Goede werken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Goede werken

Berichtdoor surfer » 04 nov 2003 17:09

Waarom wordt er vaak zo krampachtig over gedaan? Alsof goede werken bij voorbaat besmet zijn! Ik denk dat we er veel positiever tegenaan mogen kijken dan meestal het geval is.

Eigenlijk stoor ik me een beetje aan hoe er vaak over de rijke jongeling gesproken wordt. Vergeet niet: er staat 'Jezus beminde hem'. Kom je verder nergens in het evangelie tegen! (mij zegt zoiets wat).

Het is heel goed mogelijk om goede werken te doen omdat je beseft dat ze goed zijn, en niet om iets te verdienen of iemand te zijn. Ook door 'ongelovige' mensen. Het is niet terecht om mensen automatisch in het hokje van werkheiligheid te stoppen, ik vindt daar zelfs een raar luchtje aan zitten.

Zou het niet zo kunnen zijn dat veel mensen zelf geen trek hebben om goede werken te doen, en daarom het doen van goede werken maar afschrijven of toch verdacht maken? Immers, als je zegt dat iemand die ze doet een werkheilige is, die er op eigen kracht wil komen, ben je mooi zelf van de verplichting ontheven....en nog rechtzinnig ook!

martijn249
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor martijn249 » 04 nov 2003 17:13

heb het idee dat ongelovige mensen deze dingen op een veel eerlijke manier benaderen. Er zijn gelovigen die graag goede werken doen voor de buitenwereld. Van " zo kijk mij eens goed zijn''. Die hebben dan een hele verkeerde intentie. Uiteraard is dat ook bij de minder gelovigen. Maar ik ond het wel opvallend

groet martijn

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 04 nov 2003 17:19

Persoonlijk denk ik wel dat je goede werken moet doen, maar het er niet over moet hebben. Dus niet te koop lopen van: kijk eens wat ik weer voor goeds heb gedaan. Jezus zei wel bv: als jij 2 jassen hebt en een ander niks, moet je 1 jas aan die ander geven. Maar ik denk dat je er dan niet over moet praten. Jezus zei ook dat je linkerhand niet hoeft te weten wat je rechterhand geeft.....

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 04 nov 2003 17:23

Nogmaals, een christen die GEEN goede werken doet is volgens mij geen echte christen. Het christendom houdt per definitie in dat er goede werken worden gedaan.

Ten tijde van de reformatie waren er inderdaad veel mistoestanden in de RK-kerk en werd zaligheid afgekocht.

Maar beste mensen, we leven anno 2003 en de gereformeerde gezindte moet eens af van dat krampachtig gedoe rond "goede werken".

Het maakt niet uit waarom iemand goede werken doet, als ze maar intrinsiek goed zijn! Naast God moeten we ook onze medemens dienen en ja... dat doen we door goede werken.

De meeste mensen houden zich echt niet meer met die flauwe kul bezig. Ze doen goede werken omdat ze dit zo aanvullen. De dogmatiek moet hier maar eens buiten gelaten worden! (die maakt al zoveel kapot)
Afbeelding

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 nov 2003 17:32

Dus niet te koop lopen van: kijk eens wat ik weer voor goeds heb gedaan. Jezus zei wel bv: als jij 2 jassen hebt en een ander niks, moet je 1 jas aan die ander geven. Maar ik denk dat je er dan niet over moet praten. Jezus zei ook dat je linkerhand niet hoeft te weten wat je rechterhand geeft.....
nee, ok, maar dat is ook tegen het karakter van zuivere goede werken. Wel kan het zo zijn dat je met iemand bv. wilt praten over de zegen die je erdoor ervaart. Keur je dat ook af?

Nogmaals, een christen die GEEN goede werken doet is volgens mij geen echte christen. Het christendom houdt per definitie in dat er goede werken worden gedaan.
ik had de eerdere keren gemist, Morse :wink:

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 04 nov 2003 18:50

Goede werken zijn een gevolg van je geloof in God. In dat geval doe je het uit liefde tot God en liefde tot je naasten.
Ik sprak eens een niet-christelijk meisje die met christelijke jongeren een kindertehuis in Roemenie hielp opknappen. Ze was bevriend met een van hen en ze wilde graag mee. Ze zei: het verschil was dat ik het uit liefde voor die kinderen deed, en de anderen uit liefde voor de kinderen en voor God.

