Discussies voeren over wel of geen hoed/rok, is dat zinvol?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Laugh
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 okt 2003 21:55
Locatie: Reeuwijk

Discussies voeren over wel of geen hoed/rok, is dat zinvol?

Berichtdoor Laugh » 01 nov 2003 22:23

Ik heb in de afgelopen jaren veel mensen leren kennen (ook heel dichtbij) die elkaar bekritiseren op het feit of ze wel of geen rok dragen, en of ze op zondag een hoed op hebben...

Ik kom zelf ook uit een behoudend milieu, ook wat dat betreft. Toch heb ik hier mn eigen keuzes in gemaakt, en draag ik gewoon een broek doordeweeks, (of ik moet bij iemand komen waarvan ik weet dat diegene het op prijs steld dat niet te doen) en op zondag draag ik zowiezo een rok.

Ik heb vorig jaar met een aantal hele goede vriendinnen het hierover gehad, zij komen allemaal uit Ger Gem of Ger Gem in Ned.
We kwamen er niet uit.

Maar wat me toen vooral zo verbaasde, was het feit dat een van hen vertelde dat ze op weg was naar school (in een broek) en dat iemand uit hun gemeente dat gezien had, en meteen naar haar moeder had gebeld of 'ze wel wist dat haar dochter broeken droeg' .....

Ik vraag me echt af of dat nou goed is, elkaar op wel of geen broek beoordelen, want hoe vaak word er wel niet gedacht'als je geen rok aan hebt, kan het niet goed zijn met je...??'
Ik ben zelf van mening, dat door juist al dat uiterlijk vertoon er zoveel veel en veel belangrijkere dingen worden vergeten!!! En dat vind ik echt erg.

Nogmaals, ik heb helemaal geen moeite met mensen uit die kerken, echt niet, (ik kom zelf uit de Hervormde kerk-behoudend-) maar ik vraag me echt af of dat nou wel zo christelijk is!! Is het aan ons om elkaar te beoordelen 'of het goed is ja of nee?' Ik dacht het niet!!! Gelukkig niet!!!

Ik zou graag jullie mening hierover horen!
One day I will wipe away every tear from your eyes and will take away every pain you have suffered on this earth.(....)
My question is: Would you be My child?
I am waiting for you...

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 01 nov 2003 22:33

Je stelt eigenlijk twee vragen door elkaar:

Is elkaar beoordelen op uiterlijkheden wel correct?

en

Is discussieren over wel of geen rok/broek wel goed?


Het eerste is denk ik duidelijk: nee, dat is niet correct.
(let wel...de voorbeelden die jij noemt komen vaker om de hoek. Niet correct denk ik. Maar mensen die neerkijken op mensen die dit doen, of volgens hen meningsloos bepaalde zware tradities blijven handhaven....begaan dezelfde daad. Dit wordt nog weleens vergeten.)

Het tweede: het eindeloze overloze....waar dan vaak veroordeling uit voort komt, nee, dat is niet goed.
Het is mijns inziens wel goed om je eigen mening te hebben, die te delen met anderen, en te luisteren naar de argumenten van een ander waarom een ander anders handelt. Wanneer je dat afweegt met eigen argumenten en overdenkt, en daaruit conclusies trekt....dat zal toch niemand af keuren?
Zo kan je best eens wat van een ander leren, misschien zelfs respect krijgen voor andermans mening (waar je het nog niet mee eens hoeft te zijn) of je kan de conclusie trekken dat je toch bij je eigen standpunten blijft.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Laugh
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 okt 2003 21:55
Locatie: Reeuwijk

Berichtdoor Laugh » 01 nov 2003 22:39

Night schreef:Je stelt eigenlijk twee vragen door elkaar:

Ja, idd...

Is elkaar beoordelen op uiterlijkheden wel correct?

en

Is discussieren over wel of geen rok/broek wel goed?


