Berichtdoor Night » 23 okt 2002 21:40

Lalage schreef:Bioscopen en discotheken en kroegen bestempelen als plaatsen waar je als christen niet hoort te komen, vind ik wat kort door de bocht. Niet elke film is hetzelfde, er zijn ook hele goede. In de kroeg kun je ook hele goede gesprekken hebben. Ik ben het ermee eens dat er soms dingen gebeuren die absoluut niet door de beugel kunnen, maar dat is niet noodzakelijk.

Mee eens als je stelt dat ik kort door de bocht ga hier. Dat is in wezen ook zo. Er zijn uitzonderingen. Maar dan wel uitzonderingen.
En die uitzonderingen mogen niet gebruikt worden als argument om er een regel van te maken.
Ik geef hier de grote lijn van mijn denken weer. Natuurlijk heb ook ik nuances. Maar om al mijn nuances neer te zetten, daarvoor is de discussie even te globaal.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 23 okt 2002 21:47

k ben het met Lalage eens. Waarom zouden christenen niet in een kroeg/discotheek/bioscooop mogen komen??? Ik heb zelf ook wel eens een goed gesprek over geloof in de kroeg. en in een kroeg waar k ook wel eens kom is een groot deel christen, dus ik zie het probleem nie.

Ik kom ook nog tot een volgend punt, er wordt gevraagd of je eruit loopt als je geen goede film ziet. Maar dan een vraag voor Janneke: Wanneer is een film 'fout'???

Terug naar “Archief”