Ziekenhuis dient aanklacht in

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Chaya » 01 feb 2018 14:51

M.i. spreken we toch van een unieke situatie dat een ziekenhuis, het Antoni van Leeuwenhoek, een aangifte tegen mishandeling met de dood als gevolg, tegen de tabaksfabrikanten indient?
Nu volgt het Groningse UMCG ook, lees ik net.

Vinden jullie dit een goede zaak?
Ik begreep dat dit meer om de zgn. sjoemelsigaret gaat. M.a.w. de fabrikanten misleiden de rokers.
Het AvL denkt er zelfs over om de "rook-abri's" van hun terrein te verbannen!
De serieuze oorlog tegen de sigaret lijkt te zijn begonnen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Mortlach » 01 feb 2018 15:09

Hoezo "lijkt te zijn begonnen"; die is toch al jaren aan de gang, met veel succes, zeg ik er met vreugde bij. Als ik tegenwoordig op straat iemand zie roken, dan verbaas ik me daar echt over, terwijl het vroeger doodnormaal was.

Rond de geboorte van Ariadne zagen we ze ook regelmatig voor de deur van het ziekenhuis staan: hoogzwangere vrouwen die het toch niet konden laten een sigaretje weg te paffen. Dat vond ik pas echt bizar want ik kan me niet voorstellen dat ik zoiets willens en wetens zou doen, wetende wat voor effect het zou hebben op mijn eigen dochtertje.

Ik las laatst trouwens ook een artikeltje wat meldde dat de nadelige gevolgen voor de gezondheid van 1 sigaret per dag 50% zo ernstig zijn als 20 sigaretten per dag. (en niet 5%). Er bestaat echt niet zoiets als een 'gezonde' hoeveelheid sigaretten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Chaya » 01 feb 2018 15:15

Mortlach schreef:Hoezo "lijkt te zijn begonnen"; die is toch al jaren aan de gang,

Ik bedoelde dat nu daadwerkelijk de Raden van Bestuur de oorlog in gaan zetten, nadat de longartsen Pauline Dekker en Wanda de Kanter de strijd waren begonnen. Ja ja, vrouwen! :D

Als je naar het ziekenhuis gaat, moet je je in veel gevallen door een walm van sigarettenrook werken. Maar in twee ziekenhuizen, waar ik was, staan de abri's nu verderop geplaatst hoor, je hoeft er niet direkt langs als je dat niet wilt.
Er staan ernstig zieke mensen - soms met een zuurstoffles - maar ook ziekenhuispersoneel!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Mortlach » 01 feb 2018 17:35

Ik vertaal zo nu en dan tekstjes voor een e-sigarettenbedrijf voor hun navulverpakkingen, in feite flesjes met geconcentreerde nicotine - de waarschuwingsteksten liegen er niet om. Met die e-dingen heb je dan misschien de tabak en de teer niet, maar nicotine zelf is echt ook geen prettig stofje.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Chaya » 01 feb 2018 17:43

Mortlach schreef:Ik vertaal zo nu en dan tekstjes voor een e-sigarettenbedrijf voor hun navulverpakkingen, in feite flesjes met geconcentreerde nicotine - de waarschuwingsteksten liegen er niet om. Met die e-dingen heb je dan misschien de tabak en de teer niet, maar nicotine zelf is echt ook geen prettig stofje.

Volgens de Voorzitter van de RvB (die ik op de radio hoorde) maken ze gaatjes in het vloeipapier, zodat bij een test er minder schadelijke stoffen worden geinhaleerd. Maar in het echt houdt iemand met zijn vingers die gaatjes dicht en omsluiten de lippen die dus ook!
Die testen kloppen dus niet.

Er zitten ook luchtwegverwijdende middelen in, zodat mensen nadat ze gestopt zijn, het juist benauwd krijgen. Bovendien gaan ze veel meer hoesten, omdat hun longen die stoffen eruit proberen te werken.
Het is dus een heel ingewikkelde verslaving.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Mortlach » 01 feb 2018 18:23

Chaya schreef:Volgens de Voorzitter van de RvB (die ik op de radio hoorde) maken ze gaatjes in het vloeipapier, zodat bij een test er minder schadelijke stoffen worden geinhaleerd. Maar in het echt houdt iemand met zijn vingers die gaatjes dicht en omsluiten de lippen die dus ook!
Die testen kloppen dus niet.


Ja, dat verhaal heb ik ook al lang geleden gehoord. Als dit echt waar is, is dat natuurlijk schandalig en moeten ze ervoor op het matje worden geroepen.

Er zitten ook luchtwegverwijdende middelen in, zodat mensen nadat ze gestopt zijn, het juist benauwd krijgen. Bovendien gaan ze veel meer hoesten, omdat hun longen die stoffen eruit proberen te werken.
Het is dus een heel ingewikkelde verslaving.


Zeker, maar eentje die, denk ik, niet zo heel lang meer zal bestaan. De jongere generatie is volgens mij niet echt geneigd meer in grote getale te beginnen met roken omdat ze al jarenlang niks anders horen dan dat je er direct dood aan gaat.

Wat wel weer interessant is, is dat blijkbaar de grote tabaksmerken in Amerika de even grote voedingsbedrijven van juridische strategieën voorzien zodat zij niet hetzelfde doormaken. Wat dat betreft hebben ze jaren juridische ervaring met grote rechtszaken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor coby5 » 01 feb 2018 22:12

Chaya schreef:Volgens de Voorzitter van de RvB (die ik op de radio hoorde) maken ze gaatjes in het vloeipapier, zodat bij een test er minder schadelijke stoffen worden geinhaleerd. Maar in het echt houdt iemand met zijn vingers die gaatjes dicht en omsluiten de lippen die dus ook!
Die testen kloppen dus niet.

Er zitten ook luchtwegverwijdende middelen in, zodat mensen nadat ze gestopt zijn, het juist benauwd krijgen. Bovendien gaan ze veel meer hoesten, omdat hun longen die stoffen eruit proberen te werken.
Het is dus een heel ingewikkelde verslaving.

Ja daarom ben ik toen gestopt. Het leek of ik stikte, ik was ook verkouden.

mohamed

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor mohamed » 01 feb 2018 22:19

Ik vind het een geweldige actie en sta er volledig achter, eindelijk lijkt het er op dat de sigaret in de ban gaat. Deze zaak volg ik met grote interesse!

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor pindas83 » 01 feb 2018 23:17

Mortlach schreef:Ik las laatst trouwens ook een artikeltje wat meldde dat de nadelige gevolgen voor de gezondheid van 1 sigaret per dag 50% zo ernstig zijn als 20 sigaretten per dag. (en niet 5%). Er bestaat echt niet zoiets als een 'gezonde' hoeveelheid sigaretten.


Nadelige gevolgen? :-k

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor pindas83 » 01 feb 2018 23:21

Chaya schreef:
Er zitten ook luchtwegverwijdende middelen in.


Dus het kan uitermate heilzaam zijn voor mensen die te kampen hebben met ademhalingsproblemen. Begrijp ik dat goed?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Cicero » 02 feb 2018 00:31

Nee, die middelen zorgen ervoor dat sigaretten überhaupt te roken zijn.

Wat mij betreft worden sigaretten per direct verboden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Chaya » 02 feb 2018 10:40

pindas83 schreef:Dus het kan uitermate heilzaam zijn voor mensen die te kampen hebben met ademhalingsproblemen. Begrijp ik dat goed?

Nee. In 2013 stond in De Tijd:

Het is op het perverse af: de tabaksindustrie stopt stofjes in sigaretten, die de luchtwegen verwijden zodat de rook dieper in de longen kan komen. Zo komt de roker beter aan zijn gerief – en worden zijn bronchiën slechter en slechter.

Op een druilerige herfstavond in 2004 rookte ik mijn laatste shagje. Ik wilde mijn longen terug; het roken had me namelijk nogal kortademig gemaakt. Ik spoelde de resterende tabak door de wc, ruimde de door het huis verspreide asbakken op en verheugde me erop dat ik snel meer lucht ging krijgen. Het tegendeel gebeurde. Ik werd benauwder dan ooit en raakte bij de minste inspanning al buiten adem.

Via de huisarts kwam ik bij de longarts terecht en die stelde dat mijn rookcarrière had geleid tot COPD, ofwel chronische vernauwing van de luchtwegen. De kortademigheid waarvan ik dacht dat die met een rookstop zou verdwijnen, bleek een blijvertje, een gevolg dat tot dusver was verdoezeld door het stofje in sigaretten dat de bronchiën opent. Voortaan was ik aangewezen op luchtwegverwijdende pufjes.
https://www.hpdetijd.nl/2013-02-25/de-s ... ers-trekje

En roken heeft niet alleen een schadelijk effect op de longen, maar nog meer hart en bloedvaten. Als iemand geopereerd moet worden, wordt altijd aangeraden om (i.i.g.) tijdelijk niet te roken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Arco » 02 feb 2018 11:19

Cicero schreef:Nee, die middelen zorgen ervoor dat sigaretten überhaupt te roken zijn.

Wat mij betreft worden sigaretten per direct verboden.


Ach ja, alles wat slecht voor je is: verbieden!

Eten: teveel eten, te eenzijdig eten en te vet eten. Verbieden! Dat je zonder eten dood gaat, ach dat is maar een bijwerking...
Alcohol: teveel alcohol is slecht, slecht voor jonge mensen, etc. Verbieden! Dat rode wijn goed voor je bloedsomloop is, niet zo belangrijk.
Ademen: er zit zoveel rotzooi in de lucht, dat is slecht voor je om in te ademen. Verbieden! Dat je zonder te ademen dood gaat, ach dat is maar een bijwerking.

Natuurlijk is het gekheid wat ik noem. Maar wel serieus is de vraag: waar ligt de grens? Waar houd de overheid op en begint de eigen verantwoordelijkheid?

Ik hekel het feit dat van mijn inkomen meer dan alleen belasting wordt ingehouden. Sociale voorzieningen, pension, etc. Waarom mag ik dat niet zelf regelen? Als ik kies om te roken, dan moet niet de overheid met een wijzend vingertje komen, maar de zorgverzekering mij attenderen en mij meer laten betalen.

Ziekenhuizen moeten geen aanklacht indienen, maar gewoon het hele ziekenhuisterrein rookvrij verklaren. Gewoon de mensen behandelen. De zorgverzekeringen moeten maar gaan praten met de tabaksindustrie. Zij betalen de rekening, zij kunnen premies vragen en zij kunnen mogelijk de tabaksindustrie aanklagen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Mortlach » 02 feb 2018 12:19

Arco schreef:Ach ja, alles wat slecht voor je is: verbieden!

Eten: teveel eten, te eenzijdig eten en te vet eten. Verbieden! Dat je zonder eten dood gaat, ach dat is maar een bijwerking...
Alcohol: teveel alcohol is slecht, slecht voor jonge mensen, etc. Verbieden! Dat rode wijn goed voor je bloedsomloop is, niet zo belangrijk.
Ademen: er zit zoveel rotzooi in de lucht, dat is slecht voor je om in te ademen. Verbieden! Dat je zonder te ademen dood gaat, ach dat is maar een bijwerking.

Natuurlijk is het gekheid wat ik noem. Maar wel serieus is de vraag: waar ligt de grens? Waar houd de overheid op en begint de eigen verantwoordelijkheid?


Dat is met zaken die verslavend zijn (en door de industrie extra verslavend worden gemaakt) wel wat genuanceerder. Je hebt de eigen verantwoordelijkheid hoog zitten, maar dan denk je dus dat het enkel wilskracht is om niet toe te geven aan het reclamebombardement dat marketingbureau's op je kunnen loslaten. En jij misschien wel, maar kinderen ook? Waarom denk je dat er zo veel regels zijn omtrent het marketen van producten aan kinderen? Die kunnen nog geen onderscheid maken en zijn dus gemakkelijk verslaafd te maken.

Waarom mag ik geen heroïnebedrijfje voor kinderen beginnen? Ik heb de slogan al in mijn hoofd! Maar het is natuurlijk wel hun eigen verantwoordelijk er niet mee te beginnen!

Ik hekel het feit dat van mijn inkomen meer dan alleen belasting wordt ingehouden. Sociale voorzieningen, pension, etc. Waarom mag ik dat niet zelf regelen? Als ik kies om te roken, dan moet niet de overheid met een wijzend vingertje komen, maar de zorgverzekering mij attenderen en mij meer laten betalen.


Pensioen kun je toch helemaal zelf regelen, of in ieder geval extra aanvullen. Enne... meer betalen aan de zorgverzekering? Enig idee wat een kankerbehandeling kost?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Bambi1 » 02 feb 2018 13:33

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:27, 2 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten