Ziekenhuis dient aanklacht in

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor coby5 » 02 feb 2018 13:41

Mortlach schreef:Waarom mag ik geen heroïnebedrijfje voor kinderen beginnen? Ik heb de slogan al in mijn hoofd! Maar het is natuurlijk wel hun eigen verantwoordelijk er niet mee te beginnen!

:lol:
Ja het is flauw, die betutteling hier.
Maar roken is bijvoorbeeld wel verboden voor onder de 18 en drank, maar daar kunnen ze zo aankomen. Ik heb jochies van 16 aan de deur gehad, of ik ff een jointje voor ze wilde halen. Ze zagen mijn ex altijd naar die coffeeshop op de hoek lopen.

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Bambi1 » 02 feb 2018 13:55

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Arco » 02 feb 2018 14:24

Mortlach schreef:Dat is met zaken die verslavend zijn (en door de industrie extra verslavend worden gemaakt) wel wat genuanceerder. Je hebt de eigen verantwoordelijkheid hoog zitten, maar dan denk je dus dat het enkel wilskracht is om niet toe te geven aan het reclamebombardement dat marketingbureau's op je kunnen loslaten. En jij misschien wel, maar kinderen ook? Waarom denk je dat er zo veel regels zijn omtrent het marketen van producten aan kinderen? Die kunnen nog geen onderscheid maken en zijn dus gemakkelijk verslaafd te maken.

Waarom mag ik geen heroïnebedrijfje voor kinderen beginnen? Ik heb de slogan al in mijn hoofd! Maar het is natuurlijk wel hun eigen verantwoordelijk er niet mee te beginnen!


Ja, eigen verantwoordelijkheid. Ja, ouder verantwoordelijkheid. Nee, geen overheidsbemoeienis, geen verantwoording verleggen naar scholen, geen betutteling.

Gisteren was ik in de supermarkt. Ik zag daar een kind die met zijn moeder boodschappen aan het doen. Net zo dat mijn dochter met mij mee was. Verschil was wel dat mijn dochter niet bezig was om de schappen met snoep leeg te halen en te jengelen aan mij om dit en dat allemaal te kopen. Natuurlijk mocht mijn dochter een koeksoort uitzoeken om mee te nemen naar school, alleen ik zei "die of die". Dus neem die verantwoordelijkheid, voor jezelf, voor je kind, voor je medemens.

Pensioen kun je toch helemaal zelf regelen, of in ieder geval extra aanvullen. Enne... meer betalen aan de zorgverzekering? Enig idee wat een kankerbehandeling kost?


Ja, alleen aanvullen. Het bizarre is dat een collega van mij jarenlang pensioen heeft opgebouwd, maar hij overleed ruim een jaar geleden. Waar is dat geld gebleven? Een zorgverzekering betaalt die kankerbehandeling, maar als ik kanker krijg terwijl ik jarenlang gerookt heb, dan moet het niet gek zijn dat ik meer premie moet betalen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Mortlach » 02 feb 2018 15:09

Bambi1 schreef:Dit is van een jaar uitlaatgassen. Zie je die kleine roetdeeltjes erin?

En dan gaan ze met de baby op de fiets achter een bus staan bij de stoplichten, of een scooter, zelf gesopt met roken. Of stapt de dokter in de auto na zijn anti rookcampagne.
Maar nog geen longarts gehoord, die pleit voor een roetfilter in auto's


Uh, volgens mij hebben dieselauto's allemaal verplicht roetfilters en alle benzineauto's moeten voldoen aan steeds strengere emmisienormen.

Verder is het natuurlijk nog wel wat anders als er een auto komt langsrijden die wat uitstoot in de buurt (weinig stofjes in heel groot volume lucht) en roken (veel deeltjes in klein volume lucht). Roken is alsof je je mond rond de uitlaat van een auto zou zetten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Mortlach » 02 feb 2018 15:15

Arco schreef:Ja, eigen verantwoordelijkheid. Ja, ouder verantwoordelijkheid. Nee, geen overheidsbemoeienis, geen verantwoording verleggen naar scholen, geen betutteling.


Dat klinkt leuk in theorie, maar in de praktijk blijkt dan toch dat er een hoop verkeerd loopt. Sommige ouders weten gewoon niet beter, of zijn vanwege hun werk niet 100% van de tijd aanwezig, en zeker als de kinderen zelf op school zitten, waarom zou je ze daar dan niet proberen te bereiken?

Gisteren was ik in de supermarkt. Ik zag daar een kind die met zijn moeder boodschappen aan het doen. Net zo dat mijn dochter met mij mee was. Verschil was wel dat mijn dochter niet bezig was om de schappen met snoep leeg te halen en te jengelen aan mij om dit en dat allemaal te kopen. Natuurlijk mocht mijn dochter een koeksoort uitzoeken om mee te nemen naar school, alleen ik zei "die of die". Dus neem die verantwoordelijkheid, voor jezelf, voor je kind, voor je medemens.


Ik kan ook niet zo goed tegen dat verwende gedrag. Keuzes geven maar die wel beperken ben ik zelf ook van plan te gaan doen als het hier eenmaal aan de orde is. Dat gezegd kun je met één voorbeeld natuurlijk niet echt algemene dingen gaan zeggen.

Ja, alleen aanvullen. Het bizarre is dat een collega van mij jarenlang pensioen heeft opgebouwd, maar hij overleed ruim een jaar geleden. Waar is dat geld gebleven?


Tja, dat is het risico dat je neemt, en dat het pensioenfonds ook neemt. Als je een maand voor je pensioen overlijd (aan longkanker ofzo) dan had je pech; als je 100 wordt heeft het pensioenfonds pech.

Een zorgverzekering betaalt die kankerbehandeling, maar als ik kanker krijg terwijl ik jarenlang gerookt heb, dan moet het niet gek zijn dat ik meer premie moet betalen.


Okee, en hoe denk je dat dat gaat, als de klant weet dat als ze zeggen dat ze roken dat hun premie dan omhoog gaat. Denk je echt dat mensen dat dan nog vrolijk zullen opbiechten. Daarbij geeft het zorgverzekeraars veel te veel macht over jou leven. Ga jij bijvoorbeeld graag elk jaar skieën? Hop, premie omhoog, want je verhoogt je kans op ongelukken bewust.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Mortlach » 02 feb 2018 15:17

Bambi1 schreef:Dit is van een jaar uitlaatgassen.


Dat was 1952 al :-)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Smog_van_1952
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Bambi1 » 02 feb 2018 15:41

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Bambi1 » 02 feb 2018 15:43

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Arco » 02 feb 2018 15:49

Mortlach schreef:Dat klinkt leuk in theorie, maar in de praktijk blijkt dan toch dat er een hoop verkeerd loopt. Sommige ouders weten gewoon niet beter, of zijn vanwege hun werk niet 100% van de tijd aanwezig, en zeker als de kinderen zelf op school zitten, waarom zou je ze daar dan niet proberen te bereiken?


Daarom is het belangrijk dat kinderen niet alleen leren wat ze wel of niet mogen, maar ook het waarom. Als ouders hoor je daarin consequent en duidelijk in te zijn. Als mensen niet beter weten, dan zijn die mensen gewoon dom. En in zekere zin zijn ze zo gemaakt door de huidige maatschappij. Want zolang de overheid alles regelt, hoeven de mensen zelf niets meer te doen. Slechte zaak.

Ik kan ook niet zo goed tegen dat verwende gedrag. Keuzes geven maar die wel beperken ben ik zelf ook van plan te gaan doen als het hier eenmaal aan de orde is. Dat gezegd kun je met één voorbeeld natuurlijk niet echt algemene dingen gaan zeggen.


Natuurlijk is één voorbeeld niet bepalend.

Tja, dat is het risico dat je neemt, en dat het pensioenfonds ook neemt. Als je een maand voor je pensioen overlijd (aan longkanker ofzo) dan had je pech; als je 100 wordt heeft het pensioenfonds pech.


Nee, dat is onrechtvaardig. Ik moet verplicht inleggen (los van het aanvullen), het gaan van mijn inkomen af, en dan zien mijn nabestaanden er nog niets van ook als ik de pech heb om dood te gaan voor mijn pensioenleeftijd. En ja er is een nabestaandenregeling, maar zeker niet volledig.

Okee, en hoe denk je dat dat gaat, als de klant weet dat als ze zeggen dat ze roken dat hun premie dan omhoog gaat. Denk je echt dat mensen dat dan nog vrolijk zullen opbiechten. Daarbij geeft het zorgverzekeraars veel te veel macht over jou leven. Ga jij bijvoorbeeld graag elk jaar skieën? Hop, premie omhoog, want je verhoogt je kans op ongelukken bewust.


Bij een autoverzekering tellen de schadevrije jaren als maatgevend voor de premie. Waarom niet voor een zorgverzekering? Dus, ga je regelmatig sporten, pluspunt. Ga je skieën, minpunt, maar heb je eerst lessen gehad, pluspunt. Rook je niet, pluspunt. En zo kan ik wel doorgaan. Hoe meer pluspunten, hoe meer korting op de premie. Hoe meer minpunten, hoe meer premie.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Chaya » 02 feb 2018 15:57

Arco schreef:Bij een autoverzekering tellen de schadevrije jaren als maatgevend voor de premie. Waarom niet voor een zorgverzekering? Dus, ga je regelmatig sporten, pluspunt. Ga je skieën, minpunt, maar heb je eerst lessen gehad, pluspunt. Rook je niet, pluspunt. En zo kan ik wel doorgaan. Hoe meer pluspunten, hoe meer korting op de premie. Hoe meer minpunten, hoe meer premie.

Dat kan niet Arco. Want er zijn mensen die echt niet kunnen sporten of alleen onder toezicht van de fysio.
Dan begeef je je op het terrein van de ethische vraagstukken.
Mag een roker nieuwe longen krijgen?
Moet je een roker behandelen voor zijn longkanker?
Mag een alcoholist een nieuwe lever?
Wie controleert of iemand overmatig rookt of drinkt?
En als je 20 kilo te zwaar bent?

Ik zou er wel voor zijn dat iemand een extra verzekering af moet sluiten als hij zich moedwillig in een gevaarlijke situatie gaat begeven. (extreme sporten, bergbeklimmen, challenges van allerlei aard).
Maar een ziekte "overkomt je". Want er zijn nog steeds rokers die geheel kankervrij de 80 halen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Arco » 02 feb 2018 16:22

Chaya schreef:Dat kan niet Arco. Want er zijn mensen die echt niet kunnen sporten of alleen onder toezicht van de fysio.
Dan begeef je je op het terrein van de ethische vraagstukken.
Mag een roker nieuwe longen krijgen?
Moet je een roker behandelen voor zijn longkanker?
Mag een alcoholist een nieuwe lever?
Wie controleert of iemand overmatig rookt of drinkt?
En als je 20 kilo te zwaar bent?

Ik zou er wel voor zijn dat iemand een extra verzekering af moet sluiten als hij zich moedwillig in een gevaarlijke situatie gaat begeven. (extreme sporten, bergbeklimmen, challenges van allerlei aard).
Maar een ziekte "overkomt je". Want er zijn nog steeds rokers die geheel kankervrij de 80 halen.


Wat ik voorstel is geen automatisch puntensysteem, maar een helder verhaal van verantwoordelijkheden. Als jij voor iets kiest dat ongezond is, dan moet je ook de gevolgen voor dragen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Pcrtje » 02 feb 2018 16:34

Bambi1 schreef:Er zijn tegenwoordig additiefvrije sigaretten op de markt, zonder bijgevoegde stofjes en die rook ik
En heb er totaal geen last van in verband met kortademigheid of wat dan ook
Maar als ik een keer van iemand anders een gewone sigaret krijg, dan heb ik het gevoel dat mijn longen knallen

En bronchitus die rokers hebben(ik niet) is gewoon een extra werking van de longen, die de longen van nature hebben, om ze met slijm schoon te maken.

Wat ik nog steeds niet begrijp, is dat overal de artsen maar zeuren over het roken, maar de uitlaatgassen hoor ik niks over.
Mijn vader is overleden aan longkanker, veroorzaakt door asbest, waar hij zo'n 30 jaar geleden mee in aanraking kwam
Zo'n stofje zet zit op zijn longen vast, wat ze al die jaren hebben gezien met longfoto's. Een klein plekje
Maar door verdriet om mijn moeder die in een verpleeghuis zat, kwam die longkanker tot uitbarsting
Laat in autogassen nou ook van die kleine zwarte stofdeeltjes zitten die je longen er niet uitkrijgen met slijm en dus de veroorzaker van longkanker zijn.
Maar nee, als je dan rookt dan komt het vast daardoor

En de lekkere open haarden, vuurkorfjes en industrie stoten ook van die roetdeeltjes uit, Net als andere dingen die stofjes vrijgeven, die zich vastzetten op de longen
Mijn opa was molenaar en altijd in het meel wat hij maalde. Ook overleden aan longkanker
Laat de longartsen maar eens de echte oorzaak aan gaan pakken
Longen zouden zwart worden van roken, terwijl het huis er bruin van word en longen zichzelf schoonmaken met slijm. Grappig, vast longen uit een gebied met veel uitlaatgassen
Bambi, ik kan bijna niet geloven dat je dit serieus meent. oeps-smile
  • De additiefvrije sigaretten zijn net zo schadelijk als andere sigaretten. Additieven kunnen inderdaad schadelijk zijn maar het is vooral de standaardinhoud van een sigaret die ontzettend slecht voor je lichaam is. (bron.) Daarom raad ik je ten zeerste aan te stoppen met het roken van additiefvrije sigaretten.
  • Bronchitis is Latijn voor luchtwegenontsteking. Een ontsteking is niet een extra werking van de longen (of van andere organen) om de boel schoon te vegen. Een ontsteking is een reactie van het afweersysteem op schade. Een ontstekinkje op z'n tijd is heus niet erg, maar door te roken beschadig je continu je luchtwegen waardoor je ook continu een bronchitis hebt. Een chronische ontsteking resulteert in extra schade en uiteindelijk in weefselafsterving, verlittekening, verklevingen en kanker. Als jij elke dag rookt garandeer ik je dat artsen een bronchitis zullen aantreffen wanneer ze een kijkje nemen in je luchtpijp.
  • Uitlaatgassen zijn inderdaad schadelijk, maar dat hebben we al lang geleden heel hard en streng aangepakt. Nu nog worden de regels strenger en strenger. Roetfilters, uitstootnormen, elektrische auto's en een goed openbaar-vervoerssysteem hebben we al. (Het wordt wat mij betreft tijd dat we de Noorse maatregelen overnemen: elke dag de concentratie uitlaatgassen meten en bij een normoverschrijding sluiten we gewoon bepaalde stadsdelen af voor auto's en vrachtwagens.) Hoewel we schadelijke uitlaatgassen al heel lang aan het aanpakken zijn, zijn we veel te lief voor de tabaksfabrikanten geweest en hebben ze steeds de regels weten te omzeilen.
  • Asbest is een specifieke groep van schadelijke stoffen die je echt niet kunt vergelijken met andere (ook slechte) stoffen in uitlaatgassen. Je longen hebben inderdaad een aantal beperkte mechanismen om schadelijke stoffen weg te werken en de boel op te ruimen, maar asbest is hardnekkig en resulteert vrijwel altijd in een zeer agressieve, specifieke vorm van longvlieskanker: een mesothelioom.
  • Vuurkorven en open haarden zijn inderdaad niet zo heel gezond om met je neus boven te hangen. Maar ik snuif liever een paar minuten aan een kampvuurtje dan dat ik asbestdeeltjes in mijn longen wil hebben.
  • Het krijgen van kanker is een kansproces. Er zijn wel veel factoren die je kansen kunnen verhogen en verlagen. Het overgrote deel van de mensen met longkanker heeft gerookt, maar er zijn inderdaad ook mensen die pech hebben en longkanker krijgen terwijl ze nooit gerookt hebben. Roken verhoogt je kans op longkanker (en heel veel andere soorten kanker ook, trouwens), maar als je niet rookt betekent dat niet dat je geen longkanker kunt krijgen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Chaya » 02 feb 2018 16:49

Doet me denken aan de man die zei, terwijl hij nog een sigaretje opstak:
"Ik neem elke dag een paar jonge borrels, dat spoelt de bloedvaten weer lekker schoon."

Als je de tekst uit Korinthe leest:
Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?
U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn


is het dan geoorloofd voor een christen om te roken?

Ik ken het begrip additiefvrije sigaretten niet, dus ik heb het even opgezocht.

Volgens het Trimbos instituut:
Hoewel sommige additieven de schadelijkheid van tabak kunnen vergroten,14 is er geen bewijs dat sigaretten zonder additieven beter zouden zijn voor de gezondheid. Tabak zelf is de bron van de meest schadelijke stoffen bij het roken. Sigaretten zonder additieven blijken méér nicotine af te geven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Pcrtje » 02 feb 2018 17:12

Chaya schreef:Doet me denken aan de man die zei, terwijl hij nog een sigaretje opstak:
"Ik neem elke dag een paar jonge borrels, dat spoelt de bloedvaten weer lekker schoon."
Sommige alcoholische dranken bevatten inderdaad stoffen die goed zijn voor de bloedvaten. Daartegenover staan alle nadelen die alcohol drinken met zich meebrengt.

Je kunt beter een wijntje of biertje per dag drinken dan een sigaret.

Chaya schreef:Als je de tekst uit Korinthe leest:
Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?
U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn


is het dan geoorloofd voor een christen om te roken?
Ik denk niet dat je een rookverbod voor christenen kunt rechtvaardigen met een beroep op 1 Korinthiërs 6. Het gaat in dat tekstgedeelte om zaken die onrein en schandelijk zijn (m.a.w. geestelijk ongezond), niet om lichamelijk ongezonde dingen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Ziekenhuis dient aanklacht in

Berichtdoor Bambi1 » 02 feb 2018 17:32

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:26, 2 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten