Moderator: Moderafo's
Boely schreef:De particuliere vorm (adam tot Abraham)
De Patriachale vorm (Abraham tot Mozes)
De Nationale vorm (Mozes tot Christus)
De Kerkelijke vorm (onder het Nieuwe Testament)
Hierin komt dus ook terug dat de vorm van het genadeverbond afwijkt van het wezen van het genadeverbond opzichzelf!
parsifal schreef:Boely schreef:De particuliere vorm (adam tot Abraham)
Hierin komt dus ook terug dat de vorm van het genadeverbond afwijkt van het wezen van het genadeverbond opzichzelf!
Wat is het wezen van het genadeverbond? Wat is de inhoud? definieer eens wat duidelijker.
Boely schreef:parsifal schreef:Boely schreef:De particuliere vorm (adam tot Abraham)
Wat is het wezen van het genadeverbond? Wat is de inhoud? definieer eens wat duidelijker.
Het wezen van het genadeverbon is het genadeverbond opzich, dat is het verbond waarbinnen wij mensen behouden worden. Nu heeft God met Abraham een verbond opgericht met de besnijdenis als teken. Dat wees op het genadeverbond. Nu hebben wij de doop, dat wijst ook op het genaderbond. Die vormen waarin dat genadeverbond in de tijd zich geopenbaard heeft zijn volgens mij verschillend!!!
Klaas schreef:Ja en???
Solus schreef:Klaas schreef:Ja en???
Misschien kun je je vraag wat specifieker formuleren?
Het onderscheid is belangrijk omdat er veel mensen zijn die de doop willen overwaarderen door te claimen dat je dan in het genadeverbond bent. Eigenlijk hoor je er al bij, en kun je je alleen er "uitzondigen". De meest recente die nog bezwaar gemaakt heeft tussen het onderscheid "bediening" en "wezen" van het verbond is Klaas van der Zwaag in zijn nogal onnauwkeurig geschreven boek.
Solus schreef:
Ik ben het helemaal met Boely eens: er is een bediening van het verbond (alle gedoopten) en een wezen van het verbond (de uitverkorenen). Dit onderscheid wordt al door de reformator Olevianus gemaakt (medeopsteller van de HC). De Doop is van zeer grote betekenis: je wordt op de erf van het verbond gebracht en God zegt persoonlijk tot je: Ik wil nog met je te maken hebben! Maar het is niet voldoende op weg en reis naar de eeuwigheid: we zullen in Christus moeten worden ingelijfd door wedergeboorte. Dan wordt het geloof ingeplant, dat tot geloofsdaden zal komen, waarin de eigen verdorvenheid doorleefd wordt ten opzichte van een goeddoend God, maar ook de liefde tot God uitgestort wordt. En waarin, op God tijd, Christus zich zal openbaren als Middelaar van het Genadeverbond.
Sabra schreef:Solus schreef:
Ik ben het helemaal met Boely eens: er is een bediening van het verbond (alle gedoopten) en een wezen van het verbond (de uitverkorenen). Dit onderscheid wordt al door de reformator Olevianus gemaakt (medeopsteller van de HC). De Doop is van zeer grote betekenis: je wordt op de erf van het verbond gebracht en God zegt persoonlijk tot je: Ik wil nog met je te maken hebben! Maar het is niet voldoende op weg en reis naar de eeuwigheid: we zullen in Christus moeten worden ingelijfd door wedergeboorte. Dan wordt het geloof ingeplant, dat tot geloofsdaden zal komen, waarin de eigen verdorvenheid doorleefd wordt ten opzichte van een goeddoend God, maar ook de liefde tot God uitgestort wordt. En waarin, op God tijd, Christus zich zal openbaren als Middelaar van het Genadeverbond.
Ten eerste: de doop is geen teken van het verbond, maar van het geloof.
Hoe kom je aan deze conclusie? Ik vraag me af of een kind die gedoopt wordt al geloof bezit. En het doopsformulier spreekt toch echt over een teken tot het verbond! De tekenen die er ook in afgebeeld worden, wijzen ook richting het genadeverbond, en niet op het geloof, volgens mij!
Ten tweede: de verschillen die jij in het verbond ziet kan in niet echt terugkoppelen op bijbelteksten, het lijkt me dus onwaarschijnlijk dat het zo is. Het kan dan wel in de catechismus staan, maar dat is niet de bijbel. Bovendien, dhr. Olevianus kan het ook bij het verkeerde eind hebben, er zijn wel meer dwaalleren verschenen in de loop der eeuwen.
Suggereer je nu dat de H.C. niet klopt, en ook dat er fouten staan in het doopsformulier?
Ten derde:kun je dit ook in wat begrijpelijker ABN opschrijven: "Dan wordt het geloof ingeplant, dat tot geloofsdaden zal komen, waarin de eigen verdorvenheid doorleefd wordt ten opzichte van een goeddoend God, maar ook de liefde tot God uitgestort wordt". Geen flauw idee wat je hiermee bedoelt. Het klinkt me alleen in de oren als een leer van de Ger Gem in Ned.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 18 gasten