De PKN is een kar met kikkers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 dec 2002 13:10
Locatie: Ede

De PKN is een kar met kikkers

Berichtdoor Andreas Poetin » 07 okt 2003 10:05

De PKN is een kar met kikkers
De Gereformeerde Kerken in Nederland, de Nederlands Hervormde kerk en Evangelisch Lutherse Kerk in het koninkrijk der Nederlanden vormen samen "de PKN" (Protestantse Kerk in Nederland), één kerk. In naam,
want plaatselijk kunnen ze onder hun eigen naam blijven bestaan, niet als PKN-kerk dus. Kom je straks in plaats A in een kerkdienst van een PKN-kerk dan wordt daar een homohuwelijk gesloten. Kom je in plaats B dan is daar een PKN-kerk waar de dominee verteld, hoe verderfelijk dit is. Zo zijn er verschillende punten van onenigheid te noemen.
Samen één kerk zijn houdt dat niet in dat je als kerk zegt: Dit belijden wij als kerk en daar staan wij voor. In de PKN blijkt dit niet het geval te zijn. Hoe kun je dan zeggen dat je samen één kerk bent.
In de kerk moet het gaan om het Sola Scriptura, de Bijbel als richtsnoer. In de PKN zal hier geen sprake van zijn, omdat dit alleen al van boven af niet duidelijk wordt aangegeven. De triosynode (de synode van de drie kerken samen) is er om het beleid van de kerk te bepalen. Als men dan vanuit de synode nu al laat weten dat over principiële zaken als homohuwelijk, kinderen aan het avondmaal, volwassen doop er geen duidelijke richtlijnen gegeven kunnen worden, hoe moet het dan in de toekomst? Het zijn soms lastige vragen, waar men zich als synode over moet buigen, maar moet je dan die vragen waar je zelf niet uitkomt, op de plaatselijke gemeente afschuiven? Voor dit soort dingen ben je toch samen synode, om samen dingen uit de zoeken. Is er dan geen vertrouwen in het werk van de Heilige Geest?
Wat krijgen we dan in de PKN? Iedere gemeente probeert een weg te vinden. Voor de één is dit moeilijker dan voor de ander. Het gevaar bestaat dan dat er dwalingen komen. Binnen één kerk zullen op verschillende plaatsen verschillende dingen beleden worden. Hoe kun je dan nog samen één kerk zijn? Wordt het dan niet een kar met kikkers er in, en die kar rijdt over een hobbelig pad. Die kikkers willen er uit. Ze willen niet samen in die kar zitten, want ze zijn het niet met elkaar eens. Want bij A kan het wel en B zegt dat het niet kan.
En als je gaat verhuizen naar een andere plaats voel je je dan nog wel thuis binnen je eigen kerk? Of moet je op zoek gaan naar wat het beste bij je past? Nu kun je je nog 'zorgeloos' laten overschrijven van de ene naar de andere kerkgemeente als je verhuist. Hoe zal dit straks zijn? Komt er bij de zoektocht naar een nieuw huis ook nog een zoektocht naar een nieuwe kerk bij? Je kunt niet meer van je eigen kerk op aan!
Synodevoorzitter Van der Plas zegt anno 2003: "Het belangrijkste is dat de kerk zich aan Gods Woord moet houden." Maar wat is Gods Woord in een kerk die in elke plaats zelf haar leer moet bepalen? Het zijn loze woorden als hij zegt: "Wij willen geen dwalingen toestaan." Hij weet hoe er in plaatselijke PKN-kerken verschrikkelijk gedwaald wordt! Moet je niet als je dit zegt juist duidelijk als kerk belijden waar je voor staat? En dat doe je niet door verschillende belijdenisgeschriften in een kerkorde op te nemen.
Door besluiten van je af te schuiven val je als kerk door de mand. Mensen die nu nog denken: "Het zal wel goed zijn met die PKN. Ik zie wel wat problemen, maar dat zal wel opgelost worden." zullen bedrogen uitkomen. Ze zullen merken dat de synode in feite zegt: Zoek het zelf maar uit. Wij willen bovenal de vrede in de PKN bewaren en zeggen maar niets. Het lijkt er dus op dat de PKN een 'verzameling' van kerken wordt die samen sterk zijn in een PKN, die vooral haar materiële belangen zal behartigen. De PKN als een kar met kikkers die de wagen hebben voor bijvoorbeeld het beheer van de kerk of het financieren van de dominee.
Niet als houvast, niet als een vriend die je op die weg begeleid in geestelijke zaken. Bij de PKN is er geen éénheid in belijden en dat is armoe. Je hebt niks om trots op te zijn, niks waar je als kerk voor staat, niks om uit te dragen, de wereld in. En die kar, zal die kar het wel halen tot 2010?
bij dezen neem ik alles terug wat ik gezegd heb

