Berichtdoor Brion » 25 okt 2003 03:24
Beste hijwel, we hebben een verschillende visie op het geloof in God. Waarschijnlijk komt dat, omdat ik een minder strak onderscheid maak tussen christenen en niet-christenen.
Ik vind je stellingen wat te makkelijk. Maar dat is geen kritiek; ik denk tenslotte over andere dingen weer makkelijker als jij.
(Ik quote je even tussen aanhalingstekens)
- "Zo simpel is het toch echt! Ik noem het een samen met God de rotzooi uit je leven halen."
De "rotzooi" in mijn leven is net zo groot, als de "rotzooi" in het leven van mijn onchristelijke buurman. Ik acht mijzelf niet beter of minder zondig dan hem. Als het jou lukt om samen met God de "rotzooi" uit je leven te verbannen, dan ben je een gezegend mens. Ik heb weinig mensen in mijn leven ontmoet die dat zeiden.
- "Een mooiere en volkomen bijbelse uidrukking is:
in de kracht van Christus verder leven. Dus alle kracht die je nodig hebt voor moelijke beslissingen samen met God nemen."
Ik ken nogal wat mensen die uitstekende beslissingen nemen zonder God. Ook daarin wens ik mij niet te onderscheiden. Het feit dat ik soms beslissingen neem met God, houdt niet in dat die beslissingen beter zijn.
Hooguit zou ik mij gesteund voelen in zulke beslissingen, en het gevoel hebben dat ik het niet alleen op eigen kracht hoef te doen. Maar dat zegt niets over de kwaliteit van mijn beslissingen.
- "Het is echt zo, dat als je zondige dingen vanuit de kracht van Christus achterwege kunt laten, dat je daar gelukkiger van wordt. Je begint dan steeds meer te lijken op Christus."
Misschien heb je gelijk, dat je bepaalde specifieke dingen niet zult doen vanuit de kracht van Christus, maar daar komen mogelijk andere zonden weer voor in de plaats. Nogmaals, een Christen is niet minder zondig dan een niet-christen. Ook heb ik niet het idee dat ik "gelukkiger" ben dan mijn niet-christelijke vrienden. Maar ik geloof niet in God om zonodig "gelukkig" te worden.
- "Tuurlijk is het goed om te weten waar je zonden zitten, maar hier moet je niet in blijven hangen, je moet verder leven in Christus. Dit is volkomen bijbels. Vanuit je eigen zondebesef kan je geen krachten halen, maar alleen uit Christus."
Wat "blijven hangen" is in je zondebesef, weet ik niet. Maar het kan m.i. geen kwaad, goed te beseffen dat mensen zondig zijn. (en ook tot goede dingen in staat) Jij stelt zondenbesef en Christus tegenoverelkaar; m.i. zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat lijkt me ook wel een goede reformatorische gedachte, als ik de HC lees.
- "eh ik weet niet of je het met me eens bent zo niet open dan maar een nieuwe topic, kan deze gewoon doorgaan"
Ik ben het dus niet met je eens, maar zo erg is dat niet. Het antwoord lijkt me, tenzij er bezwaren komen, in dit topic wel op zijn plaats.