Gereformeerde Gemeenten onder vuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Re: gereformeerde gemeenten onder vuur

Berichtdoor caprice » 08 jan 2004 20:36

Night schreef:
Speedy schreef:
Ja en? Schorsen is zeker mogelijk, door hem zijn bediening van Woord en Sacrament af te nemen. Dus er is altijd nog een stap mogelijk.


Lees even na in de DKO wat onder schorsen wordt verstaan, en wat onder emeritering wordt verstaan.
De vraag is of het theoretisch dus wel mogelijk is om een emeritus te schorsen of uit het ambt van predikant te zetten (heeft hij dat ambt namelijk nog na emeritering?).
Interessant om eens in te sturen naar de Saambinder...

Hij heeft dat ambt nog wel na ingang van zijn emeritaat (emeritering?), want een emeritus-predikant mag gewoon nog Woord en Sacrament bedienen.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 08 jan 2004 20:40

@mic schreef:Harinck en van der Zwaag zijn ze wel de laatsten die geschorst zouden moeten worden....

gelukkig dat daar nog geen sprake van is.

*heeft tot zijn grote schrik opeens boeken van een arminiaan op de plank staan*
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Tabitha
Sergeant
Sergeant
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 jul 2003 20:46

Berichtdoor Tabitha » 08 jan 2004 20:42

Night schreef:We praten net alsof ze onder vuur zouden liggen....

T ging om de GerGem...

Ligt die nu onder vuur of niet?

En wordt er teruggevuurd?


Er wordt kritiek op de Gergem uitgeoefend (terecht) door van der Zwaag, Hegger, Blauwendraad, maar ook door de SRA/jongerenavonden.
Er wordt volop teruggevuurd door de gergem (in de saambinder), maar helaas is deze niet tot open gesprek bereid, want de leiding van de jongerenavonden heeft voorgesteld een open gesprek te voeren, maar er kwam geen reactie van de gergem (volgens mij is ds. moerkerken ook niet aanwezig men bespreking Klaas van der Zwaag over toe-eigening des heils?) Dat vind ik uitermate zwak. Dan trekt men zich in de eigen kring terug. Als je zoiets doet, vind ik dat je ook geen kritiek moet leveren
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 jan 2004 20:43

waarom altijd maar trappen tegen de ger. gem of de ger gem in ned?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 08 jan 2004 21:03

Tabitha schreef:Als je zoiets doet, vind ik dat je ook geen kritiek moet leveren

Deze snap ik niet helemaal. Kritiek van buitenaf mag. Daarop reageren of juist niet reageren, er een mening over hebben en die uitdragen..dat mag dan niet? Of begrijp ik je verkeerd?


Dan het volgende....
Volgens mij staat er in de Saambinder een bespreking van het boek van dhr. Van der Zwaag. Men reageert dan toch? Men is daar heel duidelijk, of je het er nu mee eens bent of niet.....

Nog een duwtje:
Is elke organisatie verplicht te reageren op elk stukje aanval, kritiek, ergernis of geschreven stuk wat er belandt? Dient elke organisatie gehoor te geven aan elke roep om reactie?

Een laatste blikje olie dan nog...
Er zijn mensen die kritiek leveren. Men bevindt dat de leer die geleerd wordt niet strookt met hetgeen zij willen leren of lezen in Gods Woord.
Behoren deze mensen, omdat hetgeen wat verschillend is een dermate grot verschil is, nog wel in dat kerkverband thuis?


***
Overigens, ik wil alleen maar de discussie een duwtje geven of in banen leiden....en dus objectief zijn. Her en der wat olie...misschien.. :lol:

***
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Christa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 23 dec 2003 11:30

Berichtdoor Christa » 08 jan 2004 21:19

waarom al dat geschop tegen kerken? Ik weet het ook niet, maar weet je wat beroerd is, wat Hegger, Blaauwendraad, van der Zwaag enz... zeggen is waar. En dat is juist wat pijn doet. Want het gaat over je eigen kerk, en dat willen wij liever niet hebben. De zwakke punten willen we niet onder ogen zien. Waar of niet? Of sla ik de plank nu volledig mis?

En een fusie van gergem en gergeminNed? Ik denk het nog niet. Zover is het nog lang niet. Er is alleen gesproken over gesprekken. Dat hoeft nog niet een fusie te betekenen. Ik vraag me af hoeveel procent van beide kerken daar achter zullen staan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 08 jan 2004 21:45

Night schreef:
Dan inhoudelijk wat jij zegt.
Uiteraard zijn er verschillen in de manier waarop men preekt. Inhoudelijk ook nog.
De vraag is: is het inhoudelijk onjuist...spreekt zo'n dienstknecht kwalijke zaken?
Of moeten we onze gang naar Gods huis laten afhangen van wat we er zelf van vinden of wat we er zelf bij voelen...
Het zijn twee uitersten.

Ikzelf wil in ieder geval mijn kerkgang niet af laten hangen van diegene die er komt. Tot mijn schaamt heb ik soms weleens goed "moeten" / mogen kerken bij diegene waar ik het meest kritiek op had...
Wat nu als ik weggebleven was?

Ik vind het een gevaarlijke zaak wanneer ik zelf vanuit mijn gevoel alles zomaar klakkeloos ga beoordelen en veroordelen. EN van daaruit ga redeneren wat wel en wat niet goed voor me is. Daar rust wat mij betreft geen zegen op.
Wanneer het echt een zorg is, dan wordt het een zorg in je binnenkamer, een gebedszaak.

Natuurlijk heb ik ook weleens mn zorgen en twijfels...
Maar het ligt er denk ik wel aan hoe je met de zaken omgaat....



Ik ga alleen niet naar de kerk als ik een aantal keren onder het Woord van God ben geweest waar een voorganger is geweest die geen Evangelie gebracht heeft. Moet je dan blijven gaan? nee, sorry ik kan dat niet opbrengen. Zo hard dat ik soms inwendig huil omdat die voorganger (nog steeds) zo te keer gaat.
Het gaat je niet in de koude kleren zitten als je ziet dat de kerk toch voor de helft leeg is als die voorganger voor gaat.

Tabitha
Sergeant
Sergeant
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 jul 2003 20:46

Berichtdoor Tabitha » 08 jan 2004 22:44

Night schreef:
Tabitha schreef:Als je zoiets doet, vind ik dat je ook geen kritiek moet leveren

Deze snap ik niet helemaal. Kritiek van buitenaf mag. Daarop reageren of juist niet reageren, er een mening over hebben en die uitdragen..dat mag dan niet? Of begrijp ik je verkeerd?


Dan het volgende....
Volgens mij staat er in de Saambinder een bespreking van het boek van dhr. Van der Zwaag. Men reageert dan toch? Men is daar heel duidelijk, of je het er nu mee eens bent of niet.....

Nog een duwtje:
Is elke organisatie verplicht te reageren op elk stukje aanval, kritiek, ergernis of geschreven stuk wat er belandt? Dient elke organisatie gehoor te geven aan elke roep om reactie?

Een laatste blikje olie dan nog...
Er zijn mensen die kritiek leveren. Men bevindt dat de leer die geleerd wordt niet strookt met hetgeen zij willen leren of lezen in Gods Woord.
Behoren deze mensen, omdat hetgeen wat verschillend is een dermate grot verschil is, nog wel in dat kerkverband thuis?


***
Overigens, ik wil alleen maar de discussie een duwtje geven of in banen leiden....en dus objectief zijn. Her en der wat olie...misschien.. :lol:

***


Natuurlijk mag de saambinder boeken bespreken van mij. Ook mag zij de jongerenavonden bespreken (hoewel dat wel op een wat eenzijdige manier gedaan is). Maar wat ik erg betreur is, dat toen de leiding van de jongerenavonden de gergem heeft gevraagd om een open gesprek te voeren met de gergem, er niet eens gereageerd is door de gergem. Dat vind ik erg negatief. En als je niet in wilt gaan op die verzoeken, vind ik dat de kritiek op de jongerenavonden (die overigens volop reformatorisch zijn) ook wel wat misplaatst. Het is niet mijn bedoeling om tegen de gergem te schoppen, maar ik betreur sommige dingen erg!
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 08 jan 2004 22:55

Jeps..ik snap je..
Zo is het me duidelijk, in ieder geval genuanceerd.

Je hapt niet op mn olie :-)
Maar die was ook algemeen...

