Dordtse leerregels

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Dordtse leerregels

Berichtdoor Klaas » 07 nov 2003 20:45

Hans stelde ergens voor om, bij voldoende belangstelling, de Dordtse Leerregels eens door te nemen. Bij deze een aanzet, of er voldoende belangstelling is zien we vanzelf ;-)

De Dordtse Leerregels, kennen we ze? Onderschrijven we ze. Hebben we er grote vraagtekens bij? Zijn ze bijbelgetrouw? Om over deze antwoorden na te denken stel ik voor dat we de Leerregels (DL in het evrvolg) stuk voor stuk doornemen. Hoe de discussie zal verlopen moeten we natuurlijk nog zien, maar dat het een puinhoop kan worden staat vast ;-) Daarom stel ik voor dat een ieder die reageert dat to the point doet. Gelieve geen losse flodders te plaatsen als 'je kunt je veel beter bezighouden met ....' e.d. Ook als je meeleest en niet echt wilt deelnemen is het misschien wel aardig om toch even te posten of je het wel of niet met een bepaald artikel eens bent. Post in dat geval gewoon 'wel mee eens' of 'niet mee eens'. Ik vind het nl wel interessant om te weten hoe de DL uberhaupt 'liggen' in christelijk Nederland.

OK, genoeg inleiding latenwe beginnen met het eerste hoofdstuk, eerste artikel. Voor de duidelijkheid doe ik dat in een nieuw bericht.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 07 nov 2003 20:46

HOOFDSTUK 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

1-1. Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23). En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Harold
Mineur
Mineur
Berichten: 195
Lid geworden op: 27 jul 2003 22:24

Berichtdoor Harold » 07 nov 2003 20:58

interessante topic Klaas,

Artikel 1

Hier kan ik geen argumenten tegen in brengen, echter deze leerregel roept vragen op.

Zou God zichzelf geen ongelijk hebben aangedaan indien hij de gehele mensheid exclusief en iedereen had willen verdoemen, wat had de schepping dan voor zin. Enkel en alleen gerechtvaardigde saddisme mischien?
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 07 nov 2003 21:32

Harold schreef:

Zou God zichzelf geen ongelijk hebben aangedaan indien hij de gehele mensheid exclusief en iedereen had willen verdoemen, wat had de schepping dan voor zin. Enkel en alleen gerechtvaardigde saddisme mischien?


Nee, zeker niet. God is rechtvaardig en moet aan Zijn eer komen. Als dat niet kan door genade, dan zal dat zijn door de verdoemenis.
Verder vind ik niet dat je zo'n vraag als deze kunt stellen. Wij kunnen niet voor God denken. Het is toch ook ongelooflijk dat Hij Zijn heilige enige Zoon heeft gezonden om voor onze zonden te betalen? Dit zou niemand anders doen. Wie wil er nu de kruisdood sterven voor anderen die continu zondigen en jouw in je hart pijn doen?
Gods wegen zijn hoger dan onze wegen. Zijn gedachten zijn hoger dan onze gedachten. We kunnen niet denken: Wat als God dit of dat had gedaan...?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 07 nov 2003 21:38

Als antwoord of ik het eens ben met het eerste artikel, zeg ik volmondig: Ja. Wij zijn geen eigenaren van ons zelf. We zijn door God gemaakt en zijn dus van Hem. God mag beslissen wat Hij met ons doet. Bovendien zitten wij zo boordevol zonden dat we die alleen zelf kunnen betalen met onze dood en de eeuwige straf die daar op volgt. Wat is God groot, dat Hij ons ondanks al onze zonden en tekortkomingen nog Zijn Zoon heeft gegeven! Ik geloof wel, dat je moet leren in zien, dat het inderdaad rechtvaardig zou zijn, als God je in de verdoemenis zou werpen. Dat je leert in zien dat je zelf totaal geen recht ergens op hebt. En al helemaal niet op het eeuwige leven!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

joris

Berichtdoor joris » 07 nov 2003 22:50

Klaas schreef:HOOFDSTUK 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

1-1. Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23). En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).
ja mee eens. Alleen staan de aangehaalde bijbelteksten in zo''n context in de bijbel dat ze juist de genade van God laten zien en niet de eerlijkheid om de wereld in de zonde te laten liggen.
Zo alleen art 1.1 lezende denk ik: het was niet Gods doel om mensen te scheppne. HEt was Gods doel om mensen te scheppen die Hem zouden dienen. dus de gedachte dat God tevreden zou zijn met zondige mensen vind ik een domme gedachte.

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 07 nov 2003 22:59

Joris schreef:

Zo alleen art 1.1 lezende denk ik: het was niet Gods doel om mensen te scheppne. HEt was Gods doel om mensen te scheppen die Hem zouden dienen. dus de gedachte dat God tevreden zou zijn met zondige mensen vind ik een domme gedachte.


Als dit laatste op mijn reactie slaat: Zo heb ik het niet bedoelt.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

joris

Berichtdoor joris » 07 nov 2003 23:07

bloempie19 schreef:Joris schreef:

Zo alleen art 1.1 lezende denk ik: het was niet Gods doel om mensen te scheppne. HEt was Gods doel om mensen te scheppen die Hem zouden dienen. dus de gedachte dat God tevreden zou zijn met zondige mensen vind ik een domme gedachte.


Als dit laatste op mijn reactie slaat: Zo heb ik het niet bedoelt.
nee ik reageer sec o phet artikel.

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 07 nov 2003 23:09

Ow, oke!! :mrgreen:
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 08 nov 2003 10:51

Harold schreef:interessante topic Klaas,

Artikel 1

Hier kan ik geen argumenten tegen in brengen, echter deze leerregel roept vragen op.

Zou God zichzelf geen ongelijk hebben aangedaan indien hij de gehele mensheid exclusief en iedereen had willen verdoemen, wat had de schepping dan voor zin. Enkel en alleen gerechtvaardigde saddisme mischien?


Inderdaad, en daarom is het ook heel gelukkig dat God geen gebruik maakt van Zijn recht, maar de straf die wij verdiend hebben Zelf gedragen heeft, waardoor wij, als wij om vergeving vragen voor onze zonden, dat ook krijgen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
garry
Verkenner
Verkenner
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 mei 2003 21:30
Locatie: westelijk Utrecht

Berichtdoor garry » 08 nov 2003 12:29

Ik heb moeite met deze regel, vooral omdat deze is gebaseerd op de interpretatie van Paulus. Ik zie zelf een hele scherpe scheiding tussen het evangelie en de brieven die Paulus aan de gemeenten schreef. Regelmatig vraag ik me af hoe onze religie en ons geloven eruit zou zien als we die brieven helemaal niet kenden? Waar zouden we dan in geloven? Hoe zouden we moeilijke dingen als 'uitverkiezing' zien? Waarom worden veel vaker de opvattingen van Paulus geciteerd dan de woorden van Jezus?

Jezus wordt geconfronteerd met iemand die openlijk heeft gezondigd. Hij stuurt deze persoon weg met de woorden: 'ga heen en zondig niet weer'. Kennelijk is dat genoeg. Jezus begint niet met 'weet gij dat gij in Adam des vloeks en eeuwigen doods zijt schuldig geworden'. Nee, beter je leven en meer hoeft niet.

Ik vind deze regel daarom veel te zwaar aangezet en (als je er gevoelig voor bent) een aanleiding voor een forse depressie.

garry

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 08 nov 2003 13:59

garry schreef:Ik heb moeite met deze regel, vooral omdat deze is gebaseerd op de interpretatie van Paulus. Ik zie zelf een hele scherpe scheiding tussen het evangelie en de brieven die Paulus aan de gemeenten schreef. Regelmatig vraag ik me af hoe onze religie en ons geloven eruit zou zien als we die brieven helemaal niet kenden? Waar zouden we dan in geloven? Hoe zouden we moeilijke dingen als 'uitverkiezing' zien? Waarom worden veel vaker de opvattingen van Paulus geciteerd dan de woorden van Jezus?

Jezus wordt geconfronteerd met iemand die openlijk heeft gezondigd. Hij stuurt deze persoon weg met de woorden: 'ga heen en zondig niet weer'. Kennelijk is dat genoeg. Jezus begint niet met 'weet gij dat gij in Adam des vloeks en eeuwigen doods zijt schuldig geworden'. Nee, beter je leven en meer hoeft niet.

Ik vind deze regel daarom veel te zwaar aangezet en (als je er gevoelig voor bent) een aanleiding voor een forse depressie.

garry


Ik geloof dat de bijbel het Woord van God is. De schrijvers zijn allemaal geinspireerd door de Heilige Geest. God wilde dat dit in de Bijbel kwam te staan. Dan moet je niet gaan twijfelen of het waar is wat Paulus zegt. Je twijfelt dan dus ook aan Gods Woord.

Verder vind ik het niet goed als jij zegt: Beter je leven en meer hoeft niet. God schenkt uit genade het eeuwige leven. Daar zit niets van ons zelf bij. Door goede werken kunnen wij niet zalig worden. Dat is vaak moeilijk voor ons, omdat we graag het leven in onze eigen handen houden. Maar we moeten ons aan God overgeven.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

joris

Berichtdoor joris » 08 nov 2003 14:14

uik gelloof dat ik wel met je mee kan gaan , garry. Zit er voor jou een verschil in de brieven die geschrevne zijn aan de joden en die geschreven zijn aan de christenen uit de heidenen? Daar voel ik me meer meeverwant namelijk.

Solus
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:19
Locatie: midden des lands

Berichtdoor Solus » 08 nov 2003 15:10

Ik ben het van harte eens met alle Dordtse leerregels, en wie dat niet is, begeeft zich simpelweg buiten het gereformeerde spoor.
Lijkt me gevaarlijk, als je miskent dat God in Nederland gewerkt heeft door de planting van een kerk, en door het werk van gezaghebbende en godzalige mannen zoals de predikanten en professoren die betrokken waren bij het opstellen van de Dordtse leerregels.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 08 nov 2003 15:30

Eens met art. 1.1 ...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 74 gasten