Kritische blik op geschiedenis - weg met ons of nodig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Kritische blik op geschiedenis - weg met ons of nodig?

Berichtdoor Optimatus » 24 jan 2018 14:42

Ten laatste sinds het ontsporen van de zwartepietendiscussie is er in Nederland een wat hoekige discussie over hoe we met onze geschiedenis om moeten gaan. Moeten we de helden van weleer in ere houden, moeten we hun daden heroverwegen en zo mogelijk standbeelden verwijderen en scholen van andere namen voorzien of is er een middenweg?

Zelf lijkt het me goed dat deze landelijke discussie niet ten prooi valt aan linksliberale wapperende vingertjes en ook niet aan rechtsradicale nationalisten.

Mijns inziens is een kritische blik zinvol, maar hoeven we de baby niet met het badwater naar buiten te gooien.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kritische blik op geschiedenis - weg met ons of nodig?

Berichtdoor Johan100 » 24 jan 2018 15:07

31 augustus 2013 noemde jij Piet Hein hier nog een ordinaire piraat, dus waarom niet de standbeelden van hem weghalen? Waarom vraag je nu naar een middenweg dan?
Of ligt het toch iets genuanceerder?

Voor velen staat Piet Hein bekend als de zeeheld die in 1628 de Zilvervloot van de Spanjaarden veroverde onder de vlag van de West Indische Compagnie. De waardevolle vracht met zilver en parels had een waarde van 12 miljoen gulden. In die tijd was zeeroverij voor de Nederlandse staat legaal. Met het geld won Nederland de tachtigjarige oorlog tegen Spanje.

Piet Hein was een 17e eeuwse tijdgenoot van Witte de With, allebei waren zij in oorlogstijd van grote betekenis voor hun land. Tegelijkertijd maken zij deel uit van het koloniale verleden en de slavernijgeschiedenis.

Over middenweg gesproken, het stadsbestuur in Rotterdam heeft al vorig jaar besloten om het standbeeld van Piet Hein te voorzien van een verklarende tekst met feitelijke informatie uit zijn leven.

https://www.ad.nl/rotterdam/standbeeld- ... ~a1cc6d2a/
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Kritische blik op geschiedenis - weg met ons of nodig?

Berichtdoor Optimatus » 24 jan 2018 15:45

Voor velen staat Piet Hein bekend als de zeeheld die in 1628 de Zilvervloot van de Spanjaarden veroverde onder de vlag van de West Indische Compagnie. De waardevolle vracht met zilver en parels had een waarde van 12 miljoen gulden. In die tijd was zeeroverij voor de Nederlandse staat legaal. Met het geld won Nederland de tachtigjarige oorlog tegen Spanje.

Piet Hein was een 17e eeuwse tijdgenoot van Witte de With, allebei waren zij in oorlogstijd van grote betekenis voor hun land. Tegelijkertijd maken zij deel uit van het koloniale verleden en de slavernijgeschiedenis.

Over middenweg gesproken, het stadsbestuur in Rotterdam heeft al vorig jaar besloten om het standbeeld van Piet Hein te voorzien van een verklarende tekst met feitelijke informatie uit zijn leven.

https://www.ad.nl/rotterdam/standbeeld- ... ~a1cc6d2a/


Het stadsbestuur van Rotterdam heeft hier een goede geste gedaan.

Zou dit landelijke navolging moeten krijgen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kritische blik op geschiedenis - weg met ons of nodig?

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2018 15:50

Optimatus schreef:Het stadsbestuur van Rotterdam heeft hier een goede geste gedaan.

Zou dit landelijke navolging moeten krijgen?

Voor het koninklijk paleis een bordje zetten met uitleg over de moord op de gebroeders De Wit, de productie van cocaïne en het parentieel van dhr. De Ranitz?
Lijkt me nog wat vroeg ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kritische blik op geschiedenis - weg met ons of nodig?

Berichtdoor Chaya » 24 jan 2018 16:04

Optimatus schreef:Het stadsbestuur van Rotterdam heeft hier een goede geste gedaan.

Zou dit landelijke navolging moeten krijgen?

