Gereformeerde Gemeenten onder vuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 10 nov 2003 12:56

Solus schreef:
Kijk, wat Moerkerken bedoelt met die zin over het niet willen veranderen van de prediking, is natuurlijk niet dat de prediking perfekt is, hij heeft juist met regelmaat aangegeven dat predikanten altijd tekortschieten in het op de juiste wijze uitstallen van de genade die in Christus is. Hij bedoelt dat hij niet wil veranderen de karakteristieke wijze van de prediking binnen de GG: nl. veel nadruk op
1) de noodzaak van wedergeboorte
2) eerst wordt de ellendekennis doorleefd wil er plaats komen voor Christus
3) er zijn standen in het genadeleven
4) er is verschil tussen bediening (alle gedoopten) en wezen van het verbond (alleen de gelovigen/uitverkorenen)

Naar Moerkerkens mening willen mensen die kritiek hebben op de GG dat hier minder nadruk op komt te liggen, en meer nadruk op de gelovende mens en het oproepen tot geloof.

Is dat terecht dat dit moet veranderen, of moeten we Moerkerken bijvallen dat de prediking op deze 4 dingen grote nadruk moet blijven leggen?


Ik ben absoluut een buitenstaander, ik heb helemaal niets met de Gereformeerde Gemeente.

Als ik de vier punten die jij aanhaalt lees, dan kan ik mij voorstellen dat mensen een verandering van prediking willen.

Ik denk dat iedereen er van overtuigd is dat de noodzaak tot bekering gepredikt moet worden, dat is ook de plicht van iedere verkondiger van het Woord.

Waar veel mensen moeite mee hebben is denk ik telkens terugkerende nadruk op de kennis der ellende. Dit is deel één van de catechismus. In de gemeente van mijn ouders is een kerkscheuring ontstaan omdat er altijd maar over de ellende werd gepreekt en bijna nooit over de verlossing en de dankbaarheid. Natuurlijk wil ik dat gedeelte niet ontkrachten, maar als je altijd maar hoort over de ellende van de mens dan wordt het geloof een depressief geloof. Het geloof heeft ook heel veel mooie dingen te bieden, en die komen niet genoeg onder de aandacht.

Het derde punt wat jij aanhaalt is de standen in het genadeleven, dit zegt mij echt helemaal niets, en heel veel andere mensen ook niet denk ik. Als je Jezus in je leven kent is het denk ik niet belangrijk in welke stand van het genadeleven je je bevindt. Het belangrijkste is dat mag weten dat jouw zonden vergeven zijn door de dood van Christus.

Het vierde punt, dat is ook iets wat volgens mij puur theologisch is. Dit spreekt ook maar weinig mensen aan. Natuurlijk is de doop geen garantie voor het komen van Jezus is je leven. Wij als mensen moeten zelf open staan voor het Woord en Jezus. God belooft dat Hij dit zal doen toekomen aan mensen die hier voor willen open staan.
Wat ik hier mee bedoel is dat de terminologie die hier gebruikt wordt maar moeilijk toepasbaar is het in persoonlijke geloofsleven. Er wordt veel gepraat over uitverkoren mensen, het genadeverbond, terwijl in feite het geloof vrij simpel is. Stellen wij ons open voor God en durven wij ons leven aan God te geven.

Gebruikersavatar
kootje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 434
Lid geworden op: 24 jan 2003 12:59
Locatie: Zeist (hoewel een Zeeuwsch harte)

Berichtdoor kootje » 10 nov 2003 13:30

Solus schreef:
hijwel schreef:
columbus schreef:ik denk niet dat de ger. gem. onder vuur liggen. kritiek is er vanaf het begin geweest toen ze zich afsplitsten. en ik zou zeker niet veranderen van prediking. je geloof 'afvallen'? die standpunten zijn toch niet voor niets genomen? voor de ger. gem. De bijbel is niet veranderd.
ben trouwens van de ger.gem.

ben je er dan 100% van overtuigt dat de predeking 100 % bijbels is?



Kijk, wat Moerkerken bedoelt met die zin over het niet willen veranderen van de prediking, is natuurlijk niet dat de prediking perfekt is, hij heeft juist met regelmaat aangegeven dat predikanten altijd tekortschieten in het op de juiste wijze uitstallen van de genade die in Christus is. Hij bedoelt dat hij niet wil veranderen de karakteristieke wijze van de prediking binnen de GG: nl. veel nadruk op
1) de noodzaak van wedergeboorte
2) eerst wordt de ellendekennis doorleefd wil er plaats komen voor Christus
3) er zijn standen in het genadeleven
4) er is verschil tussen bediening (alle gedoopten) en wezen van het verbond (alleen de gelovigen/uitverkorenen)

Naar Moerkerkens mening willen mensen die kritiek hebben op de GG dat hier minder nadruk op komt te liggen, en meer nadruk op de gelovende mens en het oproepen tot geloof.

Is dat terecht dat dit moet veranderen, of moeten we Moerkerken bijvallen dat de prediking op deze 4 dingen grote nadruk moet blijven leggen?


Punt 1. Hoe benadruk je de noodzaak van de wedergeboorte? Doe je dit op deze manier: een mens kan niet geloven, hij moet eerst worden wedergeboren --> dat is Gods werk, dus je moet niet zomaar beginnen met geloven; je moet maar veel vragen om die wedergeboorte.

Punt 2. Hoe benadruk je de noodzaak van ellendekennis? Wordt ellendekennis een barricade, zonder welke je niet naar Christus mag gaan? Zeker, er moet ellendekennis zijn, maar je mag nooit stellen dat iemand zonder ellendekennis, niet mag geloven. Dat is volgens mij cruciaal. Alleen de ellendige en behoeftige zal gaan geloven, dus is de vraag of je wel ellendekennis hebt, geheel overbodig!

Punt 3. Wat versta je onder standen in het genadeleven? Bedoel je daarmee dat er onderscheid in kennis van Christus, sterk/zwak geloof etc. is? Dus: je kan, nee moet groeien in geloof: de oude mens steeds meer doden en de nieuwe mens laten groeien door de genade van Christus. Of wil je er echt een systeem van maken: eerst beleeft men kerst, vervolgens goede vrijdag, daarna Pasen, etc. ?

Punt 4. Is doop alleen maar een ceremonie of heeft het ook een diepere betekenis? Wat is dan het onderscheid tussen een christen die wel, en die niet gedoopt is? Wat is de verhouding tussen verkiezing en verbond? Mag je het verbond laten beheersen door de verkiezing? Houdt je dan nog wat over van het verbond?

Groet,
Ko
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Berichtdoor Kaw » 10 nov 2003 13:39

Solus schreef:1) de noodzaak van wedergeboorte


Onbetwistbaar.

Solus schreef:2) eerst wordt de ellendekennis doorleefd wil er plaats komen voor Christus


Bijbels niet te verantwoorden. Een voorwaardelijk aanbod van de genade, namelijk een ellendekennis als voorwaarde. Het houdt men bovendien af van Christus.

Solus schreef:3) er zijn standen in het genadeleven


Ongetwijfeld zijn er standen, maar moeten die uitgedogmatiseerd worden gepreekt tot een gemeente die eerst nog de liefde in Christus moet ontdekken? Waar in de bijbel worden de standen besproken?

Solus schreef:4) er is verschil tussen bediening (alle gedoopten) en wezen van het verbond (alleen de gelovigen/uitverkorenen)


En aan de laatsten (de uitverkorenen) mag de genade aangeboden worden. Dit levert een heel versnippert en evangelieloos geheel op, waarbij de dominee een uitverkiezing voorhoudt die geheel andersom wordt voorgesteld als wat de bijbel schrijft. Namelijk niet tot troost en vastigheid, maar tot angst en twijfel.

Solus schreef:Naar Moerkerkens mening willen mensen die kritiek hebben op de GG dat hier minder nadruk op komt te liggen, en meer nadruk op de gelovende mens en het oproepen tot geloof.


Lijkt me gezond. Tenzij iemand me kan uitleggen waarom de 3 van de vorige dingen essentieel zijn voor een gezonde prediking, waarbij de gemeente ten volste wordt gedient.

Solus
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:19
Locatie: midden des lands

Berichtdoor Solus » 10 nov 2003 16:39

In wezen zijn de zogenaamde "jongerenavonden" ook grotendeels ontstaan uit een soort kritiek op de prediking in de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Ned). De organisatoren vinden dat in die prediking het aanbod van genade niet ruim genoeg is. In feite hitsen ze jongeren op tegen de kerk waarin ze geplaatst zijn. En waar een Bijbelse prediking gebracht wordt.

Over de standen in het genadeleven is nu een nieuwe topic geopend.
Maar wat de andere punten betreft lijkt me dat het volledig Bijbels is.

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Berichtdoor Kaw » 10 nov 2003 16:50

Solus schreef:In wezen zijn de zogenaamde "jongerenavonden" ook grotendeels ontstaan uit een soort kritiek op de prediking in de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Ned). De organisatoren vinden dat in die prediking het aanbod van genade niet ruim genoeg is. In feite hitsen ze jongeren op tegen de kerk waarin ze geplaatst zijn. En waar een Bijbelse prediking gebracht wordt.


Mag je geen onderlegte kritiek hebben over veronderstelde misstanden in de kerk, omdat je er geboren ben?
En het predikaat bijbelse prediking vind ik wel erg snel gegeven. Kun je dat onderbouwen?

Solus schreef:Maar wat de andere punten betreft lijkt me dat het volledig Bijbels is.


Nogal snel door de bocht en niet onderbouwde opmerking.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 10 nov 2003 17:02

Solus:
In feite hitsen ze jongeren op tegen de kerk waarin ze geplaatst zijn.


Anderen zeggen dat deze avonden jongeren dichter bij God brengen...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 10 nov 2003 18:15

Ik geloof niet dat jongeravonden hier het onderwerp is. Graag reageren op het onderwerp.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 nov 2003 18:21

Solus schreef:Kijk, wat Moerkerken bedoelt met die zin over het niet willen veranderen van de prediking, is natuurlijk niet dat de prediking perfekt is, hij heeft juist met regelmaat aangegeven dat predikanten altijd tekortschieten in het op de juiste wijze uitstallen van de genade die in Christus is. Hij bedoelt dat hij niet wil veranderen de karakteristieke wijze van de prediking binnen de GG: nl. veel nadruk op
1) de noodzaak van wedergeboorte
2) eerst wordt de ellendekennis doorleefd wil er plaats komen voor Christus
3) er zijn standen in het genadeleven
4) er is verschil tussen bediening (alle gedoopten) en wezen van het verbond (alleen de gelovigen/uitverkorenen)

Naar Moerkerkens mening willen mensen die kritiek hebben op de GG dat hier minder nadruk op komt te liggen, en meer nadruk op de gelovende mens en het oproepen tot geloof.

Is dat terecht dat dit moet veranderen, of moeten we Moerkerken bijvallen dat de prediking op deze 4 dingen grote nadruk moet blijven leggen?

Als je bij voorbaat er al vanuit gaat dat in de ger. gem de preek om de juiste karakteristieke wijze brengt, en er niet eens overna denkt omdat je bij voorbaat toch al uitsluit dat de ger. gem het mischien wel fout brengt.
Dan moet je er 100% van overtuigt zijn de de preek nu op dit moment voor 100% op de juiste wijze wordt gebracht. Je moet dan zeker weten dat er volkomen bijbels wordt gepreekt en dat je bijvoorbaat al niks kan leren van andere kerken.

Als ik dit rijtje van jou zo zie, dan mis ik heel veel. Zelf zit ik ook in de ger. gem. en ik moet zeggen dat ik de afgelopen 2 maanden elke zondag het genade aanbod heb gehoord.
Ik persoonlijk denk dat er wel wat gemist wordt in de ger. gem:
Ik zal ff een paar punten opnoemen waar echt meer aandacht aan geschonken mag worden van mij:
- Groeien in het geloof.
- Meer de link naar het normale leven
- Genade aanbod duidelijker, (wordt zeker gebracht, maar soms zo benauwt)
- Kleine details van de zonde (i.p.v. een voorbeel van zaterdag avond naar de disco)
- Het gemeente leven en zijn.
- De geloofsbeleidenis!! (je doet beleidenis van de kerk en de leer, en de bijzaak is je geloof)

Ik wil niet zeggen dat ik heb goed heb... maar als je bij voorbaat al uitsluit dat andere gemeentes/mensen jou geen goede opbouwende kritiek kan geven... dat kan niet!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 nov 2003 18:28

columbus schreef:nee, ik denk dat het ook niet kan. 100% is volmaakt. en geen kerk of dominee op aarde is volmaakt.


Als jij dit zegt:

Hoe kan je dan ook dit zeggen?
. en ik zou zeker niet veranderen van prediking. je geloof 'afvallen'? die standpunten zijn toch niet voor niets genomen? voor de ger. gem. De bijbel is niet veranderd. ben trouwens van de ger.gem.


Sorry dat ik het zeg, maar ik vindt het nog al gekke redenatie. Je zegt eigenlijk dit: ik/wij hebben niet voor nx een standpunt in genomen, nu moeten we daar ook achter blijven staan, we waren het er toen mee eens dus ook nu, onder welke voorwaarde ook.. we zijn bij voorbaat al niet bereid om onze mening/standpunten aan te passen, we hebben ons natuurlijk niet voor niks afgescheiden.

Kom op! en de 1heid is Christus dan, we hebben toch 1 en de zelfde bijbel en de zelfde God. Kunnen we dan samen niet eens over deze dingen nadenken, of lijkt het je beter dat elke christen maar lekker dicht bij zijn eigen gedachte goed blijft? Ik weet zeker dat er op andere kerken net zo veel kritiek te leveren is.

Je moet niet schrikken van kritiek, je moet je niet aangevallen voelen door kritiek. Je moet blij zijn met kritiek, mischien zijn er mensen die de kerk dichter bij de bijbel kunnen brengen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Solus
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:19
Locatie: midden des lands

Berichtdoor Solus » 10 nov 2003 19:18

Sabra schreef:Ik geloof niet dat jongeravonden hier het onderwerp is. Graag reageren op het onderwerp.


Het gaat hier over "de Gereformeerde Gemeenten onder vuur". De jongerenavonden (de organisatoren, althans) hebben het vuur ook geopend op de prediking in de GG. Dus wel degelijk aan de orde in dit topic. Niet om de discussie over jongerenavonden te beginnen, maar om ons af te vragen of de intenties van de organisatoren inderdaad contra GG zijn.
Waarom allemaal zo anti-GG? Zou het vijandschap tegen de ware leer kunnen zijn?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 10 nov 2003 19:29

Kaw schreef:
Solus schreef:2) eerst wordt de ellendekennis doorleefd wil er plaats komen voor Christus


Bijbels niet te verantwoorden. Een voorwaardelijk aanbod van de genade, namelijk een ellendekennis als voorwaarde. Het houdt men bovendien af van Christus.


Hier wordt niet zozeer mee bedoeld dat je pas mag komen als je je ellende kent, maar het wordt vaak gesteld als "Gods gewone weg". Of anders gezegd: die gezond zijn hebben geen dokter nodig, maar die ziek zijn.



Solus schreef:3) er zijn standen in het genadeleven


Ongetwijfeld zijn er standen, maar moeten die uitgedogmatiseerd worden gepreekt tot een gemeente die eerst nog de liefde in Christus moet ontdekken? Waar in de bijbel worden de standen besproken?

Hier heb ik soms ook mn vraagtekens bij, maar het idee erachter is een pastoraal gegeven, wat helaas wel eens gedogmatiseerd wordt. Als je tegen iemand zegt dat gelovigen nooit eens het zicht op Christus kwijt kunnen raken, dan zal zo'n persoon in een twijfelachtige bui het dubbel zwaar hebben. Niet dat ik nu twijfel wil goedpraten.


Solus schreef:4) er is verschil tussen bediening (alle gedoopten) en wezen van het verbond (alleen de gelovigen/uitverkorenen)


En aan de laatsten (de uitverkorenen) mag de genade aangeboden worden.


hmm, is niet echt wat ik gisteren nog hoorde. "Mensen die dat leren zijn vijanden van het evangelie." Citaat uit de preek van een GG-dominee

Solus schreef:Naar Moerkerkens mening willen mensen die kritiek hebben op de GG dat hier minder nadruk op komt te liggen, en meer nadruk op de gelovende mens en het oproepen tot geloof.


Lijkt me gezond. Tenzij iemand me kan uitleggen waarom de 3 van de vorige dingen essentieel zijn voor een gezonde prediking, waarbij de gemeente ten volste wordt gedient.


Als je het dogmatisch stelt kan ik je redelijk volgen, maar nogmaals, het is van oorsprong pastoraal bedoeld, en dan kan het wel zeker essentieel zijn om de "kleinen in de genade" te vertroosten.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 10 nov 2003 20:21

Solus schreef:Waarom allemaal zo anti-GG? Zou het vijandschap tegen de ware leer kunnen zijn?


Dit is een redelijk arrogante opmerking vind ik. Jij verklaart dus de leer van de GerGem als de ware leer. Door redenerend is dus de GerGem de ware kerk. De andere kerkgenootschappen zijn dus allemaal afvalligen van de ware leer en kunnen deze mensen zijn dus verloren.

Ten eerste een leer is helemaal niet belangrijk. Een leer is een bepaalde interpretatie van de bijbel, en niemand kan claimen dat zijn of haar interpretatie de enige juiste interpretie is.

Ten tweede dit standpunt sluit andere mensen van het geloof uit. Hoe arrogant, net alsof God alleen maar werkt in de Gergem in niet in de andere kerkgenootschappen. Ik moet hierbij denken aan de tekst uit het NT waarin gewaarschuwd wordt voor valse profeten.

Ten derde op mijn eerste bijdrage heb je nog niet gereageerd, daar heb ik de vier punten besproken die jij noemde.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 nov 2003 20:55

Ik vind het maar moeilijk. Het kan een aanval van de satan zijn, maar het kan ook juist een waarschuwen zijn van medechristenen.

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 10 nov 2003 21:57

De gergem liggen wel degelijk onder vuur, als het aan mij ligt. De oorzaak is het feit dat de gergem ondertussen sectarische trekjes beginnen te vertonen doordat:
1. Slechts een klein deel van de leden als gelovig gezien wordt
2. Degenen die als gelovig gezien worden garant staan voor de juiste interpretatie van de bijbelse boodschap
3. Er allerlei onbijbelse voorwaarden aan het geloof gesteld worden
4. Niet God, maar de bekeerde mens centraal staat (toelichting: het gaat over 'hoe God een mens bekeert', waarbij meestal meer nadruk ligt op wat de mens ervaart dan op wat God doet)
5. De gergem niet meer de bijbel, maar de eigen interpretatie van de bijbel laten spreken
6. De gergem alle kritiek in het hoekje van 'vijandschap tegen de ware leer' duwen
7. Het (te)veel nadruk leggen op Jezus en Zijn offer als een ketterij beschouwd wordt (zie laatste SB, over de 'Jesus Movement')
8. Het avondmaal, mede onder invloed van de standenleer, door veel gelovigen (in mijn omgeving, GerGem) als 'te heilig' gezien wordt.
9. Het verbond (de doop) puur tot een teken verworden is, en van alle beloften ontdaan.
10. Belijdenis geen belijdenis van het geloof maar van de leer is.
11. Er in de preken vaak meer nadruk ligt op uiterlijke dan innerlijke heiliging.
12. Gelovigen die niet in de gereformeerde traditie staan vaak als verloren beschouwd worden, en niet erkend worden als het lichaam van Christus.
En zo kan ik nog wel even doorgaan; maar dat zou saai zijn :mrgreen:

Oja, ik vergeet nog te vermelden dat onderzoek door psychologen heeft uitgewezen dat mensen die 'in de ellende zitten' vaak (ook?) depressief zijn. Of misschien worden ellende en depressie door elkaar gehaald?????
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Hans
Verkenner
Verkenner
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 mei 2003 13:02

Berichtdoor Hans » 10 nov 2003 22:48

Gershwin schreef:De gergem liggen wel degelijk onder vuur, als het aan mij ligt. De oorzaak is het feit dat de gergem ondertussen sectarische trekjes beginnen te vertonen doordat:
1. Slechts een klein deel van de leden als gelovig gezien wordt
De Reformator Calvijn zag ook heel veel huichelaars in de kerkelijke gemeente. En ook hij kon dat erg duidelijk zeggen. (kan zo gauw geen voorbeeld vinden, maar ik heb het minimaal een keer gelezen in de Inst.) Trouwens geeft Jezus er zelf geen getuigenis van dat velen Hem volgden om de wonderen en met verkeerde motieven? De schare getrouwen was maar klein tijdens zijn rondwandeling. Op zich daarom helemaal niet gek.
Gershwin schreef:2. Degenen die als gelovig gezien worden garant staan voor de juiste interpretatie van de bijbelse boodschap
Tja, dat zullen ze zelf altijd ontkennen, denk ik. Ik ben het in ieder geval nog nooit tegengekomen binnen de GG.
Gershwin schreef:3. Er allerlei onbijbelse voorwaarden aan het geloof gesteld worden
Je doelt waarschijnlijk op ellendekennis ed. In een eerdere topic heb ik duidelijk gemaakt, en nagenoeg iedereen was het er mee eens, dat we niets met Jezus kunnen als we Hem niet nodig hebben. Dat is dus de weg waarlangs God een zondaar tot Christus trekt. Geloven in Christus gaat altijd gepaard met kennis van zonde. Kan jij vanuit de Bijbel een duidelijk tegenvoorbeeld geven? Bovendien is dat het werk van de Heilige Geest om zowel van zonde als van genade te getuigen.
Gershwin schreef:4. Niet God, maar de bekeerde mens centraal staat (toelichting: het gaat over 'hoe God een mens bekeert', waarbij meestal meer nadruk ligt op wat de mens ervaart dan op wat God doet)
Dat is natuurlijk ook een kwestie van receptie, al zal ik niet ontkennen dat dit soms het geval is. Maar de gg waar ik toch regelmatig mag verkeren, valt dit toch wel mee.
Gershwin schreef:5. De gergem niet meer de bijbel, maar de eigen interpretatie van de bijbel laten spreken
dat is wel erg generaliserend, en een aanklacht die wel onder de titel Vader ik klaag u aan zou passen. Dit is werkelijk een lasterlijke aanklacht.
Gershwin schreef:6. De gergem alle kritiek in het hoekje van 'vijandschap tegen de ware leer' duwen
wanneer je overtuigd bent van je gelijk en je tegenstander met arrogantie je tegemoet komt, dan zou ik dat ook zeggen.
Gershwin schreef:7. Het (te)veel nadruk leggen op Jezus en Zijn offer als een ketterij beschouwd wordt (zie laatste SB, over de 'Jesus Movement')
Heb ik niet gelezen, sorry
Gershwin schreef:8. Het avondmaal, mede onder invloed van de standenleer, door veel gelovigen (in mijn omgeving, GerGem) als 'te heilig' gezien wordt.
Ook dat kan in sommige gevallen waar zijn, maar nogmaals: niet generaliseren.
Gershwin schreef:9. Het verbond (de doop) puur tot een teken verworden is, en van alle beloften ontdaan.
het vermoeit me: niet generaliseren. Kijk eens verder dan je neus lang is en kijk ook eerlijk en onbevooroordeeld
Gershwin schreef:10. Belijdenis geen belijdenis van het geloof maar van de leer is.
Ook dat is te kort door de bocht. Zelfs ds. Moerkerken heeft in april meen ik gezegd dat dit niet juist is. nogmaals: probeer eens onbevooroordeeld langer dan je eigen neus te kijken.
Gershwin schreef:11. Er in de preken vaak meer nadruk ligt op uiterlijke dan innerlijke heiliging.
misschien is dit wel een puntje inderdaad.
Gershwin schreef:12. Gelovigen die niet in de gereformeerde traditie staan vaak als verloren beschouwd worden, en niet erkend worden als het lichaam van Christus.
En zo kan ik nog wel even doorgaan; maar dat zou saai zijn
Volgens mij hebben de ZGG veel vruchten op hun werk en erkennen ze dat ook zelf. Lees de Paulus maar eens. Of andere zendingsboeken.
Gershwin schreef:Oja, ik vergeet nog te vermelden dat onderzoek door psychologen heeft uitgewezen dat mensen die 'in de ellende zitten' vaak (ook?) depressief zijn. Of misschien worden ellende en depressie door elkaar gehaald?????
Een wat insinuerende opmerking. Kan een keer voorkomen, kan ook als gevolg van verkeerde prediking. En iedereen die dit overkomt is er een teveel, maar wat voorzichtigheid mag wel.

Hans


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten