de ware kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 08 jan 2004 15:56

joris schreef:
Volwassendoop staat voor : een mens kan zich bekeren (als God dat in hem legt)
Kinderdoop staat voor: Vanaf de moederschoot heeft God jou opgenomen in zijn verbond.

Precies de themas waar we het hier in tig topics over hebben.


Das echt kul, joris. Ik ben ervan overtuigd dat je voor God kan en moet kiezen; ik ben er ook van overtuigd dat God mij vanaf de moederschoot heeft opgenomen in Zijn verbond. Die 2 dingen sluiten elkaar mijns inziens absoluut niet uit.
en toch lijken die twe elkaar flink te bijten. Kijk maar goed rond hier. We hebben niet half door hoeveel consequenties die verbondsvisie heft.
Laatst gewijzigd door joris op 08 jan 2004 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 08 jan 2004 15:59

caprice schreef:
Napoleon schreef:
caprice schreef:Het gekrookte wiet,


is dit een kerkverband voor een zeer speciale doelgroep? :D

Foutje. :oops:
M'n broertje zegt altijd: 'het gerookte wiet'
maar ik bedoelde: 'Het gekrookte riet'
:|


ok, ik dacht aan een kerkverband voor drugsdealers :mrgreen:

maar ik begreep je wel, vond het alleen erg grappig, had die uitdrukking nog nooit gehoord
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
sweap
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:35
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 08 jan 2004 16:05

Gershwin schreef:Net als de fusie tussen 'Bewaar het Pand' en 'Het gekrookte riet': 'het gekraakte pand'.*
[size=9]*Met dank aan 'Voorwaar'[/size
[.


ja, die is leuk ja! :mrgreen:
net als de "samen op de brede weg kerk, want zoveel kerken, die passen echt niet op de smalle weg..." (ook Voorwaar)

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 08 jan 2004 17:19

joris schreef:
joris schreef:
Volwassendoop staat voor : een mens kan zich bekeren (als God dat in hem legt)
Kinderdoop staat voor: Vanaf de moederschoot heeft God jou opgenomen in zijn verbond.

Precies de themas waar we het hier in tig topics over hebben.


Das echt kul, joris. Ik ben ervan overtuigd dat je voor God kan en moet kiezen; ik ben er ook van overtuigd dat God mij vanaf de moederschoot heeft opgenomen in Zijn verbond. Die 2 dingen sluiten elkaar mijns inziens absoluut niet uit.
en toch lijken die twe elkaar flink te bijten. Kijk maar goed rond hier. We hebben niet half door hoeveel consequenties die verbondsvisie heft.


O. Jij wilt toch niet gaan betogen dat alle voorstanders van de kinderdoop die tegelijkertijd zeggen dat je voor God kan kiezen dom zijn? :mrgreen:
Volgens mij is het een mogelijke consequentie van die verbondsvisie, maar geen noodzakelijke. Het feit dat Israel uitverkoren volk was, wou ook niet zeggen dat er geen heidenen tot geloof in God konden komen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 08 jan 2004 23:40

O. Jij wilt toch niet gaan betogen dat alle voorstanders van de kinderdoop die tegelijkertijd zeggen dat je voor God kan kiezen dom zijn?
volgens mij si het heel logisch dat er niet veel van die mensen bestaan> Want waar slaat de kinderdoop dan nog op, als je als volwassene toch nog voor Jezus moet kiezen?

caprice

Berichtdoor caprice » 08 jan 2004 23:42

joris schreef:
O. Jij wilt toch niet gaan betogen dat alle voorstanders van de kinderdoop die tegelijkertijd zeggen dat je voor God kan kiezen dom zijn?
volgens mij si het heel logisch dat er niet veel van die mensen bestaan> Want waar slaat de kinderdoop dan nog op, als je als volwassene toch nog voor Jezus moet kiezen?

De kinderdoop is een belofte van de ouders dat zij het kind zullen opvoeden in de voorzeide leer.
Voor het kind is het een bewijs van de genade van God dat Hij er nog aan wilde denken, dat het nog onder het Woord geboren mag worden en mag opgroeien.

joris

Berichtdoor joris » 08 jan 2004 23:46

nou dan hebben we ook al tig soorten kinderdoop blijkbaar.

hoe ziet het dan met verbond aan Abraham zijn vrInd?

caprice

Berichtdoor caprice » 08 jan 2004 23:47

joris schreef:nou dan hebben we ook al tig soorten kinderdoop blijkbaar.

hoe ziet het dan met verbond aan Abraham zijn vrInd?

Dat bevestigt Hij van kind tot kind. :wink:

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 09 jan 2004 14:37

Laten we aub on-topic blijven.

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 jan 2004 14:47

sweap schreef:
Gershwin schreef:Net als de fusie tussen 'Bewaar het Pand' en 'Het gekrookte riet': 'het gekraakte pand'.*
[size=9]*Met dank aan 'Voorwaar'[/size
[.


ja, die is leuk ja! :mrgreen:
net als de "samen op de brede weg kerk, want zoveel kerken, die passen echt niet op de smalle weg..." (ook Voorwaar)
Khoorde een uitspraak van een buitenlandse dominee, onder het dak van gekrookt riet slapen, slaapt niet zo lekker :mrgreen:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

joepie

Berichtdoor joepie » 10 jan 2004 08:18

En toch onderschrijven vele kerken de geloofsbelijdenis als zijnde waar.
Wat dan met artikel:
Art. 27.
Van de algemene christelijke kerk

Wij geloven en belijden, dat er is een enige katholieke of algemene kerk, welke is een vergadering van ware Christgelovigen, welke hun zaligheid verwachten in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door de Heilige Geest. Deze kerk is geweest van het begin der wereld af en zal zijn tot het einde toe, zodat daaruit blijkt, dat Christus een eeuwig Koning is, welke niet zonder onderdanen zijn kan. En deze heilige kerk wordt van God bewaard en staande gehouden tegen het woeden der gehele wereld, hoewel zij soms een tijd lang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de ogen der mensen.
Art. 28.
Van de noodzakelijkheid om zich bij de ware kerk te voegen en te houden

Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering een verzameling is dergenen, die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is, dat niemand, van wat staat of rang hij zij, zich behoort op zichzelf te houden, om op zichzelf te staan, maar dat zij allen schuldig zijn, zichzelf daarbij te voegen, en daarmee te verenigen, onderhoudende de eenheid der kerk, zich onderwerpende aan haar onderwijzing en tucht, de halsbuigende onder het juk van Jezus Christus, en dienende de opbouwing der broeders, naar de gaven, die God hun verleend heeft, als onderlinge leden van ÈÈnzelfde lichaam.
Art. 29.
Van het onderscheid en de merktekens van de ware en valse kerk

Wij geloven, dat men wel naarstig en voorzichtig uit Gods Woord behoort te. onderscheiden welke de ware kerk zij, aangezien dat alle sekten, die heden ten dage in de wereld zijn, zich met de naam der kerk bedekken. Wij spreken hier niet van het gezelschap der geveinsden, welke in de kerk onder de goede vermengd zijn, en ondertussen van de kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in dezelve zijn. Maar wij zeggen, dat men het lichaam en de gemeenschap der ware kerk onderscheiden zal van alle sekten, welke zeggen, dat zij de kerk zijn. De merktekenen, om de ware kerk te kennen, zijn deze: zo de kerk de reine predikatie van het evangelie oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk die Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonde te straffen. Kort, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen, die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zeker de ware kerk kennen, en het staat niemand vrij, zich daarvan te scheiden. En aangaande degenen, die van de kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der christenen, te weten, uit het geloof, en wanneer zij, de enige Zaligmaker Jezus Christus aangenomen hebbende, de zonde vlieden, en de gerechtigheid najagen, de waren God hun naasten liefhebben, niet afwijken, noch ter rechter noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof daar nog geen grote zwakheid in hen zij, maar zij strijden daartegen door de Geest al de dagen huns levens, nemende gestadig hun toevlucht tot het bloed, de dood, het lijden en de gehoorzaamheid van Christus, in welke zij vergeving hunner zonden hebben, door het geloof in Hem. Aangaande de valse kerk, die schrijft zich en haar bevelen meer macht en gezag, toe, dan het Woord van God, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen; zij bedient de sacramenten niet, gelijk Christus in zijn Woord bevolen heeft, maar zij doet daar af en bij, gelijk het haar goeddunkt; zij grondt zich meer op de mensen, dan op Christus, zij vervolgt degenen, die heilig leven naar het Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afgoderij. Deze twee kerken zijn licht te kennen, en van elkaar te onderscheiden.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mar 2004 22:39

johannes1 schreef:ja er is 1 Ware Kerk en dat is de Kerk hierboven. waar we straks allen mogen jubelen voor Zijn troon


caprice schreef:De triomferende Kerk.


Ja, da's nou wel heel gezellig en knus zo, om dat tegen elkaar te zeggen bij de warme kachel en een kop warme chocolademelk, :mrgreen: maar eh... die ware kerk, had die niet met de zichtbare kerk te maken? Dus gewoon hier op aarde. Dáár heeft Paulus het toch over in zijn brieven - dat is mij vroeger ten minste geleerd - en zó spreekt de Nederlandse Geloofsbelijdenis er toch over?
Dat dat zou betekenen dat er dan één waar kerkgenootschap is, dat komt nogal vergezocht op mij over. Ik denk eerder dat de kerk versplinterd is, en dat die weer één moet worden. Maar ja, krijg dat maar eens voor elkaar met al die menselijke hardnekkigheid...
Maar het is in feite natuurlijk een absurde situatie dat Christus' kerk verscheurd ligt. Dat waren we misschien een beetje vergeten, gewend als we zijn aan de bestaande situatie, maar zo is het natuurlijk wel... :(

caprice

Berichtdoor caprice » 25 mar 2004 06:04

Boekenlezer schreef:
caprice schreef:De triomferende Kerk.


Ja, da's nou wel heel gezellig en knus zo, om dat tegen elkaar te zeggen bij de warme kachel en een kop warme chocolademelk, :mrgreen: maar eh... die ware kerk, had die niet met de zichtbare kerk te maken? Dus gewoon hier op aarde. Dáár heeft Paulus het toch over in zijn brieven - dat is mij vroeger ten minste geleerd - en zó spreekt de Nederlandse Geloofsbelijdenis er toch over?
Dat dat zou betekenen dat er dan één waar kerkgenootschap is, dat komt nogal vergezocht op mij over. Ik denk eerder dat de kerk versplinterd is, en dat die weer één moet worden. Maar ja, krijg dat maar eens voor elkaar met al die menselijke hardnekkigheid...
Maar het is in feite natuurlijk een absurde situatie dat Christus' kerk verscheurd ligt. Dat waren we misschien een beetje vergeten, gewend als we zijn aan de bestaande situatie, maar zo is het natuurlijk wel... :(

Die kerk is versplinterd, en zal eens één worden.
DE ware kerk bestaat hier niet op aarde. Slechts de ware Kerk, maar die is verstrooid over verschillende kerkverbanden.
De kerken waar de leer het zuiverst is zijn denk ik toch wel de Ned. Hervormde kerk Geref. Bond, Gereformeerde Gemeenten, Chr. Ger. Kerk (Bewaar het Pand), en waarschijnlijk ook de Oud Gereformeerde Gemeenten.
Er zullen er best een aantal vergeten zijn hoor, maar ik ken ze ook niet allemaal.

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2004 09:20

caprice zei
denk ik


Laat je het bij denken? of ga je op onderzoek uit?

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 25 mar 2004 09:24

caprice schreef:De kerken waar de leer het zuiverst is .


Gaat het om de zuivere leer of de zuivere evangelieverkondiging.

Ik vind het nogal raar dat je alleen gefocused bent op de leer.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten