De PKN is een kar met kikkers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 apr 2004 09:39

Optimatus schreef:Persoonlijk vind ik al dat negatieve gedoe over de nieuwe PKN heel jammer. Nu wordt er eindelijk een eind gemaakt aan allerlei scheuringen in het Huis des Heren (Afscheiding, Doleantie) en dan is het weer niet goed.

Wees BLIJ dat er eindelijk eens gepraat wordt over hereniging van Kerken in plaats van eeuwige theologische haarkloverijen over Formulieren uit de 17de eeuw. Wat telt is het Woord en niet allerlei gedoe.

Juist in de nieuwe PKN wordt elk lid de vrijheid gegeven zich naar het Woord te richten. Elk mens is verschillend en juist voor die verschillen is plaats in deze nieuwe Kerk.

Met alle respect, maar de mensen die nu lopen te roepen hoe slecht het allemaal wel niet is, overdrijven schromelijk. Immers, binnen de Nederlandse Hervormde Kerk was er ook ruimte voor modaliteiten en dat verandert in de PKN niet.

Gelukkig denken veel Christelijke Gereformeerde Kerken en zelfs een klein aantal Vrijgemaakt-Gereformeerde Kerken inmiddels ook al na over aansluiting bij de PKN. Dat is een nieuwe fase in het herenigingsproces.

Ik zou willen zeggen: kom aan boord!


Ja, dus omdat ieder mens verschillend is, gaan we ook maar een verschillende of wijde leer brengen?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 apr 2004 09:44

BJ schreef:Dat heb ik als CGK-er dan even gemist geloof ik. Was het niet andersom? Dat veel mensen die niet met de PKN mee willen er over denken om zich aan te sluiten bij bijvoorbeelde de CGK?


Bij de dienst na afloop van de drie synodevergaderingen waren opvallend veel predikanten van de CGK en de VGK aanwezig. Deze gaven in diverse media aan, een fusie van de CGK (en VGK) met de nieuwe PKN een prachtig doel te vinden.

Het zal echter nog wel even duren. De 20 Kerken van de GKN die niet meewillen, beraden zich inmiddels opnieuw over het niet meegaan. Ds. P.J. van Midden van Bergambacht, altijd een verklaard tegenstander van de huidige PKN-Kerkorde, vertelde, dat het voor zijn Kerk zinloos is om alleen verder te gaan.

Ik zou het een goede zaak vinden als ook deze 20 Kerken blijmoedig de nieuwe PKN binnentreden. En nogmaals, het herenigingsproces is nog niet voltooid. Het mooiste zou zijn als er een grote Protestantse Kerk in Nederland zou ontstaan, die in pluriformiteit een alternatief kan bieden voor het lege bestaan voor buitenkerkelijken (de kracht van de H. Geest) en voor op drift geraakte Rooms-Katholieken (die meer lucht zoeken in hun leven).

De Kerk is immers een lichaam dat zich steeds moet vernieuwen.

Erik
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 02 apr 2004 10:34

Optimatus schreef:Bij de dienst na afloop van de drie synodevergaderingen waren opvallend veel predikanten van de CGK en de VGK aanwezig. Deze gaven in diverse media aan, een fusie van de CGK (en VGK) met de nieuwe PKN een prachtig doel te vinden.

Zou je dit voor mij nog even kunnen opzoeken? Even laten zien waar ik het kan nalezen, ik heb zelf al even gezocht, maar kan tot op heden niets vinden. Ik heb bewust ook nog even extra gezocht in uitspraken Prof. Maris, maar ook daar vond ik niets.

Was het niet meer in het algemeen bedoeld? Dat het mooi zou zijn als er 1 kerk was, waarbij ze dus niet ingegaan zijn op de problemen.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 02 apr 2004 11:38

BJ schreef:
Optimatus schreef:Gelukkig denken veel Christelijke Gereformeerde Kerken en zelfs een klein aantal Vrijgemaakt-Gereformeerde Kerken inmiddels ook al na over aansluiting bij de PKN. Dat is een nieuwe fase in het herenigingsproces.

Dat heb ik als CGK-er dan even gemist geloof ik. Was het niet andersom? Dat veel mensen die niet met de PKN mee willen er over denken om zich aan te sluiten bij bijvoorbeelde de CGK?


Nou beiden is het geval. Het zou een mooie verschuiving zijn. Dan kan de CGK zich opheffen! Een gedeelte kan de PKN in, een ander deel naar de GKV, weer een deel naar de NGK en het laatste deel naar de voortgezette/nieuwe NHK (geef het beestje maar een naampje). Dan heeft iedereen zijn plekje wel denk ik. :wink:

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 02 apr 2004 11:42

BJ schreef:
Optimatus schreef:Bij de dienst na afloop van de drie synodevergaderingen waren opvallend veel predikanten van de CGK en de VGK aanwezig. Deze gaven in diverse media aan, een fusie van de CGK (en VGK) met de nieuwe PKN een prachtig doel te vinden.

Zou je dit voor mij nog even kunnen opzoeken? Even laten zien waar ik het kan nalezen, ik heb zelf al even gezocht, maar kan tot op heden niets vinden. Ik heb bewust ook nog even extra gezocht in uitspraken Prof. Maris, maar ook daar vond ik niets.

Was het niet meer in het algemeen bedoeld? Dat het mooi zou zijn als er 1 kerk was, waarbij ze dus niet ingegaan zijn op de problemen.


Zou een aardige nieuwe topic zijn "Hoe lang bestaat de CGK nog?". Steeds meer gaan de verschillende plaatselijke christ.geref.kerken hun eigen gang. Kerkorde of niet, we rammen maar lekker door en ben je het er niet mee dan is het je eigen probleem.

On-topic weer, zou niet verstandig zijn van Prof. Maris (ook deputaat Kerkelijke eenheid) om daar met het uitzicht van de synode om hierop te reageren. Hij heeft wel eens aangegeven dat er maar afgewacht moet worden wat er na 1 mei gaat gebeuren.

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 02 apr 2004 11:52

Speedy schreef:
BJ schreef:
Optimatus schreef:Gelukkig denken veel Christelijke Gereformeerde Kerken en zelfs een klein aantal Vrijgemaakt-Gereformeerde Kerken inmiddels ook al na over aansluiting bij de PKN. Dat is een nieuwe fase in het herenigingsproces.

Dat heb ik als CGK-er dan even gemist geloof ik. Was het niet andersom? Dat veel mensen die niet met de PKN mee willen er over denken om zich aan te sluiten bij bijvoorbeelde de CGK?


Nou beiden is het geval. Het zou een mooie verschuiving zijn. Dan kan de CGK zich opheffen! Een gedeelte kan de PKN in, een ander deel naar de GKV, weer een deel naar de NGK en het laatste deel naar de voortgezette/nieuwe NHK (geef het beestje maar een naampje). Dan heeft iedereen zijn plekje wel denk ik. :wink:

Dan kun je natuurlijk ook de andere kant op redeneren ;-) Alles wat nu binnen de CGK valt en wat dus toch nog wel een eenheid vormt kan worden aangevuld met GKV, NGK en de overblijvende mensen die niet met de PKN mee gaan. Dit zou je dan eventueel weer een nieuwe naam kunnen geven, namen de NHK.

Gebruikersavatar
pugna
Mineur
Mineur
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 dec 2003 16:38

Berichtdoor pugna » 02 apr 2004 18:15

Optimatus schreef:
BJ schreef:Dat heb ik als CGK-er dan even gemist geloof ik. Was het niet andersom? Dat veel mensen die niet met de PKN mee willen er over denken om zich aan te sluiten bij bijvoorbeelde de CGK?


Bij de dienst na afloop van de drie synodevergaderingen waren opvallend veel predikanten van de CGK en de VGK aanwezig. Deze gaven in diverse media aan, een fusie van de CGK (en VGK) met de nieuwe PKN een prachtig doel te vinden.
....


:shock:

Wie, wat, waar en waarin?

Kun je ons ook vertellen wie dat waren en in welke media ze dat 'aangeven'?
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 apr 2004 18:44

Persoonlijk vind ik al dat negatieve gedoe over de nieuwe PKN heel jammer. Nu wordt er eindelijk een eind gemaakt aan allerlei scheuringen in het Huis des Heren (Afscheiding, Doleantie) en dan is het weer niet goed.

waarom scheurt de PKN dan van de hervormde kerk? waarom scheurt de PKN van de gereformeerde kerk?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2004 18:45

johannes1 schreef:
Persoonlijk vind ik al dat negatieve gedoe over de nieuwe PKN heel jammer. Nu wordt er eindelijk een eind gemaakt aan allerlei scheuringen in het Huis des Heren (Afscheiding, Doleantie) en dan is het weer niet goed.

waarom scheurt de PKN dan van de hervormde kerk? waarom scheurt de PKN van de gereformeerde kerk?


Je bedoelt het zeker andersom?

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 apr 2004 18:51

ik bedoel zoals ik het zeg
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2004 19:17

Nuja, hoe je het ook wel formuleren, het antwoord op je vraag lijkt me duidelijk: omdat een aantal mensen uit die kerken niet zoveel zien in een pluriforme kerk en liever hun eigen kerkje stichten.

Tabitha
Sergeant
Sergeant
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 jul 2003 20:46

Berichtdoor Tabitha » 02 apr 2004 19:18

misschien zeg je het verkeerd.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 apr 2004 20:09

je bedoelt dat aragon het verkeerd zegt?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2004 21:37

Laten we het maar niet gaan hebben over wie zich nu van wie afscheidt.. dat vind ik zo´n zielige discussie.. iig blijkt daaruit wel dat niemand een afscheiding als goed ziet, want anders hoefde de ´schuld´ niet bij de ander gelegd te worden.

Maar, zoals ik al eerder zei:
Aragorn schreef:Nuja, hoe je het ook wel formuleren, het antwoord op je vraag lijkt me duidelijk: omdat een aantal mensen uit die kerken niet zoveel zien in een pluriforme kerk en liever hun eigen kerkje stichten.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 apr 2004 22:43

Ik geloof dat ik op een heleboel tenen ben gaan staan... Dat was niet de bedoeling, maar ik wil nogmaals benadrukken dat ik een groot voorstander van de nieuwe PKN ben.

Binnen deze nieuwe Kerk is pluriformiteit een belangrijk goed. In tegenstelling tot het krampachtig geleide instituut van Rome is de nieuwe PKN een afspiegeling van ons Nederlandse volk: pluriform, veelzijdig. De Kerk moet een huis zijn voor mensen van alle rangen en standen en verschillen. Een Kerk is hoe dan ook een door de H. Geest bijeengebrachte groep individuen met elk een eigen godsdienstbeleving. En daar moet ruimte voor zijn.

Met alle respect, maar mensen die krampachtig vast blijven houden aan het oude en vertrouwde zouden zich moeten realiseren dat zonder vernieuwing en verandering de Reformatie geen doorgang zou hebben gevonden en zij derhalve tweemaal daags de H. Mis hadden bijgewoond.

De PKN is in historisch opzicht een nieuwe fase in het Kerkelijk leven in ons Koninkrijk der Nederlanden. En ik ben blij dat ik daar deel van uit mag maken.

Erik

P.S.: De Christelijk Gereformeerde Predikanten gaven via een woordvoerder (geen idee wie) een interview met de IKON en het NOS Journaal ten tijde van de dienst na het fusiebesluit.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten

cron