Het eerste is denk ik duidelijk: nee, dat is niet correct.
(let wel...de voorbeelden die jij noemt komen vaker om de hoek. Niet correct denk ik. Maar mensen die neerkijken op mensen die dit doen, of volgens hen meningsloos bepaalde zware tradities blijven handhaven....begaan dezelfde daad. Dit wordt nog weleens vergeten.)

Ik heb geen problemen met mensen die die tradities willen behouden, zoals ik al schreef, maar ik zet mn vraagtekens bij de houding van sommige van hen met betrekking op het beoordelen van mensen in een broek of zonder hoed. En soms ook zeggen/denken 'met diegene kan het niet goed zijn'
Daar heb ik wel problemen mee.

Het tweede: het eindeloze overloze....waar dan vaak veroordeling uit voort komt, nee, dat is niet goed.
Het is mijns inziens wel goed om je eigen mening te hebben, die te delen met anderen, en te luisteren naar de argumenten van een ander waarom een ander anders handelt. Wanneer je dat afweegt met eigen argumenten en overdenkt, en daaruit conclusies trekt....dat zal toch niemand af keuren?
Zo kan je best eens wat van een ander leren, misschien zelfs respect krijgen voor andermans mening (waar je het nog niet mee eens hoeft te zijn) of je kan de conclusie trekken dat je toch bij je eigen standpunten blijft.

Ja, ben ik het mee eens, ik probeer dat ook te doen.

Bedankt voor je reactie!!
One day I will wipe away every tear from your eyes and will take away every pain you have suffered on this earth.(....)

My question is: Would you be My child?

I am waiting for you...

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 01 nov 2003 22:43

Geen dank...

Nu de rest nog reageren
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
JopieK
Mineur
Mineur
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 okt 2003 08:54
Locatie: Enschede
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 01 nov 2003 23:04

ff een extra dimensie aan de discussie...

ik ben half jaar in de VS geweest en vriend van me daar is van oorsprong Mennonite (wederdoper/volgeling van Menno Siemons).

Hoewel de mennonites eerst vrij remonstrants zijn, zijn de mensen in iig zijn gemeente tegenwoordig meer reformatorische christenen.

Aardige is dat de vrouwen daar zogenaamde "head-covering" hebben. Niet alleen in de kerk maar ook door de week. Daarnaast eenvoudige kleding net als de mannen en nauwelijks tot geen opsmuk.

Gemeente was erg positief, mensen gaan op zendingsreis etc. Ik vond de head-covering wel een interessante interpretatie van de tekst over de hoofdbedekking van vrouwen welke mij dichter bij de Bijbel lijkt te komen.

Site er over: http://crossover.ellison.net/HeadcoveringII-III.html

n.b. de head-covers zijn aanzienlijk korter voor zo ver ik gezien heb dan de kapjes van nonnen...
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Gebruikersavatar
Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 okt 2003 10:47
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Melodious Tonk » 01 nov 2003 23:14

Als ik me niet vergis komt dat rok-bevel voort uit een tekst dat vrouwen geen mannenkleren mogen dragen. Nou, dat probleem is snel opgelost. Zelfs bij een potentieel unisex-item als de spijkerbroek zijn er mannen- en vrouwenmodellen hoor. En bovendien,dragen vrouwen en mannen niet allebei jassen, die soms op elkaar lijken?

Het feit dat andere bijbelvaste christenen iets anders doen zou kunnen inspireren er een ondergeschikt punt van te maken.Want iedere subcultuur heeft z'n eigen eigenaardigheden. Effe lekker generaliserend (op basis van mijn vriendenkring, dus ik garandeer geen algemene geldigheid): :wink:
REFO's: mogen errug weinig op zondag
EVO's : hebben geen probleem met een boodschap doen op die dag
REFO's: roken veel en drinken ook niet weinig
EVO's: zijn redelijk vaak geheelonthouders (en zeer intolerant tegen rokers)
REFO's: hebben kledingvoorschriften
EVO's: niet
REFO's: zingen langzaam
EVO's: zingen 1 liedje 10x achter elkaar

Flauw misschien, maar wat ik bedoel is: relativisme hoeft op een punt als dit niet verkeerd te zijn.
Luister en huiver niet: www.listen.to/earswideopen

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 nov 2003 00:16

laten we het hebben over duidelijkere opdrachten die God ons geeft i.p.v. op een text gebaseerde menselijke opvattingen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 02 nov 2003 00:51

Het lijkt mij ook een vrij nutteloze discussie.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 02 nov 2003 12:20

Laten we niet naar de buitenkant kijken maar naar de binnenkant. En laat je vruchten zichtbaar zien.

En ga niet zo be-vooroordeeld te werk. Daar krijg je spijt van.

Laugh
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 okt 2003 21:55
Locatie: Reeuwijk

Berichtdoor Laugh » 02 nov 2003 15:11

Nou precies, dat is nou juist ook mijn standpunt; ik vind het een onnozele discussie, dus vind ik het niet zinvol..

Zo te merken ben ik dan toch niet de enige...
One day I will wipe away every tear from your eyes and will take away every pain you have suffered on this earth.(....)

My question is: Would you be My child?

I am waiting for you...

Gebruikersavatar
martinm81
Verkenner
Verkenner
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mei 2003 19:56
Contacteer:

Berichtdoor martinm81 » 02 nov 2003 15:40

Geliefde broeders en zusters

broeken en rokken. vrouwen die mannen kleding aan hebben. Tja, vroeger was daar nog een groot verschil in. toen stond mannen kleding niet in een vrouwen lichaam. toen was dat zo. In de bijbel staat een aantal keren dat een vrouw niet als man mag zijn. Wordt dat niet shemals bedoelt? of mensen die niet blij zijn dat God ze gemaakt hebben en zich voorledig van vrouw tot man laten maken, of andersom? Kijk, dat vind ik zonde. Zonde tegen God! Maar of een vrouw een broek of rok draagt, daar draait het niet om. vroeger waren er ook vrouwen die als man gekleed gingen. dat is niet goed! Maar andere kant, is respect voor de vrouwen die verplicht volgends traditie een rok aan doen. absoluut respect voor. Maar laat de andere ook in waarde. het gaat in het geloof niet om tradities, daar heb het het brabanse carnaval al voor. het gaat om God. Alleen om God. Alleen jouw relatie met God! Om je binnenste. laat de buitenkant lekker zelf versieren hoe jij het wilt. God kijkt alleen binnen in jou!

martin

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 nov 2003 16:56

Ook ik draag altijd een rok, ik heb weleens een spijkerbroek gepast, maar dat vind ik helemaal niet lekker zitten. Maar ik draag wel altijd mooie rokken, szomers wikkelrokken,korte rokjes, e.d. en swinters spijkerrokken of velours, een beetje hippyrokken, en ook bijna altijd een hoedje, maar wel een cowboyhoedje, dat vind ik leuk staan. Ook heb ik een kort leren rokje, die doe ik alleen aan als mijn man erbij is, dus ik ga er niet alleen mee over straat, en wel met een lange jas.Wat een ander doet moet zij zelf weten, maar mijn man haat vrouwen in broeken, hij vind een broek een vloek voor haar vrouwzijn. Hij vind een vrouw met een broek aan is een vrouw met de broek aan. :) Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat ze draagt, maar ik ben blij dat ik rokken draag. En mijn hoedjes zijn heeeeel charmant ;)

Gebruikersavatar
JopieK
Mineur
Mineur
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 okt 2003 08:54
Locatie: Enschede
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 02 nov 2003 18:56