Mn reactie was dan ook meer om je ff te prikkelen zeg maar..
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
SDG
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 02 jan 2004 23:29

Berichtdoor SDG » 09 jan 2004 00:18

Christa schreef:waarom al dat geschop tegen kerken? Ik weet het ook niet, maar weet je wat beroerd is, wat Hegger, Blaauwendraad, van der Zwaag enz... zeggen is waar. En dat is juist wat pijn doet. Want het gaat over je eigen kerk, en dat willen wij liever niet hebben. De zwakke punten willen we niet onder ogen zien. Waar of niet? Of sla ik de plank nu volledig mis?

En een fusie van gergem en gergeminNed? Ik denk het nog niet. Zover is het nog lang niet. Er is alleen gesproken over gesprekken. Dat hoeft nog niet een fusie te betekenen. Ik vraag me af hoeveel procent van beide kerken daar achter zullen staan.


Hegger, Blauwendraad, Van der Zwaag: in de Saambinder worden ze successievelijk afgeserveerd.
Fusie van gergem en gergeminNed? Je kunt erop wachten! Reken maar dat de synode van september 2004 de vorderingen dienaangaande zal rapporteren.
En intussen blijft "hogerhand" in de gergem maar ontkennen dat de prediking veranderd is. Nou, onlangs werd bij ons een preek gelezen van de jonge ds. (J.W.) Kersten. Dan hoor je dingen die je tegenwoordig beslist niét meer hoort! Zouden ds. Kattenberg, Vreugdenhil en Van der Net nu toonaangevend zijn geweest in de GerGem, dan was 't niet zo moeilijk. Maar juist zij zijn randfiguren geworden...

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Berichtdoor Kaw » 09 jan 2004 08:10

Night schreef:Dan het volgende....
Volgens mij staat er in de Saambinder een bespreking van het boek van dhr. Van der Zwaag. Men reageert dan toch? Men is daar heel duidelijk, of je het er nu mee eens bent of niet.....


Ja, over dat stukje heb ik me ontiegelijk verbaast.
Ten eerste is het boekje slecht omdat het slecht ingedeelt is. (Lekker zwaar wegent argument.)
Ten tweede klopt het betoog niet want het is niet bijbels. Want in de HC (is dat tegenwoordig de bijbel?) staat zus en zo... (Er wordt niets aangehaald uit v.d.Z's boek waaruit zou blijken dat hij er tegen in gaat.) Ten derde haald hij eenzijdig oudvaders aan. Nou, de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.


Night schreef:Nog een duwtje:
Is elke organisatie verplicht te reageren op elk stukje aanval, kritiek, ergernis of geschreven stuk wat er belandt? Dient elke organisatie gehoor te geven aan elke roep om reactie?


De Saambinder geeft altijd een selectieve reactie. Het is net Eliyahu. Gegronde punten waar ze geen weerwoord op heeft zwijgt ze dood en andere punten worden verdraait gedemoniseerd weergegeven en dan heel theatraal weerlegt.

Night schreef:Een laatste blikje olie dan nog...
Er zijn mensen die kritiek leveren. Men bevindt dat de leer die geleerd wordt niet strookt met hetgeen zij willen leren of lezen in Gods Woord.
Behoren deze mensen, omdat hetgeen wat verschillend is een dermate grot verschil is, nog wel in dat kerkverband thuis?


Of is het kerkverband veranderd? Is wat jij zegt niet: Zo is de situatie nu en als je er niet mee eens bent sodemieter je maar op.

janp
Verkenner
Verkenner
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2003 16:19

Berichtdoor janp » 09 jan 2004 09:33

Kaw schreef:
Night schreef:Dan het volgende....
Volgens mij staat er in de Saambinder een bespreking van het boek van dhr. Van der Zwaag. Men reageert dan toch? Men is daar heel duidelijk, of je het er nu mee eens bent of niet.....


Ja, over dat stukje heb ik me ontiegelijk verbaast.
Ten eerste is het boekje slecht omdat het slecht ingedeelt is. (Lekker zwaar wegent argument.)
Ten tweede klopt het betoog niet want het is niet bijbels. Want in de HC (is dat tegenwoordig de bijbel?) staat zus en zo... (Er wordt niets aangehaald uit v.d.Z's boek waaruit zou blijken dat hij er tegen in gaat.) Ten derde haald hij eenzijdig oudvaders aan. Nou, de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.


Night schreef:Nog een duwtje:
Is elke organisatie verplicht te reageren op elk stukje aanval, kritiek, ergernis of geschreven stuk wat er belandt? Dient elke organisatie gehoor te geven aan elke roep om reactie?


