tegenslagen in bijbels oogpunt!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

tegenslagen in bijbels oogpunt!

Berichtdoor essieee » 26 okt 2003 15:34

In de Bijbel staat in Job,hebt de kastijding lief.
Houd dat dan in dat alle pijn en moeite die je soms mee moet maken met vreugde moet dragen?
Ik kan dat namelijk niet!

Storyteller

Re: tegenslagen in bijbels oogpunt!

Berichtdoor Storyteller » 26 okt 2003 15:39

essieee schreef:In de Bijbel staat in Job,hebt de kastijding lief.
Houd dat dan in dat alle pijn en moeite die je soms mee moet maken met vreugde moet dragen?

Interessant punt. Misschien moet ik maar eens een bijbel pakken en dat boek van Job gaan lezen. Ik weet wel dat het me in mijn jeugd erg heeft geschokt.
Maar wat ik zelf doe aan pijn en moeite, is om het te verwelkomen. Er een grapje van te maken of het te zien als een nieuwe les in mijn leven. Dat is niet altijd even makkelijk. Want huilen en jammeren is veel makkelijker. Je schiet er alleen zo weinig mee op. En ik heb uit mijn moeilijke perioden al behoorlijk wat verhalen en lessen zien ontstaan.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 okt 2003 15:41

Ik ben helemaal vast gelopen door het verleden en ben nu bijna 10 weken opgenomen. Als ik het vanuit de Bijbel zie moet ik zeggen, Heere dank U wel. Maar dat kan ik niet. Terwijl ook Jezu zijn waaroms had en ook huilde aan het graf bij Lazarus. Ik zit vol met negatieve emotie's en voel me hier erg schuldig over!

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 26 okt 2003 15:46

Tegenslagen gebeuren ook, opdat wij mogen inzien dat wij heel klein zijn en God heel groot.
Is het niet tot zegen, dat we zeker weten dat God er altijd is, en Hij ons altijd zoekt? Alleen door Zijn genade mogen we leven.....dwars door al onze moeiten heen, daarvoor leven we in een gebroken wereld.
Maar wel met uitzicht op een leven met Hem.

1Kor.10:13: Ulieden heeft geen verzoeking bevangen dan menselijke; doch God is getrouw, Die u niet zal laten verzocht worden boven hetgeen gij vermoogt; maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven, opdat gij ze kunt verdragen.

Mooie tekst he?

Gods zegen,
Tom

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 26 okt 2003 15:50

Waarom zou je je schuldig voelen voor negatieve emoties? Emoties heb je vaak niet onder controle.
En emmm zeg je nu dat je God moet danken omdat je psygisch in de knoop zit? Ik zou daar niet echt dankbaar voor zijn. Misschien mag ik vragen waarom je precies bent opgenomen? (Je mag ook een pb sturen en ik zit nu op het chatkanaal van refoweb)

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 26 okt 2003 15:52

essieee schreef:Ik ben helemaal vast gelopen door het verleden en ben nu bijna 10 weken opgenomen. Als ik het vanuit de Bijbel zie moet ik zeggen, Heere dank U wel. Maar dat kan ik niet. Terwijl ook Jezu zijn waaroms had en ook huilde aan het graf bij Lazarus. Ik zit vol met negatieve emotie's en voel me hier erg schuldig over!

Dat schuldig voelen hoeft niet hoor, essieee!,.. en je hoeft er ook niet blij mee te zijn. Je hoeft niet meteen een volleerd Christen te zijn.
Je mag met heel je vastgelopen leven bij Hem uithuilen. En de rest komt later wel .
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 26 okt 2003 18:00

Bijna het hele boek Job laat echter een heel ander beeld zien. Job vervloekt o.a. zijn geboorte. Vaak wordt dat vergeten en wordt alleen de tekst 'de Heere heeft gegeven, de Heere heeft genomen. De naam van de Heere zij geprezen' er uitgelicht. Dat lijkt me niet de 'natuurlijke' eerste reactie. Wie kan zoiets zeggen?

Veel sterkte trouwens, Essieee. :cry:

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 27 okt 2003 00:49

Wel, als je weet dat God altijd bij je is en je nooit zal verlaten, dan is elke pijn denk ik wel dragelijk. God zal geen verzoekingen geven die je niet aan kunt. Overigens, kleine correctie: God geeft geen verzoeking, maar God laat de verzoeking toe. Het was ook niet God die Job verzocht, maar Satan. God gaf Satan echter zijn toestemming. Maar als je weet dat het beste nog komt... dan wordt alles een stuk dragelijker denk ik

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 27 okt 2003 02:58

Ruben Hadders schreef:Wel, als je weet dat God altijd bij je is en je nooit zal verlaten, dan is elke pijn denk ik wel dragelijk. God zal geen verzoekingen geven die je niet aan kunt.

"elke pijn wel dragelijk?". Weet je wat pijn is?
Ik vind dit wel een HEEL goedkoop antwoord, en ik heb het idee dat jij nog weinig echte verzoekingen hebt meegemaakt in je leven, als je op deze manier op een noodkreet durft te reageren!
Anders zou je Essieee, die dit schrijft:
==========================
"In de Bijbel staat in Job,hebt de kastijding lief.
Houd dat dan in dat alle pijn en moeite die je soms mee moet maken met vreugde moet dragen? Ik kan dat namelijk niet!"
==========================
en hiermee duidelijk te kennen geeft, dat haar pijn ondraaglijk is, niet antwoorden dat het WEL draaglijk is. OF je neemt Esieee niet serieus, of je gaat met de Bijbel om, op een manier die ik onverantwoord en zeer verwerpelijk vind.

Lees de reaktie van henkie hierboven nog maar eens goed: die is heel wat menselijker en liefdevoller, en ook wat bijbelser.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 okt 2003 08:12

kijk hnier staat ook wat over kastijding:

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=3241

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 27 okt 2003 15:29

Een beetje cliché mischien, maar ik heb ook nog een toepasselijk gedicht:

Voetstappen in het zand

Op een nacht droomde een man dat hij wandelde,
langs het strand, met God.
Door de lucht flitsten beelden van zijn leven.
Bij elk beeld zag hij twee paar voetstappen in het zand.
Het ene paar was van hem en het andere paar van God.
Toen het laatste beeld van zijn leven opflitste,
keek hij om naar de voetstappen in het zand.
Hij merkte op dat er op veel momenten in zijn leven,
slechts EEN paar voetstappen te zien was.
Dat zat hem behoorlijk dwars en hij stelde God vragen hierover:
God, U zei dat wanneer ik zou besluiten U te volgen
U altijd naast mij zou lopen.
Maar nu zie ik tijdens de moeilijkste tijden in mijn leven
Ik begrijp niet waarom U mij verliet toen ik U
het meeste nodig had
God antwoordde:
Mijn lief en dierbaar kind.
Ik hou van je en Ik zal je nooit verlaten.
En gedurende de moeilijkste tijden,
van veel pijn en verdriet,
wanneer je slechts EEN paar voetstappen ziet..
wel toen heb ik je gedragen...
Afbeelding

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 okt 2003 15:41

als je boos bent op God mag je dat ook tegen Hem zeggen. Allereerst mag je er vanuit gaan dat God je altijd vasthoud, ook als je (voor je gevoel) foutzit.

Job is eigenlijk ook boos op God, maar ik vindt het wel opmerkelijk dat hij daarom niet bestraft lijkt te worden. Job wordt dacht ik alleen bestraft omdat hij op een gegeven moment wel een hele grote mond opzet. Maar voor de rest, het lijkt wel alsof God Job stilzwijgend gelijk geeft. Zijn vrienden daarentegen, die zeggen dat Job gestraft wordt omdat hij een zondaar is (want zij kunnen zich niet voorstellen dat er een andere oorzaak is), die worden flink op hun nummer gezegd. Gij hebt niet recht van MIj gesproken gelijk mijn knecht Job...

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 27 okt 2003 23:19

"elke pijn wel dragelijk?". Weet je wat pijn is?
Ik vind dit wel een HEEL goedkoop antwoord, en ik heb het idee dat jij nog weinig echte verzoekingen hebt meegemaakt in je leven, als je op deze manier op een noodkreet durft te reageren!

Is dat zo? Heb ik nog geen verzoekingen meegemaakt? Oordeel daar maar niet te snel over, je zou je wel eens zeer ernstig kunnen vergissen. Wie weet is mijn uitspraak wel uit ervaring gedaan. Overigens is het geen goedkoop antwoordt. Het is de simpele waarheid. Lees Romeinen 8 maar eens. Als daar staat dat NIETS maar dan ook NIETS je kan scheiden van de liefde van de Here Jezus Christus dan wordt alles een stuk dragelijker. Daarmee is de pijn niet weg. Maar de pijn zal niet overwinnen. Verzoekingen maken je juist sterker...

OF je neemt Esieee niet serieus, of je gaat met de Bijbel om, op een manier die ik onverantwoord en zeer verwerpelijk vind.

Wil je misschien nog even het levensverhaal van Paulus doorlezen? Ik denk dat hij veel geleden heeft. Soms 'ondragelijk' in mensenogen. Hij werd vervolgd, geslagen, bespot, vernederd, ect. Maar wat zegt Paulus door al deze moeilijkheden heen?

Lees de reaktie van henkie hierboven nog maar eens goed: die is heel wat menselijker en liefdevoller, en ook wat bijbelser.

Was dit niet liefdevol dan? Hoe kan jij daarover oordeel. Ik leef mee haar mee. Ik vertel gewoon, ook in reactie naar anderen toe, wat de Bijbel erover zegt. En als het niet Bijbels zou zijn volgens jou, laat dat maar zien dan...[/i]
Laatst gewijzigd door Ruben Hadders op 27 okt 2003 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 27 okt 2003 23:19

Dit bericht stond er al :S

lorit

Berichtdoor lorit » 28 okt 2003 21:31

Ruben, dat niets je kan scheiden van Gods liefde is wel even iets anders dan geen pijn verdragen. De liefde met God is verticaal, dat zegt nog niets over het horizontale gebied
Mensen krijgen soms dingen voor hun kiezen die ondraaglijk zijn. Het is inderdaad goedkoop om dan te gaan zeggen dat elke pijn dragelijk is.
Ik kan zo gauw geen bijbeltekst aandragen waar dat in staat, maar daar zal ik nog over nadenken. In ieder geval weet ik dat God wil dat we Hem precies vertellen wat we denken of voelen. We hoeven ons niet beter of mooier voor te doen.

Essiee, je hoeft je niet schuldig te voelen! en je hoeft ook zeker niet te danken voor alle narigheid die je overkomt/overkomen is.
Ik wil je veel veel sterkte en Gods nabijheid toewensen

Terug naar “Archief”