Onvoorwaardelijk aanbod van genade onder vuur.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 05 nov 2003 12:34

Kaw schreef:
Johnny_Camaro schreef:
Kaw schreef:Maar wat doet het er toe waar en wanneer God Zijn verbonden sloot. Het gaat er om dat je overtuigt wordt van de noodzaak om deel te hebben aan Jezus' verlossing werk.


Dat ben ik helemaal met je eens!


Dat was overigens geen kritiek op jou, maar meer een soort van schizo-zelfkritiek.

Ik verval namelijk snel in dingen waar dominee's ook last van hebben. Namelijk dat de zorg om het behoud van de naaste verandert in komma$%^#peep#%#peep##^@peep$^#$erij. ;)


Ik vatte het niet op als kritiek hoor :D :)

Gebruikersavatar
Sjaan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 mar 2003 11:44
Locatie: de Bult
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 05 nov 2003 15:20

Johnny-Camaro, ik geloof dat jij een 'aanhanger' bent van de drieverbondenleer. zoals die in de chr. ger. kerken wordt geleerd en Kaw, jij bent een aanhanger van de tweeverbondenleer. Daar is hier op refoweb een poosje geleden een discussie over geweest, duik maar eens in het archief. Misschien dat dat wat opheldering geeft over wat het genadeverbond nu inhoudt en wanneer en met wie het is opgericht. Ook bij de vragen die je hier op refoweb kunt stellen is hier regelmatig een duidelijk overzicht van gegeven, ik denk bij vragen over de verschillen tussen ger. gem. en chr. ger.)
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 05 nov 2003 15:31

Sjaan schreef:Johnny-Camaro, ik geloof dat jij een 'aanhanger' bent van de drieverbondenleer. zoals die in de chr. ger. kerken wordt geleerd en Kaw, jij bent een aanhanger van de tweeverbondenleer. Daar is hier op refoweb een poosje geleden een discussie over geweest, duik maar eens in het archief. Misschien dat dat wat opheldering geeft over wat het genadeverbond nu inhoudt en wanneer en met wie het is opgericht. Ook bij de vragen die je hier op refoweb kunt stellen is hier regelmatig een duidelijk overzicht van gegeven, ik denk bij vragen over de verschillen tussen ger. gem. en chr. ger.)


Ik geloof in 2 verbonden nl. het werkverbond en het genadeverbond

caprice

Berichtdoor caprice » 05 nov 2003 15:33

Kunnen wij 'voorwaarden' niet beter veranderen in 'kenmerken'?

Kaw schreef:God beloofde in de bekende tekst: "Hiel en kop vermorzelen" dat Hij uitkomst zal bieden voor de mens.
Met Abraham richte God de eerste keer een verbond op. Dit was het werkverbond.

Lucas 22:20 Desgelijks ook den drinkbeker na het avondmaal, zeggende: Deze drinkbeker is het nieuwe testament in Mijn bloed, hetwelk voor u vergoten wordt.
Jezus richt hier een nieuw verbond op, namelijk het genadeverbond.

Het werkverbond was toch ingesteld in het paradijs? Adam mocht niet eten van de boom der kennis des goeds en des kwaads? Dat verbond kon hij houden als mens, maar hij heeft het niet gehouden. Toen is het werkverbond verbroken. Wij kunnen niet meer door onze werken zalig worden, en al met Adam heeft God een verbond gemaakt dat eens Zijn Zoon geboren zou worden om voor hem de straf te dragen.

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 05 nov 2003 16:39

Volgens mij was dat niet bij het laatste avondmaal, maar op het moment dat Adam en Eva uit het Paradijs verdreven werden toen ze het werkverbond verbroken hadden. Anders was er in die tussenliggende periode geen verbond geweest.
Zie romeinen 4, dat was er wel namelijk het geloof in de belofte dat Jezus (en dus de vervulling van het genadeverbond) zou komen.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 05 nov 2003 16:54

Ik ben dus niet de enige die door de verbonden de belofte niet meer ziet ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 05 nov 2003 17:06

Klaas schreef:Ik ben dus niet de enige die door de verbonden de belofte niet meer ziet ;-)

Klaas
die is wel héél raak... :D

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 05 nov 2003 19:18

Ik vat het maar op als een compliment :wink:
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Berichtdoor Kaw » 06 nov 2003 08:33

Sjaan schreef:Johnny-Camaro, ik geloof dat jij een 'aanhanger' bent van de drieverbondenleer. zoals die in de chr. ger. kerken wordt geleerd en Kaw, jij bent een aanhanger van de tweeverbondenleer. Daar is hier op refoweb een poosje geleden een discussie over geweest, duik maar eens in het archief. Misschien dat dat wat opheldering geeft over wat het genadeverbond nu inhoudt en wanneer en met wie het is opgericht. Ook bij de vragen die je hier op refoweb kunt stellen is hier regelmatig een duidelijk overzicht van gegeven, ik denk bij vragen over de verschillen tussen ger. gem. en chr. ger.)


Hahaaa! Ik ben officieel een 3-verbonder, maar eigenlijk geloof ik maar in 1 verbond en dat is die God met zichzelf sloot en voltrok om ons te redden van onze doodsstaat.

Maar deze topic was nou niet echt bedoelt voor een verbondendiscussie. Ik bedoelde eigenlijk: Wat is nu een onvoorwaardelijk aanbod van genade in de praktijk?
En waarom spreekt de H.C. over het AANNEMEN van de genade, waar velen (zo niet allemaal) binnen de reformatorische kring dit gelooft?

Petertje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 12 jul 2003 01:59

Berichtdoor Petertje » 06 nov 2003 15:28

Kaw schreef:
Sjaan schreef:Johnny-Camaro, ik geloof dat jij een 'aanhanger' bent van de drieverbondenleer. zoals die in de chr. ger. kerken wordt geleerd en Kaw, jij bent een aanhanger van de tweeverbondenleer. Daar is hier op refoweb een poosje geleden een discussie over geweest, duik maar eens in het archief. Misschien dat dat wat opheldering geeft over wat het genadeverbond nu inhoudt en wanneer en met wie het is opgericht. Ook bij de vragen die je hier op refoweb kunt stellen is hier regelmatig een duidelijk overzicht van gegeven, ik denk bij vragen over de verschillen tussen ger. gem. en chr. ger.)


Hahaaa! Ik ben officieel een 3-verbonder, maar eigenlijk geloof ik maar in 1 verbond en dat is die God met zichzelf sloot en voltrok om ons te redden van onze doodsstaat.

Maar deze topic was nou niet echt bedoelt voor een verbondendiscussie. Ik bedoelde eigenlijk: Wat is nu een onvoorwaardelijk aanbod van genade in de praktijk?
En waarom spreekt de H.C. over het AANNEMEN van de genade, waar velen (zo niet allemaal) binnen de reformatorische kring dit gelooft?


Van dit alles krijg ik de neiging om heel hard te gaan gggggggrrrrrrrrrrrrrrrr, dit is niet te geloven. Het is net een plaatje waar we gezellig met zijn allen in een doolhof verstoppertjeaan het spelen zijn, we brabbelen een taal die niemand verstaat maar blijven wel papegaaien, en ondertussen zakken we langzaam met zijn allen het moeras in...
Wat is het einde van dit verhaal? De duivel heeft ons precies op de plaats waar hij ons hebben wil.

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Berichtdoor Kaw » 06 nov 2003 15:34

Petertje schreef:
Kaw schreef:
Sjaan schreef:Johnny-Camaro, ik geloof dat jij een 'aanhanger' bent van de drieverbondenleer. zoals die in de chr. ger. kerken wordt geleerd en Kaw, jij bent een aanhanger van de tweeverbondenleer. Daar is hier op refoweb een poosje geleden een discussie over geweest, duik maar eens in het archief. Misschien dat dat wat opheldering geeft over wat het genadeverbond nu inhoudt en wanneer en met wie het is opgericht. Ook bij de vragen die je hier op refoweb kunt stellen is hier regelmatig een duidelijk overzicht van gegeven, ik denk bij vragen over de verschillen tussen ger. gem. en chr. ger.)


Hahaaa! Ik ben officieel een 3-verbonder, maar eigenlijk geloof ik maar in 1 verbond en dat is die God met zichzelf sloot en voltrok om ons te redden van onze doodsstaat.

Maar deze topic was nou niet echt bedoelt voor een verbondendiscussie. Ik bedoelde eigenlijk: Wat is nu een onvoorwaardelijk aanbod van genade in de praktijk?
En waarom spreekt de H.C. over het AANNEMEN van de genade, waar velen (zo niet allemaal) binnen de reformatorische kring dit gelooft?


Van dit alles krijg ik de neiging om heel hard te gaan gggggggrrrrrrrrrrrrrrrr, dit is niet te geloven. Het is net een plaatje waar we gezellig met zijn allen in een doolhof verstoppertjeaan het spelen zijn, we brabbelen een taal die niemand verstaat maar blijven wel papegaaien, en ondertussen zakken we langzaam met zijn allen het moeras in...
Wat is het einde van dit verhaal? De duivel heeft ons precies op de plaats waar hij ons hebben wil.


En wat is jouwn nuttige bijdrage, in tegenstelling tot de bijdrage van ons?

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 06 nov 2003 15:54

Kaw schreef:En wat is jouwn nuttige bijdrage, in tegenstelling tot de bijdrage van ons?


Idd ja, voor zulke bijdragen hebben we toch Slow Chat :)

Gebruikersavatar
Pim
Mineur
Mineur
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 mei 2003 19:21
Locatie: Gelderland

Berichtdoor Pim » 06 nov 2003 15:58

Sjaan schreef:Johnny-Camaro, ik geloof dat jij een 'aanhanger' bent van de drieverbondenleer. zoals die in de chr. ger. kerken wordt geleerd en Kaw, jij bent een aanhanger van de tweeverbondenleer. Daar is hier op refoweb een poosje geleden een discussie over geweest, duik maar eens in het archief. Misschien dat dat wat opheldering geeft over wat het genadeverbond nu inhoudt en wanneer en met wie het is opgericht. Ook bij de vragen die je hier op refoweb kunt stellen is hier regelmatig een duidelijk overzicht van gegeven, ik denk bij vragen over de verschillen tussen ger. gem. en chr. ger.)


Sjaan, ik geloof in Jezus die voor mijn zonden heeft betaald, en alles wat er over 1, 2, 3, of weet ik hoeveel verbonden bij wordt getheologiseerd zal mij worst zijn! Je geloof hangt toch niet af van het aantal verbonden waarin je gelooft lijkt mij. Daarom vind ik dat toch een beetje voer voor hobbyisten.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 06 nov 2003 16:08

Sjaan schreef:Johnny-Camaro, ik geloof dat jij een 'aanhanger' bent van de drieverbondenleer. zoals die in de chr. ger. kerken wordt geleerd en Kaw, jij bent een aanhanger van de tweeverbondenleer. Daar is hier op refoweb een poosje geleden een discussie over geweest, duik maar eens in het archief. Misschien dat dat wat opheldering geeft over wat het genadeverbond nu inhoudt en wanneer en met wie het is opgericht. Ook bij de vragen die je hier op refoweb kunt stellen is hier regelmatig een duidelijk overzicht van gegeven, ik denk bij vragen over de verschillen tussen ger. gem. en chr. ger.)


Mag ik er even op wijzen dat de CGK geen enkele leeruitspraak heeft gedaan mbt 2 of 3 verbonden. Over het algemeen hebben de meeste predikanten een 3 verbonden leer, maar daarnaast zijn er ook NOG STEEDS predikanten die een 2 verbonden leer navolgen. Dat heeft ook de overkomst van (wijlen) ds. R.Kok aan, die is altijd een 2-verbonden predikant geweest. Bij beide soorten predikanten in de CGK vind je het niet terug in de prediking. Het aanbod van genade is wel essentieel voor de prediking binnen de CGK en dat wordt ook duidelijk verkondigd (tenminste in het behoudende deel van de CGK).

Ds. LW vd Meij heeft 2 jaar terug eens een uitspraak van ds. Smits aangehaald. "Hoe dichter bij de grond, hoe dichter bij HET verbond".

De enige kerken die een uitspraak over het verbond hebben gedaan zijn de Gergem en de Gergem in ned.

Petertje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 12 jul 2003 01:59

Berichtdoor Petertje » 06 nov 2003 16:09

Johnny_Camaro schreef:
Kaw schreef:En wat is jouwn nuttige bijdrage, in tegenstelling tot de bijdrage van ons?


Idd ja, voor zulke bijdragen hebben we toch Slow Chat :)


Sorry, vergeten!! Mijn bijdrage: KRUIP UIT HET MOERAS, droog je goed af, vergeet al die menselijke geschriften, opgeheven vingertjes, emotionele verhandelingen etc. en LEES DE BIJBEL, GELOOF WAT JE LEEST EN VERTEL DAT AAN GOD! HIJ ZAL JE DE WEG WIJZEN NAAR HEM.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten