de wil van mijn oma is wet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

martijn249
Verkenner
Verkenner

de wil van mijn oma is wet

Berichtdoor martijn249 » 04 nov 2003 16:24

Mijn oma is zwaar gereformeerd. Ze wil dat als ik met haar naar de kerk ga strak in pak met stropdas kom. Ook als er mensen bij haar thuis komen, vind ze een spijkerbroek en trui niet echt. Want er komen mensen van de kerk. Wat vinden jullie voor een strenge kerk voor kleding netjes, ik ben 25 jaar. En hoe kan ik in alle redelijkheid met mijn oma tot een ieders tevredenheid accoord gooien vriendelijke groet marijn

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 nov 2003 16:36

Zeg maar dat Jezus at met hoeren en tollenaars en dat gebeurde echt niet in een pak. Bedenk wel dat als je naar de kerk gaat, dat je naar het huis van God gaat. Je respectvol kleden voor God is helemaal zo gek nog niet. Je gaat toch ook niet in je viese kleding naar een verjaardag e.d.?

martijn249
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor martijn249 » 04 nov 2003 16:39

dus moet ik me aan mijn oma aanpassen of kiezen wat ik wil
en wat is voolgens jou dan respectvolle kleding

martijn

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 nov 2003 16:42

martijn249 schreef:dus moet ik me aan mijn oma aanpassen of kiezen wat ik wil
en wat is voolgens jou dan respectvolle kleding

martijn

Er staat niet in de bijbel dat je een pak aan moet hebben naar de kerk, maar je gelooft als het goed is wel dat je naar God's huis komt. Je daarom netjes kleden lijkt me dus niet vreemd.

Dat verschild dus per persoon. Kom zoals je bent. Als papua in je netste penuskoker, als student in je netste spijkerbroek, als zakenman in je netste pak.

martijn249
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor martijn249 » 04 nov 2003 16:43

en wat doe jij dan aan, ik neem aan dat je ook naar de kerk gaat

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 nov 2003 16:44

martijn249 schreef:en wat doe jij dan aan, ik neem aan dat je ook naar de kerk gaat

Een nette broek, een bloes en niet mijn sportschoenen, maar mijn nette schoenen.

martijn249
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor martijn249 » 04 nov 2003 16:57

maar even heel makkelijk gesteld; wat zou jij mijn situatie doen en welke keuze maken?

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 04 nov 2003 16:59

ik vind dat echt onzin dat je een pak persee aan moet. ik vind voor mannen een pak best mooi, maar het moet geen "must" zijn. als jij je er niet lekker in voelt moet je het vooral niet doen.

ik trek zelf altijd een gewone doordeweekse rok aan, en een trui ofzo, of in de zomer een shirt. ik ga dr echt geen speciale kleren voor kopen! het zit tenslotte niet in de kleding, maar in mn hart.

maar goed, das mijn mening :mrgreen:

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 nov 2003 16:59

moeilijk, martijn, mijn oma had dat vroeger ook behoorlijk, maar hoe ouder ze wordt hoe makkelijker :) Ik heb me eigenlijk altijd wel een beetje aan haar verwachtingen gehouden, maar in mijn geval is dat niet zo moeilijk omdat ik er zelf ook wel graag een beetje stijlvol gekleed ben.

maar even heel makkelijk gesteld; wat zou jij mijn situatie doen en welke keuze maken?
in alle redelijkheid zoveel mogelijk aan de wensen van je oma tegemoet komen. Ook omdat ze op leeftijd is en waarschijnlijk behoudender opgevoed.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 nov 2003 17:04

Mijn oma was precies hetzelfde. Ik heb gezegd dat ik voor mijzelf de keuze maak wat voor kleding ik draag en dat ik mij niet zou aanpassen aan haar wensen. Ik ben per slot van rekening oud en wijs genoeg om dat zelf te verantwoorden. Ik heb haar alleen niet onnodig gekwetst, als daar sprake van zou zijn geweest, ik droeg niet al te opvallende kleding.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 04 nov 2003 17:15

Hoi, ik denk niet dat je het met je oma op een accoordje kan gooien. Als ik jou was, zou ik maar gewoon netjes gekleed gaan als je naar je oma gaat. Ze zal je toch niet begrijpen. Als je zelf naar de kerk gaat, moet je zelf weten wat je aantrekt. Bij ons in de gemeente hebben de meeste vrouwen wel een rok aan, maar de meeste mannen gewoon een nette spijkerbroek en een trui of blouse. Als je maar niet provoceert met je kleding. Het maakt God niet uit of je een stropdas om hebt of niet. Misschien kan je eens proberen met een nette broek, vlot colbairtje en daar onder een trui. Als je boven de 18 bent weet je zelf wel dat dat ook netjes is...... Maar oude mensen houden zich vaak vast aan hun idee van wat goed is..... helaas....

martijn249
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor martijn249 » 04 nov 2003 17:15

doen wat jezelf wilt vind ik erg makkelijk. e voelt je dan toch opgelaten met je spijkerbroek. Ik hoor het al zeggen dat het niet kan. Zwart pak is ook wel wat overdreven. iemand misschien kledingadvies?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 04 nov 2003 18:41

Ik weet het niet. Kijk, ik heb totaal geen problemen mee dat ik als meisje een broek draag. Ik heb veel rokken, die ik graag draag maar een broek is altijd een stuk relaxter. Mijn opa en oma zullen mij er nooit op afwijzen of eisen dat ik iets anders aan trek. Maar ik weet gewoon dat ze mij graag in een rok zien. Dus als ik naar hen toe ga, of zij komen naar mij toe, trek ik toch lekker een rok aan? Daar vind ik niets hypocriets aan, dat doe ik omdat ik zan ze hou en ik ze niet een ongemakkelijk gevoel wil geven.

Als jouw oma je nou graag in een pak naar de kerk ziet gaan, en je hebt er eentje, doe je die toch gewoon aan. Ookal ben jezelf van mening dat het niet om zo'n pak te doen is. Tenzij je er echt vervelend en ongemakkelijk in voelt. Dan zou ik er met je oma over praten en aangeven dat je liever een nette blouse en broek aantrekt. Soort van middenweg. Je hebt zat mooie bloesjes en broeken in rustige, gedekte tinten. Die netjes zijn maar je niet een stijf imago geven. Bloesjes zijn zelfs best hip.

Trouwens, je hebt best stoer pakken, lichte krijtstreep ofzo. Daar mag ik een jongen best inzien. :mrgreen:

Maarja, ik ben geen jongen..... ik weet niet waar jullie graag in lopen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 nov 2003 18:51

aanpassen is niet verkeert....
Nodig je oma een keer uit bij jou in de kerk, moet je zeggen dat er wel heel gek naar je gekeken wordt als je in het zwart komt, met een mooie zwarte hoed. kijken of ze zich ook aanpast.. :mrgreen:

Maar trek maar gewoon wat moois aan, maar niet te overdreven.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 nov 2003 19:40

Mijn oma heeft een heleboel kleinkinderen. Waarvan veel van hen naar dezelfde kerk gaan als waar zijzelf van is. Maar bij een van haar kinderen en daarvan de kinderen zijn er een aantal die niet naar diezelfde kerk gaan. Daar zijn in het begin heel wat discussie's aan vooraf gegaan en soms ook pijnlijke conflicten. Maar ook qua kleding, ik weet dat mijn oma het niet prettig vind als ik (als meisje) in een broek bij haar op bezoek kom. Duz ik kom dan ook in rok als ik naar mijn oma ga.

(je raad het natuurlijk al wel dat ik een van die kleinkinderen ben die niet van haar kerk ben en niet volgens haar een christen ben, want alleen haar kerk is de ware kerk--> maar dat is een andere discussie).

Nu mijn oma dat een beetje accepteerd vind ze het ook wel erg leuk dat wij ook komen. Ik moet zelf zeggen dat ik me eigenlijk wel moet schamen dat ik te weinig naar mijn oma om kijk. Ik kwam er heel weinig. Maar nu ik wat vaker kom (en mijn broers en zussen ook wat meer komen dan vroeger) waardeerd dat echt als positief en komt de kerk niet zo zeer meer naar de voorgrond (en dan bedoel daar mee te zeggen dat ze niet elke keer meer daarover begint).

Terug naar “Archief”