Wordt de inhoud van het evangelie ook toegepast?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Wordt de inhoud van het evangelie ook toegepast?

Berichtdoor surfer » 01 okt 2003 16:48

Als aanvulling op de topic over het al dan niet iets opsteken van de preek:

Lukt het ons om het geloof praktisch uit te leven? Worden er wel eens (kleine) succesjes geboekt? Zelfoverwinning? Verdraagzaamheid? etc.

Per slot van rekening: de waarheid horen is nog weer iets anders als de waarheid doen....

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 01 okt 2003 17:37

Er schiet me nu 1 ding te binnen:
ik heb problemen met mijn baas (ik ben directiesecretaresse en kan totaal niet overweg met de directeur waar ik voor werk). Ik zal jullie de details besparen, maar neem maar van mij aan dat dit is wat ze met "verstoorde arbeidsverhoudingen" bedoelen.

Mijn baas is jood en nou was het afgelopen weekend joods nieuwjaar. Dus heb ik hem afgelopen maandag een gelukkig nieuwjaar gewenst. Wens ik hem dat ook toe? Nee, absoluut niet. Maar het gebod is nou eenmaal "heb uw naaste lief als uzelf" en daar staat geen uitzondering bij voor mijn baas.
Dus ik bid voor hem en zegen hem. Uit gehoorzaamheid, omdat ik weet dat God dit van mij vraagt.

Dit is dus zo'n typisch voorbeeld van het vlees tegen de geest. Maar ik WIL God gehoorzaam zijn, dus probeer ik Zijn gebod toe te passen in mijn leven, ookal gaat dat tegen mijn gevoel in.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 01 okt 2003 18:32

Dit is dus zo'n typisch voorbeeld van het vlees tegen de geest. Maar ik WIL God gehoorzaam zijn, dus probeer ik Zijn gebod toe te passen in mijn leven, ookal gaat dat tegen mijn gevoel in.
ervaar je daar ook zegen op, wormpje?

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 02 okt 2003 06:20

Niet altijd, maar soms wel.
Het lukt soms ook echt om niet meer met mijn menselijke vooroordelen naar mijn baas te kijken, maar hem te zien door Gods ogen, de ogen van liefde.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 okt 2003 08:54

Ik denk soms: heej ik mag die persoon niet, laat ik me wat meer in hem/haar verdiepen! Ik wil graag mensen zien zoals Jezus ze ziet. Maar soms is dat wel erg moeilijk, bijvoorbeeld bij een docent die er heel vies uitziet en ook helemaal niet aardig is...

joris

Berichtdoor joris » 02 okt 2003 09:51

jazeker!!!

- nader tot God en Hij zal tot u naderen!!! doe maar eens, is echt waar

- heb uw vijanden lief!!!! doe maar eens, rust echt zegen op!!!!

- uw wil geschiede bidden!!!!! doe maar eens en je zal rust krijgen en zekerheid!

- overwin het kwade door het goede!!!! doe maar eens en je zult merken dat je veel meer ingange hebt om dingen op te lossen en mensen te bereiken.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 okt 2003 10:16

Herkenbaar Joris!

Alleen, waar ik wel moeite mee heb:
* er iets van zeggen als iemand vloekt
* echt evangeliseren, ik heb niet vaak iemand het evangelie uitgelegd, hoewel ik heel vaak over kerk en christen-zijn praat

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 okt 2003 10:18

joris, ik probeer van algemene uitspraken meer een beetje naar persoonlijke ervaringen te gaan....Herkenbare situaties e.d.

joris

Berichtdoor joris » 02 okt 2003 10:29

tja ik kan wel praktischer en concreter worden, maar dat doe ik niet, want da heb ik het over bestaande mensen en bestaande situaties.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 okt 2003 12:35

voorbeeld: ik had onlangs helemaal geen zin om ergens op visite te gaan, en toen heb ik het toch maar gedaan omdat ik wist dat één persoon het erg leuk zou vinden als ik interesse toonde.

Daar had ik een week later nog een goed gevoel over.. :)

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 07 okt 2003 19:06

surfer schreef:voorbeeld: ik had onlangs helemaal geen zin om ergens op visite te gaan, en toen heb ik het toch maar gedaan omdat ik wist dat één persoon het erg leuk zou vinden als ik interesse toonde.

Daar had ik een week later nog een goed gevoel over.. :)

Tof is dat he!! Iets doen waar je eigenlijk vanuit je eigen verlangens geen zin in hebt maar dan toch doen. Bijvoorbeeld: de waarheid vertellen terwijl de leugen veel makkelijker, de weg van de minste weerstand lijkt. Heb ik pasgeleden gedaan... ik merkte dat mijn relatie met God er nog zuiverder door werd!
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 okt 2003 19:20

mensen zouden meer actief het evangelie moeten gaan toepassen. Ik hoor zovaak: je kunt zelf niks doen. Maar maak maar eens een begin.

lorit

Berichtdoor lorit » 07 okt 2003 21:17

Ik wil even reageren op voorbeelden die hierboven genoemd zijn. Niet dat ik de betreffende personen wil aanvallen. Helemaal niet. Ik vraag me echter wel af of goede daden niet worden gedaan om een goed gevoel te krijgen. Een soort trots op jezelf zijn.
En, als dat er is, of dat dan wel goed is. Dus: mag je trots zijn op jezelf als je een goede daad verricht hebt?

joris

Berichtdoor joris » 07 okt 2003 21:46

trots weet ik niet. maar ik denk dat je dankbaar mag zijn dat God de vrucht an het geloo fin je laat groeien.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 okt 2003 11:42

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat wanneer ik iets goeds gedaan heb, en dan het gevoel krijg trots te worden meestal heel hard op m'n nummer gezet wordt. (gelukkig wel want de hoogmoedigen zullen vallen :wink: ). Maar het is inderdaad een gevaar ja, 1 van de dingen die je moet leert (moet leren) onderweg naar een volwassen christelijk leven
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”