reactie vd kerk bij relatie....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

reactie vd kerk bij relatie....

Berichtdoor parkiet » 07 nov 2003 23:28

Een klein vraagje... hoe staat 'de kerk' bij jullie er tegenover als je een relatie zou krijgen met iemand van een heeeeeel andere kerk?... Ik weet dat er bij ons (gereformeerd vrijgemaakt) een jongen bijna geen belijdenis mocht doen omdat hij regelmatig met zijn vriendin (baptist) mee naar de kerk ging.
Maar de vraag is dus: hoe staan ze bij jullie iin de kerk tegenover een relatie met iemand van een andere kerk?
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

joris

Berichtdoor joris » 07 nov 2003 23:29

ha mijn zus is speciaal voor ahar huwelijk lid geworden van een nederlands gereformeerde kerk. Ze wilden allebei in de kerk trouwen, amar hij was nog geen lid dus mochten ze niet trouwen. Belachelijk natuurlijk.
inmijn huidige gemeente wijzen ze je op de moeilijkheden die het met zich mee kan brengen als de verchillen heel groot zijn. En op de voordelen van het hebben van aeenzelfde gemeente.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 08 nov 2003 00:02

Ik kan niet zeggen dat de kerk waarin ik zit, bovenop de relaties zit van mensen uit verschillende kerken. Als er een heel groot verschil is tussen de kerken, dan zal de kerk daar wel op wijzen. Maar ze zullen niet voor je beslissen wat je moet doen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 nov 2003 00:58

ow mag ik niet trouwen als ik bij jullie geen lid ben?
nou ja dan wordt ik toch ff lid...

Dit heeft toch geen enkele nut, trouwen doe je met elkaar en met God.

(hoe ze er bij ons tegen over staan weet ik niet)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 08 nov 2003 08:44

hijwel schreef:ow mag ik niet trouwen als ik bij jullie geen lid ben?

zelfs effe lid wordne lukt niet, hijwel. Ts volledig dichtgetimmerd, er mocht eens een wolf in schaapskleren bnnenkomen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 nov 2003 10:26

joris schreef:
hijwel schreef:ow mag ik niet trouwen als ik bij jullie geen lid ben?

zelfs effe lid wordne lukt niet, hijwel. Ts volledig dichtgetimmerd, er mocht eens een wolf in schaapskleren bnnenkomen.

Ow??
Is dat waar christen het altijd over hebben?
Over die openheid en liefde waarmee God je staat op te wachten wie je ook bent wat voor huidskleur je ook hebt, van welke kerk je ook bent?
Is dat de openstaande handen van Jezus voor tolenaren.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 08 nov 2003 10:31

yep, daarom ben ik ook geen lid meer. (een van de redenen)

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 08 nov 2003 11:18

Haha... Parkiet, dan zou ik maar snel bij die kerk weggaan...

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 08 nov 2003 12:12

ik had ook nooit gedacht dat ze in mijn kerk op zo'n manier zouden reageren...... echt erg stom..... denk dat ik idd weg zou gaan als ik in zo'n situatie terecht zou komen.... maar ja, daar zou ik op die manier ook niet blij van worden.... n beetje een bittere bijsmaak aan je relatie/huwelijk :?
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 08 nov 2003 12:32

Rare kerk. Maar zo zijn er natuurlijk ook kerkgenootschappen waar je openbare schuldbelijdenis moet doen wanneer je als meisje zwanger raakt voor je trouwdag. Dat vind ik ook rare kerken.

garry

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 nov 2003 13:22

In de gkv mag je niet trouwen als je niet beiden belijdend lid van die kerk bent (en ook geen kindjes laten dopen volgens mij). Ze willen daarmee 'problemen voorkomen'. Ik ben belijdend lid van een SoW-kerk, maar als ik gkv-lid zou willen worden, moet ik eerst 'gewogen worden' door de kerkenraad. In de SoW-kerk kan zo ongeveer alles (dat is ook niet altijd goed hoor). Dus als we over drie jaartjes willen trouwen en we hebben nog niet samen een kerk uitgekozen (dat kan best als we nog niet zo bekend zijn in de plaats waar we gaan wonen), dan kunnen we gelukkig toch in de kerk trouwen, namelijk in de kerk van mijn ouders. Het schijnt trouwens gewoonte te zijn om in de woonplaats van de ouders van het meisje te trouwen ;)

Toen wij een meel stuurden naar de dominee van de gkv om te vragen hoe ik eventueel lid zou kunnen worden, kregen we een meel terug waarin stond dat we wel goed moesten praten over hoe we later samen een kerk zouden gaan uitzoeken, zodat we niet vlak voor onze trouwdag erachter zouden komen dat dat onmogelijk zou zijn. Ik vond het wel een beetje belerend, maar ook goed dat die dominee ons daarop wees. Hij wist natuurlijk niet dat wij het daar al lang en breed over gehad hadden. Onze ouders hadden ons er ook al op gewezen dat we daarop moesten letten: zijn ouders omdat gkv'ers vaak erg aan hun kerk gehecht zijn, mijn ouders om dezelfde reden ;)

In de SoW-kerk is nu een gespreksgroep voor mensen die getrouwd zijn met een niet-christen. Dus daar vinden ze het allang mooi als je een christen-vriend hebt. Er zijn regelmatig doopouders waarvan de ene wel gelooft (meestal de mama) en de andere niet. Die andere krijgt dan ook alternatieve doopvragen. Ik heb hier wel zo mijn bedenkingen bij, veel van deze ouders zie je namelijk nooit meer terug in de kerk.

Ok ik dwaal af, mijn posting is zo wel lang genoeg ;)

Terug naar “Archief”