Genieten van het leven, zonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
everlastingman
Mineur
Mineur
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 feb 2003 16:45

Genieten van het leven, zonde?

Berichtdoor everlastingman » 31 okt 2003 17:36

Veel mensen denken dat ze dit leven is gegeven om heel hun leven in somberheid te leven. Anderen denken dat het leven enkel een groot feest is en doen zich te buiten aan drank en mooie vrouwen.

Dan rest mij nog de vraag: Mogen we nog genieten van dit leven en wanneer genieten we nog het meest van het leven?
Afbeelding

Gebruikersavatar
lizzz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 500
Lid geworden op: 13 sep 2002 13:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 31 okt 2003 18:13

Prediker 11:
8 Maar indien de mens veel jaren heeft, [en] verblijdt zich in die allen, zo laat hem ook gedenken aan de dagen der duisternis, want die zullen veel zijn; [en] al wat gekomen is, is ijdelheid.
9 Verblijd u, o jongeling! in uw jeugd, en laat uw hart zich vermaken in de dagen uwer jongelingschap, en wandel in de wegen uws harten, en in de aanschouwingen uwer ogen; maar weet, dat God, om al deze dingen, u zal doen komen voor het gericht.
10 Zo doe dan de toornigheid wijken van uw hart, en doe het kwade weg van uw vlees, want de jeugd, en de jonkheid is ijdelheid.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 okt 2003 18:22

waarom zou je niet volop mogen genieten van het leven wat God je geeft?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
everlastingman
Mineur
Mineur
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 feb 2003 16:45

Berichtdoor everlastingman » 31 okt 2003 20:01

lizzz schreef:Verblijd u, o jongeling! in uw jeugd, en laat uw hart zich vermaken in de dagen uwer jongelingschap, en wandel in de wegen uws harten, en in de aanschouwingen uwer ogen; maar weet, dat God, om al deze dingen, u zal doen komen voor het gericht.


Ik bedoelde uiteraard niet genieten op een oppervlakkige manier. Ik doelde meer op het genieten van een leven met God en liefde.

Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat Mijn blijdschap in u blijve, en uw blijdschap vervuld worde. Dit is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijkerwijs Ik u liefgehad heb.
( Johannes 15 : 11, 12 )
Afbeelding

Gebruikersavatar
lizzz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 500
Lid geworden op: 13 sep 2002 13:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 31 okt 2003 20:05

ja, ik bedoelde eigenlijk dus ook dat je moet genieten mét God.
Ik denk dat je dat zelfs verplicht bent...
"That's noise!" some shrieked.



"That's life," Cage shrugged.

lorit

Berichtdoor lorit » 31 okt 2003 20:52

Precies we mogen genieten van al het mooie en goede dat God gegeven heeft. Hij heeft ons niet gemaakt om met een sjaggerijnig gezicht hier rond te lopen

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 okt 2003 20:57

lorit schreef:Precies we mogen genieten van al het mooie en goede dat God gegeven heeft. Hij heeft ons niet gemaakt om met een sjaggerijnig gezicht hier rond te lopen


Weet je hoe God ons bedoelt heeft???

ikke wel, net zoals Jezus :roll:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 31 okt 2003 22:06

Weet je hoe God ons bedoelt heeft???

ikke wel, net zoals Jezus


Ik geloof niet dat God wilde dat we net als Jezus zouden zijn. Ik geloof wel dat we een stuk meer op Hem zouden lijken. Jezus is niet alleen de zoon van God, maar ook God zelf.
Juist doordat wij aan Hem gelijk wilden zijn, is de zondeval gekomen.

Om terug te komen op de vraag of je mag genieten in je leven:
Ik geloof dat je mag genieten van je leven, als je maar geniet van de dingen die God je gegeven heeft en niet van de dingen van de wereld. Hou je daar juist ver van af, want het maakt je niet gelukkig. Je gaat er kapot aan!

lorit

Berichtdoor lorit » 31 okt 2003 22:36

bloempie19,
op deze manier zeg je dat de wereld dingen geeft en dus tegenover God zou staan. Zo van aan de ene kant heb je God en aan de andere kant heb je de wereld. Volgens mij is dat niet God. Alles komt van God. Daarom mogen we ook van alles genieten. Maar, zonder daar in door te slaan. Dat is wat in de wereld vaak gebeurd. Denk maar aan de seksualiteit. God heeft dat gegeven als geschenk waar wee van mogen genieten. In de wereld wordt het een soort consumptieartikel wat je mag nemen waar, wanneer en met wie je maar wilt. Dat is dus niet naar Gods wil.
Conclusie, alles is afkomstig van God, het gaat echter om de manier waarop je ermee omgaat.

Ons doel op aarde is om op God gericht te zijn. We moeten Gods liefde weerspeigelen dus in zekere zin moeten we op God lijken. De kern van de zondeval is niet dat de mens zoals God wilde zijn, maar dat de mens God wantrouwde en in feite boven God wilde zijn

caprice

Berichtdoor caprice » 31 okt 2003 22:50

hijwel schreef:waarom zou je niet volop mogen genieten van het leven wat God je geeft?

Wij mogen wel genieten van dit leven, maar er zijn grenzen. Wij hebben tenslotte de wereld stuk gemaakt met onze zonden, en wij kunnen niet meer oprecht en volmaakt genieten.

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 31 okt 2003 22:57

lorit schreef:bloempie19,
op deze manier zeg je dat de wereld dingen geeft en dus tegenover God zou staan. Zo van aan de ene kant heb je God en aan de andere kant heb je de wereld.


No offense, maar ik ben dat niet helemaal met je eens,

1Jo 2:15 Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
1Jo 2:16 Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.
1Jo 2:17 En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.

volgens mij blijkt hieruit duidelijk dat God en de wereld juist tegenover elkaar staan...
Wel geloof ik dat we in de wereld moeten staan, maar dan om te getuigen van God.

Gods zegen,
Tom

Gebruikersavatar
everlastingman
Mineur
Mineur
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 feb 2003 16:45

Berichtdoor everlastingman » 31 okt 2003 23:50

tomkoers schreef:Volgens mij blijkt hieruit duidelijk dat God en de wereld juist tegenover elkaar staan...
Wel geloof ik dat we in de wereld moeten staan, maar dan om te getuigen van God.


Dat is precies wat lorit bedoelde. In de wereld worden vrouwen vaak als een lustobject beschouwd. De liefde van God is heel anders. Dat is een liefde die geeft en niet egoïstisch is, een liefde die om trouw vraagt en die echt is.

Wat zegt de bijbel over genieten:

Voorts, broeders, al wat waarachtig is, al wat eerlijk is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat liefelijk is, al wat wel luidt, zo er enige deugd is, en zo er enige lof is, bedenkt datzelve; Hetgeen gij ook geleerd, en ontvangen, en gehoord, en in mij gezien hebt, doet dat; en de God des vredes zal met u zijn.
( Filipensen 4 : 8, 9 )
Afbeelding

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 nov 2003 00:34

bloempie19 schreef:
Weet je hoe God ons bedoelt heeft???

ikke wel, net zoals Jezus


Ik geloof niet dat God wilde dat we net als Jezus zouden zijn. Ik geloof wel dat we een stuk meer op Hem zouden lijken. Jezus is niet alleen de zoon van God, maar ook God zelf.
Juist doordat wij aan Hem gelijk wilden zijn, is de zondeval gekomen.

Om terug te komen op de vraag of je mag genieten in je leven:
Ik geloof dat je mag genieten van je leven, als je maar geniet van de dingen die God je gegeven heeft en niet van de dingen van de wereld. Hou je daar juist ver van af, want het maakt je niet gelukkig. Je gaat er kapot aan!


Oke, ik geloof dat je gelijk hebt.

Eh maar God heeft ons iig goed gemaakt, zo heeft hij ons bedoelt, zonder zonde. We moeten als christenen steeds meer op Christus gaan lijken, maar je hebt gelijk dat we niet net als God moeten willen zijn.

Ik had het eigenlijk meer over hoe Jezus op aarde geleeft had, zo heeft Hij ons ook bedoelt!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 nov 2003 00:37

caprice schreef:
hijwel schreef:waarom zou je niet volop mogen genieten van het leven wat God je geeft?

Wij mogen wel genieten van dit leven, maar er zijn grenzen. Wij hebben tenslotte de wereld stuk gemaakt met onze zonden, en wij kunnen niet meer oprecht en volmaakt genieten.


En echte genieten is aleen te vinden bij Jezus en in Jezus, als we het daar over hebben zijn we allemaal zo vrij!! je mag genieten van alles in Christus!!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 01 nov 2003 08:30

everlastingman schreef:
tomkoers schreef:Volgens mij blijkt hieruit duidelijk dat God en de wereld juist tegenover elkaar staan...
Wel geloof ik dat we in de wereld moeten staan, maar dan om te getuigen van God.


Dat is precies wat lorit bedoelde. In de wereld worden vrouwen vaak als een lustobject beschouwd. De liefde van God is heel anders. Dat is een liefde die geeft en niet egoïstisch is, een liefde die om trouw vraagt en die echt is.


Sorry, dan heb ik haar verkeerd begrepen

Tom


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten

cron