Dreigende rechtszaak tegen SGP

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Dreigende rechtszaak tegen SGP

Berichtdoor caprice » 11 okt 2003 13:41

GELD NODIG VOOR PROEFPROCES TEGEN SGP
een oproep van het Proefprocessenfonds Clara Wichmann - september 2002
--------------------------------------------------------------------------------

Het Proefprocessenfonds Clara Wichmann bereidt een procedure voor tegen het uitsluiten van vrouwen van het volwaardig lidmaatschap van de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP). Deze uitsluiting is directe discriminatie van vrouwen en in strijd met onder meer artikel 1 van de Grondwet en het VN-Vrouwenverdrag. Het fonds wil nu een of meerdere procedures voeren om een einde aan deze discriminatie te maken. Het gaat hier niet alleen om het belang van een of meerdere vrouwen, maar vooral om het principe dat politieke partijen in Nederland vrouwen niet uit mogen sluiten van het lidmaatschap. Ook niet op grond van godsdienstige overtuigingen. Om de zaak daadwerkelijk te kunnen voeren is echter veel geld nodig. Daarom is een fondsenwervende campagne gestart.

In 1995 heeft het Proefprocessenfonds een procedure ondersteund van een Roermondse vrouw die lid wilde worden van de SGP. Bij de rechtbank in Den Haag is deze zaak toen verloren. De vrouw wilde aanvankelijk tegen de uitspraak in beroep, maar heeft niet doorgezet. De situatie ligt nu anders, omdat in 1997 de statuten van de SGP gewijzigd zijn en de partij daarin nu expliciet vermeldt dat vrouwen geen volwaardig lid kunnen worden. Zij kunnen wel buitengewoon lid zijn, maar hebben geen stemrecht binnen de partij en kunnen bijvoorbeeld geen lid worden van de gemeenteraad of de Tweede Kamer voor de SGP.

In de zomer van vorig jaar hebben de Verenigde Naties aan de Nederlandse regering laten weten dat deze in strijd handelt met het VN-Vrouwenverdrag door een politieke partij toe te staan die vrouwen uitsluit van het gewone lidmaatschap. De Nederlandse regering heeft toen echter (naar aanleiding van Kamervragen) meegedeeld geen maatregelen tegen de SGP te willen nemen.
Ook de activiteiten van het strijdbare SGP-lid mevrouw Grabijn hebben niet tot een veranderde opstelling van de SGP geleid. Zij was voor de statutenwijziging lid geworden en vocht het weigeren van vrouwen als volwaardig lid jarenlang intern in de SGP aan. Vorig jaar stapte zij naar de Commissie Gelijke Behandeling, maar deze achtte zich niet bevoegd om een uitspraak te doen. Een gang naar de civiele rechter leek een logisch vervolg voor mevrouw Grabijn, maar zij heeft – onder andere vanwege haar leeftijd – de strijd gestaakt. Zij hoopt dat een jongere vrouw uit de SGP de fakkel van haar overneemt – al dan niet met steun van het Proefprocessenfonds.

Het fonds is nu op zoek naar vrouwen met een SGP-achtergrond die als procespartij willen optreden. Maar ook als deze vrouwen niet gevonden worden, wil het fonds de kwestie toch aan de rechter voorleggen. In samenwerking met andere organisaties bereidt het Proefprocessenfonds de zaak momenteel voor. Er vindt uitgebreid en zorgvuldig juridisch vooronderzoek plaats om het beste resultaat te kunnen bereiken. Inmiddels is al wel duidelijk dat ‘de zaak SGP’ een dure aangelegenheid gaat worden, vanwege de voor het fonds hoge gerechtelijke kosten en advocaatkosten. De SGP-zaak zal bovendien – als dat noodzakelijk mocht zijn - tot en met de hoogste (inter)nationale instanties uitgeprocedeerd worden.
Het fonds vertrouwt erop dat er voldoende vrouwen en ook mannen zullen zijn die deze zaak financieel willen steunen en voor eens en voor altijd een eind willen maken aan het direct discrimineren van vrouwen door de SGP en het gedogen van vrouwendiscriminatie door de Nederlandse regering. Het fonds is van mening dat daar waar dit voorjaar in België zelfs een wet werd aangenomen die politieke partijen verplicht evenveel mannen als vrouwen op de kieslijsten te zetten, het in Nederland niet langer kan blijven bestaan dat de staat een politieke partij gedoogt waar vrouwen niet eens lid van kunnen worden! Het fonds wil de procedure bovendien voeren om te voorkomen dat er in de toekomst - nog op te richten - politieke partijen komen die vrouwen op godsdienstige of andersoortige gronden kunnen uitsluiten van het lidmaatschap.

Als u dit proefproces financieel wilt steunen, kunt u een bedrag storten op giro ** ** **, ten name van Proefprocessenfonds Clara Wichmann te Amsterdam, onder vermelding van ‘SGP-zaak’.

DE STATUTEN VAN DE SGP

Sinds 1997 zijn de statuten van de SGP gewijzigd. De volgende bepalingen zijn sindsdien van kracht met betrekking tot het lidmaatschap:

‘Artikel 4

Partijlidmaatschap

1. Leden van de partij zijn mannen die de grondslag en de doelstelling van de partij onderschrijven, de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt en zich bij een plaatselijke kiesvereniging in hun woonplaats of gemeente als zodanig hebben aangemeld en zijn toegelaten (…)

Artikel 5

Buitengewoon Partijlidmaatschap

1. Buitengewone leden van de partij zijn mannen en vrouwen die de grondslag en de doelstelling van de partij onderschrijven, de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt en zich bij een plaatselijke kiesvereniging in hun woonplaats of gemeente als zodanig hebben aangemeld en zijn toegelaten.
2 (….)
3. Buitengewone leden van de partij delen in alle rechten die bij of krachtens deze Statuten aan partijleden worden toegekend, met uitzondering van het bekleden van bestuursfuncties, het deelnemen aan stemmingen binnen de partij, de afvaardiging naar de provinciale vereniging, de statenkring en de algemene vergaderingen, alsmede de kandidatuur voor algemeen vertegenwoordigende organen.’

Dit wil dus zeggen dat vrouwen buitengewoon lid kunnen worden van de SGP, maar intern geen stemrecht hebben en zelfs geen partijvergadering mogen bijwonen, terwijl hen extern het passief kiesrecht wordt ontzegd.

OOK ANDERE STEUN WELKOM

Het Proefprocessenfonds heeft niet alleen geld nodig voor dit belangrijke proefproces, ook andersoortige steun is bruikbaar. Misschien wilt uw organisatie met ons samen optreden als procespartij of een fondsenwervingsactie voor de SGP-zaak opzetten.
Ook zijn wij op zoek naar vrouwen met een SGP- of soortgelijke achtergrond, die lid zouden willen worden van deze partij. Wij zoeken strijdbare vrouwen, die zich opwerpen om in deze rechtszaak de individuele rechtzoekenden te worden. Wij zijn al in gesprek met een aantal vrouwen hierover, maar meer vrouwen zijn welkom.

Bron: www.emancipatie.nl

Kinderachtige lui hoor! :x Als ze het er niet mee eens zijn stemmen ze toch gewoon op een andere partij! :roll: Gelukkig is ook hun subsidie stopgezet. :)

cire
Sergeant
Sergeant

Re: Dreigende rechtszaak tegen SGP

Berichtdoor cire » 11 okt 2003 14:20

caprice schreef:
Kinderachtige lui hoor! :x Als ze het er niet mee eens zijn stemmen ze toch gewoon op een andere partij! :roll: Gelukkig is ook hun subsidie stopgezet. :)

Ik lees inderdaad op http://www.clara-wichmann.nl/proefprocessenfonds/lopende_processen/update_sgp5.html dat ze er nog mee bezig zijn.

Waar ik het wel mee eens ben is de vraag:
De relevante en actuele vraag is hoe het nu eigenlijk gesteld is in Nederland met het grondwettelijk recht op gelijke behandeling naar sekse op het moment dat dit grondrecht in botsing komt met het recht op godsdienstvrijheid en/of het recht op vrijheid van vereniging. Dit is dan ook één van de vragen die zal moeten worden beantwoord in de voorgenomen procedures.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 okt 2003 19:08

Tja, het is inderdaad een soort heksenjacht.

Van de andere kant... de SGP is zelf altijd erg tegen 'gedogen'.
Als nu blijkt (ALS dus) dat de SGP statuten inderdaad in strijd met de Nl wet zijn, mag dat dan wel gedoogd worden?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 13 okt 2003 09:31

De SGP is ook tegen diverse Nederlandse wetten, dus dat argument gaat niet op. Overigens ben ik wel erg nieuwsgierig naar zo'n uitspraak van de rechter. Het gevolg zou wel eens kunnen zijn dat vrouwencafés dan ook mannen moeten toelaten. Er bestaat in Nederland het (grond)recht op vereniging. Als dat met zo'n uitspraak op de schop gaat, dan zullen mannen- en vrouwenkoren ook kun statuten moeten aanpassen en niet het geslacht (sekse) als maatstaf meer mogen nemen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 13 okt 2003 10:53

Opnieuw een hopeloze poging de SGP-opvattingen te verbieden. Hoezeer ik het vrouwenstandpunt van de SGP ook afwijs, minstens even afwijzend sta ik tegenover die groeperingen die dit demokratisch recht van de SGP ontzeggen.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 15 okt 2003 07:56

Opnieuw een hopeloze poging de SGP-opvattingen te verbieden. Hoezeer ik het vrouwenstandpunt van de SGP ook afwijs, minstens even afwijzend sta ik tegenover die groeperingen die dit demokratisch recht van de SGP ontzeggen.

Volstrekt mee eens. Het goede nieuws is overigens dat de SGP zelf het vrouwenstandpunt opnieuw onder de loep gaat nemen. Mogelijk dat er een wat genuanceerder standpunt uitrolt.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 okt 2003 08:07

Europeaan:
minstens even afwijzend sta ik tegenover die groeperingen die dit demokratisch recht van de SGP ontzeggen.

In principe mee eens. Democratisch recht is democratisch recht. De vraag is echter of het hier om een democratisch recht gaat. Als het standpunt van de SGP inderdaad in strijd is met de wet (ik zeg niet dat dat zo is) dan is daar geen sprake van. Het is ook een democratisch recht om personen of instanties die (schijnbaar) in strijd met de wet handelen te dagvaarden...

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Kuifje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Kuifje » 17 okt 2003 19:01

Het is goed dat de SGP het vrouwenstandpunt zelf onder de loep gaat nemen.

Dat process vind ik wat vergezocht. Maar ben wel benieuwd wat eruit gaat komen.
groetje Kuifje

Heb je vragen: mail naar kuifje@refoweb.nl
en kijk ook eens op http://www.superkuifje.tk

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 okt 2003 14:04

Wat ik wel vreemd vind: SGP-vrouwen mogen niet met stemmingen mee doen, maar wel massaal op de SGP-stemmen.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 21 okt 2003 14:06

dit wordt niet door de sgp beweerd, daar zijn ze nog een btje voorzichtig mee.

ze hebben wel graag dat vrouwen gaan stemmen,

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 okt 2003 14:48

Het probleem van de SGP is dat op veel kiesverenigingen vrijwel alleen oude en dus conservatieve leden komen opdagen tijdens vergaderingen, dit is in ieder geval zo in de plaats waar mijn ouders wonen.

Ik vind het niet gek dat, in mijn ogen, zo ridicuul standpunt nog steeds een standpunt van de SGP is.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 21 okt 2003 15:09

ik ben sinds ik 18 ben lid van de kiesvereniging en wil toch wel bij zo'n vergadering aanwezig zijn.

maar het is weinig,
gaan deze jongeren als ze ouder worden wel of ook niet?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 okt 2003 15:11

ahuibers schreef:ik ben sinds ik 18 ben lid van de kiesvereniging en wil toch wel bij zo'n vergadering aanwezig zijn.

maar het is weinig,
gaan deze jongeren als ze ouder worden wel of ook niet?

Ik zou het niet weten, ik ben geen lid van de SGP, dus dat kan ik niet weten, ook omdat ik (vrijwel) geen omgang heb met SGP-ers.

Mijn vader stemt het wel, maar die stemt alleen SGP vanwege hun Israël-standpunt.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 21 okt 2003 15:34

het probleem is dat veel jongeren in de avonduren een bijbaantje hebben of verjaardag.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 okt 2003 15:36

Kan het ook niet zijn dat veel jongeren de SGP veel te conservatief vinden. Wat ook zeker belangrijk is om te noemen, is dat veel jongeren helemaal niet meer in politiek geïnteresseerd zijn.

Terug naar “Archief”