De ware wijsheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

keimperens
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

De ware wijsheid

Berichtdoor keimperens » 08 okt 2003 10:11

Het verbaasde dat ik dit stukje uit de bijbel hoorde, Ik weet niet precies hoe ik dit moet opvatten. Graag zou ik willen weten hoe julie dit zien/uitleggen.

1 korintiers 2

De ware wijsheid
6 Toch spreken wij wijsheid bij hen, die daarvoor rijp zijn, een wijsheid echter niet van deze eeuw, noch van de beheersers dezer eeuw, wier macht teniet gaat, 7 maar wat wij spreken, als een geheimenis, is de verborgen wijsheid Gods, die God (reeds) van eeuwigheid voorbeschikt heeft tot onze heerlijkheid. 8 En geen van de beheersers dezer eeuw heeft van haar geweten, want indien zij van haar geweten hadden, zouden zij de Here der heerlijkheid niet gekruisigd hebben.

Het is toch de bedoeling dat we proberen de ware wijsheid te zoeken?

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 08 okt 2003 10:15

De ware wijsheid zit 'm in het Evangelie!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 okt 2003 11:04

Het is de bedoeling dat we God zoeken, want die heeft (is) de ware wijsheid :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 08 okt 2003 13:20

De vreze des Heeren is het beginsel der wijsheid.

Was Salomo ook geen wijs man?

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 08 okt 2003 14:39

@mic schreef:

Het is de bedoeling dat we God zoeken, want die heeft (is) de ware wijsheid :wink:

Ja. Ik denk dat het heel goed zou zijn als we de waarheid wisten van het leven op aarde, ons ontstaan en ons doel. Als God bestaat in de vorm zoals de Christenen daarin geloven (en ik het dus fout heb :P), zal Hij die wijsheid hebben.
Maar ik denk niet dat je de Wijsheid in één enkel boek (de bijbel bijvoorbeeld) moet zoeken, maar in alle boeken.
Overigens snap ik het probleem van de korintiers niet, want was het niet juist de bedoeling dat Jezus gekruisigd werd? Dat is dan toch een deel van die Wijsheid? Daar hebben noch de joden, noch de romeinen schuld aan.

lorit

Berichtdoor lorit » 08 okt 2003 21:00

Jezus is zelf de Wijsheid toch? Dus als men in die tijd de Waarheid gekend had over Hem (nml dat Hij de Messias was) dan hadden zij hem niet gekruisigd. Ik weet niet hoe de geschiedenis dan gelopen zou zijn, dat doet er volgens mij ook niet zoveel toe. Volgens mij wil Paulus in de bedoelde verzen duidelijk maken dat het belangrijk is om te zoeken naar Waarheid en Wijsheid. Het missen ervan kan tot de vreselijkste dingen leiden, waaronder het kruisigen van de middelaar

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 10 okt 2003 14:22

caprice schreef:De vreze des Heeren is het beginsel der wijsheid.

Was Salomo ook geen wijs man?

Ergens in Lukas dacht ik :roll: stelt Jezus dat Hij meer is dan de wijsheid van Salomo
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 10 okt 2003 15:10

Mijn antwoord weet je al :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 okt 2003 17:56

Salomo vreesde God, die uiteraard veel wijzer is.

Maar die wijsheid had hij wel van God gehad.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 17 okt 2003 11:39

8 En geen van de beheersers dezer eeuw heeft van haar geweten, want indien zij van haar geweten hadden, zouden zij de Here der heerlijkheid niet gekruisigd hebben.

Overigens snap ik het probleem van de korintiers niet, want was het niet juist de bedoeling dat Jezus gekruisigd werd? Dat is dan toch een deel van die Wijsheid? Daar hebben noch de joden, noch de romeinen schuld aan.

Jezus is zelf de Wijsheid toch? Dus als men in die tijd de Waarheid gekend had over Hem (nml dat Hij de Messias was) dan hadden zij hem niet gekruisigd.

En hadden wij een groot probleem gehad!
In de SV staat 'welke niemand van de oversten dezer wereld gekent heeft'....... die wijsheid dus....
En satan wordt ook regelmatig de overste van deze wereld genoemd, en imo gaat het om hem. Als hij en zijn handlangers hadden geweten dat Jezus dood ons juist een kans zou geven bij G.d, dan zou ie alles hebben gedaan om te zorgen dat Yeshua niet gekruisigd werd.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

keimperens
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keimperens » 20 okt 2003 13:27

"De beheersers dezer eeuw" waren volgens mij de farizeers en schriftgeleerden die toendertijd het volk beheerste m.b.t. wat en hoe ze moesten geloven e.d.
De ware wijsheid is m.i. het weten hoe de schepping in elkaar zit en hoe we in de schepping en met elkaar moeten omgaan zoals Jezus het de mensheid heeft proberen duidelijk te maken.
... en als de mensen begrepen hadden wat de Here Jezus verkondigde, dan hadden ze hem niet gekruisigd. Immers, moorden/martelen is natuurlijk niet zoals Jezus het bedoelt heeft.

zo zie ik het nu, ik vind de bijbel wel moeilijk lezen in zulke stukken.

Terug naar “Archief”