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 274
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:48

Berichtdoor Corne van 't Hof » 07 okt 2003 10:30

Gelukkig dat ik nix met die kar en nix met die kikkers te maken heb. Jij veel sterkte toegewenst met je kar en met je kikkers.

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 07 okt 2003 10:58

Hey zeg, zo kan ik ook reageren, on topic blijven he.

Theophilus Parresius
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2003 13:48

Berichtdoor Theophilus Parresius » 07 okt 2003 14:34

Hoi, hoi,

even een goeie tip: verlaat de kar als een kikker. Ga nooit van je leven met de KPN mee. Enne.. als je kerk wel meega. Ga dan uit je kerk en naar een andere kerk. Zo'n PKN is toch niet meer dan een synagoge van de duivel?

groetjes, Theophilus

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 dec 2002 13:10
Locatie: Ede

Berichtdoor Andreas Poetin » 07 okt 2003 14:54

Theophilus Parresius schreef:Hoi, hoi,

even een goeie tip: verlaat de kar als een kikker. Ga nooit van je leven met de KPN mee. Enne.. als je kerk wel meega. Ga dan uit je kerk en naar een andere kerk. Zo'n PKN is toch niet meer dan een synagoge van de duivel?

groetjes, Theophilus

Beste Theophilus, ik vind het leuk dat je reageert maar mijn vraag is heb je het stuk wel gelezen? Kun je daar ook op ingaan?
Waarom ben je tegen de KPN?

En wat zijn je argumenten tegen de PKN?
bij dezen neem ik alles terug wat ik gezegd heb

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 07 okt 2003 17:11

Even een inhoudelijke reactie, afgezien van de kikkers:
ik vind het zelf een moeilijk punt (hoewel ik er niets mee te maken heb omdat ik niet hervormd of gereformeerd of luthers ben). Enerzijds heb je een punt: je kunt niet meer als landelijke kerk uitkomen voor eenzelfde belijden. Anderzijds is het nooit goed verdeeldheid te hebben in de kerk. Ik denk wel dat uiteindelijk de plaatselijke gemeente centraal dient te staan, waarmee je keuze toch onafhankelijk van de pluriformiteit wordt. Wel vind ik het dom dat een synode zo veel macht heeft als momenteel in de Hervormde Kerk, maar dat is een ander punt; ik zal me dan ook niet zo snel aansluiten bij een kerk met zo'n centraal 'machtsorgaan'.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

lorit

Berichtdoor lorit » 07 okt 2003 18:45

Wat ik zelf een lastig punt vind is de vraag wat je moet als je eruit gaat. Een nieuw kerkje stichten??? Er zijn er al te veel? Naar een andere kerk overgaan dan? Zou kunnen, maar dat doe je ook niet zo snel, en naar welke kerk ga je dan?
Wij hebben pas een gemeenteavond over dit onderwerp gehad (ik ben Hervormd) en daar gaven alledrie de wijkpredikanten hun visie. 1 zegt niet mee te kunnen, de andere 2 zeggen mee te gaan (of er niet uit te kunnen). Dus gevolg is: dreigende scheuring in onze gemeente. Heel triest echt waar. Maakt mij kapot!

Ik ben er zelf nog niet goed uit wat ik zal moeten als het hele gedoe doorgaat. Blijven kan mijns inziens niet. Immers, wat moet ik in een kerk waarvan het fundament niet goed is, aan de andere kant zie ik het verlaten van de kerk ook niet zitten.

Moeilijk vind ik het ook om hierin Gods bedoeling te zien. Hij zal toch niet laten varen wat Hij is begonnen? Hoe kan dit dan???????? Begrijp ik gewoon niet

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 dec 2002 13:10
Locatie: Ede

Berichtdoor Andreas Poetin » 09 okt 2003 14:40

ik deel de mening van de bovenstaande schrijveer. Het eerste wat je kunt doen, en dat heeft onze kerkenraad gedaan, tegen het verenigingsbesluit stemmen, daar mee kun je een heel duidelijk signaal afgeven. Dat houdt nog niet in dat je uit de kerk gaat, maar dat je er tegen bent zoals het nu is met de PKN gesteld is.
Opzich kun je natuurlijk ook 'gewoon' als NHK verder gaan. Maar de vraag is natuurlijk heb je dat er voor over? Ik denk denk net zoals ds. Kamphuis zei dat de wortel van de PKN niet Bijbels is je daar niet kunt blijven. Dat je er beter uit kunt stappen er zijn zo veel mensen die het er niet mee eens zijn als al deze mensen hun stem laten horen, moet de triosynode wel luisteren.
bij dezen neem ik alles terug wat ik gezegd heb

lorit

Berichtdoor lorit » 10 okt 2003 20:59

Ik vraag me af of ze zullen luisteren. De vraag is wat je moet als je besluit eruit te gaan. Een nieuwe kerk oprichten? In een bestaande kerk je voegen? Of toch maar mee met de 'kar'?

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Berichten: 431
Lid geworden op: 09 jan 2003 16:10
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 21 okt 2003 14:02

Ik vraag me af of ze zullen luisteren. De vraag is wat je moet als je besluit eruit te gaan. Een nieuwe kerk oprichten? In een bestaande kerk je voegen? Of toch maar mee met de 'kar'?[/quote]
Kijk even op http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... rok10.html dat gaat over twee van de belijdenisgeschriften waar die de PKN belijd.
Voor meer vragen koop het boekje: 'Vragen naar de weg, een verantwooriding in vraag en antwoord van het niet mee kunnen naar de PKN' door ds. Klopstra, ds. A Kot, ds. B.M. Meuleman, ds. J.H.C. Olie en ds. H. Zweistra. Dat boekje is maar 1 euro
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Gebruikersavatar
Fredrik
Verkenner
Verkenner
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mar 2003 16:31
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 21 okt 2003 14:18

Waarom je niet mee moet gaan met de PKN? Als de ene belijdenis (Augsburgse Confessie) in artikel IX zegt: "Vervloekt worden de Anabaptisten die de kinderdoop verwerpen en ervan overtuigd zijn dat kinderen zonder Doop gered worden" en even verderop staat: "Vervloekt worden de Anabaptisten die ontkennen dat degenen die eenmaal gerechtvaardigd zijn de Heilige Geest kunnen verliezen".
Dit is volledig in strijd met de Nederlandse Geloofs Belijdenis artikel 16, en in het geheel tegen de Dordts Leerregels.
Dat zegt dat denk ik toch wel genoeg? Als je belijdenissen hebt die elkaar tegenspreken dan heeft Andreas Poetin gelijk wanneer hij zegt: 'Deze kerk heeft niks om trots op te zijn, niks waar je als kerk voor staat, niks om uit te dragen, de wereld in. Bij de PKN is er geen éénheid in belijden en dat is armoe.'
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Berichten: 431
Lid geworden op: 09 jan 2003 16:10
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 21 okt 2003 14:23

Nou Fredrik leuk dat jij dat even op een rijtje hebt gezet. Daar kun je het niet zo maar mee eens zijn. Maar als je kerk dit belijd kun je eigenlijk niet mee gaan. Want dat wat jou kerk waarin je zit belijdt dat belijdt je ook.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!



http://www.karpis.com/bossenbroek

Tabitha
Sergeant
Sergeant
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 jul 2003 20:46

Berichtdoor Tabitha » 25 nov 2003 23:07

Theophilus Parresius schreef:Hoi, hoi,

even een goeie tip: verlaat de kar als een kikker. Ga nooit van je leven met de KPN mee. Enne.. als je kerk wel meega. Ga dan uit je kerk en naar een andere kerk. Zo'n PKN is toch niet meer dan een synagoge van de duivel?

groetjes, Theophilus


De PKN is misschien wel de slechtste kerk die er komt, maar er zijn geen betere!

Gebruikersavatar
sweap
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:35
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 26 nov 2003 11:14

amen

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 nov 2003 11:25

De PKN is misschien wel de slechtste kerk die er komt, maar er zijn geen betere!


tuurlijk zijn er wel betere. neem nou hervormde kerk of de ger. gem daar zijn nog gemeentes waar je best goed kan kerken.

tabitha en sweap jullie vinden de PKN een slechte kerk, maar blijven er wel bij?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten