Gereformeerde Gemeenten onder vuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 31 jan 2004 13:51

SDG schreef:Velen lijken de Saambinder te lezen als het eind van alle tegenspraak: de Boezemsingel heeft gesproken, DUS zo ìs het. Velen - maar niet allen. Er zijn ook nog mensen die zèlf nadenken, die zèlf Gods Woord onderzoeken en daardoor nog weleens tot conclusies komen die afwijken van hetgeen de leidende predikanten binnen de GerGem tegenwoordig laten horen.


Het is verschrikkelijk jammer dat een grote massa mensen zich zo laat inpakken door hun eigen traditie. Als je in de kerkelijke wereld opgroeit, constateer je: "Hé, niet iedereen denkt het zelfde. Er is veel verschil van mening. Er zijn diverse kerkgenootschappen, die elkaar op bepaalde punten tegenspreken. Die kunnen natuurlijk niet allemaal gelijk hebben."
Blijkbaar werken veel mensen dat nooit uit, en blijven ze als domme koeien en makke schapen binnen het gareel lopen, waar ze door geboorte in terecht gekomen zijn. Maar als je het bovenstaande constateert - nl. dat er zoveel verschil van mening is en veel kerken - dan ligt het toch voor de hand, dat je ook gaat denken: "Ik wil dit wel eens verder uitzoeken. En ik wil daarin graag tot betrouwbare resultaten komen. Dus laat ik me daarin eens goed gaan verdiepen." Dat zou niet meer dan eerlijk zijn.
Dan denk je ook: "Misschien heeft mijn kerk het wel fout, en heeft een andere kerk het bij het rechte eind." Dat neem je dan op zijn minst in overweging.
Bovendien: geloofszaken zijn bepaald niet van het kleinste gewicht voor de mens! Het is bepaald niet om het even of je behouden zult worden of verloren gaat, en hoe je behouden kunt worden!

Goed, na verloop van jaren ben ik er wel achter gekomen: het ligt niet zo simpel dat er één kerk is waar bijzonder weinig aan mankeert, alsof de zuiverheid meetbaar zou zijn met een eendimensionale schaal. Iedere kerk heeft zijn mooie en lelijke kanten. Tegelijkertijd wil dat echter niet zeggen dat alle kerken één pot nat zijn, zonder dat je tot een keuze zou kunnen komen. Het maakt nogal verschil of je als kerkganger iedere zondag wordt getrakteerd op het vrijzinnige slapperdebapsie, of dat de Bijbel serieus wordt genomen met zijn gezag.

Maar er is wel reden toe om aan te nemen, dat iemand van een ander serieus kerkverband of met een iets andere mening dan jezelf ook hersens heeft. Het zou ds. A. Moerkerken niet misstaan als hij de goed bedoelde opmerkingen van ds. P. den Butter serieus zou nemen, en dat dat te merken zou zijn in zijn houding. Dat zou geloofwaardiger zijn, dan wanneer hij zo'n houding aan zou nemen van 'Wat moet die den Butter met zijn gesputter', en slechts zijn eigen ego overeind zou houden en alléén maar een beroep te doen op het inlevingsvermogen van anderen (typisch symptoom van niet eerst goed zelf nagedacht hebben of gebrek aan [bv. emotionele] intelligentie), omdat jezelf ter discussie stellen toch wel de grootste blamage zou zijn die je jezelf ooit in je leven zou kunnen aandoen. Want de waarheid gebiedt mij helaas toch wel te zeggen dat ik ds. A. Moerkerken, en sommige andere predikanten van de Ger. Gem., toch wel zo ervaren heb.
Nee, daar is de waarheid niet mee gediend. En laten we eerlijk zijn: wat is er belangrijker en interessanter? Iemands ego, of de waarheid? We willen toch de waarheid weten? Het lijkt mij duidelijk dat we er niet in geïnteresseerd zijn in de vraag hoe iemand zijn eigen ego overeind kan houden.
Mijn ervaring is, dat mensen die met een open houding de waarheid ondervraagd hebben, dat met die mensen ook het beste te praten valt. Dat die mensen het beste en allerhelderst kunnen uitleggen waarom ze denken zoals ze denken.
Een filosofische waarheidsliefde die hem zijn ego doet opofferen siert een mens eerder, dan dat het hem zou misstaan. Maar met een filosofische waarheidsliefde alleen blijft een mens nog een stuurloos schip. De liefde voor de Schrift geeft hem een betrouwbaar kompas. Ik kan me voorstellen dat een liefde voor de Schrift, die de waarheid van de Schrift hoger acht dan de eigenaardigheden van het eigen kerkelijke verband, nog wel eens gunstig zou kunnen zijn voor de nood van de hedendaagse kerk in haar verdeeldheid. (Ook daarin kunnen bevindelijke vragen gesteld worden!: "Kent u die nood? Lijdt u daaraan? Is het u een smart dat het lichaam van Christus zo verscheurd is?" Als we alleen maar bezig zijn met ons eigen zieleheil zijn we ontzettend egoïstisch bezig. Dan hebben we nog niets begrepen van Gods grootheid, heerlijkheid en waardigheid.) Een nood die door velen niet wordt gezien, gewend als men is daaraan. Dat krijg je ervan als iemand alleen maar kan kijken met de bril van de eigen traditie, en dus blind is voor fouten in eigen kring.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 31 jan 2004 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 31 jan 2004 13:57

Night schreef:AL heb ik het idee dat ik daaruit nog niet lezen kan wat dhr. van der Zwaag er toe leidt een dusdanig boek te schtijven. Wat is nu zijn punt?


Lijkt me niet zo heel moeilijk om daar achter te komen. Ik heb een kranteartikel waarin het verwoord staat. Citaat:

Kerkleden verlossen van krampachtige discussies

Zelf had Klaas van der Zwaag ook “verkeerde ideeën” over hoe een mens tot geloof komt. Hij dacht “een bijzondere ervaring” nodig te hebben voor hij kon zeggen kind van God te zijn. Of hij zijn bekering heeft uitgesteld onder invloed van het bevindelijk-gereformeerde klimaat waarin hij opgroeide, durft Van der Zwaag achteraf niet te zeggen. Hij denkt meer te zijn gevormd door zijn eigen zoektocht dan door het kerkelijk klimaat. Wel constateert hij dat in zijn omgeving velen door die prediking die zij horen, niet durven geloven dat Jezus ook hun Zaligmaker wil zijn.


Aldus het Nederlands Dagblad van zaterdag 6 september 2003. Staat ook bij die bestanden die je via die genoemde pagina kan laden, dus je zult het artikel wel hebben.

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Berichtdoor Kaw » 04 feb 2004 10:58

Kaw schreef:
janp schreef:
Kaw schreef:1. De ger. gem. is wel het enige kerkverband waar deze leer verkondigt wordt. De voorbeelden uit Engeland die hij aanhaalt zijn schimmig en ingelegt.
2. Ik ben benieuwd.

Ben je echt benieuwd?


Yep. Heel benieuwd hoe hij dat wil gaan invullen. Waarschijnlijk krijgen we een Pniël->Bethel en Ruth-story om alles in te leggen.


Ik heb een boekje van hem gelezen over de standen in het genadeleven en ik ben van plan er een schema van te maken, met daarbij zijn genoemde onderbouwing.

(Ik kan je al wel vertellen dat er zonder Comrie en Kersten geen enkele onderbouwing van Moerkerkens beweringen zijn.)

Verder worden in het boekje de stellingen van 1931 onderbouwt. Vooral zijn kijk op de waarde van de doop vond ik interessant. Op dit moment zit ik met een ernstig tijdtekort, maar wanneer ik een gaatje vind zal ik proberen deze dingen op papier te zetten.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 feb 2004 11:34

:!: Wilhelmus a Brakel schreef ook over de standen in het genadeleven.

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Berichtdoor Kaw » 04 feb 2004 11:40

Je kunt twee vormen onderscheiden. Daar schrijft Moerkerken ook over.
Calvijn en Brakel schrijven over een bepaalde groei of opwas in het geloof.

Voor Moerkerken gaat dit niet ver genoeg en wil er meer een vast schema van maken.
Zo zijn er grofweg (uit mijn hoofd) in het leven te onderscheiden:

1. Zuigelingen
- Zoals baby's enkel kunnen huilen, zo huilen de pasgelovigen enkel om hun zonden.
2. Kinderen
- Ze gaan op zoek naar een verlosser, omdat ze ontdekt hebben dat het niet in hun is. Jezus is hun volkomen onbekent.
3. Vaders
- Jezus openbaart zich aan hun.
- Er volgt een rechtvaardigmaking.


Moerkerken haalt Brakel selectief aan. Brakel geeft zelf voorbeelden van verschillende wegen die God met zijn kinderen kan gaan (enkel de "kruispunten" ellende-verlossing-dankbaarheid liggen vast, maar niet persé in die volgorde.), terwijl Moerkerken een methodiek tot verlossing ontwikkeld.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 feb 2004 11:42

Laten we eerst eens afwachten wat er nog in de serie artikelen die nog komen moeten in de Saambinder geschreven wordt voordat we een oordeel vellen. 8)

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Berichtdoor Kaw » 04 feb 2004 11:45

Ik heb een boekje ontdekt van Moerkerken. De huidige serie artikelen is daar min of meer op gebasseerd. Het boekje heb ik doorgelezen.

Ik wacht nog steeds op de bijbelse basis van de standenleer. Ik ben benieuwd of deze ook nog komt.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 feb 2004 11:52

Je kunt eventueel via de vragenrubriek een kritische vraag stellen aan een Gereformeerde Gemeente-predikant als je van mening bent dat de leer onbijbels is.

Gebruikersavatar
SDG
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 02 jan 2004 23:29

Berichtdoor SDG » 04 feb 2004 11:58

Kaw schreef:Ik wacht nog steeds op de bijbelse basis van de standenleer. Ik ben benieuwd of deze ook nog komt.


Als die er werkelijk was, en wel dusdanig sterk en overtuigend dat mede daardoor het "eigene" van een kerkverband zou kunnen worden getekend, dan zou die bijbelse basis er naar mijn overtuiging allang hebben gelegen. Zoals Harinck schrijft, is Moerkerken degene die de standleer in de GerGem een officiële status heeft gegeven. Dat tekent precies het krampachtige en kortzichtige waaraan de GerGem momenteel lijdt: terwijl Gods Woord zo breed is, zoveel mogelijkheden toont aangaande de wegen die de Heere met Zijn volk wil gaan, wil Moerkerken c.s. het in één systeem onderbrengen. Welbeschouwd denkt men daarmee klein van de Heere! Er ìs niet één systeem, een reeks van opeenvolgende "kruispunten" waarvan de volgorde vastligt. Het is triest dat mensen geoordeeld worden aan de hand van zo'n door mensen bedacht denksysteem - want zo gaat het: "als je dit en dat en dat niet kent, dan mag je 't nog wel eens nakijken bij jezelf"!

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Berichtdoor Kaw » 04 feb 2004 12:04

caprice schreef:Je kunt eventueel via de vragenrubriek een kritische vraag stellen aan een Gereformeerde Gemeente-predikant als je van mening bent dat de leer onbijbels is.


Al mijn vragen zijn oude koek voor die dominees. Echt handig zou het worden wanneer een dominee actief zou zijn op refoweb.

Maar ik zat er zelf ook al aan te denken. Het probleem is dat er tegenwoordig dominees zijn die het niet met de standenleer van Moerkerken eens zijn. Ik zou ze dan alleen maar in verlegenheid brengen en vervolgens zullen ze een nietszeggend, maar politiek correct antwoord moeten geven.

Degene die er wel mee eens zijn, zullen een antwoord geven waar ik niets mee kan: Had Jakob niet Bethel en Pniël? Wat moest Ruth beleven? Enz. enz. In hun ogen is de bijbel 1 grote oneindige bron van verhalen over 1 weg die God met de gelovige wil gaan en die een gelovige dus moet beleven.

Maar goed... Ik zal er over nadenken.

janp
Verkenner
Verkenner
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2003 16:19

Berichtdoor janp » 04 feb 2004 14:02

Boekenlezer schreef:
SDG schreef:Velen lijken de Saambinder te lezen als het eind van alle tegenspraak: de Boezemsingel heeft gesproken, DUS zo ìs het. Velen - maar niet allen. Er zijn ook nog mensen die zèlf nadenken, die zèlf Gods Woord onderzoeken en daardoor nog weleens tot conclusies komen die afwijken van hetgeen de leidende predikanten binnen de GerGem tegenwoordig laten horen.


Het is verschrikkelijk jammer dat een grote massa mensen zich zo laat inpakken door hun eigen traditie. ...

Als je geschriften leest van de reformatoren leest, oudvaders, etc, dan ontdek je al snel dat er soms heel verschillend gedacht kan worden. Het is daarom diep triest te ervaren dat de gereformeerde gezindte met zichzelf in gevecht is.
Volgens mij kunnen je je beter bezig houden met of je wel in Christus bent en je daarnaar leeft, dan allerlei schema's te maken, etc. Ik heb dat zelf ook wel eens geprobeerd, maar je raakt erin verstrikt. Zelf heb ik ook wel eens een discussie met een predikant gevoerd. We begonnen met dezelfde schriftgegevens, maar eindigden in verschillende conclusies. En we konden het niet eens worden. Ik kon zijn redenering volgen, hij de mijne, maar toch geloofden we op het punt van de verbondsleer iets anders (hij de 3 verbonden, ik de 2 verbonden). Het heeft mij wel geleerd hoe een klein mensje ik wel niet ben en hoe groot God is. De mens is maar beperkt in het (dogmatisch) beschrijven van de Godsleer.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 11 mar 2004 12:45

Dat geredeneer over de standen in het genadeleven is zo ontzettend theoretisch. Ik ga ook maar niet al te veel energie steken in een strijd daarover. Het geloofsleven heeft toch in eerste instantie een praktische aard. Het theoretische inzicht doet weinig anders dan achter de praktijk aanhobbelen door te constateren.
Laatst was ik weer eens in de plaatselijke Ger. Gem. alhier, en toen werden mijn gedachten helemaal niet bepaald bij allerlei theoretische standen. Nee, daar ervoer ik iets heel anders: de zegenrijke werking van de prediking op mijn geloofsleven. Gelukkig maar!
Ik kan me dus wel vinden in wat janp schrijft.
We moeten met onze nood en ellende maar naar God gaan. Hij weet daar wel raad mee. Wie bang is zichzelf te bedriegen - en wie zou daar nooit eens last van hebben? - moet dat maar aan de HEERE voorleggen, en zeggen: "Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten. En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg." (Psalm 139:23,24) Daar is Hij de Beste voor, want hij is Jahweh, dat is: de volstrekt rotsvaste en betrouwbare Verbondsgod. Hij heeft gezegd: "Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve." (Ezechiël 33:11) En Die God laat zich gemakkelijker vinden, dan het antwoord op al onze theoretische vragen, zo heb ik mogen ondervinden. Ons gebrek aan theoretisch inzicht vormt voor Hem geen hinderpaal.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten