naiviteit mbt tot muziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

naiviteit mbt tot muziek

Berichtdoor TheKeimpe » 17 okt 2002 12:30

Er moet mij toch iets van het hart. Ik krijg de indruk dat men heel serieus met een heleboel zaken bezig is, gezien de vele inhoudelijke discussies die hier op Refoweb gevoerd worden, maar aan de andere kant luistert men naar allerhande muziek.
2 voorbeelden, niet om de personen, maar om het voorbeeld.
(1) iemand hier luisterde klakkeloos naar: System of a Down & Bad Religion.
(2) een ander heeft op: "mijn domein" op zn website staan dat zn favo nummer is: "Final Countdown"

Beseffen we wel wat we luisteren? Naar ik aanneem trekken we ook niet ieder willekeurig tijdschrift uit het rek in de supermarkt. We kopen ook niet ieder boek wat we tegenkomen. Maar bij muziek schijnt het wel te kunnen.
Het gaat me nu niet om welke muziek we luisteren (dus geen gewijd/gospel/seculier discussie) maar veel meer om de bewustwording naar wat we luisteren. Mijn bedoeling is dus om mensen aan het nadenken te krijgen over wat voor muziek we luisteren, en waarom.

(PS. een klein verzoek voor degenen die van lange postings houden, zouden jullie het hier willen vermijden. Ik wil hier graag mee blijven discussieren, en ik ben nog steeds niet zover opgeknapt dat ik lange postings kan lezen... BijVoorbaadDank)

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 17 okt 2002 13:00

Ik denk dat je gelijk hebt.....vaak hebben we niet in de gaten wat we luisteren....Waarom niet, dat zal bij een ieder verschillend zijn. Stel dat je abvsoluut geen engels ofzow kunt, kan dat ook een groot probleem zijn! Of je WILT het gewoon niet horen...T kan ook gewoon zijn dat je een liedje luisterd zonder echt te beseffen wat er gezongen wordt...En ik denk dat dat de meest voorkomende fout is. Als je lekker aan t computeren bent (laat ik van mezelf uitgaan) hoor ik de helft van de tekst niet echt...

Maargoed, ik ben het wel met je eens...Maar wat we eraan kunnen doen? Tsja...ik denk dat je dan sowieso geen radio meer zou moeten/kunnen luisteren. Vrij moeilijk hoor...

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 17 okt 2002 14:48

Op verzoek van TheKeimpe kort:

Ik deel je gevoelen over de klakkeloosheid waarmee we muziek tot ons kunnen nemen of laten komen.
Ik wil ook opmerken, maar het gaat hier alleen om muziek, dat dat ook geldt voor een aantal andere terreinen.

We zijn de wereld meer gelijkvormig dan we soms doorhebben.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
hm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:19
Locatie: Zeist
Contacteer:

Berichtdoor hm » 18 okt 2002 00:53

Hey TK!

Goed dat je hierover begint. Ik had het zelf ook al in mijn opmerkingen over gospelmuziek gezet, dat ik dat vrnl. luister omdat de teksten "in ieder geval niet fout zijn".
Als je wel eens Sky Radio luistert, blijven sommige nummers ongemerkt in je hoofd. Zo moet ik mijzelf er nog wel eens op betrappen dat ik verkeerde nummers loop te zingen (ik zing zo ongeveer alles wat ik hoor).

O ja, nog ff een vraagje, is "the final countdown" echt zo fout? Gaat het over het vergaan van de wereld ofzo? Ik heb er nl. zelf nog nooit bij nagedacht dat het fout is, ik vind het zelf wel een cool nummer als ik eerlijk moet zijn. Als je mij kunt overreden, dan zet ik voortaan bij dat nummer OOK de radio uit/ op een andere zender/ cd'tje erin.

Alvast bedankt! (kort genoeg?)

gr. HM
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 18 okt 2002 08:35

Je pleidooi is mij uit het hart gegrepen. Het liefst zou ik zelfs helemaal terug willen naar de basis en muziek beluisteren die gabaseerd is op de psalmen Davids. Dat hoeft dan vanzelfsprekend geen muziek op hele noten te zijn, maar dat mag best vlot gespeeld en gezongen worden. Op de CD "Second Chapter of Acts" staan enkele voorbeelden, zowel vocaal en instrumentaal. Prachtige muziek en zeker niet saai.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

jaop

Berichtdoor jaop » 18 okt 2002 09:19

ik geef toe:psalmen zijn prachtig en in de de liturgie zijn er nauwelijks liederen geweest die krachtigere melodieen hadden of iets vergelijkbaars.
maar om psalmen als basis van de muziek te noemen, dan ga je te ver.
veel te ver..

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 18 okt 2002 11:41

Janneke (en hm):
Ik denk dat de radio een van de grootste bronnen van ellende is, op het gebied van muziek. Want vaak is heb je de eerste regels van een liedje al gehoord voor je er erg in heb wat ze zingen, of het klinkt zo mooi en dan zet je de radio ook niet uit. Dus blijf van de radio af... (Of luister het nieuws -op radio 1- en zet hem na de verkeersinformatie weer uit...)

Hm:
Voor zover ik het gehoord heb gaat The Final Countdown inderdaad over het einde van de wereld, en over de wederkomst, maar dan niet op een erg christelijke manier. Maar wat ik heb bedoeld te zeggen is dat je een liedje zou moeten luisteren voor je weet dat het, voor zover je het kan bekijken, verantwoord is.

Omega:
Op basis van wat ik hierboven schrijf zit je met alleen psalmen dus safe. Toch denk ik dat er meer mogelijk is, zelfs dat je na onderzoek bepaalde seculiere muziek kan luisteren, maar dat moet je wel kunnen verantwoorden.

PS. dank! de antwoorden zijn prima te behappen!

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 18 okt 2002 12:02

TheKeimpe schreef:Janneke (en hm):
Ik denk dat de radio een van de grootste bronnen van ellende is, op het gebied van muziek. Want vaak is heb je de eerste regels van een liedje al gehoord voor je er erg in heb wat ze zingen, of het klinkt zo mooi en dan zet je de radio ook niet uit. Dus blijf van de radio af... (Of luister het nieuws -op radio 1- en zet hem na de verkeersinformatie weer uit...)


PS. dank! de antwoorden zijn prima te behappen!


vrij makkelijk gezegd....Maargoed, dat is tot daar aan toe....Wat doe jij dan met al je cd's? Weet je zeker dat die wel voor 100% goed zijn? Of luister je die ook helemaal niet meer?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 okt 2002 14:16

Omega schreef:Je pleidooi is mij uit het hart gegrepen. Het liefst zou ik zelfs helemaal terug willen naar de basis en muziek beluisteren die gabaseerd is op de psalmen Davids. Dat hoeft dan vanzelfsprekend geen muziek op hele noten te zijn, maar dat mag best vlot gespeeld en gezongen worden. Op de CD "Second Chapter of Acts" staan enkele voorbeelden, zowel vocaal en instrumentaal. Prachtige muziek en zeker niet saai.


2nd chapter of Acts, kom op, dat vindt mijn moeder leuk, dat is dus antiek!!

Gebruikersavatar
Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 sep 2002 08:26
Locatie: Eemnes
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 18 okt 2002 14:42

Misschien en ik denk eigenlijk zeker heb je helemaal gelijk!
Soms vergeet je goed naar de tekst te luisteren, want daar gaat het toch om.....tekst en intentie!!
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 18 okt 2002 14:43

Ik ken iemand die eerst niet christelijk was, en toen trouwde met een christelijk iemand.
Toen vond ie dat zijn cd verzameling er niet meer door kon. Hij gaf ze niet weg ofzo, maar heeft ze allemaal weggegooid, want hij wilde niet dat anderen door hem die cd's gingen luisteren.
Vond ik wel een goeie actie eigenlijk.
Zo zou ik dat niet snel doen vrees ik...
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 18 okt 2002 15:56

System of a Down & Bad Religion


qua muziekstijl sprak het me aan.
Ik heb hier ook eerlijk gezegd niet iemand die mij verbied naar zulke muziek te luisteren.

Je noemt hier 2 bands die volgens jou verkeerd zijn. Als ik Britney Spears op tv zie, ga ik gewoon over me nek als ik zie hoe ze eruit ziet.
Jezelf op zo'n manier verkopen, veel sex is dat dan goed?
Dus, dat.

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 18 okt 2002 16:00

dE bAdEeND schreef:
System of a Down & Bad Religion


Je noemt hier 2 bands die volgens jou verkeerd zijn. Als ik Britney Spears op tv zie, ga ik gewoon over me nek als ik zie hoe ze eruit ziet.
Jezelf op zo'n manier verkopen, veel sex is dat dan goed?


das t probleem...den een vindt de ene band schande, de ander de andere...Gewoon verschil van mening dus:)

Maargoed, t verbaasd (blijkbaar) niemand meer dat er meisjes half bloot met hun kont lopen te schudden tijdens en clip. Schijnt tegenwoordig heel normaal te zijn...maarja, welke clip is (volgens onze normen) dan nog wel normaal???

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 18 okt 2002 16:04

Avril Lavigne!
Dan zie je een meisje en haar vrienden in een winkelcentrum, ze doen allerlei 'stoute' dingen enz. Zoiets vind ik wel weer leuk, bloot niet. Dan lijkt het net of je op deze manier aan je geld moet komen, heel zielig. Maar blijkbaar niet kansloos.
Dus, dat.

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 18 okt 2002 16:06

dE bAdEeND schreef:
System of a Down & Bad Religion



Ik heb hier ook eerlijk gezegd niet iemand die mij verbied naar zulke muziek te luisteren.



Je leeftijd staat op 18 jaar. De meesten van die leeftijd roepen dan dat ze zeer wel in staat zijn hun eigen zaakjes te bepalen.
Misschien kan jij dat ook, met de bijbel ernaast...

Ken de bands niet, geen mening dus over de inhoud. TheKeimpe kennende zal zijn bezwaar zeker niet onterecht zijn.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 96 gasten