Ik ervaar niet echt dat er een smet ligt op goede werken. Werd het maar meer gedaan!!!! Zolang ze maar niet gedaan worden tot eigen eer of om in een goed blaadje bij God te komen. MOeten we allemaal voor waken.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 nov 2003 18:54

Wees blij met je goede werken, dank God voor alles....
Hij geeft je bij elk goed werk wat je doet wat van jezelf terug.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

everlastingman
Mineur
Mineur

Re: Goede werken

Berichtdoor everlastingman » 04 nov 2003 19:49

surfer schreef:Waarom wordt er vaak zo krampachtig over gedaan? Alsof goede werken bij voorbaat besmet zijn! Ik denk dat we er veel positiever tegenaan mogen kijken dan meestal het geval is.

We zijn zelfs geroepen tot goede weken! Laat een ieder zichzelf onderzoeken naar wat zijn motivatie is. In alles wat je doet doe het van harte. Wij mogen dankbaar zijn dat wij in welvaart leven, dat is genade, het is daarom geen schande om daar in te delen met de mensen die het minder goed getroffen hebben.
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 04 nov 2003 20:27

Goede werken zijn vruchten van dankbaarheid, maar de zaligheid kan er niet mee verdiend worden. Omdat de Roomse kerk dat wel leert werd er vroeger flink tegen gewaarschuwd, en tegenwoordig nog steeds.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 nov 2003 21:11

caprice schreef:Goede werken zijn vruchten van dankbaarheid, maar de zaligheid kan er niet mee verdiend worden. Omdat de Roomse kerk dat wel leert werd er vroeger flink tegen gewaarschuwd, en tegenwoordig nog steeds.
is dat toch niet wat te zwak uitgedrukt? Zoals Jacobus zegt: een geloof zonder werken is dood.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 nov 2003 21:12

surfer schreef:
caprice schreef:Goede werken zijn vruchten van dankbaarheid, maar de zaligheid kan er niet mee verdiend worden. Omdat de Roomse kerk dat wel leert werd er vroeger flink tegen gewaarschuwd, en tegenwoordig nog steeds.
is dat toch niet wat te zwak uitgedrukt? Zoals Jacobus zegt: een geloof zonder werken is dood.

Dat is ook waar.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 05 nov 2003 08:46

Goede werken zijn helemaal niet verkeerd, het geeft jezelf ook een heel fijn gevoel, waar alleen sommige mensen de fout in gaan, is dat ze gaan denken door goede werken zalig te worden en misschien kijken daarom weer andere mensen met een lange neus naar de goede werken.

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 05 nov 2003 12:08

<DUBBELPOST>
Laatst gewijzigd door Johnny_Camaro op 05 nov 2003 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 05 nov 2003 12:09

surfer schreef:

Daar heb je gelijk in, maar dat wil niet zeggen dat door de werken de zaligheid kan verdiend worden. Wat ik hiermee niet wil zeggen is, dat het verkeerd is om goede werken te doen.

lorit

Berichtdoor lorit » 05 nov 2003 12:51

Volgens mij is het belangrijk dat je goede werken niet doet uit een gelovig plichtsbesef. Daarmee bedoel ik dat je goede dingen doet omdat dit volgens jou hoort bij geloof. Dan doe je goede werken om de goede werken en niet om die ander. Volgens mij moet de oprechte naastenliefde de basis zijn voor het doen van goede werken en dus niet de gedachte: "Dat 'moet' nu eenmaal van God" of "dan kijken andere mensen zo bewonderend naar mij" of "dan krijg ik misschien wel een beter plaatsje in de hemel". Nee, we moeten goede dingen doen omdat we van de ander houden.

Terug naar “Archief”