Gereformeerde Gemeenten onder vuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: gereformeerde gemeenten onder vuur

Berichtdoor Evelien » 08 jan 2004 11:05

caprice schreef:
Evelien schreef:
tanteoranje schreef:Nogmaals: gaat het een fusie worden, Ger.Gem. en Ger.Gem. in Ned.?


Heel simpel: Nee.

Waarom?
Omdat de uitgetredenen een meer behouden levensstijl hebben?
(niet verzekeren e.d.)


gewoon omdat er daar gigantisch veel wetticisme is.

Als dat er zou komen (fusie gg en ggined) dan weet ik wel waar ik naar toe ga.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 jan 2004 12:40

zelfs in de ger gem zijn er mensen die zich niet verzekeren. overigens is het verschil minimaal tussen beide kerken alleen het aanbod van genade. dus het kan best zo zijn dat in de loop beide kerken weer samen komen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: gereformeerde gemeenten onder vuur

Berichtdoor Napoleon » 08 jan 2004 15:23

janp schreef:
De Wachter Sions spreekt heel duidelijk over een leergeschil. Dat is onlangs op de particuliere synode van de GGiN weer genoemd.


in theorie is er zeker een leersgeschil tussen GGiN en GG, in de praktijk blijkt dat niet in alle gevallen zo te zijn (voorbeeld hiervan is Ds. Moerkerken). overigens heb ik wel het idee dat er aan dit leergeschil in de GGiN zwaarder wordt getild dan in de GG (mede ook door de gedeeltelijke verrechtssing van de laatste). Tja, en wat moeten we daar nu mee aan? zelf ben ik voorstander van een "reformatorische eucemene" waar de (O)GG(iN) met de christelijk gereformeerden, evt. afgescheiden hervormden en behoudende vrijgemaakten vertegenwoordigd zijn, en dan volgens de stelregen van wijlen Ds. A. Vergunst: "Laten we eensgezind zijn in de hoofdzaken en verdraagzaam in de bijzaken".

maar ik ben bang dat we er al niet uitkomen wat nou hoofdzaken en bijzaken zijn... :(
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

caprice

Re: gereformeerde gemeenten onder vuur

Berichtdoor caprice » 08 jan 2004 17:03

janp schreef:
Speedy schreef:
tanteoranje schreef:Nogmaals: gaat het een fusie worden, Ger.Gem. en Ger.Gem. in Ned.?


Ik denk het ook niet. Ik kreeg recent een aantal bladen in handen van de Ger.Gem. in Ned. "De Wachter Sions". Hierin wordt duidelijk door de predikant Mallan en ook door diaken L.M.P. Scholten aangegeven dat er wel degelijk een leerverschil is tussen de Ger.Gem. en de Ger.Gem.in Ned.

Dit is tegenstellend met wat ds. Moerkerken schrijft in het jaaroverzicht van 2003 in "De Saambinder". Hij zegt dat er geen leerverschil is. Dus 1 partij is het in ieder geval niet eens. Maar mochten ze samen gaan dan betekend het dat ds. C. Harinck geschorst is en dat K. van de Zwaag geen lid is van de Ger.Gem.. Want in 1 van de stukken die ik las wordt ds. C.Harinck en ook K. van der Zwaag nog vergeleken met het Arminius (Remonstrant). Dus zolang er niets met ds. C.Harinck aan de hand is zullen ze nog niet samen gaan. (Let op de tekenen :wink: ...)


De Wachter Sions spreekt heel duidelijk over een leergeschil. Dat is onlangs op de particuliere synode van de GGiN weer genoemd.

Ik denk dat het hem toch wel vastzit op een nadruk van de uitverkiezing bij de uitgetredenen.

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Re: gereformeerde gemeenten onder vuur

Berichtdoor Night » 08 jan 2004 17:14

Speedy schreef: Maar mochten ze samen gaan dan betekend het dat ds. C. Harinck geschorst is en dat K. van de Zwaag geen lid is van de Ger.Gem.. Want in 1 van de stukken die ik las wordt ds. C.Harinck en ook K. van der Zwaag nog vergeleken met het Arminius (Remonstrant). Dus zolang er niets met ds. C.Harinck aan de hand is zullen ze nog niet samen gaan. (Let op de tekenen :wink: ...)


Dan moet je zelf ook goed opletten...

Ds. C. Harinck is namelijk onlangs met emeritaat gegaan.
Schorsen zal dus niet meer in die zin gaan.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Re: gereformeerde gemeenten onder vuur

Berichtdoor Night » 08 jan 2004 17:17

tanteoranje schreef:Nogmaals: gaat het een fusie worden, Ger.Gem. en Ger.Gem. in Ned.?


Wat me verbaast is het feit dat er telkens over de GerGeminNed wordt gepraat en niet over de Oud Gergem.
De Gergem ligt namelijk veel dichter bij de laatstgenoemde, zodat dat toch veel meer voor de hand ligt.

Is het onwetendheid?
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 08 jan 2004 17:19

Pim schreef:Hoi Hans,

Ik weet wel zeker dat Moerkerken als rector van de theologische school een enorm stempel drukt op de mensen die er de afgelopen jaren hebben gestudeerd. Het curatorium selecteert de mensen die het onderwijs mogen volgen, aan Moerkerken en de zijnen is vervolgens de taak om deze mensen hun denkbeelden te leren overnemen. Het is niet voor niets dat de nieuwe lichtingen dominees in de GerGem zo 'zwaar' zijn.


Pfffffff
Staat eerder bol van frustratie dan gedegen beargumenteerde feiten of waarheden...

Word ik een beetje moedeloos van altijd, zulk een manier van redeneren...
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 08 jan 2004 17:22

Night schreef:
Pim schreef:Hoi Hans,

Ik weet wel zeker dat Moerkerken als rector van de theologische school een enorm stempel drukt op de mensen die er de afgelopen jaren hebben gestudeerd. Het curatorium selecteert de mensen die het onderwijs mogen volgen, aan Moerkerken en de zijnen is vervolgens de taak om deze mensen hun denkbeelden te leren overnemen. Het is niet voor niets dat de nieuwe lichtingen dominees in de GerGem zo 'zwaar' zijn.


Pfffffff
Staat eerder bol van frustratie dan gedegen beargumenteerde feiten of waarheden...

Word ik een beetje moedeloos van altijd, zulk een manier van redeneren...


Om eerlijk te zijn zie ik toch wel verandering bij studenten van deze tijd en die van een aantal jaren geleden. Misschien komt het door mezelf. Ik weet het niet. Maar ik heb weleens een student horen preken waar van ik dacht: nee, sorry als deze student weer bij ons voor gaat. Zie je mij niet in de kerk.

caprice

Re: gereformeerde gemeenten onder vuur

Berichtdoor caprice » 08 jan 2004 17:24

Night schreef:
tanteoranje schreef:Nogmaals: gaat het een fusie worden, Ger.Gem. en Ger.Gem. in Ned.?


Wat me verbaast is het feit dat er telkens over de GerGeminNed wordt gepraat en niet over de Oud Gergem.
De Gergem ligt namelijk veel dichter bij de laatstgenoemde, zodat dat toch veel meer voor de hand ligt.

Is het onwetendheid?

Het speelt wel steeds in mijn achterhoofd, maar wat de levenstijl van de oud-gereformeerden betreft liggen zij toch een streep voor op de gg.

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 08 jan 2004 19:00

Evelien schreef:Om eerlijk te zijn zie ik toch wel verandering bij studenten van deze tijd en die van een aantal jaren geleden. Misschien komt het door mezelf. Ik weet het niet. Maar ik heb weleens een student horen preken waar van ik dacht: nee, sorry als deze student weer bij ons voor gaat. Zie je mij niet in de kerk.


Het ging me om de manier van redeneren van diegene waarop ik reageerd, niet om de inhoud van zijn verhaal.
Zo makkelijk wat frustratie neerkwakken kunnen we allemaal.
Nu eens objectief erover spreken, das andere koek.

Dan inhoudelijk wat jij zegt.
Uiteraard zijn er verschillen in de manier waarop men preekt. Inhoudelijk ook nog.
De vraag is: is het inhoudelijk onjuist...spreekt zo'n dienstknecht kwalijke zaken?
Of moeten we onze gang naar Gods huis laten afhangen van wat we er zelf van vinden of wat we er zelf bij voelen...
Het zijn twee uitersten.

Ikzelf wil in ieder geval mijn kerkgang niet af laten hangen van diegene die er komt. Tot mijn schaamt heb ik soms weleens goed "moeten" / mogen kerken bij diegene waar ik het meest kritiek op had...
Wat nu als ik weggebleven was?

Ik vind het een gevaarlijke zaak wanneer ik zelf vanuit mijn gevoel alles zomaar klakkeloos ga beoordelen en veroordelen. EN van daaruit ga redeneren wat wel en wat niet goed voor me is. Daar rust wat mij betreft geen zegen op.
Wanneer het echt een zorg is, dan wordt het een zorg in je binnenkamer, een gebedszaak.

Natuurlijk heb ik ook weleens mn zorgen en twijfels...
Maar het ligt er denk ik wel aan hoe je met de zaken omgaat....
Laatst gewijzigd door Night op 08 jan 2004 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: gereformeerde gemeenten onder vuur

Berichtdoor Speedy » 08 jan 2004 20:00

Night schreef:
Speedy schreef: Maar mochten ze samen gaan dan betekend het dat ds. C. Harinck geschorst is en dat K. van de Zwaag geen lid is van de Ger.Gem.. Want in 1 van de stukken die ik las wordt ds. C.Harinck en ook K. van der Zwaag nog vergeleken met het Arminius (Remonstrant). Dus zolang er niets met ds. C.Harinck aan de hand is zullen ze nog niet samen gaan. (Let op de tekenen :wink: ...)


Dan moet je zelf ook goed opletten...

Ds. C. Harinck is namelijk onlangs met emeritaat gegaan.
Schorsen zal dus niet meer in die zin gaan.


Ja en? Schorsen is zeker mogelijk, door hem zijn bediening van Woord en Sacrament af te nemen. Dus er is altijd nog een stap mogelijk.

caprice

Re: gereformeerde gemeenten onder vuur

Berichtdoor caprice » 08 jan 2004 20:08

Speedy schreef:
Night schreef:
Speedy schreef: Maar mochten ze samen gaan dan betekend het dat ds. C. Harinck geschorst is en dat K. van de Zwaag geen lid is van de Ger.Gem.. Want in 1 van de stukken die ik las wordt ds. C.Harinck en ook K. van der Zwaag nog vergeleken met het Arminius (Remonstrant). Dus zolang er niets met ds. C.Harinck aan de hand is zullen ze nog niet samen gaan. (Let op de tekenen :wink: ...)


Dan moet je zelf ook goed opletten...

Ds. C. Harinck is namelijk onlangs met emeritaat gegaan.
Schorsen zal dus niet meer in die zin gaan.


Ja en? Schorsen is zeker mogelijk, door hem zijn bediening van Woord en Sacrament af te nemen. Dus er is altijd nog een stap mogelijk.

Ds. C. Harinck schorsen? Wat is dat nu voor een vreemde gedachte?

'Gewogen maar te licht bevonden'?

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Re: gereformeerde gemeenten onder vuur

Berichtdoor Night » 08 jan 2004 20:26

Speedy schreef:
Ja en? Schorsen is zeker mogelijk, door hem zijn bediening van Woord en Sacrament af te nemen. Dus er is altijd nog een stap mogelijk.


Lees even na in de DKO wat onder schorsen wordt verstaan, en wat onder emeritering wordt verstaan.
De vraag is of het theoretisch dus wel mogelijk is om een emeritus te schorsen of uit het ambt van predikant te zetten (heeft hij dat ambt namelijk nog na emeritering?).
Interessant om eens in te sturen naar de Saambinder...

Maar waar praten we eigenlijk over...
Overigens bedoelde ik met mijn zinssnede op wat anders...maar dat is je ontgaan.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 jan 2004 20:30

Harinck en van der Zwaag zijn ze wel de laatsten die geschorst zouden moeten worden....
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 08 jan 2004 20:32

We praten net alsof ze onder vuur zouden liggen....

T ging om de GerGem...

Ligt die nu onder vuur of niet?

En wordt er teruggevuurd?
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten