Gods Woord faalt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Gods Woord faalt

Berichtdoor Wishori Wasesu » 18 okt 2003 20:38

NOOIT!

(geen twijfel, geen discussie)
of toch wel? :wink:
sol lucet omnibus

joris

Berichtdoor joris » 19 okt 2003 07:51

amen!

Weg dus met alles wat smerig is, weg met alle slechte gewoonten; wees zachtmoedig e aanvaard het woord dat in u is geplant en uw leven kan redden! jac 1;21

Heer laat mij spreken over u,
laat mij u hulde brengen!
psalm 51:17

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 19 okt 2003 08:13

Gods woord niet, interpretaties wel
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 okt 2003 11:50

Ik ben het met lizz eens.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 okt 2003 12:43

Gods woord faalt nooit.

Maar wat als je ergens om bid en je krijgt het niet. Terwijl er in de bijbel staat: Al wat gij den Vader zult bidden in Mijn Naam, dat zal Hij u geven

Ik denk dat de Bijbel op dat moment niet faalt maar dat wij op dat moment falen, we geloven niet dat hij het geeft. We denken dat het goed voor ons is maar het is slecht voor ons.

Geloof jij in heel de bijbel?
Ikke niet, ik kan niet geloven dat als ik zal bidden of heel nederland in 1 klap mag geloven, dat het dan ook echt gebeurt. Ik geloof wel dat als ik iets vraag en ik geloof dat hij het geeft dat hij het dan ook echt geeft.
Waarom ik niets groots durf te vragen weet ik niet.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 19 okt 2003 12:46

geloof je dan niet in de bijbel? of is je geloof (nog) te klein?

Tuurlijk verhoort God gebeden, maar er staat wel een zinnetje bij volgens mij, namelijk dat een gebed naar zijn wil moet zijn!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 okt 2003 13:04

joris schreef:geloof je dan niet in de bijbel? of is je geloof (nog) te klein?

Tuurlijk verhoort God gebeden, maar er staat wel een zinnetje bij volgens mij, namelijk dat een gebed naar zijn wil moet zijn!

Ik geloof in de Bijbel zeker, maar ik geloof dat mijn eigen geloof nog niet sterk genoeg is om dingen te vragen en te geloven dat ik het ook altijd ontvang.

Wat doe je dan met deze texten?
- En al wat gij in het gebed gelovig vragen zult, zult gij ontvangen. Mt 21:22
- Daarom zeg Ik u, al wat gij bidt en begeert, gelooft, dat gij het hebt ontvangen, en het zal geschieden. Mr 11:24
- Indien echter iemand van u in wijsheid te kort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt; en zij zal hem gegeven worden. Jak 1:5
- en ontvangen wij van Hem al wat wij bidden, daar wij zijn geboden bewaren en doen wat welgevallig is voor zijn aangezicht 1Jo 3:22
- Joh 14:14 Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen.

Ik geloof echt dat als je God wat vraagt, en wijst op deze beloftes in de bijbel dat Hij het ook echt geeft. Ik heb dit vaak gemerkt! Maar grote dingen durf ik niet te vragen omdat ik nog niet kan geloven dat hij het ook echt geeft.

(tuurlijk komt Gods wil ook om de hoek kijken)

joris

Berichtdoor joris » 19 okt 2003 13:08

ik denk dat je dingen kan vragen zogroot als je geloof hebt. Daarom kan Jan zijlstra bidde voor genezing. Daarom ontvangen sommigen genezing als ze zelf bidden. Daarom kan iemand uit mijn gemeente, hoorde ik vandaag, 40 km autorijden zonder benzine op weg naar ene begrafenis!

let ook op de volgorde: als je gelooft dat je het al ontvangen hebt, zal het geschieden!!!! Dus eerst ontvangen, dus aanvaarden,a ccepteren dat dat wat je kreeg Gods wil is, en dan gaat het pas gebeuren!.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 okt 2003 13:17

joris schreef:ik denk dat je dingen kan vragen zogroot als je geloof hebt. Daarom kan Jan zijlstra bidde voor genezing. Daarom ontvangen sommigen genezing als ze zelf bidden. Daarom kan iemand uit mijn gemeente, hoorde ik vandaag, 40 km autorijden zonder benzine op weg naar ene begrafenis!

Dat denk ik nou ook, dus daarom is het ook nodig om maar veel te vechten met God om meer geloof/vertrouwen zodat je nog veel mensen aan Jezus voeten mag brengen.

Hij wil er gewoon om gevraagd worden! dat is zo mooi!!

Daarom kan Petrus ook lopen op de zee, omdat hij volkomen vertrouwde op Jezus. Ik denk dat we daar met zijn allen hard aan moeten werken! want dan zullen we grote dingen zien in ons Nederlandje.

let ook op de volgorde: als je gelooft dat je het al ontvangen hebt, zal het geschieden!!!! Dus eerst ontvangen, dus aanvaarden,a ccepteren dat dat wat je kreeg Gods wil is, en dan gaat het pas gebeuren!

Die volgorde is zeker waar! Maar daar speelt het vertrouwen/geloof/zeker weten een rol in. Want als je iets vraagt, en je gelooft dat je ook zal krijgen, dan heb je het eigenlijk al gekregen.

joris

Berichtdoor joris » 19 okt 2003 13:33

Mooi gezeg dhijwel.
ik vind het zo mooi dat het woord geloven vaak hetzelfde betekent als vertrouwen. TOen ik dat eenmaal doorhad, werd geloven gelijk andrs.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 19 okt 2003 17:01

Begrijp ik het goed? Is het probleem dat kan optreden niet dit tweeledige?

A. Gebruik van een mogelijk uit zijn context en/of verkeerd vertaalde tekst.

B. Buiten de bedoelde juridische/sociale context gebruiken van de tekst.

Ik begrijp de vraag hoe het toch mogelijk is dat mensen die Dezelfde Heilige Geest hebben ontvangen tot andere conclusies komen bij een tekst. Mogelijkheden:

Men denkt de Geest te hebben, maar is misleid, heeft Hem namelijk niet;
men heeft de Geest ontvangen, maar wandelt en dus leest (verstaat) Daarin niet:;
men heeft de Geest maar heeft teveel over deze tekst gelezen/gehoord en is zo bevooroordeeld dat de openbaring niet aangenomen wordt.

Misschien zijn er nog meer mogelijkheden, maar het onjuist een zeer sterk standpunt over een tekst of Schriftdeel in te nemen als het niet persoonlijk openbaar is, zie Sjaoel (Paulus): "Want ik zou niet durven iets zeggen, hetwelk Masjiach door mij niet gewerkt heeft, tot gehoorzaamheid der volken, met woorden en werken;" (Rom.15:18). Wanneer men de Schriftuurlijke juridische implicaties kan onderscheiden, en de juiste context kent, zou men in principe mogen aanzeggen, maar geen eigenrechter spelen:
"U zult uw broeder in uw hart niet haten;u zult uw naaste naarstiglijk berispen, en zult de zonde in hem niet verdragen. Gij zult niet wreken, noch toorn behouden tegen de kinderen uws volks; maar gij zult uw naaste liefhebben als uzelf; Ik ben HASJEM! (Lev.19:17,18)

Belangrijk is echter ook de sociale/geestelijke context. Heeft het zin een ongelovige te berispen op zijn zonde? Moet hij niet eerst over het verschil van goed en kwaad weten, van het bestaan van De rechtmatige Rechter en Zijn Liefde, etc. Is het niet de Geest Die de mens overtuigd door ons in de mond gegeven getuigenis of vanuit een goed geestelijk boek, ja nog meer: De Schrift zelf? En ... is het dat juiste moment wel om te spreken, hebben we erover gebeden, is het op dat moment relevant om iets te zeggen, ook al is het waar? Of kan het tot een later moment wachten. Hoeveel psychische moorden zijn al niet gepleegd op grond van niet wachten op G-ds moment om iets uit te spreken?

Sam

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 19 okt 2003 20:47

Mag ik ff weten wat voor vertaling jij gebruikt? Ik dacht alle Nederlandse vertalingen gezien te hebben :S

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 19 okt 2003 20:57

[bij abusievelijke doublure verwijderd]
Laatst gewijzigd door Taytelbaum op 20 okt 2003 05:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 19 okt 2003 20:59

[bij abusievelijke doublure verwijderd. Is er geen leuke "bericht verwijderen knop"?]
Laatst gewijzigd door Taytelbaum op 20 okt 2003 05:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 19 okt 2003 21:01

Vaak maak ik gebruik van de Statenvertaling en voor T'NaCh (O.T.) ook wel vertalingen van Joodse hand, maar kijk soms ook nog even de grondtekst (hebreeuws of grieks) na op juistheid van vertaling, pas dan indien nodig, de tekst aan. Meeste vertalingen zijn namelijk toch nog gecorrumpeerd door dogma's, dit gaat zover dat bij bepaalde woorden zelfs wordt afgeweken van de werkelijke betekenis. Ik hanteer her en der bij mijn leest passende Hebreeuwse terminologie, vindt dit gepaster als het bewaren van Latijnse termen die naar de Griekse grondtekst zijn verschenen sedert Rome.

Sam

Terug naar “Archief”