Mariamagdalena schreef:Ook ik draag altijd een rok, ik heb weleens een spijkerbroek gepast, maar dat vind ik helemaal niet lekker zitten. Maar ik draag wel altijd mooie rokken, szomers wikkelrokken,korte rokjes, e.d. en swinters spijkerrokken of velours, een beetje hippyrokken, en ook bijna altijd een hoedje, maar wel een cowboyhoedje, dat vind ik leuk staan. Ook heb ik een kort leren rokje, die doe ik alleen aan als mijn man erbij is, dus ik ga er niet alleen mee over straat, en wel met een lange jas.Wat een ander doet moet zij zelf weten, maar mijn man haat vrouwen in broeken, hij vind een broek een vloek voor haar vrouwzijn. Hij vind een vrouw met een broek aan is een vrouw met de broek aan. :) Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat ze draagt, maar ik ben blij dat ik rokken draag. En mijn hoedjes zijn heeeeel charmant ;)


Vind op zich nette rok bij dames ook leuker staan dan nette broek, maar zou toch ook niet in een damesbroek willen rondlopen, meeste dames broeken zijn toch el ff heel anders dan mannenbroeken. En in de Bijbeltijd liepen mannen erbij zoals de gemiddelde imam nu, dus eik moeten wij er bijbels gezien ook zo bij gaan lopen. Lijkt me nog wel eens aardig, een kameelsharen mantel op de kop tikken en dan met sandalen en die mantel, 's zondags naar de kerk gaan ;)
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 02 nov 2003 19:22

Ik ben absoluut tegen het veroordelen van andere mensen... En zeker het veroordelen op basis van uiterlijkheden. Als er 1 ding fout is, is dat het wel. En deze discussie is zo verschrikkelijk hopeloos. Hij is al zo vaak gevoerd, wat schiet je er in hemels naam mee op? Er zullen altijd verschillende opvattingen blijven bestaan. Respecteer en accepteer dat en veroordeel andersdenkenden niet. Dan is er wat dat betreft ook niets meer aan de hand...

M'n zus zei tegen een leraar op haar school (vroeger) toen deze nog geen refoschool was (de leraar echter wel, en automatisch tegen broeken): Zodra u deze broek draagt (typisch dames-model) dan draag ik voortaan rokken (ging ook over het feit dat vrouwen geen mannenkleding mogen dragen)...

Nogmaals: hopeloze discussie.

Gebruikersavatar
Theodoor
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mei 2003 11:29
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 02 nov 2003 20:22

Melodious Tonk schreef;

REFO's: mogen errug weinig op zondag
EVO's : hebben geen probleem met een boodschap doen op die dag
REFO's: roken veel en drinken ook niet weinig
EVO's: zijn redelijk vaak geheelonthouders (en zeer intolerant tegen rokers)
REFO's: hebben kledingvoorschriften
EVO's: niet
REFO's: zingen langzaam
EVO's: zingen 1 liedje 10x achter elkaar


ik ben een refo denk ik om dat ik van de Ger. Gem. ben.
al die vage feiten die jij hier boven opsomt kloppen niet bij ons in de gemeent.

punt 1. ik mag genoeg op zondag maar een boodschap doe ik niet, dit wil niet zeggen dat je niets mag!!!

punt 2. ik rook en drink met mate, voor mij klopt dit beeld dan misschien wel maar voor zeker 75% niet, hoezo generaliserend.

punt 3. wij hebben geen kleding voor schriften. het gaat om de binnenkant en niet om de buitenkant. God keurt ons niet af omdat we geen rok aan hebben of geen hoed op hebben.

punt 4. zingen sneller dan een gemiddelde bond gemeente...

waarom kunnen we niet gewoon elkaar in elkaars waarden en principes laten??? moeten we een beetje onderscheid gaan zitten maken tussen de zo genoemde "Refo's en Evo's" dat slaat toch nergens meer op. laten we nou maar normaal doen.
bij mij thuis lopen mn moeder en zusjes wel in een broek bij een vriend van mij niet wat maakt dat nou uit, tis maar net hoe je alles opvat.

laten we niet over uiterlijke dingen gaan discuseren maar over de plaats van God in ons leven. dat is veel belangrijker dan een aantal van die accent verschillen waar je toch nooit uit komt.
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten