En het berouwde God...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

En het berouwde God...

Berichtdoor paprikameisje2 » 18 okt 2002 18:14

In 1 samuel 15 vers 35 staat: en het berouwde de Heere dat Hij saul tot koning over israel gemaakt had. De Heere had spijt. God weet toch alles al??dan had Hij dit toch ook geweten?

Nog een aanhaling: Jona 3 vers 10: En God zag hun werken dat zij zich bekeerden van hun boozen weg; en het berouwde God over het kwaad dat Hij gesproken had hun te zullen doen, en Hij deed het niet.
Hier nogmaals DIt zou Hij toch al geweten hebben??

Het staat ook nog in genesis: Het berouwde de Heere dat Hij de mesn geschapen heeft.
DIt moet Hij toch ook geweten hebben??

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 18 okt 2002 18:34

Ja moeilijk
ik heb het een keer uitgelegd gekregen door mn godsdienstleraar, maar ik ben vergeten wat ie er over zei! het was iig niet in de zin van "Spijt hebben" dacht ik.
Misschien weet iemand anders dit wel??
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 18 okt 2002 19:04

Lijkt me meer een vraag voor een dominee ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 18 okt 2002 20:06

Ik denk dat de kanttekeningen al wel duidelijkheid verschaffen.
Anders Matthew Henry wel.

Maar....inderdaad..voor de dominees!
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 22 okt 2002 15:13

Hmm.. volgens mij had God ook niet echt plezier in de zondeval... en de rest van alle onrecht hier op aarde. God KAN wel alles, maar ondanks Zijn voorzienigheid WIL Hij misschien niet altijd in het menselijke gebeuren ingrijpen?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

geertje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:35
Locatie: breda

en het berouwde god

Berichtdoor geertje » 04 nov 2002 21:28

god geeft ons de kans iets van ons leven te maken wij zijn zelf verantwoordelijk voor onze daden.hij test ons best wel eens op ons geloof
of wat dan ook.wij kunnen jezus aanvaarden maar hem ook afwijzen
hij wil ons in goede banen leiden; maar de mensen keren Zich soms van hem af

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Re: En het berouwde God...

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 09:22

paprikameisje2 schreef:In 1 samuel 15 vers 35 staat: en het berouwde de Heere dat Hij saul tot koning over israel gemaakt had. De Heere had spijt. God weet toch alles al??dan had Hij dit toch ook geweten?

Nog een aanhaling: Jona 3 vers 10: En God zag hun werken dat zij zich bekeerden van hun boozen weg; en het berouwde God over het kwaad dat Hij gesproken had hun te zullen doen, en Hij deed het niet.
Hier nogmaals DIt zou Hij toch al geweten hebben??

Het staat ook nog in genesis: Het berouwde de Heere dat Hij de mesn geschapen heeft.
DIt moet Hij toch ook geweten hebben??



Ik denk zeker dat God dit geweten heeft. Je kan je ook afvragen, God heeft de mens goed en naar Zijn beeld geschapen, toch heeft Hij de mens laten vallen in het paradijs, door te laten eten van de verboden boom, ook dit wist God!!
Al de dingen zijn van eeuwigheid tot eeuwigheid vastgesteld zo ook dit..!!

Gebruikersavatar
lizzz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 500
Lid geworden op: 13 sep 2002 13:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 09 mei 2003 13:13

God wist het wel, Hij weet alles, maar toch vindt Hij het steeds weer erg als mensen de fout in gaan. Hij heeft het niet zo bedoeld. Ik denk dat het meer de betekenis heeft dat God er verdriet over had.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

chaja
Mineur
Mineur
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mei 2003 13:36

Berichtdoor chaja » 09 mei 2003 13:36

Ik denk dat God weet wie wij zijn en hoe wij zijn en dat Hij door ons te maken een risico nam. God kon ons maken als robots, zonder zonde en totaal door Hem geprogrammeerd. God heeft ons echter gemaakt als mensen die kunnen kiezen. Kiezen om lief te hebben en goed te doen en ook om kwaad te doen. Dat is de vrijdheid die God ons gaf en dat wilde Hij ook zo, denk ik. God wilde dat wij vrij zijn en Hij nam het risico dat wij die vrijheid gebruiken zouden om slecht te doen. Ik denk niet dat God van te voren bedacht heeft dat we zouden vallen in de zonde, dat de mensen in Noachs tijd Hem zouden verlaten enzovoort. Ik geloof dat God wist dat het een mogelijkheid was, maar ik geloof ook dat we de vrijheid hadden om het niet zo te doen. Dat dat ónze keuze was als mensen en dat dat God veel verdriet deed, zoveel dat Hij er berouw/spijt van had dat Hij ons zoveel vrijheid heeft gegeven. En toch koos God er bij Noach voor om het weer op die manier te doen... om Noach te sparen en hem weer opnieuw vrijheid te geven.
Ik denk dus niet dat alles wat wij kiezen om te doen door God bedacht is. Ik geloof wel dat God machtig is om in te grijpen en de ons als robot's te laten leven. Ik denk echter dat God er steeds weer voor kiest om dat niet te doen. Dat is God's liefde en Wijsheid.

Chaja

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 09 mei 2003 14:02

Chaja,

Is in jou redenering profetie nog mogelijk? Hiervoor is kennis nodig van wat gaat gebeuren. (Merk op dat weten wat gaat gebeuren niet logisch betekent dat de mens geen keuze kan maken.)

Lees trouwens ook Romeinen 9 eens na. Het is een moeilijk hoofdstuk, maar daar staat wel hoever onze vrijheid van handelen gaat.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

chaja
Mineur
Mineur
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mei 2003 13:36

Berichtdoor chaja » 09 mei 2003 19:07

Ja hoor Parsifal, in mijn redenering is profetie zeker nog mogelijk...
Ik zei ook niet dat de toekomst voor GOd een raadsel is. Maar ik geloof wel dat wij een vrije keuze kunnen maken en dat die keuze niet door God is vastgelegd (ookal kan Hij er wel weet van hebben). Dus ookal weet God van te voren dat het gebeurd, het was niet door Hem vastgelegd, dus is het logisch dat Hij er spijt van zou kunnen hebben.
Wat ik bedoel is: ons leven is niet van a tot z geregeld door God zodat je bij alles kan zeggen: dit is Gods wil. Maar God heeft wel de macht om alles te overzien en Hij heeft de controle.
Ik kan het misschien niet goed uitleggen, maar ik hoop dat je begrijpt hoe ik het bedoel (al hoef je het er niet mee eens te zijn).

groetjes chaja

joris

Berichtdoor joris » 09 mei 2003 19:23

God wil een normale relatie met ons. Haast menselijk dus, zeg maar. En daar horen gevoelens bij als verdriet en blijdschap. En dus ook spijt.
Waarom moet God van ons zo groot zijn dat Hi overal bovenstaat met zijn gevoelens en emoties? Praise Him dat we levne in een tijd waarin gevoelens tonen ín is en gezond, dan kunnen we het van God ook beter begrijpen.

geertje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:35
Locatie: breda

Berichtdoor geertje » 10 mei 2003 12:36

in het oude testament heeft god zijn volk israel vele malen vergeven.
god is een god van liefde maar dan wel als je echt berouw hebt.
god ziet in ons hart of wij wel echt onze schulden beleiden aan hem.
gr geertje

Gebruikersavatar
Toriso
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 sep 2002 07:39
Locatie: Het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 13 mei 2003 23:28

Mijns inziens tonen dergelijke passages overduidelijk de volstrekte souvereiniteit van God aan!
Niet het aanzien, maar het wezen!

kurtyo

Re: En het berouwde God...

Berichtdoor kurtyo » 14 mei 2003 13:05

paprikameisje2 schreef:In 1 samuel 15 vers 35 staat: en het berouwde de Heere dat Hij saul tot koning over israel gemaakt had. De Heere had spijt. God weet toch alles al??dan had Hij dit toch ook geweten?

Nog een aanhaling: Jona 3 vers 10: En God zag hun werken dat zij zich bekeerden van hun boozen weg; en het berouwde God over het kwaad dat Hij gesproken had hun te zullen doen, en Hij deed het niet.
Hier nogmaals DIt zou Hij toch al geweten hebben??

Het staat ook nog in genesis: Het berouwde de Heere dat Hij de mesn geschapen heeft.
DIt moet Hij toch ook geweten hebben??


Hij heeft de mens ook een eigen wil gegeven (Hij is geen dictator) en die eigen wil heeft de mens misbruikt tegen Hem. Verder is het flauw om dan God de schuld te geven van alles wat fout gaat.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten