In de gkv mag je niet trouwen als je niet beiden belijdend lid van die kerk bent (en ook geen kindjes laten dopen volgens mij). Ze willen daarmee 'problemen voorkomen'. Ik ben belijdend lid van een SoW-kerk, maar als ik gkv-lid zou willen worden, moet ik eerst 'gewogen worden' door de kerkenraad. In de SoW-kerk kan zo ongeveer alles (dat is ook niet altijd goed hoor). Dus als we over drie jaartjes willen trouwen en we hebben nog niet samen een kerk uitgekozen (dat kan best als we nog niet zo bekend zijn in de plaats waar we gaan wonen), dan kunnen we gelukkig toch in de kerk trouwen, namelijk in de kerk van mijn ouders. Het schijnt trouwens gewoonte te zijn om in de woonplaats van de ouders van het meisje te trouwen
Toen wij een meel stuurden naar de dominee van de gkv om te vragen hoe ik eventueel lid zou kunnen worden, kregen we een meel terug waarin stond dat we wel goed moesten praten over hoe we later samen een kerk zouden gaan uitzoeken, zodat we niet vlak voor onze trouwdag erachter zouden komen dat dat onmogelijk zou zijn. Ik vond het wel een beetje belerend, maar ook goed dat die dominee ons daarop wees. Hij wist natuurlijk niet dat wij het daar al lang en breed over gehad hadden. Onze ouders hadden ons er ook al op gewezen dat we daarop moesten letten: zijn ouders omdat gkv'ers vaak erg aan hun kerk gehecht zijn, mijn ouders om dezelfde reden
In de SoW-kerk is nu een gespreksgroep voor mensen die getrouwd zijn met een niet-christen. Dus daar vinden ze het allang mooi als je een christen-vriend hebt. Er zijn regelmatig doopouders waarvan de ene wel gelooft (meestal de mama) en de andere niet. Die andere krijgt dan ook alternatieve doopvragen. Ik heb hier wel zo mijn bedenkingen bij, veel van deze ouders zie je namelijk nooit meer terug in de kerk.
Ok ik dwaal af, mijn posting is zo wel lang genoeg