Lifestyle:'Refojeugd is niet meer te houden'?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

eMHa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Lifestyle:'Refojeugd is niet meer te houden'?!?

Berichtdoor eMHa » 20 okt 2003 16:14

yo mensen

in Trouw vandaag op de religie pagina stond een artikel met deze kop. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Gerard Dekker (godsdienstsocioloog aan de VU in Amsterdam) zei een maandje geleden volgens het artikel dat de

refolevensstijl bedreigd werd, net als de uiterst orthodoxe opvattingen. De klad zit in de dubbele zondagse kerkgang, voorzichtig twijfelen jongeren aan de historische betrouwbaarheid van de Bijbel, verzekeren en inenten zijn geen taboe meer, anticonceptie wordt gewoon. Kortom: het moderne levensgevoel sijpelt de refozuil binnen.

vraag, met name voor wie zich echt tot de 'refozuil' rekent: herken je deze aspecten? is dat wat de refozuil is? En is het erg als die zuil op deze manier aan het veranderen is?

Verder zegt Dekker dit:

Alles op z'n beloop laten is ongeloofwaardig, en dichtkitten maakt de groepering tot een fundamentalistisch fossiel.

Hij beveelt een derde weg aan: de evangelische route: moderne vormen, klassieke ideeen. Oftewel: behoud de inhoud, waar het om gaat bij je geloof, en wees flexibel in hoe je dat vormgeeft (bijvoorbeeld: welke media je gebruikt).

Wat vinden jullie hiervan?

reageer ook even op deze stelling:

Wetticisme (= wetten en regels als uitgangspunt, 'do what you're told') is eigen aan de refozuil. Als dat wordt losgelaten, stort de zuil in.

ik hoor, sorry: lees het wel ;)

groeten, zegen, Maarten
You can have it all
My empire of dirt
I will let You down
I will make You hurt

(NIN interpreted by The Man In Black)

joris

Berichtdoor joris » 20 okt 2003 17:18

Wetticisme (= wetten en regels als uitgangspunt, 'do what you're told') is eigen aan de refozuil. Als dat wordt losgelaten, stort de zuil in.
wat die dekker allemaal zegt zal me rotzorg wezen.

Godsdienstsocioloog, t idee alleen al.

bovenstaande stelling ben ik hetmee eens.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 okt 2003 17:42

Ik denk juist dat de refo jeugd naar jarenlang klakkeloos de wetten en gewoontes/bedenksels gevolgt te hebben eindelijk weer eens gaat nadenken wat er voor Hun eigenlijk in de bijbel staat.

De jeugd heeft behoefte aan een eerlijke boodschap!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 20 okt 2003 17:43

Natuurlijk is dat eigen aan jullie refozuil. Dit is niet alleen 'eigen' aan de zuil, dit is zelfs de basis. Vooral niet zelf nadenken, alles staat toch in de bijbel? En omdat de jeugd nu veel meer toegang heeft tot informatie die jullie ideeen onderuithaalt, trekken ze de bijbelse opvattingen ook steeds meer in twijfel. Wees eerlijk, hoeveel mensen 'bekeren' zich tot jullie geloof? Precies, nulkommanul. Alle mensen die zich tot de zgn. refozuil rekenen, zijn allemaal zo zijn opgevoed. Mensen dus, waarbij die ideeen er van jongs af aan zijn ingestampt.

MvG 8) Heiden 8)

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 20 okt 2003 18:07

heiden schreef:

Natuurlijk is dat eigen aan jullie refozuil. Dit is niet alleen 'eigen' aan de zuil, dit is zelfs de basis. Vooral niet zelf nadenken, alles staat toch in de bijbel? En omdat de jeugd nu veel meer toegang heeft tot informatie die jullie ideeen onderuithaalt, trekken ze de bijbelse opvattingen ook steeds meer in twijfel. Wees eerlijk, hoeveel mensen 'bekeren' zich tot jullie geloof? Precies, nulkommanul. Alle mensen die zich tot de zgn. refozuil rekenen, zijn allemaal zo zijn opgevoed. Mensen dus, waarbij die ideeen er van jongs af aan zijn ingestampt.

MvG 8) Heiden 8)

Sorry??

Ik ben het niet met je eens, natuurlijk zijn er mensen die met de stroom meezeulen, maar daar naast zijn er ook heel veel 'jeugd' die zich wel interreseren voor wat de bijbel zegt.

Ten tweede wist ik niet dat reformatorisch een geloof is, ik dacht dat we geloven in God en niet in reformatorisch of christelijk dat is je denkwijze niet je geloof.

Ik ben het er wel mee eens dat veel dingen gewoon aangeleerd worden en dat, dat niet goed is. Laat iedereen maar onderzoeken wat God ervan zegt.

reageer ook even op deze stelling:

Ik denk wel dat het een belangrijk punt van het reformatorische geloof is, maar er zijn ook andere uitganspunten die de 'evangelische' niet zo sterk hebben, zoals je zonden voelen. daarom zal er een deel wegvallen maar niet de hele leer!

joris

Berichtdoor joris » 20 okt 2003 18:34

dat er niet veel mensen tot geloof komen is inderdaad een veeg teken ja! En dat mogen we ons goed aantrekken, helemaal als iemand het zegt die '' heiden'' heet vind ik.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 okt 2003 18:47

Er komen wel mensen tot bekering, alleen ik denk niet dat die snel naar een refokerk gaan... Kijk maar eens naar De Verandering ;) Maar die ontzuiling, dat lijkt me geen ramp. Doe de kerkdeuren open, speel open kaart, laat zien wie je bent, beken kleur! Misschien is het zelfs goed om middelbare scholen allemaal te mixen, niet meer uitsplitsen naar geloof. Zo kunnen jongeren ook veel meer evangeliseren. En juist onder jongeren is dat belangrijk, want de meeste christenen komen voor hun achttiende tot geloof. Maar zelf vind ik het ook lastig om zomaar over geloof te beginnen...

Over dat wetticisme: dat is inderdaad helemaal niet aantrekkelijk, eerder afstotend. Het gevolg ervan is kerkscheuringen en als ik zie wat er op het moment allemaal gebeurt in kerkelijk Nederland kan ik wel janken... Vind je het gek dat er niet veel mensen christen worden.

(mmmz, ik praat misschien een beetje onsamenhangend, hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel)

joris

Berichtdoor joris » 20 okt 2003 18:49

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 20 okt 2003 19:23

Wetticisme (= wetten en regels als uitgangspunt, 'do what you're told') is eigen aan de refozuil. Als dat wordt losgelaten, stort de zuil in. [/quote]

Ik denk wel dat het een belangrijk punt van het reformatorische geloof is, maar er zijn ook andere uitganspunten die de 'evangelische' niet zo sterk hebben, zoals je zonden voelen. daarom zal er een deel wegvallen maar niet de hele leer![/quote]

Ik wil hier graag iets aan toevoegen, namelijk de bedoeling van de Wet (van Mozes). De brief van Paulus aan de Galaten vertelt hier veel over.

Ook het gegeven dat Jezus is gekomen om de wet te vervullen (Mt 5:17), en niet om deze te ontbinden, en dat jota noch tittel zal voorbijgaan vóór het voorbijgaan van hemel en aarde, leert ons dat de Wet nog steeds geldt.
Gehoorzaamheid aan God is iets moeilijks, maar als wij het verlangen hebben om Hem te dienen, dan is het goed om zijn wetten en geboden te houden. De vraag hierbij is dan wel, doen we het uit liefde voor Hem of uit traditie cq. door onze leefomgeving.

Voor wat betreft jouw beschouwing over de zonde, kan ik het gedeeltelijk met je eens zijn. Ik kom zelf van oorsprong uit evangelische kring, en durf wel te zeggen dat in zijn algemeenheid de genade van God enigszins onderbelicht wordt in de prediking.

Ook wil ik erover zeggen, dat bestudering van het Woord heel erg belangrijk is, en dat God je door het lezen over Zijn genade, je erbij bepaalt hoe klein wij zijn, en hoe groot God. Het is dus aan de gelovige zelf hoe om te gaan met bestudering van de Schrift.
Of dit laatste afhankelijk is van bij welke kerk je hoort, vind ik persoonlijk te kort door de bocht, en doet ook tekort aan lieve broeders en zusters die ik ken, en die ook mogen weten dat genade en zondebesef iets is wat een diepe doorleving kent en heeft.

Ik ga meer voor wat staat in 2Petrus1:10

Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.
Want alzo zal u rijkelijk toegevoegd worden de ingang in het eeuwig Koninkrijk van onzen Heere en Zaligmaker, Jezus Christus.

Gods zegen,
Tom

caprice

Berichtdoor caprice » 20 okt 2003 20:08

Een deel van de jeugd is inderdaad het verkeerde pad ingeslagen, wat een zeer bedroevende ontwikkeling is. De satan probeert iedereen in zijn macht te krijgen, zeker nu het einde der tijden nadert. Veel jongeren trekt hij naar de afgrond met zijn duivelse muziek, internet, televisie, radio, tijdschriften e.d. Maar ook door de vorm van vrome godsdienst kan hij mensen in het verderf meesleuren.

En als dat niet zo is: Wees er God dan maar dankbaar voor.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 20 okt 2003 20:46

Ten tweede wist ik niet dat reformatorisch een geloof is, ik dacht dat we geloven in God en niet in reformatorisch of christelijk dat is je denkwijze niet je geloof.

Het gaat volgens jou om 'geloven in god', het doet er dus niet toe of iemand zichzelf reformatorisch of protestant of katholiek noemt. In N-Ierland wonen mensen, die zich waarschijnlijk niet helemaal in jouw opvatting kunnen vinden. Die geloven in dezelfde god, maar staan elkaar letterlijk naar het leven.
Je zou dit nog verder kunnen doortrekken. Dan kun je dus ook zeggen dat andere monotheistische religies hetzelfde zijn, want het gaat om 'geloven in god'. En als die dan toevallig Allah wordt genoemd.....dan is het ineens niet meer hetzelfde?
Maar goed, ik dwaal af. Mijn punt was alleen maar dat jullie eigenlijk niets geloven. Je hebt alleen maar wat gewoontes en ideeen van je ouders overgenomen, en je durft die niet meer af te schaffen.
Je gelooft toch zeker zelf niet dat het toeval is dat hier in het westen 70% vd bevolking zichzelf 'christelijk', en in het midden oosten meer dan 80% zichzelf 'moslim' noemt? Dat bewijst voor mij dat geloof helemaal geen geloof is. Denk je nou echt dat als jijzelf in bijv Iran was geboren, uit 2 moslimouders, dat jij dan toch christelijk zou zijn?......precies, ik denk het niet denk.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 okt 2003 20:48

Ik wordt altijd verdrietig van dat soort negatieve berichtgeving.
Iedereen lijkt soms te schijten op de refojeugd. Wat ik zie, als rasechte refomiep , is dat de jongeren gewoon keihard opzoek zijn. Ze zoeken het op veel plaatsen. En er zijn er velen die wel heel serieus bezig zijn met het geloof. Daar hoor je nooit iemand over.
Van mij hoeft de refozuil niet tegen de vlakte. Ik ben er heel liefdevol in opgevoed. Het voelt nog altijd als een warm bad als ik onder reformatorische jongeren kom. Hoewel ik net zoveel omga met christenen uit alle hoeken en gaten en met niet-christenen. Ik heb altijd om me heen mogen kijken en neem de mooie/waardevolle dingen mee.. Uiteindelijk gaat iedere jongere vroeg of laat selecteren. Op wat je al waardevol uit de refozuil meeneemt en wat je niet ziet als belang voor jou relatie met God. Het maakt me geen bal uit in welke kerk ik ooit beland, als God er maar is. Maar ik koester mijn herinneringen van de refozuil. Ookal is daar ook wel eens iets niet goed, en traditie bepaald.

En heiden, zou je zo vriendelijk willen zijn dat soort gefrustreerde uitspraken eerst eens te overdenken voor ze hier te droppen. Je komt wat simplistich over namelijk. Kan je misschien ook niks aan doen.

Mensen die zich bekeren tot het christendom komen inderdaad in de meeste gevallen in een evangelische gemeente terecht. Maar het komt regelmatig voor dat ze later in een reformatorische kerk zich op hun plek voelen. Maar wat het mooist en belangrijkste is, ongeacht in welke kerk ze komen, dat ze God ontmoet hebben en Jezus als hun verlosser. Dat hun leven zin heeft gekregen.

De stelling: wetticisme is niet heilig, tenzij het behoort tot wat God ons vraagt te doen. Alles wat met liefde tot God is, ook het naleven van een traditie, is mooi en goed. Zolang je het een ander maar niet oplegt.
De refozuil zit vol tradities. De evangelische gemeentes net zo goed, hoewel minder zichtbaar denk ik.
Ach, misschien stort alles in, misschien niet. Al die zuilen..... Je gelof moet niet gebouwd zijn op zuilen, maar op een rots, Jezus Christus, dan blijf je altijd overeind.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 20 okt 2003 20:51

heiden schreef:Mijn punt was alleen maar dat jullie eigenlijk niets geloven. Je hebt alleen maar wat gewoontes en ideeen van je ouders overgenomen, en je durft die niet meer af te schaffen.

Dat mag je eerst wel eens aantonen dan.

Je gelooft toch zeker zelf niet dat het toeval is dat hier in het westen 70% vd bevolking zichzelf 'christelijk', en in het midden oosten meer dan 80% zichzelf 'moslim' noemt? Dat bewijst voor mij dat geloof helemaal geen geloof is. Denk je nou echt dat als jijzelf in bijv Iran was geboren, uit 2 moslimouders, dat jij dan toch christelijk zou zijn?......precies, ik denk het niet denk.

Laten we wel bij het onderwerp blijven. Dit is niet een topic dat het christelijk geloof ter discussie stelt.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 20 okt 2003 21:02

Een deel van de jeugd is inderdaad het verkeerde pad ingeslagen, wat een zeer bedroevende ontwikkeling is. De satan probeert iedereen in zijn macht te krijgen, zeker nu het einde der tijden nadert. Veel jongeren trekt hij naar de afgrond met zijn duivelse muziek, internet, televisie, radio, tijdschriften e.d. Maar ook door de vorm van vrome godsdienst kan hij mensen in het verderf meesleuren.

Sorry hoor, maar ik moet meteen weer ff reageren. Ik weet niet wat ik lees :shock: Je bent 18 jaar en je spreekt in termen als satan, duivelse muziek, einde der tijden????????
Ik weet niet wat voor muziek jij het over hebt, maar muziek is in mijn ogen juist een van de mooiste dingen die er is. Heb je jezelf eigenlijk wel eens afgevraagd waarom je geen TV/radio/internet/tijdschriften etc. mag zien/luistern/lezen? Ik denk om maar 1 reden.........domhouden.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 okt 2003 21:03

heiden schreef:
Het gaat volgens jou om 'geloven in god', het doet er dus niet toe of iemand zichzelf reformatorisch of protestant of katholiek noemt. In N-Ierland wonen mensen, die zich waarschijnlijk niet helemaal in jouw opvatting kunnen vinden. Die geloven in dezelfde god, maar staan elkaar letterlijk naar het leven.

Het is altijd makkelijk om, als iets je niet aanstaat, de negatieve punten te pakken.
Weet ik er nog wel een paar, geniet ervan:
Er zijn dominees die hun dochters misbruiken
Er zijn kerkgangers die elkaar weigeren aan te kijken wegens een stompzinnige ruzies.
Er zijn kerels die iedere dag met de bijbel onder hun arm lopen maar hun vrouw mishandelen.

Net zoals die geweldadige ieren gaat het hier puur om de haat in de mens, en zegt dit niets over de bijbel en de boodschap daar in.

.
Je zou dit nog verder kunnen doortrekken. Dan kun je dus ook zeggen dat andere monotheistische religies hetzelfde zijn, want het gaat om 'geloven in god'. En als die dan toevallig Allah wordt genoemd.....dan is het ineens niet meer hetzelfde?.

Het ontbreekt jou behoorlijk wat aan informatie. Het zit'm niet alleen in de naam hoor, de essentie van de verschillen. Absoluut niet.

.
Je hebt alleen maar wat gewoontes en ideeen van je ouders overgenomen, en je durft die niet meer af te schaffen.
.

Droom lekker verder. Je hebt zelf geen idee hoeveel jij door massa Nederland ingefluisterd krijgt. Hoeveel jij klakkeloos overneemt wat je te horen krijgt. Je bent zelf zo gehersenspoeld als ik weet niet wat. Anders zou je een stuk opener en neutraler hier komen.
Jij weet niets van het geloof. Wat het ook maar kan zijn. Jij kijkt niet verder dan de buitenkant van de mens, naar wat je ziet. Zielig genoeg interpreteer je dat vervolgens precies zoals je hetzelf graag wilt. Je ziet zoveel over het hoofd. Best wel leeg, zeg maar.
Mensen kwijlen van negatieve berichtgeving, over christenen of andere gelovigen om zich ervan te overtuigen dat God niet bestaat, maar eigenlijk zijn ze doodsbang. Geef niet, ooit was ik zoals jij. Maar ga alsjeblieft opzoek als je niet verder komt dan wat je nu kan uitbrengen. Het is van levensbelang.

Maar laten we de discussie van Maarten voortzetten. Lijkt me zinniger.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”