Nee!
Dit is echt zo onzinnig.
Alles moet je blijven zien in het perspectief. Daarom is geschiedenisles zo noodzakelijk.
Wie weet hoe ze over 200 jaar praten over mensen zoals Trump, Zuckerberg, Assange, Spielberg.
Wij beoordelen alles nu op onze huidige normen en waarden, maar die lagen destijds anders, zoals ze over 200 jaar ook anders liggen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kritische blik op geschiedenis - weg met ons of nodig?

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2018 16:13

Chaya schreef:Nee!
Dit is echt zo onzinnig.
Alles moet je blijven zien in het perspectief. Daarom is geschiedenisles zo noodzakelijk.
Wie weet hoe ze over 200 jaar praten over mensen zoals Trump, Zuckerberg, Assange, Spielberg.
Wij beoordelen alles nu op onze huidige normen en waarden, maar die lagen destijds anders, zoals ze over 200 jaar ook anders liggen.

Ik denk dat de meeste van de door jou genoemde personen slechts voetnoten in de geschiedenis zullen blijken te zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kritische blik op geschiedenis - weg met ons of nodig?

Berichtdoor Chaya » 24 jan 2018 16:33

StillAwake schreef:Ik denk dat de meeste van de door jou genoemde personen slechts voetnoten in de geschiedenis zullen blijken te zijn.

Dat dachten WdW en P H misschien zelf ook.
Soms verlegt iemand een steen in een rivier op aarde en blijkt 100 jaar later dat de waterloop breder is geworden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Kritische blik op geschiedenis - weg met ons of nodig?

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2018 16:38

Chaya schreef:Dat dachten WdW en P H misschien zelf ook.
Soms verlegt iemand een steen in een rivier op aarde en blijkt 100 jaar later dat de waterloop breder is geworden.

Daar heb je een punt.
Overigens zijn Wittte de With en Piet Hein in mijn ogen ook voetnoten in de geschiedenis.
Michiel de Ruyter bijvoorbeeld heeft een veel grotere rol in ons nationale bewustzijn.
Er wordt een JP Coen school hernoemd, maar hoeveel mensen ken jij die überhaupt wisten wie het was?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kritische blik op geschiedenis - weg met ons of nodig?

Berichtdoor Chaya » 24 jan 2018 16:49

StillAwake schreef:Er wordt een JP Coen school hernoemd, maar hoeveel mensen ken jij die überhaupt wisten wie het was?

Het historisch besef is vrij slecht. Vraag aan een kind wat het saaiste vak is en 8 op 10 zal het antwoord zijn: geschiedenis.
Als ik mijn kinderen iets vertel over vroeger, gaan ze gapen.
Het wordt alleen interessant als het een netflix serie of Blu-ray is. :wink:
Ik lees nu veel in de krant over een nieuwe film die er aan komt, waarin Churchill wordt nagespeeld. En die acteur schijnt dat zo goed te doen.
Dan krijg je ineens een opleving van interesse in hem.
Een paar jaar geleden was er toch een Nederlandse film over de Ruyter en de overwintering op Nova Zembla?
Dus blijkbaar zijn het wel interessante verhalen om na te spelen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Kritische blik op geschiedenis - weg met ons of nodig?

Berichtdoor Niagara » 24 jan 2018 17:54

Geschiedenis is er om van te leren, zowel de heldendaden als de fouten die mensen hebben gemaakt. Ook het feit dat de perspectieven op wat goed en wat fout is veranderen lijkt mij iets wat ieder mens zou moeten leren, alleen al voor nuancering van het eigen wereldbeeld en begrip voor de andersdenkende medemens. Kennis van de geschiedenis kan een hoop herhaling van patronen voorkomen, en helpt je te begrijpen waarom dingen zijn zoals ze zijn en wat daarin behouden en wat veranderd moet worden en op welke manier deze verandering constructief kan zijn.
Ik denk dat helden niet vereerd dienen te worden, maar dat hetgeen wat hun daden heroïsch maakte wel verteld moet worden om van te leren, met name de context waarin ze stonden dus. Ik denk dat hun fouten daarnaast evenzeer genoemd dienen te worden, het blijven namelijk feilbare mensen en dat moet benoemd worden, om ervan te leren dat ieder mens fouten maakt, niemand perfect is dus jij daar ook niet aan kunt voldoen en dat ook niet van andere mensen moet verwachten, kortom: omdat het geen afgoden moeten worden. Mij lijkt dan ook logisch dat op een school aan de kinderen geleerd wordt wie die man was naar wie hun school vernoemd is, en daarbij een evenwicht, waarachtig beeld schetsen, niet een afgodsbeeld of een diabolisch beeld.
Afbeelding

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kritische blik op geschiedenis - weg met ons of nodig?

Berichtdoor coby5 » 24 jan 2018 18:58

Optimatus schreef:Ten laatste sinds het ontsporen van de zwartepietendiscussie is er in Nederland een wat hoekige discussie over hoe we met onze geschiedenis om moeten gaan. Moeten we de helden van weleer in ere houden, moeten we hun daden heroverwegen en zo mogelijk standbeelden verwijderen en scholen van andere namen voorzien of is er een middenweg?

Zelf lijkt het me goed dat deze landelijke discussie niet ten prooi valt aan linksliberale wapperende vingertjes en ook niet aan rechtsradicale nationalisten.

Mijns inziens is een kritische blik zinvol, maar hoeven we de baby niet met het badwater naar buiten te gooien.

In ere houden!

https://m.youtube.com/watch?v=RFSc275logg

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kritische blik op geschiedenis - weg met ons of nodig?

Berichtdoor Arco » 26 jan 2018 09:16

De geschiedenis is de geschiedenis, niets meer aan te veranderen. Onze kijk op die geschiedenis veranderd met het draaien van de windhaan. Nu zijn standbeelden van vroegere zeehelden ter discussie en straks dan gaan we gebouwen die met slavengeld zijn gefinancierd slopen. Waar houdt het op?

Dat geschiedenis is een saai vak wordt gevonden, is omdat het ook saai gebracht wordt. Ik ben mij pas na mijn schooltijd gaan interesseren in geschiedenis. Wat ik eigenlijk nog belangrijker vind dan historische feiten is het historische kader. Wat gebeurde er, in welke situatie. Dat noem ik: historisch realisme.

Als dat meer geleerd wordt op school, zijn extra bordjes en uitleggingen op straat niet nodig. Dan kunnen beelden en gebouwen blijven staan, iedereen weet dat het onze historie is en dat we niet kunnen uitwissen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Kritische blik op geschiedenis - weg met ons of nodig?

Berichtdoor Optimatus » 27 jan 2018 14:56

Ik denk dat we ook inderdaad geen beeldenstorm nodig hebben, wel goed onderwijs.

En verder zal een deel van Nederland ook maar eens moeten wennen aan het feit dat niet alles aan hun eisen kan worden aangepast. Er zijn op papier volwassen mensen die helemaal uit hun plaat gaan voor of tegen zwarte piet of zelfs uit hun mentaal evenwicht raken bij het zien van een poppetje in de Efteling omdat het racistisch zou zijn of een standbeeld aan een klein haventje in Hoorn of IJmuiden. Vervolgens komt er meestal een tirade tegen ons racistische verleden, slavernij etc.

Het is goed om alles bespreekbaar te houden, maar het rücksichtslos verwijderen van alles wat niet in het progressieve straatje past, dat moet toch maar eens een keer worden gestopt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Kritische blik op geschiedenis - weg met ons of nodig?

Berichtdoor Optimatus » 10 feb 2018 20:04

Eén van de meest wijze bijdragen in dit debat tot dusver:

Daar kunnen onze Klavertjes, Simonsjes en andere progressieve beeldenstormers veel van leren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Kritische blik op geschiedenis - weg met ons of nodig?

Berichtdoor hans0166 » 10 feb 2018 22:21

Optimatus schreef:Het is goed om alles bespreekbaar te houden, maar het rücksichtslos verwijderen van alles wat niet in het progressieve straatje past, dat moet toch maar eens een keer worden gestopt.



ik ben voorstander van een actiegroep tegen het rotterdamse zomercarnaval ... wedje slaan dat ik de racistenkaart toegespeeld krijg?...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten