Kinderen in Schippersinternaat.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Willempie
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 30 mei 2003 12:50
Locatie: in het midden van het land

Kinderen in Schippersinternaat.

Berichtdoor Willempie » 26 sep 2003 08:07

Ik zit al een poosje met deze vraag. Schippers die getrouwd zijn en kinderen krijgen nemen hun vrouw mee op het schip, en de kinderen gaan naar het internaat.
Is dit christelijk verantwoord, als ouders heb je toch zelf de taak gekregen om je kinderen op te voeden, dat mag je toch niet zomaar van je afschuiven.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

joris

Berichtdoor joris » 26 sep 2003 09:28

Als ouders moet je goed voor je kinderen zorgen. En misschien is het voor een schipperskind beter dat hij/zij aan de wal blijft op een plekkie wat ouders heel bewust hebben uitgekozen. Dan dat de schipper die vaak een eigen bedrijfje heeft en dus veel centen in zijn schip heeft gestoken failliet gaat omdat hij er ook nog een huis bij moet huren om zijn vrouw en kinderen te laten wonen. Bovendien moet hij dan een knecht huren terwijl nu zijn vrouw hem kan helpen.

Ik denk dat het probleem van de schipper niet veel anders is dan het probleem van ieder ander tweeverdienersgezin. Alleen lijkt het wat dramatischer.

Ik dnek dat een kind in het schippersinternaat meer aandacht, liefde en opvoeding krijgt dan een zogenaamd sleutelkind.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 26 sep 2003 18:01

Ik dnek dat een kind in het schippersinternaat meer aandacht, liefde en opvoeding krijgt dan een zogenaamd sleutelkind.


dat denk ik ook wel.


Zijn er onder ons misschien schipperskinderen? (of ex-schipperskinderen, of mag ik dat niet zeggen :wink: )

Gebruikersavatar
Charity
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 jun 2003 20:06

Berichtdoor Charity » 26 sep 2003 21:18

familie van mij is schipper!

Zijn vrouw vaart bij hem en ze hebben nog 1 kind thuis. De andere twee kinderen zijn op een internaat. Maar in het weekend en in de vakantie varen ze natuurlijk mee. Verder als ze thuis liggen zijn de kinderen ook aan boord.

Ik denk dat het beter is dat de vrouw bij haar man woont, dan dat ze met de kinderen in een huis woont. Ik ken ook een gezin waar de vrouw aan wal woont, dat is ieders eigen keus natuurlijk.

Ik begrijp niet goed waarom het niet christelijk zou zijn om je kinderen naar het internaat te doen. Nu lijkt het net of de vrouw als enige taak heeft om kinderen op te voeden. Het is toch ook een taak om je man zoveel mogelijk te ondersteunen. enz.

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 27 sep 2003 01:05

Zit je zelf in zo'n situatie? Dan is het goed dat je zo goed mogelijk voor kinderen wilt (laten) zorgen.

[quote = "Willempie" ]
Is dit christelijk verantwoord, als ouders heb je toch zelf de taak gekregen om je kinderen op te voeden, dat mag je toch niet zomaar van je afschuiven. [/quote]

Voor mijn gevoel klinkt hier iets door van mag wel/niet, iets wettisch. Misschien helemaal niet zo bedoeld.

Iedereen is toch in een verschillende situatie en iedereen zal toch zelf met God moeten overleggen?

Wie heeft bedacht dat "je toch zelf de taak gekregen" hebt? Als je het als een principiele vraag ziet, moet je principes duidelijk maken; ik ga ervan uit dat dat voor jouw de bijbel is. Nu, wat zegt de Bijbel erover?

Het is een afgeleide waarheid, niet nooit volkomen verwoord is en dus moet je daar ook niet een heel verhaal opbouwen.

Maar, ik ben het ermee eens: ouders hebben zorg voor hun kinderen. En die zorg [/quote]

dukke

ik ben schipperskind

Berichtdoor dukke » 01 okt 2003 21:52

ik ben schipperskind
heb altijd op een internaat gezeten van mijn zesde tot mijn 18e.
naar mijn eigen inschatting heb ik daar niet onder geleden, hoewel er altijd minder leuke kanten aan zijn.
Op het internaat zorgen verschillende leidsters voor je. daar zitten fijne mensen en minder fijne mensen bij. Toch komen de meesten daar werken met het doel de kinderen liefde te geven.
en dat ik ook echt wel te merken
eigenlijk leef je met z'n allen in een groot gezin. de aandacht wordt gewoon verdeeld. de groten zorgen net als in een gezin ook een beetje voor de kleintjes. en in het weekeind ga je naar je ouders.
daar krijg je dan ook veel aandacht, die twee dagen dat je er ben.
soms leverde dat wel is problemen op. als je aan boord kom heb je allemaal tegelijk de verhalen te vertellen van de afgelopen week. dus vertgelde iedereen door elkaar en kwam er eigenlijk niemand aan de beurt. maar dat was vooral bij aankomst. daarna gaat het net als in ieder gezin. De een gaat bij zn moeder zitten kletsen als ze aant koken is. de ander laat zn schoolwerk aan zn vader zien
de verantwoordelijkheid voor de opvoeding ligt nog steeds bij de ouders. een goede communicatie tussen internaat en ouders is daarom erg belangrijk.

enne, ik moet er eigelijk niet aan denken altijd bij mn ouders te wonen. waarschijnlijk heb ik wel een andere relatie met ze. Schipperskinderen zijn vaak erg vroeg zelfstandig. dat heeft voordelen; je maakt al jong zelf keuzes, lost zelf dingen op. 't heeft waarschijnlijk ook nadelen; je wordt er (vaak) een beetje een vechtlustig van. omdat je je in de groep toch een soort waar moet maken.

Ik denk dat we, naar aanleiding van het doopformulier kunnen stellen dat er hier sprake is van doen en helpen onderwijzen. de leiding op het internaat heeft eigenlijk dezelfde verantwoordelijkheid als een schooljuffrouw. alleen wat verstrekkender. daarom is het vooral belangrijk om een internaat te kiezen dat past bij onze identiteit. Reformatorische internaten zijn er ook.

misschien een beetje warrig verhaal. maar vraag maar. ben tenslotte ervaringsdeskundig :wink:


Gebruikersavatar
garry
Verkenner
Verkenner
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 mei 2003 21:30
Locatie: westelijk Utrecht

Berichtdoor garry » 02 okt 2003 21:51

Mijn broer is schipper, het zesde kind gaat nu naar 't internaat. Makkelijk is het niet, want als er iets is met de kinderen kunnen de ouders niet zomaar opdraven. Kan een kind niet wennen of in het geheel niet aarden, dan hebben de ouders, het kind en de leiding een probleem dat niet zomaar op te lossen is. Gaat het goed, dan heeft zo'n opvoeding tot gevolg dat kinderen al vroeg op eigen benen kunnen staan.
De weekenden worden gezamenlijk doorgebracht. Schippers halen en brengen kinderen en doen dat gezamenlijk, als ze tenminste een ligplaats bij elkaar in de buurt hebben. Een heel gedoe, als je ver in Duitsland ligt en even 3 uur moet rijden naar het internaat en dan in 4 uur weer terug. Op maandagochtend dito.
Of het christelijk is? Dat moet ieder voor zich weten, dat moet je niet aan een ander vragen.

garry

Gebruikersavatar
marjo
Sergeant
Sergeant
Berichten: 360
Lid geworden op: 29 nov 2002 20:15

Berichtdoor marjo » 03 okt 2003 09:53

Wat mij opvalt (en misschien is Willempie's interesse in deze topic hier ook op terug te voeren) is dat veel mensen hier enerzijds heel negatief staan tegenover kinderopvang (de creche) voor een aantal dagen in de week, maar dat een schippersinternaat wel lijkt te kunnen. En dat is per slot van rekening de hele week. Waar zit het wezenlijke verschil, vraag ik mij af?

Gebruikersavatar
Charity
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 jun 2003 20:06

Berichtdoor Charity » 03 okt 2003 23:47

eigenlijk blijft het gewoon hetzelfde. Ieder moet voor zichzelf weten wat hij/zij zelf verantwoord vind in het geloof. Ik vind dat een creche best kan en internaat ook.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Kinderen op het schippersinternaat

Berichtdoor *Annet* » 04 okt 2003 22:32

Ik woon tegenover het schippersinternaat, maar heb niet de indruk dat de kinderen het daar minder hebben als andere kinderen. Mijn ervaring is dat de ouders er meer moeite mee hebben om hun kinderen naar het internaat te doen dan de kinderen zelf.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Kinderen op het schippersinternaat

Berichtdoor *Annet* » 04 okt 2003 22:38

marjo schreef:Wat mij opvalt (en misschien is Willempie's interesse in deze topic hier ook op terug te voeren) is dat veel mensen hier enerzijds heel negatief staan tegenover kinderopvang (de creche) voor een aantal dagen in de week, maar dat een schippersinternaat wel lijkt te kunnen. En dat is per slot van rekening de hele week. Waar zit het wezenlijke verschil, vraag ik mij af?


Op het schippersinternaat zijn de kinderen het hele jaar door in de zelfde groep met indien mogelijk de eigen broers/zussen. Ouders kiezen niet zo maar een internaat uit maar een waar de kinderen opgevoed worden hoe ze het zelf ook willen. Een creche is bij mijn weten meer neutraal terwijl schippersinternaten christelijk/reformatorisch zijn. Dat sluit toch meer aan bij de opvoeding.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 43 gasten