De Saambinder geeft altijd een selectieve reactie. Het is net Eliyahu. Gegronde punten waar ze geen weerwoord op heeft zwijgt ze dood en andere punten worden verdraait gedemoniseerd weergegeven en dan heel theatraal weerlegt.

Night schreef:Een laatste blikje olie dan nog...
Er zijn mensen die kritiek leveren. Men bevindt dat de leer die geleerd wordt niet strookt met hetgeen zij willen leren of lezen in Gods Woord.
Behoren deze mensen, omdat hetgeen wat verschillend is een dermate grot verschil is, nog wel in dat kerkverband thuis?


Of is het kerkverband veranderd? Is wat jij zegt niet: Zo is de situatie nu en als je er niet mee eens bent sodemieter je maar op.


Dat heeft mij helemaal niet verbaasd. Moerkerken had de recensie al eerder in de Saambinder aangekondigd.
En omdat dr. Van Vlastuin tijdens de presentatie van het boek ook al had gevraagd om deel 2, waarbij de bevinding aan bod zou moeten komen, kun je al op je klompen aanvoelen hoe de recensie ongeveer zal zijn. Een recensie van een boek van meer dan 1000 pagina's is altijd selectief. Ds. De Wit probeert zich op (uiteraard op voor hem wezenlijke) punten te concentreren, waarbij hij het functioneren van de kennis der ellende mist in het boek. Als je je niet kunt vinden in de algemene lijn van de GG, dan zul je je vaak verbazen over de Saambinder.

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 09 jan 2004 17:00

Kaw schreef:Of is het kerkverband veranderd? Is wat jij zegt niet: Zo is de situatie nu en als je er niet mee eens bent sodemieter je maar op.


Let wel: bij alles wat ik zeg geef ik weer wat ik her en der hoor, niet wat mijn mening is. Ik denk dat het goed is om zo objectief mogelijk te blijven alhier.

Dat laatste heb ik dus weleens gehoord. Vandaar dit balletje.
Ik denk niet dat dat de oplossing is.
Aan de andere kant: neem Eliyahu, je noemt de naam tenslotte weer (hoelang istie al niet gesignaleerd? :-) ) mag hier best van alles verkondigen, we luisteren ernaar, maar doen er vervolgens niets mee. Alstie het verder niet met ons christenen eens is gedogen we m, maar m een grote stem geven: nee.
Is met het voorgaande wat ik noem niet hetzelfde aan de hand?

Voorts een link naar de politiek...dr is zoveel verscheidenheid, iedereen zoekt op bij welke partij hij zich het prettigst voelt. Ik ga niet bij de LPF blijven hangen en door diverse zaken de partij van binnen uithollen...

Let wel..ik geef redeneringen aan die ik gehoord heb...
Blijkbaar zijn er toch diverse gezichtspunten.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
cire
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 20 jun 2003 21:37
Locatie: Leiden

Berichtdoor cire » 10 jan 2004 18:18

SDG schreef:En intussen blijft "hogerhand" in de gergem maar ontkennen dat de prediking veranderd is. Nou, onlangs werd bij ons een preek gelezen van de jonge ds. (J.W.) Kersten. Dan hoor je dingen die je tegenwoordig beslist niét meer hoort!


Ik denk niet dat Kersten junior representatitief is voor toen. Volgens mij was hij een behoorlijk buitenbeentje.

Naar mijn mening positief, maar dat neemt niet weg dat je naar aanleiding van zijn preken kunt zeggen dat de kerk is veranderd.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 10 jan 2004 19:16

Ik las op een ander forum een stuk wat in BWP staat van deze week. Ik denk dat ds. Den Butter in het stukje over de Ger.Gem. heel duidelijk is wat er niet goed aan de boekbespreking van de Saambinder is !!


WAAR GAAN WE HEEN?

Bij de overgang in het nieuwe jaar komen allerlei vragen onweerstaanbaar bij ons boven: Hoe zal het gaan? Wat zullen we meemaken? Vragen die we kunnen stellen met betrekking tot ons persoonlijk leven of met betrekking tot wat er zal gaan gebeuren in deze wereld in de verhouding tussen de volkeren en in allerlei andere verbanden. We kunnen die vragen ook stellen met het oog op de kerkelijke situatie. Dat laatste willen we doen in dit artikel.

Het is duidelijk, dat we op die vragen niet met stelligheid een antwoord kunnen geven. En als we al menen, dat er bepaalde tendensen zijn, die in een zekere richting wijzen, dan zullen we nog voorzichtig moeten zijn in onze beweringen. We dragen geen van allen de profetenmantel. Maar bij alle voorzichtigheid en bescheidenheid die ons past zijn er toch wel een paar opmerkingen te maken. Ook wat betreft de situatie van de kerken in ons land.

Verwarring
Om te beginnen is voor ieder wel duidelijk, dat we het jaar 2003 afgesloten hebben te midden van veel verwarring op kerkelijk terrein. Wellicht zal de geschiedenis eens aantonen, dat het jaar 2003 de algehele verwarring, die er al was, alleen nog maar groter gemaakt heeft. Met die verwarring gaan we dus het nieuwe jaar binnen. Zal 2004 de oplossing brengen? Of zal ook in dit jaar de verwarring nog groter worden?

Genoemde verwarring is voor een groot deel te danken aan de onderlinge verdeeldheid in de kerken. Verdeeldheid, niet alleen uitkomend in het feit, dat er nog altijd verschillende kerken naast elkaar voortleven, ook al noemen die kerken zich allemaal gereformeerd. Maar ook verdeeldheid binnen de bestaande kerken. Wie is het nog met wie eens? Om in het klein te beginnen, 2003 liet zien dat er een scheuring ontstond binnen de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt. Het was weliswaar een scheuring die in omvang beperkt is gebleven, maar dat betekent niet dat degenen, die binnen het kerkverband bleven, allemaal gelukkig zijn met de koers die deze kerken varen. Alleen een scheuring is ook nog al wat .... Daar is niet iedereen zo snel aan toe. Denk alleen aan de consequenties die zoiets heeft.... Het kan echter niet ontkend worden, dat er in de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt heel wat op drift is geraakt en dat lang en enthousiast gehuldigde principes door velen zijn ingeruild voor modernere ideeën, die in sommige gevallen zelfs weinig meer over hebben van wat altijd als gereformeerd werd gezien. Er waait in deze kerken een stevige evangelische wind, met alle gevolgen van dien. En velen in die kerken houden hun hart vast. Hoe dat verder gaan zal?

Ned. Herv. Kerk
Van ingrijpender betekenis is wat er gebeurd is in de Nederlandse Hervormde Kerk die sinds 12 december 2003 officieel aan het fuseren is met twee andere kerken in ons land. Zonder aarzeling zeg ik dat het besluit dat op genoemde datum werd genomen niet alleen zeer ingrijpend is, maar ook uitermate triest. Vooral als we letten op de wijze waarop deze kerkfusie tot stand is gekomen. Daar was niets geestelijks bij, ook al wilde men de Heere er achteraf nog voor denken en al liet de secretaris-generaal van de hervormde synode een 'Goddank' horen.

Het in- en in-trieste van dit besluit was dat de 'kerk der vaderen' in ons land - zo wilde men er immers altijd graag van spreken - opgehouden heeft te bestaan, alle beweringen van het tegendeel ten spijt. En de gereformeerde belijdenis heeft binnen de nieuwe kerk geen exclusieve rechten meer. Officieel zijn waarheid en leugen nu vermengd. Een werk Gods? Ook als daar relaties, die God uitdrukkelijk in Zijn Woord veroordeeld heeft, tegen de wil des Heeren kerkelijk gesanctioneerd gaan worden? Maar als het geen werk van God is, wat is het dan wel?

Veel is er over deze zaken al geschreven en gezegd. Harde woorden zijn er ook gesproken, met name aan het adres van hen die menen om der wille van het geweten niet met deze vereniging te mogen en te kunnen meegaan. Zij worden bestempeld als scheurmakers. Hun wordt afscheidingsdenken verweten. Maar dat zij, die tot voor kort hun kerkelijk standpunt steeds hebben verdedigd op grond van de overtuiging dat de Ned. Herv. Kerk nog altijd op haar gereformeerde grondslag kon worden aangesproken, nu hun meegaan in de nieuwe kerk met duidelijk andere argumenten moeten verdedigen, valt niet te ontkennen. Nu is het kennelijk al genoeg als men nog een plaats mag innemen in de plurale kerk en plaatselijk mag blijven wat men meent te moeten zijn. Is dat kerkelijk denken? Ik heb mijn eigen plekje nog .... Hoe lang zal dat trouwens getolereerd worden? En is het hebben van een eigen plekje ook iets waar de Koning der kerk tevreden mee kan zijn?

Maar waar moet het nu heen? Waar loopt het straks op uit? Begin mei krijgt alles zijn beslag. In die planning zal wel geen verandering meer komen. De uiterste pogingen die van de kant van bezwaarde kerkenraden worden ondernomen om nog een verandering in denken bij het moderamen van de hervormde synode te bewerken zullen naar verwacht mag worden geen resultaat opleveren. Aan die deur is al zo vaak geklopt. Tevergeefs... Het is ook wel duidelijk geworden uit de hautaine houding van verschillende leidinggevenden dat Been ander standpunt zal worden gedoogd.

Gaan er straks gemeenten scheuren? Dat kan bijna niet anders. Zullen er processen gevoerd gaan worden over de kerkelijke goederen? Ook dat kan bijna niet anders. En hoe zullen de conflicten behandeld worden? De geschiedenis heeft al zo vaak geleerd, dat kerkelijke conflicten vaak heftig kunnen zijn. Trouwens, er hebben zich in verschillende gemeenten omtrent deze dingen soms al pijnlijke situaties voorgedaan. Soms mede veroorzaakt door tendentieuze voorlichting.

We geloven dat er zullen zijn, die straks te goeder trouw de nieuwe kerk worden binnen gevoerd, en die wellicht later tot de ontdekking komen, dat ze ook plaatselijk niet meer zullen kunnen blijven wat ze krachtens hun gewetensovertuiging zouden moeten zijn. Naar hen vooral gaat ons hart uit. Maar zeker ook naar hen, die zolang tevergeefs geprobeerd hebben de kerkelijke instanties te bewegen niet tot deze desastreuze stap te komen en die - nu de stap toch gezet is - voor God en hun geweten hun synode hierin niet kunnen volgen. Omdat ze niet kunnen geloven, dat de kerkelijke vergadering in deze beslissing door Gods Geest is geleid. We bidden God om wijsheid en voorzichtigheid voor allen die nu geroepen worden om leiding te geven. Moge Hij de weg wijzen om in getrouwheid kerk to zijn, ook al kost dat pijn en veroorzaakt het verdriet.

Geref. Gemeenten
En dan is er nog een kerkgemeenschap waar de dingen niet eenvoudig liggen. Ik doel op de Gereformeerde Gemeenten. AI geruime tijd is het binnen deze kerken ook onrustig. Weliswaar is dat een onrust van geheel andere aard dan die binnen de kringen van de gereformeerde belijders in de Ned. Herv. Kerk, maar ook de daar heersende onrust is niet gering. Er zijn ernstige vragen gesteld. Vragen die regelrecht te maken hebben met de prediking van het Evangelie en daarin met de geestelijke leiding die gegeven wordt aan de gemeenten. Legitieme vragen mijns inziens.

Met het stellen van die vragen is niets mis. Als ons rekenschap gevraagd wordt waarom we preken zoals we preken, dan hoeven we echt niet te schromen om daarover verantwoording of te leggen. Zelfs niet al zouden we van overtuiging zijn, dat de vragen vanuit een verkeerde geest gesteld zijn en op de verkeerde manier aan de orde zijn gekomen. Over het hoe van de prediking behoeft geen enkele prediker aarzelend te doen.
Daarom heb ik enige tijd geleden ook gepleit voor een open en eerlijk gesprek, mede ook omdat wij in onze eigen kring bij zo'n gesprek zelf ook belang hebben. Want vele van de in de Geref. Gemeenten levende vragen kunnen ook onder ons leven. In de kring van ons blad is er toch niet zonder reden een bepaalde verbondenheid met de Geref. Gemeenten.

Helaas vrees ik, dat er van zo'n gesprek toch weinig zal komen. Waarom ik dat vrees? Als ik zie hoe het lijvige boek van dr. K. van der Zwaag - recentelijk uitvoerig besproken in ons blad - binnen de kringen van de Geref. Gemeenten wordt behandeld en in "De Saambinder" wordt gerecenseerd, ontvalt me de moed. Die benadering is niet alleen erg onwelwillend, maar ook onheus. De eerlijke bedoelingen worden miskend en op de serieuze vragen die aan de orde gesteld worden, wordt met geen woord ingegaan. Op deze manier neemt men de onrust echt niet weg. Eerder zorgt deze manier van doen voor nog meer interne vervreemding. Kan er geen andere toon getroffen worden? Mogelijk zit Van der Zwaag er helemaal naast met zijn boek. Maar dat is dan toch op een eerlijke manier aan te tonen, zonder gebruik te maken van oneigenlijke argumenten?

Bovendien, als een kerk in haar prediking - terecht - haar leden oproept tot zelfonderzoek, zal dan die kerk zelf ook niet aan zelfonderzoek moeten doen? Aandringen op zelfonderzoek dient te gebeuren op een heel concrete wijze en niet in vage termen. Welnu, als er dan concrete vragen gesteld worden die alles te maken hebben met het rechte functioneren van de prediking, laten we dan een eerlijk antwoord niet uit de weg gaan. Van harte hoop ik dat de wind uit een andere hoek gaat waaen en dat zal blijken dat de Gereformeerde Gemeenten zich niet, zoals zij dat in het verleden ook wet gedaan hebben, in een situatie manoevreren, waarin alleen nog met tuchtmaatregelen een oplossing geforceerd kan worden. Geve de Heere dat in dit opzicht het jaar 2004 zal kunnen getuigen van een andere benadering. Tot heil van deze kerken!

Chr. Geref. Kerken
En onze eigen kerken? Hoe zal het gaan in dit nieuwe jaar dat voor ons weer een synodejaar zal zijn? Het afgelopen jaar is zonder grote schokken verlopen.

Er waren plaatselijk wel wat ongeregeldheden en mensen hebben persoonlijk zo wel hun moeten en zorgen gevend ook met de ontwikkelingen van onze kerken, maar als kerkverband hebben we een betrekkelijk rustig jaar gehad.

Er kwam in het begin van dit jaar wat opschudding rondom een brief van een aantal predikanten die betrekking had op de relatie van onze kerken tot de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt, maar dat was van voorbijgaande aard. Maar welk beeld zal 2004 te zien geven?

In het verleden waren jaren waarin de generale synode samenkwam jaren waarin een bepaalde spanning werd gevoeld. Immers, besluiten van de Generale Synode kunnen verstrekkende gevolgen hebben. En we ons als kerken nog sterk aan elkaar verbonden wisten was zo'n Synode dan ook best iets waar heel de kerk zich bij betrokken wilt.

Thans ligt dat wel een beetje anders. De praktijk laat zien dat het gebeuren op een synode veel verder verwijderd is van het gemiddelde kerklid dan vroeger. En de besluiten die genomen worden? Ach we zullen wel zien... Ze kunnen daar zoveel besluiten. Zijn we het er mee eens, okay. En anders gaan we toch onze eigen gang....

Overdrijf ik nu? Ik meen in ieder geval dat deze mentaliteit almeer te bespeuren is. Daar konden de synoden zelf wel eens aan meegewerkt hebben. Door besluiten te nemen die op verschillende manieren konden worden uitgelegd. Of door beslissingen te nemen, die al te zeer het karakter droegen van een mager compromis. Dan gaat het respect natuurlijk verloren. Als de synode van dit jaar weer net zo handelt, dan zal het aan staande gebeuren in Nunspeet nog verder van de kerken of gaan staan. Daarom mogen we wel hopen en bidden om duidelijke beslissingen. Ook in de aangelegen zaken als onder andere de contacten met de Gereformeerde Kerken-Vrijgemaakt en de Nederlands Gereformeerde Kerken. We moeten goed weten wat we hiermee willen. En mede in het licht van de genoemde zaken moeten we als kerken ook goed weten wat met met onszelf willen. Wat betekent het om in 2004 Christelijk Gereformeerd te zijn en dat ook te willen blijven. Tenzij we van mening zijn, dat de zaken, die in 1892 en volgende jaren onopgeefbaar waren, niet langer van doorslaggevend belang zijn. Of weten we een andere oplossing om waarlijk te willen voldoen aan de eisen die Gods Woord aan een kerkelijk samenleven stelt. Maar laten we daarin toch vooral duidelijk zijn. En God vragen om Zijn Geest, die alleen in het rechte spoor kan leiden.

ds. P. den Butter (Bewaar het Pand, 39e jaargang, nr. 1, donderdag 8 januari 2004)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 81 gasten